• Nathaliesol

    Har jag rätt att veta min killes saldo?

    Vi har en bebis tillsammans, och bor lite trångt. Vet att han inte har någon stor summa så men vill gärna tänka lite inför framtiden.

    Har själv lite och vill se vad det blir ihop och om vi har möjlighet att spara till lgh tillsammans.

    Frågar honom vad han har men han säger att det inte angår mig och att han sparade till sig själv innan vi träffades .

    Vad är det för tänk?

    Nu utmålar han mig som nån guldgrävare som bara vill ha hans pengar

    Jag har fött vårat barn och undrar vad vi har för framtid bara .

    Har jag rätt att veta vad han har?

  • Svar på tråden Har jag rätt att veta min killes saldo?
  • Themis
    Jamesdio skrev 2020-05-07 16:44:15 följande:

    Nej, det finns ingen legal grund att stödja sig på. Det är helt upp till han om han vill tala om hur mycket pengar han har, eller hur mycket han tjänar ens en gång. Däremot har han försörjningsplikt för ert barn.


    Det verkar rätt löjligt att inte tala om vad man har i lön, då vilken planta som helst kan ringa Skatte och få veta det på fem minuter.

    TS: Ni har barn ihop men tydligen vill han inte ha gemensam ekonomi trots detta. Det är ingen vidare bra grund för framtiden men har du accepterat det hittills så är det nog bara att bita ihop ett tag, så får man se hur det går sedan.

    Som någon redan skrivit kan du inte kräva att han visar hela spargrisen men ni måste ju kunna föra en diskussion om hur ni kan skaffa en större bostad.

    Jag tycker du ska försöka få till ett gemensamt sparande till detta, ett konto som ni båda sätter in på.
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Noname00

    Nej det har du inte rätt till.
    Däremot bör du ha rätt att veta att han har kapital för bostaden.

    Jag är likadan, jag nämner inte exakta summor på vad jag har på konton/fonder till min sambo.

  • Vinterankan

    Men behöver du egentligen veta exakt vad du har? Det räcker väl att veta om han kan matcha det du kan lägga?

    Säg att du har sparat t.ex. 100 000 till insats till lägenhet så fråga då honom om han kan matcha det. Och om du fortsätter att spara 5 000 kr i månaden, kommer han då att kunna fortsätta matcha dina summor? 

    På så sätt så kan du alltid utgå från att ni har dina förutsättningar x 2 när du kollar på lägenheter och lånelöften. 

  • Physalis

    Nej han är inte skyldig att berätta det för dig. Därför är det rätt bra att prata om sånt här innan man skaffar barn. Om det är viktigt för dig att ha insikt i din partners ekonomi (inget konstigt) så underlättar det att vara tillsammans med någon som känner likadant. Man kan inte utgå ifrån att andra är som en själv.

    Nu verkar det som att ni valt att inte prata om sånt här innan ni valde att skaffa barn tillsammans. Då får ni börja nu. Vad är din ståndpunkt och vad är hans? Hur kan ni försöka hitta en kompromiss utifrån era olika ståndpunkter. Vill han ens köpa lägenhet tillsammans? Isåfall hur har han tänkt sig att det ska gå till? Kanske vill han ha det sparandet han skaffat hittills för sig själv och påbörja ett nytt gemensamt sparande?


    Korrekturläser som en kratta
  • brallison

    Tja, jag skulle säga att ni borde ha diskuterat sånt långt innan ni bestämt er att skaffa barn tillsammans...

  • sextiotalist
    Themis skrev 2020-05-07 18:32:37 följande:

    Det verkar rätt löjligt att inte tala om vad man har i lön, då vilken planta som helst kan ringa Skatte och få veta det på fem minuter.

    TS: Ni har barn ihop men tydligen vill han inte ha gemensam ekonomi trots detta. Det är ingen vidare bra grund för framtiden men har du accepterat det hittills så är det nog bara att bita ihop ett tag, så får man se hur det går sedan.

    Som någon redan skrivit kan du inte kräva att han visar hela spargrisen men ni måste ju kunna föra en diskussion om hur ni kan skaffa en större bostad.

    Jag tycker du ska försöka få till ett gemensamt sparande till detta, ett konto som ni båda sätter in på.


    Nja

    Man kan få reda på den deklarerade inkomsten som är den man betalar skatt för. Men inte varifrån den kommit
  • nernu
    Arboga skrev 2020-05-08 09:41:46 följande:

    Vet man inte eller tar reda på sånt innan man skaffar barn med någon??


    Juridisk rätt nej. Men som ovanstående frågar. Hur i hela friden kan man inte veta så basala saker innan man skaffar barn?
  • Deacon
    S23 skrev 2020-05-07 16:39:13 följande:

    Jag skulle säga att du har rätt att veta hur mycket han kan avsätta till lägenhet. Om han sedan har 10.000 eller 100.000 sparat som buffert är inte din ensak. Tycker jag. Men då förutsätter jag också att ni inte har gemensam ekonomi.


    Min tanke också. Du har rätt att veta hur mycket han vill satsa i ett gemensamt boende men hur mycket han sedan har kvar tycker jag är hans ensak.
Svar på tråden Har jag rätt att veta min killes saldo?