• Anonym (Otillfredsställd)

    Funderar på otrohet

    Jag och min fru har varit tillsammans sedan vi var väldigt unga. Vi har tonårsbarn tillsammans och för några år sedan fick vi en sladdis. Problemet som vi har är närheten. Den finns inte där.

    Jag har inte ett onatulrigt stort behov av intimitet och ömhet men kanske medel högt. Medan min fru helt saknar lust och avfärdar mig varje gång jag försöker inleda något eller söka kontakt. Vårt sexliv är helt på hennes villkor (kanske en gång i kvartalet, men oftast mer sällan än så), och jag känner mig som en äcklig kåtgubbe som håller på att bli tokig. Kan inte tänka mig ett liv utan kyssar smekningar och ett fungerande samliv.

    Jag har såklart pratat med henne om det här och förklarat att det är ett väldigt stort problem för mig. Men hon ser det inte som ett problem eftersom hon får det hon vil ha (uselt sex någon enstaka gång om året). Jag vet inte va jag ska göra. Jag har föreslagit par terapi men hon är inte intresserad av det. hon tycker att det är pinsamt. Det gör jag med, men jag fixar inte att leva så här. 

    Situationen har pågått i flera år. Sex sker helt på hennes villkor och när det väl händer är det inte särskilt spännande. Kanske för att hon är helt ointresserad av det och ser det som om hon gör mig en tjänst, eller som om hon offrar sig.

    Jag vill inte separera från henne och splittra vår familj för detta, samtidigt klarar jag inte av att leva i en relation helt utan ömhet och kärlek. Har någon annan erfarenhet av detta?

    Som jag skrev i rubriken har jag funderat på att vara otrogen. Men har ingen aning om hur man gör för att träffa någon i en liknande situation, och vet inte om mitt samvete skulle klara av det. Om jag inte hade varit tillsammans med min fru tror jag inte jag skulle ha några problem att träffa andra kvinnor, så det handlar inte om det.

  • Svar på tråden Funderar på otrohet
  • Anonym (L)
    Anonym (Otillfredsställd) skrev 2020-05-17 22:38:07 följande:

    Till er som svarat: Jag har förstås pratat med henne om det här. Sagt att jag har vissa grundläggande behov och att mediokert sex en gång var tredje månad inte funkar. Det handlar såklart inte bara om sex, utan också om omhet. Kyssar, smekningar och sånt.

    Jag har också frågat om honinte är attraherad av mig, men hon fnyser bara åt det och tar det inte på allvar. Problemet som jag ser det är att hon inte tycker att det är ett problem eftersom hon inte har samma behov som jag. Och så länge hon inte drabbas av det så verkar hon tycka att det är okej.

    för min del känns det som om jag blir påtvingad ett munkliv. jag har inte valt det här. och det handlar inte om några sjuka porrfetischer utan bara om lite mänsklig värme.

    Tidigare när våra stora barn var små hade vi också det här problemet. Då sa hon att hon fick all den intimitet hon behövde från barnen. Hon likställde alltså en kramar och pussar från barnen med kramar och ömhet från sin man. Jag menar att det är två helt skilda saker. Åter en sak jag har tagit upp med henne.

    Det enda jag inte har tagit upp är det Långbenochpluto skriver, att föreslå ett öppet förhållande som en sista utväg.

    Jag håller på att bli tokig här. Någon som har en liknande erfarenhet och kan berätta hur ni tog er ur detta? Om det går?


    Man skulle vilja veta vad det beror på att hon inte vill ha sex eller närhet. Om det är något problem som man skulle kunna lösa. Kanske vill hon inte ha sex med just dig, eller så är hon ointresserad av sex rent allmänt. Hur som helst så har ni pratat om det men du verkar inte få några vidare svar.

    Men du måste ju ställa krav. Säg att du inte kan ha det såhär. Fråga om hon kan gå med på att du ligger med någon annan, eller om det inte går. Om det inte går så får du antingen acceptera att det kommer att vara såhär, eller så får du skilja dig och försöka träffa någon annan. Frågan är vad du väljer då?
  • Anonym (som mike)

    Alltså... är det jag som har skrivit det där i sömnen?
    För jag kommer inte ihåg att jag har gjort det men det skulle MYCKET väl kunna vara så. Det är nämligen exakt så jag har det.

    Har varit frustrerad i många år och jag har kommit fram till följande:
    Jag vill vara otrogen men mitt samvete skulle inte fixa det.
    Folk som kategoriskt fördömer otrohet har helt enkelt ingen koll på hur andra har det.

