• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-05-21 22:50:39 följande:
    Jag tror vi börjar närma oss svåra etiska frågor. En sak är ganska enkel dock: folk som har svårt att andas hjälps mer av syrgas än av knark kombinerat med en rad andra grejer så de slipper kräkas.

0 HLR är en grej men här har vi att göra med en väldigt konkret sjukdom där folk kan räddas och har räddats med hjälp av syrgas och även intensivvård. Istället för att automatiskt förpassa dem till vård i livets slutskede där de får aktiv, icke-frivillig dödshjälp via knark. Eller kanske de säger nä, bättre jag kvävs till döds, det är billigare och mer praktiskt??

Beklagar din far. Här handlar det dock om att man just bokstavligen väljer bort gamla.

Ibland inte så gamla. Finns info om folk i femtioårsåldern som inte fått syrgas och dött..
    Tack. Jo, jag har faktiskt börjat ändra uppfattning i den saken. Det verkar verkligen vara så att det inte sköts tillräckligt bra. Och så ska det inte behöver vara. Just på äldreboenden borde det ju vara lätt att en läkare kommer dig och kollar alla som är sjuka. 
  • klyban
    Anonym (sant) skrev 2020-05-22 00:54:33 följande:
    Men herregud.

Orkar du inte ens kolla när du får svaret du bad om levererat så tror jag du bör sluta be om svar.

Tänkte inte sitta titta på en 40minuters video, och med tidigare erfarenhet.
    Jag har bättre saker att göra i livet, så igen vad är det du vill ha sagt.

Jag märker det är satans svårt och komma till skott för dig, så ser detta som din sista chans.
    Annars är det papperskorgen med dina påståenden, som före denna punkten varit kanske och tror, och av exanställda.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-05-22 09:23:21 följande:
    Tack. Jo, jag har faktiskt börjat ändra uppfattning i den saken. Det verkar verkligen vara så att det inte sköts tillräckligt bra. Och så ska det inte behöver vara. Just på äldreboenden borde det ju vara lätt att en läkare kommer dig och kollar alla som är sjuka. 

Det är därför man får börja fundera på om beslutet låta kommunerna ta över äldrevården var speciellt bright, och återbörda den in i landstingen.
    Men det kostar pengar, och frågan är om de är nu lika villig och ta en högre skatt.
    Nått säger mig vi kommer få höra ett nej på det senare och om frågan blir aktuell.

• klyban

Italien flaggar för 19000 mer döda än vad deras officiella statistik säger, USA prtar man om MINST 10% mer döda än vad den officiella statistiken säger.
    Det verkar som många länder har stora brister i rapportering av död som inte sker på sjukhusen, extremt stora brister.

Intressant och läsa om detta när man säger det dör mest i Sverige, verkar som man går över lik för berätta hur kassa vi är i Sverige.
    Är detta verkligen svenskar som sprider sån här desinformation?

• KillBill
    AndreaBD skrev 2020-05-22 09:13:29 följande:
    Antagligen ren byråkrati och oflexibilitet. Det är inte okej förstås. Det är ganska illa.

Tror inte det handlar om byråkrati eller oflexibilitet utan regioner och kommuner har bestämt att det är bäst att äldre på äldreboenden i behov av syrgas flyttas till sjukhus. Jag har en vän som jobbar som sjuksköterska på ett äldreboende som
    haft en del patienter som dött av Covid-19 men där har vårdtagarna dött innan de har fått andningssvårigheter och varit i behov av syrgas. 

Själv anser jag att det är självklart att människor som är i behov av syrgas ska få detta.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Anonym (sant) skrev 2020-05-22 01:01:10 följande:
    Har inget konto där, men ska skaffa när jag är mindre trött.
    Ja, det är gratis där tillsvidare - men efter vad jag har förstått så upplever en del att det är skrämmande att behöva registrera sig där.

Hursomhelst så avviker Stockholm och Göteborg samt delar av omgivande regioner kraftigt från övriga Sverige avseende smittspridning och hur drabbade äldreboendena blivit.

Artikeln i DN beskriver hur smittskyddet hanterades på ett äldreboende i Göteborg. Här ett citat från kommunstyrelsens ordförande, till synes rätt oskyldigt men om man synar det så säger det mycket om politisk inkompetens.

ledningsfunktionen var svår att upprätthålla. Tidsfönstret var kort, smittan spreds på bara ett par dagar. Exakt hur rapporteringen gått till vet vi inte ännu. Men när vi blev varse begärde vi informationen, den vi nu har fått
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-05-22 09:42:00 följande:

Det är därför man får börja fundera på om beslutet låta kommunerna ta över äldrevården var speciellt bright, och återbörda den in i landstingen.
    Men det kostar pengar, och frågan är om de är nu lika villig och ta en högre skatt.
    Nått säger mig vi kommer få höra ett nej på det senare och om frågan blir aktuell.

På andra sidan brukar det inte funka så bra heller att centralstyra allt. Då får man också folk som inte är insatta i verkligheten, som sitter i en myndighet och ska bestämma vad som händer ute i verksamheterna. Enda bra lösning blir väl då att man verkligen har återkoppling, dvs. att någon är ansvarig på lokalnivå och måste redovisa uppåt och visa att allt går rätt till. Det är nog mest kontrollfaktorn som man behöver där. 
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2020-05-22 09:54:43 följande:

Tror inte det handlar om byråkrati eller oflexibilitet utan regioner och kommuner har bestämt att det är bäst att äldre på äldreboenden i behov av syrgas flyttas till sjukhus. Jag har en vän som jobbar som sjuksköterska på ett äldreboende som
    haft en del patienter som dött av Covid-19 men där har vårdtagarna dött innan de har fått andningssvårigheter och varit i behov av syrgas. 

