• MeAndBaby

    Inte få ersättning för planeringdag (längre arbdag)

    Hur ska man tänka här? Jobbar deltid, ca 5 Tim om dagen. Jobbet ska nu ha en obligatorisk planeringdag, 7 Tim lång. Ska jag få ersättning el åtminstone komptid för dessa två extra timmar denna dag? Känns lite jobbigt att ta upp det med chefen, är den enda som jobbar deltid, men har ju ingen lust att jobba två tim gratis...

  • Svar på tråden Inte få ersättning för planeringdag (längre arbdag)
  • Kjell2
    MeAndBaby skrev 2020-05-18 19:43:22 följande:

    Hur ska man tänka här? Jobbar deltid, ca 5 Tim om dagen. Jobbet ska nu ha en obligatorisk planeringdag, 7 Tim lång. Ska jag få ersättning el åtminstone komptid för dessa två extra timmar denna dag? Känns lite jobbigt att ta upp det med chefen, är den enda som jobbar deltid, men har ju ingen lust att jobba två tim gratis...


    Fråga chefen hur du ska göra
  • Anonym (HR)

    Du ska absolut ha ersättning för den extra tiden (fyllnadstid) eller ändrat schema med kortare arbetstid vid annat tillfälle. Förstår det där med att man inte vill vara jobbig och ta det med chefen men det är ju en del av de rättigheter och skyldigheter som ni har gentemot varandra i och med ert avtal. Ingenting man kan komma och klaga på i efterhand om du en anställd förväntar sig avtalad ersättning.

  • annabellelee

    Det är sånt man tar med chefer, inget konstigt. Om chefen inte är helt ny har hen fått frågan tusen gånger förut: "Jag jobbar ju 5 h per dag så jag undrar hur det blir med planeringsdagen. Får jag extra betalt för de timmarna eller blir de komp som jag tar ut senare?" Ta det via mejl om ni träffas sällan pga corona.

  • EpicF
    MeAndBaby skrev 2020-05-18 19:43:22 följande:

    Hur ska man tänka här? Jobbar deltid, ca 5 Tim om dagen. Jobbet ska nu ha en obligatorisk planeringdag, 7 Tim lång. Ska jag få ersättning el åtminstone komptid för dessa två extra timmar denna dag? Känns lite jobbigt att ta upp det med chefen, är den enda som jobbar deltid, men har ju ingen lust att jobba två tim gratis...


    Självklart ska du ha betalt eller komptid om du måste vara med.
Svar på tråden Inte få ersättning för planeringdag (längre arbdag)