    Min sambo lever life. I hennes värld har vi det fantastiskt bra.
    Jag tjänar bra, vilket möjliggör att vi har en bra ekonomisk tillvaro.
    Vi gör lika mycket hemma och det är en självklarhet för oss båda så det har aldrig någonsin lett till osämja.
    Vi har liknande värderingar och har fantastiskt roligt ihop. Respekterar varann och ja... har det i övrigt väldigt bra.

    Hon vill inte ha sex med mig och jag vill inte att hon "ställer upp" (vill inte ligga med någon som inte vill ligga med mig), så det här är enormt frustrerande.

    Så vad gör man när det står mellan att leva med ett stort hål inom sig hela livet eller att riva upp hela famljens trygghet och tillvaro, genom att göra slut?
    Det går ett tag men till slut tar det stopp.
    Här anser jag faktiskt att om man kan sköta det snyggt så att det aldrig - och då menar jag ALDRIG - kommer fram, så är otrohet ett bättre alternativ än att riva upp allt.

    I mitt fall är jag helt övertygad om att ingen skulle vilja ha sex med mig, eftersom inte ens min sambo tänder på mig, så det är inte ens att tänka på. Ful är jag säkert också.
    Men ja... det är ändå samvetet som sätter stopp för allt.

    Kan du så... kör för fan!

  • Anonym (som mike)

    En annan aspekt:

    Fråga henne om hon vill att ni ska skilja er.
    Det skulle kunna vara så att om barnen nu är stora så är hon kvar av bekvämlighet eller för att hon sitter fast i kvinnofällan.
    Jag hoppas såklart för din skull att så inte är fallet, men OM det är så... skulle du då inte hellre vilja få veta, och därmed kunna ändra riktning i livet, istället för att bli väckt en dag när din fru hittar någon ny och drar pang bom?
    Hellre förekomma än att förekommas...?

    Om hon säger att hon absolut inte vill det så säger du att antingen så fortsätter ni tillsammans - i ett öppet förhållande - eller så delar ni på er. Du har sedan länge påpekat att du inte kan och vill ha det som ni har det. Hon har valt att skita i det så du har inte haft något annat val än att ställa ultimatum.

    Lycka til!

  • Anonym (lustigt)
    Anonym (som mike) skrev 2020-05-18 14:33:33 följande:

    Alltså... är det jag som har skrivit det där i sömnen?
    För jag kommer inte ihåg att jag har gjort det men det skulle MYCKET väl kunna vara så. Det är nämligen exakt så jag har det.

    Har varit frustrerad i många år och jag har kommit fram till följande:
    Jag vill vara otrogen men mitt samvete skulle inte fixa det.
    Folk som kategoriskt fördömer otrohet har helt enkelt ingen koll på hur andra har det.

    Min sambo lever life. I hennes värld har vi det fantastiskt bra.
    Jag tjänar bra, vilket möjliggör att vi har en bra ekonomisk tillvaro.
    Vi gör lika mycket hemma och det är en självklarhet för oss båda så det har aldrig någonsin lett till osämja.
    Vi har liknande värderingar och har fantastiskt roligt ihop. Respekterar varann och ja... har det i övrigt väldigt bra.

    Hon vill inte ha sex med mig och jag vill inte att hon "ställer upp" (vill inte ligga med någon som inte vill ligga med mig), så det här är enormt frustrerande.

    Så vad gör man när det står mellan att leva med ett stort hål inom sig hela livet eller att riva upp hela famljens trygghet och tillvaro, genom att göra slut?
    Det går ett tag men till slut tar det stopp.
    Här anser jag faktiskt att om man kan sköta det snyggt så att det aldrig - och då menar jag ALDRIG - kommer fram, så är otrohet ett bättre alternativ än att riva upp allt.

    I mitt fall är jag helt övertygad om att ingen skulle vilja ha sex med mig, eftersom inte ens min sambo tänder på mig, så det är inte ens att tänka på. Ful är jag säkert också.
    Men ja... det är ändå samvetet som sätter stopp för allt.

    Kan du så... kör för fan!


    Jodå vi har koll på det, vi tycker bara inte otrohet någonsin går att rättfärdiga och det tycker du tydligen oxå eftersom du skriver att ditt samvete inte skulle fixa det.