Själv anser jag att det är självklart att människor som är i behov av syrgas ska få detta.

Utgår ifrån att du menar tvärtom där? Att de har bestämt att de INTE ska flyttas till sjukhus?

Det är ju inte regioner och kommuner utan det måste ju ha bestämts centralt eftersom socialministern meddelade detta på en presskonferens. Det finns förstås mycket tolkningsutrymme kvar där. I bästa fall tolkar man det väl så att man inte ska skicka gamla till sjukhusen i onödan, framför allt inte såna, där man vet att de inte skulle överleva intensivvård och där man kan sköta annan vård mycket mer skonsamt på t.ex. äldreboendet. 

Men det är klart att man ska se till människornas bästa. Precis som man ska göra när det inte är Corona. Även annars avgör man ju vad som är rimligt att utsätta en gammal människa för. Jag menar man ska inte sätta in vilka tuffa intensivåtgärder som helst på gamla människor, men självklart ska de ha tillgång till allt som kan hjälpa. Inklusive syrgas, självklart.

De fick ju frågan om just syrgas på äldreboende på en presskonferens och det var Taha Alexandersson som sa att det självklart kan och ska ordnas. Om det sedan funkar som det ska överallt, det är jag inte så säker på. Men det måste man förstås genast rätta till ifall det inte fungerar överallt. Jag tycker det ska prioriteras för det mesta andra! 
  • Anonym (Så klart)
    FDFMGA skrev 2020-05-21 23:33:32 följande:

Ja, det kan man undra - men 7,8 procent var för ett bra tag sen. Man vet t ex inte om alla som smittats och blivit immuna utvecklat antikroppar. Man vet inte om det finns personer som inte är mottagliga för smittan överhuvudtaget - men vad jag kan gissa är att de finns en ganska stor grupp personer i Stockholm som skydddat sig så långt som det är möjligt, bland dem lär immuniteten vara mycket låg och så finns det en annan stor grupp som inte precis varit särskilt försiktiga.

Om du reser till Stockholm och går omkring där mycket folk rör sig - vilken av dessa grupper tror du är kraftigt överrepresenterad då?

Precis, men det är ju just det att det inte har någon betydelse hur många som smittats om inte de bildat antikroppar. Då är de inte immuna. Om alla smittade inte utvecklat antikroppar utan endast 7% så är vi ju låååångt från flockimmunitet. Då hjälper det inte ens att 100% smittats, om antikroppar bildas hos mycket färre än alla smittade...
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2020-05-21 09:46:51 följande: #1345

Intressant och mångsidig bedömning av situationen. Den här kanalen tar in alla möjliga intressanta personer. Enligt honom är Tawain, Sydkorea och Nya Zealand de enda som har hanterat situationen bra. Men det går förstås bara om man gör det i tid. Han säger dessutom att man borde ha en sån app som Sydkorea och att folk borde ge fan i om man då kan spåra dem - det är ju bara tillfälligt och det räddar liv. Jag tvivlar egentligen inte på det heller, misstänker bara att många inte kommer att göra det. 

Sedan sa han något intressant, som faktiskt förvånade mig. Han sa att social distancing faktiskt fungerar BÄTTRE än lockdown, och antydde att det finns belägg på det, alltså att det skulle vara bevisat att det blir mindre smitta då. Undrar om det finns nån studie, är det nån som vet?

">

Niall verkar vara en av de vettigare eftersom han inte tar flockimmunitet för givet till skillnad vissa andra som verkar bygga sina slutsatser på att flockimmunitet är ett faktum, we still don't know...swedes have gambled är i alla fall ärligt.

De pratar om ungefär samma som Niall pratar om i början.
    15:22-20:07, 31:48-34:53

"Enligt honom är Tawain, Sydkorea och Nya Zealand de enda som har hanterat situationen bra"
    Gad Saad pratar om det med Paul Offit vid 15:00 (2a klippet)

"Han säger dessutom att man borde ha en sån app som Sydkorea och att folk borde ge fan i om man då kan spåra dem - det är ju bara tillfälligt och det räddar liv."
    Jo men det går tydligen inte att lita på myndigheter när det handlar om information (de vill gärna ha ett övervakarsamhälle) så det är om man godkänner det under en viss tid i appen som man raderar när den inte längre behövs.

"Han sa att social distancing faktiskt fungerar BÄTTRE än lockdown..."
    Jag förstår inte riktigt vad han menar men han pratar om excess deaths, en fullständig lockdown lamslår ju samhället efter ett tag och många som behöver övrig vård söker den inte vilket innebär ett högre dödstal i längden som inte beror på själva viruset. Om man inte har något systematiskt testande kommer viruset att fortsätta spridas som vanligt efter lockdown.

1:47-16:16

Paul Offit - Wikipedia

Dessa räknas inte som experter men har intressanta diskussioner och tillför ett annat perspektiv, de pratar om flockimmunitet i det här klippet och är tveksamma.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin