• Anonym (Osäker)

    Visst är halva huset mitt?

    Jag står inte med på några kontrakt, men finns heller inget äktenskapsförord, så visst är halva mitt? Så som hen pratar låter det som att hen tror att hen kan kicka ut mig och bo kvar som ingenting.

    Hur gör man om halva värdet (efter lån) överstiger vad hen kan betala? Kan hen tvingas att sälja?

  • Svar på tråden Visst är halva huset mitt?
  • Kjell2
    Anonym (Osäker) skrev 2020-05-05 07:59:37 följande:

    Jag står inte med på några kontrakt, men finns heller inget äktenskapsförord, så visst är halva mitt? Så som hen pratar låter det som att hen tror att hen kan kicka ut mig och bo kvar som ingenting.

    Hur gör man om halva värdet (efter lån) överstiger vad hen kan betala? Kan hen tvingas att sälja?


    Nej, huset är inte ditt. Däremot ska nettovärdet på huset ingå i bodelningen. Så lite förenklat kommer halva nettovärdet gå till dig. Det kan han lösa genom att ge dig pengar t ex. Kan bli då att han måste ta mer lån eller sälja huset.

    Nej - han kan inte sparka ut dig. Först måste ni göra en bodelning och komma fram till vem som ska bo kvar.


  • Anonym (Osäker)
    Kjell2 skrev 2020-05-05 08:08:01 följande:

    Nej, huset är inte ditt. Däremot ska nettovärdet på huset ingå i bodelningen. Så lite förenklat kommer halva nettovärdet gå till dig. Det kan han lösa genom att ge dig pengar t ex. Kan bli då att han måste ta mer lån eller sälja huset.

    Nej - han kan inte sparka ut dig. Först måste ni göra en bodelning och komma fram till vem som ska bo kvar.


    Det är ju det jag sa, att halva är mitt och att hen inte kan snuva mig på det.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Osäker) skrev 2020-05-05 08:11:07 följande:
    Det är ju det jag sa, att halva är mitt och att hen inte kan snuva mig på det.
    Kjell förklarade ju nyss att huset inte är ditt, bara halva nettovärdet.
  • Anonym (H)

    Kan en person inte lösa ut den andre måste huset säljas.

    Vid skilsmässa kan det också finnas andra tillgångar som kan fördelas så att parten som blir utköpt får pengar/värde där. T ex värde av bilar eller pengar på banken. Den som bor kvar kan då behålla huset.

    Har ni äktenskapsförord att huset är hens äger du inte hälften. Å andra sidan måste du ha skrivit på ett äktenskapsförord så det måste du ha märkt.

    Har ni varit gifta mindre än 5 år kan jämnkning göras och delning behöver inte bli 50/50.

    Man kan inte kasta ut folk hur som helst och spontant låter det som du gör rätt i att ta reda på vad som gäller. Tveka inte att rådfråga en jurist.

  • Kjell2
    Anonym (Osäker) skrev 2020-05-05 08:11:07 följande:
    Det är ju det jag sa, att halva är mitt och att hen inte kan snuva mig på det.
    Han kan snuva dig på det, beror helt på hur er övriga ekonomi ser ut och hur du agerar.

    Men så länge ingen bodelning sker är huset hans till 100%.


  • Anonym (Osäker)
    Kjell2 skrev 2020-05-05 08:13:49 följande:

    Han kan snuva dig på det, beror helt på hur er övriga ekonomi ser ut och hur du agerar.

    Men så länge ingen bodelning sker är huset hans till 100%.


    Hur?
  • Kjell2
    Anonym (Osäker) skrev 2020-05-05 08:16:20 följande:
    Hur?
    Han har stora andra lån, du flyttar ut innan bodelningen är klar, du skriver på fel papper
  • Anonym (Osäker)
    Kjell2 skrev 2020-05-05 08:22:37 följande:

    Han har stora andra lån, du flyttar ut innan bodelningen är klar, du skriver på fel papper


    Hen har inga andra lån. Varför skulle det spela någon roll om jag flyttar innan?
  • sextiotalist
    Anonym (Osäker) skrev 2020-05-05 08:16:20 följande:

    Hur?


    Äktenskapsbalken reglerar detta. Det är först vid äktenskapets upphörande som detta regleras och då ekonomiskt.

    Dvs man äger sina egna fastigheter, bilar etc underäktenskapet och även efter
  • Kjell2
    Anonym (Osäker) skrev 2020-05-05 08:23:48 följande:
    Hen har inga andra lån. Varför skulle det spela någon roll om jag flyttar innan?
    Flyttar du ut har han helt andra möjligheter att belåna, sälja eller skänka bort huset och på så sätt få bort huset ur bodelningen.

    Du kan lösa detta lätt genom att ansöka om bodelning nu
Svar på tråden Visst är halva huset mitt?