    Vi tycker det finns bättre sätt att lösa sånt på än otrohet och det verkar även du tycka då du rekommenderar ultimatum (dvs ärlighet istället för svek och lögner).

    Lite lustigt hur du fördömer saker du själv verkar hålla med omDrömmer
  • Anonym (anno)
    Anonym (som mike) skrev 2020-05-18 14:33:33 följande:

    Alltså... är det jag som har skrivit det där i sömnen?
    För jag kommer inte ihåg att jag har gjort det men det skulle MYCKET väl kunna vara så. Det är nämligen exakt så jag har det.

    Har varit frustrerad i många år och jag har kommit fram till följande:
    Jag vill vara otrogen men mitt samvete skulle inte fixa det.
    Folk som kategoriskt fördömer otrohet har helt enkelt ingen koll på hur andra har det.

    Min sambo lever life. I hennes värld har vi det fantastiskt bra.
    Jag tjänar bra, vilket möjliggör att vi har en bra ekonomisk tillvaro.
    Vi gör lika mycket hemma och det är en självklarhet för oss båda så det har aldrig någonsin lett till osämja.
    Vi har liknande värderingar och har fantastiskt roligt ihop. Respekterar varann och ja... har det i övrigt väldigt bra.

    Hon vill inte ha sex med mig och jag vill inte att hon "ställer upp" (vill inte ligga med någon som inte vill ligga med mig), så det här är enormt frustrerande.

    Så vad gör man när det står mellan att leva med ett stort hål inom sig hela livet eller att riva upp hela famljens trygghet och tillvaro, genom att göra slut?
    Det går ett tag men till slut tar det stopp.
    Här anser jag faktiskt att om man kan sköta det snyggt så att det aldrig - och då menar jag ALDRIG - kommer fram, så är otrohet ett bättre alternativ än att riva upp allt.

    I mitt fall är jag helt övertygad om att ingen skulle vilja ha sex med mig, eftersom inte ens min sambo tänder på mig, så det är inte ens att tänka på. Ful är jag säkert också.
    Men ja... det är ändå samvetet som sätter stopp för allt.

    Kan du så... kör för fan!


    Intressant.

    Du gör såklart helt rätt som tackar nej till "ställa upp-sex", vem fan vill ha det?

    Tänk framåt. Hur känner man sig när man blir 70 när man inser att ens livskamrat fått offra sitt sexliv för att hålla ihop förhållandet? Jag kan inte fatta hur man kan vilja att någon gör den uppoffringen för ens skull.
  • Anonym (som mike)
    Anonym (lustigt) skrev 2020-05-18 16:07:53 följande:
    Lite lustigt hur du fördömer saker du själv verkar hålla med omDrömmer
    Egentligen inte.
    Det här är ett STORT problem.
    För mig är sex lika viktigt, som det är att inte såra min sambo.
    Lika gärna som jag hade haft sex med någon annan, vet jag att mitt samvete hade fått mig att må så fruktansvärt dåligt efteråt.
    Det är därför det är så svårt att välja vilken sida jag står på.

    Du slår huvudet på spiken i din andra citering.
    Varför vill man att den man lever med och har för avsikt att leva resten av livet med, ska göra avkall på något som är så viktigt för denne?
    Det är egentligen så fruktansvärt egoistiskt.

    Jag har befunnit mig i ett par situationer som lätt hade kunnat leda till otrohet. Det har dock varit andra saker som gjort att jag inte löpt linan ut, men jag tror att om jag hamnar i ett läge med "rätt" tjej, så tror jag att jag kommer tänka "Jag skiter i vad som händer. Skiter i om hon får reda på det här. She had it coming!"
  • Anonym (lustigt)
    Anonym (som mike) skrev 2020-05-18 19:27:08 följande:
    Egentligen inte.
    Det här är ett STORT problem.
    För mig är sex lika viktigt, som det är att inte såra min sambo.
    Lika gärna som jag hade haft sex med någon annan, vet jag att mitt samvete hade fått mig att må så fruktansvärt dåligt efteråt.
    Det är därför det är så svårt att välja vilken sida jag står på.

    Du slår huvudet på spiken i din andra citering.
    Varför vill man att den man lever med och har för avsikt att leva resten av livet med, ska göra avkall på något som är så viktigt för denne?
    Det är egentligen så fruktansvärt egoistiskt.

