• Krackelibrankel

    Sambon vill ha barn men det känns fel

    Min sambo är från thailand och hon ligger på hela tiden om att vi ska skaffa barn. Faktum är dock att inte mycket känns bra i relationen. Jag är obekväm med hennes familj, gillar inte hennes religiösa övertygelser och så är det ju det att hon inte har något jobb ännu. Hon kommer förmodligen inte få något jobb heller på ett tag, speciellt inte om hon blir gravid. Vi bråkar ibland om småsaker men oftast är det att jag känner att hon slösar med mina pengar.

    Så vad göra? Är det bara att ge upp?

    Hon ör trevlig på många sätt och vis och hon tar ansvar hemma och pluggar svenska mm. Men jag vet fan inte om jag orkar med att leva med allt hon är i många år till. Kommunikationen brister ofta. Vi pratar barnspråk med varandra för att hon ska förstå.

  • Svar på tråden Sambon vill ha barn men det känns fel
  • Ignoramus

    Blir så irriterad och provocerad av såna typer som dig. Ni har en affärsöverenskommelse och du får vackert uppfylla din del av avtalet utan gnäll. Varenda gång du rör henne, kysser henne, varje gång ni har sex, så förbrukar du din del. Och du ska i gengäld försörja henne - SÅ GNÄLL INTE NÄR DU BEHÖVER GÖRA DET. Så går det när man sysslar med människohandel, din själviska galning. Förstår du inte hur absurt det är? Hon har lämnat hela sin familj och kultur bakom sig för din skull, då kan du inte sitta och beklaga dig över att hon har andra seder och annan tro än dig. Eller inte förstår språket. Du visste rimligtvis om allt detta i förväg. Och det är lite försent att dra sig ur.

    Säger absolut inte att ni ska skaffa barn för det verkar vara en väldigt dum idé i nuläget. Men du får fan släppa bitterheten NU och inse att du skrev under på allt det här när du genomförde människohandeln. Hon spenderar dina pengar i utbyte mot att du får ditt närhetsbehov stillat. Det är inte vackert nånstans, men så är det. Grattis. Allt du irriterar dig på är ditt eget fel och det får du lära dig att leva med - det ska INTE behöva gå ut över henne.

    Och den dagen hon inte vill att du rör henne längre får du finna dig i det med, för det är hennes lagliga och mänskliga rätt att bli lämnad ifred. Och det är fortfarande din lagliga skyldighet att försörja henne.

  • Anonym (Kajsa)
    Ignoramus skrev 2020-04-30 01:48:52 följande:
    Blir så irriterad och provocerad av såna typer som dig. Ni har en affärsöverenskommelse och du får vackert uppfylla din del av avtalet utan gnäll. Varenda gång du rör henne, kysser henne, varje gång ni har sex, så förbrukar du din del. Och du ska i gengäld försörja henne - SÅ GNÄLL INTE NÄR DU BEHÖVER GÖRA DET. Så går det när man sysslar med människohandel, din själviska galning. Förstår du inte hur absurt det är? Hon har lämnat hela sin familj och kultur bakom sig för din skull, då kan du inte sitta och beklaga dig över att hon har andra seder och annan tro än dig. Eller inte förstår språket. Du visste rimligtvis om allt detta i förväg. Och det är lite försent att dra sig ur. Säger absolut inte att ni ska skaffa barn för det verkar vara en väldigt dum idé i nuläget. Men du får fan släppa bitterheten NU och inse att du skrev under på allt det här när du genomförde människohandeln. Hon spenderar dina pengar i utbyte mot att du får ditt närhetsbehov stillat. Det är inte vackert nånstans, men så är det. Grattis. Allt du irriterar dig på är ditt eget fel och det får du lära dig att leva med - det ska INTE behöva gå ut över henne. Och den dagen hon inte vill att du rör henne längre får du finna dig i det med, för det är hennes lagliga och mänskliga rätt att bli lämnad ifred. Och det är fortfarande din lagliga skyldighet att försörja henne.

    Du får det att låta som att TS sambo har bränt alla broar till hemlandet och inte kan flytta tillbaka igen. Hur vet du att det är så?
  • Anonym (Arg)

    Jag tycker du har svarat på dina egna frågor...
    Du klagar på henne, om det mesta och du skriver att relationen inte känns bra.
    Om du redan känner så varför fortsätter du vara tillsammans med henne?
    Är det pga sexet? Kan du inte få en svensk tjej?
    Du låter väldigt egoistisk...Hon har lämnat sitt land, familj och du klagar på att hon inte är som en svensk och inte kan prata svenska ordentligt-helt otroligt att klaga på sånt som du redan visste - eller skickade du efter henne på postorder och trodde hon skulle ha gått i nån bli svensk skola innan hon kom hitDemon
    Ärligt talat så tycker jag det låter HELT kört..
    Och barn?? är väl det sista ni ska skaffa.

  • annabellelee

    Nej, ni ska inte skaffa barn om ni inte har ett bra förhållande. Ni är skyldiga barnet att ha ett starkt och kärleksfullt förhållande innen ni blandar in barn i det. Barn är jättejobbigt och ni måste verkligen vara säkra för att få det att fungera.

