• Konservativ

    att vara fattig

    Att vara fattig i världen innebär att bara äta en gång om dagen. Att aldrig gå till doktorn. Att ungarna måste gå till allmänna skolan.

    Att vara fattig i Sverige innebär att man måste välja mellan att reparera bilen och att köpa ny diskmaskin när den gamla är sönder. Att barnen nästan alltid får andras kläder. Att för det mesta vara arbetslös. Att kunna åka på semester en gång var femte år, även inom Sverige. Att bo i ett område där man är rädd efter kl. 22.

  • Svar på tråden att vara fattig
  • AndreaBD
    Anonym (T) skrev 2020-04-30 09:44:27 följande:

    ?Att ungarna måste gå till allmänna skolan.?

    Eller ungarna måste gå till jobbet och aldrig gått till skolan.


    Ja, det reagerar jag också på. Som om friskolorna måste vara bättre! Det finns många rötägg bland dem. 
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2020-04-30 09:53:26 följande:
    Ja, det reagerar jag också på. Som om friskolorna måste vara bättre! Det finns många rötägg bland dem. 
    Och framför allt: I Sverige så kostar det ju faktiskt inget att skicka barnen till en friskola. De FÅR ju inte ens ta betalt. Så??? Vad hindrar folk från att skicka sina barn till den skolan de vill?
  • PH76
    AndreaBD skrev 2020-04-30 09:55:37 följande:
    Och framför allt: I Sverige så kostar det ju faktiskt inget att skicka barnen till en friskola. De FÅR ju inte ens ta betalt. Så??? Vad hindrar folk från att skicka sina barn till den skolan de vill?

    Det kan vara en mängd olika saker, till exempel att man inte har råd att bo i närheten av en sådan samtidigt som man inte har råd med bil. Som "relativt" fattig så kan det vara svårt att fokusera på att ställa barnen i rät kö direkt när de föds, eller de antal åren innan de ska börja som det krävs.

    Nu är jag inte på något sätt emot friskolor utan vill bara ge dig anledningar till varför det kan vara svårt att använda sig av dem


    .
  • AndreaBD
    PH76 skrev 2020-04-30 10:35:41 följande:

    Det kan vara en mängd olika saker, till exempel att man inte har råd att bo i närheten av en sådan samtidigt som man inte har råd med bil. Som "relativt" fattig så kan det vara svårt att fokusera på att ställa barnen i rät kö direkt när de föds, eller de antal åren innan de ska börja som det krävs.

    Nu är jag inte på något sätt emot friskolor utan vill bara ge dig anledningar till varför det kan vara svårt att använda sig av dem


    .
    Men samtidigt så är det ju faktiskt så att man prioriterar i livet. Man måste inte bo i närheten eller ha bil (och det har ju TS t.o.m.). Barn kan faktiskt också åka kommunalt ungefär från mellanstadiet. Och de får busskort av skolan. Och många människor har andra problem som kan göra att de har svårt att fokusera på allt möjligt annat. Men även där är det ju fråga om prioritering. 
  • Konservativ
    Anonym (T) skrev 2020-04-30 09:44:27 följande:

    ?Att ungarna måste gå till allmänna skolan.?

    Eller ungarna måste gå till jobbet och aldrig gått till skolan.


    I många länder är den allmäna skolan klart sämre än de privata. Att inte få gå i skolan alls är förstås också en del ab fattigdomen.
  • Konservativ
    AndreaBD skrev 2020-04-30 09:53:26 följande:

    Ja, det reagerar jag också på. Som om friskolorna måste vara bättre! Det finns många rötägg bland dem. 


    Jag menade alltså andra länder. Det är stor skillnad mellan olika skolor i Vietnam.
  • Konservativ
    AndreaBD skrev 2020-04-30 09:53:26 följande:

    Ja, det reagerar jag också på. Som om friskolorna måste vara bättre! Det finns många rötägg bland dem. 


    Jag menade alltså andra länder. Det är stor skillnad mellan olika skolor i Vietnam.
  • AndreaBD
    Konservativ skrev 2020-04-30 11:17:28 följande:
    Jag menade alltså andra länder. Det är stor skillnad mellan olika skolor i Vietnam.
    Jag trodde du beskrev din egen situation och då i Sverige förstås. Det är ju jättesvårt att säga sånt generellt, eftersom man ju kommer att tycka att man är fattig om de andra runt omkring har det bättre. Och det varierar ju mycket i olika länder. 
  • Anonym (T)
    Konservativ skrev 2020-04-30 11:13:30 följande:

    I många länder är den allmäna skolan klart sämre än de privata. Att inte få gå i skolan alls är förstås också en del ab fattigdomen.


    Jag är naturligtvis medveten om att det är stor skillnad på statliga / privata skolor i olika länder.

    I UK till exempel...

    Jag har kommenterat din inlägg om att ungarna måste gå på allmänna skolan , när många barn går inte alls i skola , som är större problem .
  • Anonym (f)
    Konservativ skrev 2020-04-30 05:39:10 följande:

    Att vara fattig i världen innebär att bara äta en gång om dagen. Att aldrig gå till doktorn. Att ungarna måste gå till allmänna skolan.

    Att vara fattig i Sverige innebär att man måste välja mellan att reparera bilen och att köpa ny diskmaskin när den gamla är sönder. Att barnen nästan alltid får andras kläder. Att för det mesta vara arbetslös. Att kunna åka på semester en gång var femte år, även inom Sverige. Att bo i ett område där man är rädd efter kl. 22.