    Jag har befunnit mig i ett par situationer som lätt hade kunnat leda till otrohet. Det har dock varit andra saker som gjort att jag inte löpt linan ut, men jag tror att om jag hamnar i ett läge med "rätt" tjej, så tror jag att jag kommer tänka "Jag skiter i vad som händer. Skiter i om hon får reda på det här. She had it coming!"
    Ja och vem har sagt att det inte är ett stort problem? 

    Ja sex är viktigt för de flesta, vem har sagt att det inte är viktigt?

    Ja vem har sagt att det är lätt?

    Ja vem har sagt att det är rätt att förneka sin partner ett sexliv?

    Ja, många har befunnit sig i situationer man varit frestad att vara otrogen, och jag kan absolut tänka mig att det blir vädligt mycket mer frestande om man inte får något hemma och vet att man inte kommer få det heller. Vem har påstått att man inte kan bli  frestad?

    Jag tror du har fel i att folk som fördömmer otrohet inte förstår.... jag tror de alldra flesta förstår precis men man tycker precis som du att det inte det rättfärdigar otrohet utan det finns andra sätt att lösa prioblemet på, som tex det du själv föreslgit, ställa ultimatum.
  • Anonym (som mike)
    Anonym (lustigt) skrev 2020-05-18 19:39:52 följande:
    Ja och vem har sagt att det inte är ett stort problem? 

    Ja sex är viktigt för de flesta, vem har sagt att det inte är viktigt?

    Ja vem har sagt att det är lätt?

    Ja vem har sagt att det är rätt att förneka sin partner ett sexliv?

    Ja, många har befunnit sig i situationer man varit frestad att vara otrogen, och jag kan absolut tänka mig att det blir vädligt mycket mer frestande om man inte får något hemma och vet att man inte kommer få det heller. Vem har påstått att man inte kan bli  frestad?

    Jag tror du har fel i att folk som fördömmer otrohet inte förstår.... jag tror de alldra flesta förstår precis men man tycker precis som du att det inte det rättfärdigar otrohet utan det finns andra sätt att lösa prioblemet på, som tex det du själv föreslgit, ställa ultimatum.
    Vad jag menar är att jag rent krasst tycker att jag har "rätt" att vara otrogen. Jag tycker det. Jag har verkligen provat aaaaallt.
    Jag har sagt att jag inte kommer leva ett liv utan sex. Det kommer inte hända. Jag tror att hon förstår vad jag menade.
    Hon väljer ju också att stanna. Inte bara jag. Hon väljer ju att stanna trots att hon vet vad jag har sagt.
    Vet i fan om hon inte räknar med att jag har någon annan redan, men att så länge hon inget vet så...

    Så vad ska man säga...
    Hjärnan är för otrohet - hjärtat emot (i mitt fall).
  • Anonym (anno)
    Anonym (som mike) skrev 2020-05-18 20:15:41 följande:
    Vad jag menar är att jag rent krasst tycker att jag har "rätt" att vara otrogen. Jag tycker det. Jag har verkligen provat aaaaallt.
    Jag har sagt att jag inte kommer leva ett liv utan sex. Det kommer inte hända. Jag tror att hon förstår vad jag menade.
    Hon väljer ju också att stanna. Inte bara jag. Hon väljer ju att stanna trots att hon vet vad jag har sagt.
    Vet i fan om hon inte räknar med att jag har någon annan redan, men att så länge hon inget vet så...

    Så vad ska man säga...
    Hjärnan är för otrohet - hjärtat emot (i mitt fall).
    Är det inte dax att du levlar upp? Ta av den där fula offerkoftan. Du lever ju inte det liv du vill leva. "Hon" har redan deklarerat sitt totala ointresse. Så vad väntar du på? Vad är du rädd för? Du kan inte få mindre sex än du får nu. Antingen är du otrogen eller också gör du slut först, men sluta för guds skull lipa.
  • Anonym (som mike)
    Anonym (anno) skrev 2020-05-18 21:01:48 följande:
    Är det inte dax att du levlar upp? Ta av den där fula offerkoftan. Du lever ju inte det liv du vill leva. "Hon" har redan deklarerat sitt totala ointresse. Så vad väntar du på? Vad är du rädd för? Du kan inte få mindre sex än du får nu. Antingen är du otrogen eller också gör du slut först, men sluta för guds skull lipa.
    Eeeh VA??
    Vadå offerkofta? Vad fan snackar du om?

    Det är vad det är och det blir vad det blir. Var har jag lipat?
    Skärp dig för helvete.
Svar på tråden Funderar på otrohet