    Men som andra skrev, vad väntade du dig? Du tog hit en kvinna från ett annat land, och sen gnäller du för att hon inte kan ditt språk. Lär dig thailändska då! Om du älskar henne vill du väl tala hennes modersmål.

    Du gnäller för att hon använder dina pengar - återigen, vad tänkte du skulle hända? Hur ska hon få jobb utan språk?

    Fungerar inte förhållandet är det väl bättre att vara ärlig med det och bestämma utifrån det vad ni ska göra, men vill ni att förhållandet ska fungera får du väl göra din del och inte bara vänta på att hon ska forma sig till den lilla fru du vill ha.

  • Anonym (Lite salt)

    Jag har en kollega som tog en thailändsk fru. Han har själv jätteproblem - tro mig, jag försöker jobba med honom, han har jätteproblem med att umgås med andra människor. Hans fru kan inte ha det lätt.

    Men han har mage att sitta och gnälla VARJE KAFFERAST över denna stackars kvinna som måste stå ut med honom, och att hon är lat som inte jobbar, fastän han tog hit henne och har hållit henne gravid i princip hela tiden.

    Jag är så trött på själviska män som tror det är den enkla vägen med en thailändsk fru, och att de då ska slippa jobbet som det innebär att vara i ett förhållande. Ta ditt ansvar över de förhållande du har.

  • HasseA

    Det står väl inte ett ord om att TS har "tagit hit henne" från Thailand, vad jag kan se.

    Men oavsett vilket så är det väl rätt uppenbart att ni inte ska ha barn ihop? Ni ska väl inte ens vara ihop? Eller är detta din bild av en bra relation?


  • Ignoramus

    Man kan väl misstänka det då de inte kan kommunicera annat än på barnspråk. Knappast två själsfränder som möttes. Skulle tro att det här är samma ts som mannen som var sur för att frun ville lägga 79:- på en muffinsform, och i det fallet gällde försörjningsplikten eftersom hon invandrat för hans skull.


    HasseA skrev 2020-04-30 10:52:23 följande:

    Det står väl inte ett ord om att TS har "tagit hit henne" från Thailand, vad jag kan se.

    Men oavsett vilket så är det väl rätt uppenbart att ni inte ska ha barn ihop? Ni ska väl inte ens vara ihop? Eller är detta din bild av en bra relation?


  • Ignoramus

    Woooooooord


    Anonym (Lite salt) skrev 2020-04-30 06:58:05 följande:

    Jag är så trött på själviska män som tror det är den enkla vägen med en thailändsk fru, och att de då ska slippa jobbet som det innebär att vara i ett förhållande. Ta ditt ansvar över de förhållande du har.


  • Anonym (D)

    Men va? Menar du att hon inte bara var en knulldocka som städar, lagar mat och tvättar dina kalsonger med ett leende? Menar du att hon har en egen vilja?! Trots att hon inte ens är ursprungligt svensk? Vad jobbigt!

    Att göra dig av med den där kravmaskinen och anlita städhjälp och inhandla en uppblåsbar sexdocka kanske vore ett bättre alternativ för dig än att ha att göra med ett livs levande fruntimmer. Enkelt och kravlöst, precis så som du vill ha det, visst?

  • AndreaBD

    Det är inte lätt med olika kulturer, olika språk. Jag har själv kommit hit (från ett grannland, men ändå) för en svensk man. Då var Sverige faktiskt inte med i EU, så jag hade bara begränsad uppehållstillstånd. Man fick permanent sån först efter två år. 

    De problemen som du nämner - språket, och därmed svårigheter att kommunicera, och religion, och kanske även olika uppfattningar om fördelningen familj/arbete - tänkte du inte på det när du/ni bestämde att hon skulle flytta hit? 
    Jag hade aldrig varit ihop med någon som jag inte kan kommunicera med. Jag pratade ju engelska med min dåvarande. Utan engelskan hade det inte funkat. Dessutom hade jag börjat lära mig svenska innan jag ens kom hit, så det gick ju fort. Annars är det ett problem.

    Kärleken är väl inte så stor från din sida om du inte har lite tålamod? Det är ju en stor förändring för henne. Hon verkar ju ändå göra det hon kan. Men det här är något du borde ha tänkt på - att det kan ta tid tills hon kan jobba och vara riktigt integrerad. Det är ju så.

    Och religionen? Igen - har du inte funderat på vad det är för land hon kommer ifrån, vilken betydelse religion kanske har där, hur hon har vuxit upp? Det kan ju vara stora skillnader, som du förstås måste tänka på om du ska ha en relation med en sån person. För henne är det tyngre, det är jag säker på. Hon har situationen varje dag att hon måste tänka om, för att saker är annorlunda än vad hon är van vid. Och hon har ingen annan än dig, och du borde stödja henne. Oavsett om det fungerar med er eller inte, så har du ett ansvar för att du har tagit hit henne. Samtidigt får du nog också bestämma dig - om det inte funkar så får vi väl prata om det. Så gott det går. 

Svar på tråden Sambon vill ha barn men det känns fel