    Fast det finns de som inte har råd med tillräckligt med mat i Sverige också. I övergångsperioder när jag blivit kroniskt sjuk och har sämre perioder där jag måste vara sjukskriven så har jag aldrig tillräckligt till mat, dels har jag inte rätt till sjukpenning då jag snabbt blir nekad av försäkringskassan efter ca 4-6 månader, ska då växla över till försörjningsstöd som inte räknar med vissa av mina utgifter och tycker jag brde ha sparat (så som avbetalning på csn-lån på ett par tusen i månaden, busskort till sonen som går gymnasiet men inte bor 5 km från skolan, behöver dock busskort pga stökigt område, sjukförsäkring, avbetalning på mediciner, avbetalning på läkarbesök som skett månaden innan osv)

    Så varje gång jag har ett skov av sjukdomen så måste vi också leva på 56 kr/dag, det räcker inte så långt när det ska vara enbart till mat, men man måste ändå ha schampo, tvättmedel, toalettpapper osv. 

    Detta blir för min del minst en gång/år i minst 2-3 månader. Jag tjänar 400 kr över existensminimum när jag arbetar, så det finns liksom inte mycket att spara.
  • Anonym (sjukpensionär)

    Sjukpensionär här. Om TS tror att det han skriver är fattigdom i Sverige så är det bara att beklaga. Jag kan inte välja mellan bilen eller diskmaskinen, för jag har inte råd att äga någotdera. Jag har lite tur i alla diskmaskinen ingår i hyran och att den så klart lagas eller byts av värden om den går sönder men jag har inte alltid råd att köpa diskmaskinsmedel. Jag är inte arbetslös, jag är avskriven, vilket är en stor sorg. Semester kan jag titta i stjärnorna åt. En övernattning på en åladsbåt tar jag en gång om året, det unnar jag mig faktiskt. Hytten kostar bara 80 kr. Middagen är för dyr så jag brukar ha med mig några mackor. Jag lever gott på frukosten nästa dag istället. Men jag är inte rädd för att gå ut hemma efter 22. Det är tyst och lungt då så där omkring brukar jag ta en långprommenad. Som tur är har jag inga barn.

    Angående det Rudbeckius skrev angående en viss levnadsstandard så kan jag stryka alltihop förutom uppvärmningen av bostaden för den ingår i hyran. Jag fasar för den dag datorn klappar ihop för då blir jag helt isolerad och kan inte längre kontakta omvärden om det skulle hända något.

  • Konservativ
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2020-04-30 14:16:41 följande:

    Sjukpensionär här. Om TS tror att det han skriver är fattigdom i Sverige så är det bara att beklaga. Jag kan inte välja mellan bilen eller diskmaskinen, för jag har inte råd att äga någotdera. Jag har lite tur i alla diskmaskinen ingår i hyran och att den så klart lagas eller byts av värden om den går sönder men jag har inte alltid råd att köpa diskmaskinsmedel. Jag är inte arbetslös, jag är avskriven, vilket är en stor sorg. Semester kan jag titta i stjärnorna åt. En övernattning på en åladsbåt tar jag en gång om året, det unnar jag mig faktiskt. Hytten kostar bara 80 kr. Middagen är för dyr så jag brukar ha med mig några mackor. Jag lever gott på frukosten nästa dag istället. Men jag är inte rädd för att gå ut hemma efter 22. Det är tyst och lungt då så där omkring brukar jag ta en långprommenad. Som tur är har jag inga barn.

    Angående det Rudbeckius skrev angående en viss levnadsstandard så kan jag stryka alltihop förutom uppvärmningen av bostaden för den ingår i hyran. Jag fasar för den dag datorn klappar ihop för då blir jag helt isolerad och kan inte längre kontakta omvärden om det skulle hända något.


    Nej, jag menade inte så. Jag vet att det finns personer i din situation.
  • Anonym (sjukpensionär)
    Konservativ skrev 2020-04-30 14:21:52 följande:
    Nej, jag menade inte så. Jag vet att det finns personer i din situation.
    Vad var då poängen med tråden?
  • Anonym (x)
    PH76 skrev 2020-04-30 09:49:26 följande:
    Hur menar du?
    Hur kan man yra om att den som inte kan betala för en bil är fattig. Att ha bil är väldigt dyrt, och ej nödvändigt. Har man bil så är man inte fattig.
  • PH76
    Anonym (x) skrev 2020-04-30 21:19:12 följande:

    Hur kan man yra om att den som inte kan betala för en bil är fattig. Att ha bil är väldigt dyrt, och ej nödvändigt. Har man bil så är man inte fattig.


    Jag förstår inte, var har jag sagt det? Det är givetvis en av konsekvenserna av att vara fattig, men inte den enda. Eller håller du inte med? Går det att vara fattig och att ha bil?
  • Anonym (x)
    PH76 skrev 2020-05-01 08:36:59 följande:
    Jag förstår inte, var har jag sagt det? Det är givetvis en av konsekvenserna av att vara fattig, men inte den enda. Eller håller du inte med? Går det att vara fattig och att ha bil?
    Att äga och normalanvända en bil kostar minst 30000 kr per år. Är man fattig har man inte råd med det.
  • PH76
    Anonym (x) skrev 2020-05-01 20:00:38 följande:

    Att äga och normalanvända en bil kostar minst 30000 kr per år. Är man fattig har man inte råd med det.


    Bra då är vi på samma sida.
  • Anonym (x)
    Anonym (x) skrev 2020-05-01 20:00:38 följande:
    Att äga och normalanvända en bil kostar minst 30000 kr per år. Är man fattig har man inte råd med det.
    Man kan också vända på resonemanget. Har man att lägga 30000 kr/år på bilkörning så är man inte fattig.
Svar på tråden att vara fattig