• annabellelee

    Tagen förgiven av nya sambon. Vad fan ska jag göra....

    Angående hushållet: Formalisera det hela, så blir det tydligare när han smiter, tex han har ansvaret för att laga mat må-tors och du fre-sön (eller hur ni nu vill ha det), han har ansvaret för disk och ta ut sopor, du för dammsugning och tvätt.

    Det låter helt klart som att ni lever hans liv på hans villkor. Självklart härligt och bekvämt för honom. Du måste vara tydlig med vad du vill,och KRÄVA förbättring. Inte något vagt "du måste tänka mer på oss" utan tydligt och konkret, tex bör du få lite förvarning om ni ska åka till systern eller äta med föräldrar, detta får ske max x ggr per vecka, en kväll i veckan är er romantiska myskväll, tydligt uppdelade hushållssysslor osv. (vilka krav du har är upp till dig såklart).

    Risken är stor att han aldrig ändrar sig. Skaffa inte barn med honom innan du har sett en tydlig förändring, för annars är du fast för alltid.

  • annabellelee
    Anonym (Majsan) skrev 2020-06-02 10:55:52 följande:

    Som igår ledsnade jag. Gjorde bara mat åt mig själv. Och eftersom det inte fanns mat färdig åt honom så tänkte han åka å köpa en pizza istället- men fick då "mat med sig hem ifrån sin mamma".... 

    Han var så upptagen igår att han i princip bara hade tid å låta hunden pissa en kort vända medan jag sett fram emot en långpromenad med tanke på att hundarna suttit i hundgården hela dagen... 

    Känns som att enda chansen för förändring är om jag slutar göra allt sånt som jag brukar göra.. Man vill ju trots allt förenkla varandras vardag. MEn är så trött på bristen av hjälp hemma och bristen på att vi två gör saker tillsammans o man känner sig mer som en mamma/hushållerska till en jättebebis som tycker att allt är såå BRA... 

    Inte nog med det så hade vi hantverkare hemma i fredags. Jag jobbade hemifrån denna dag. Tänkte att det kunde va en sjyst gest till hantverkarna att bjuda dom på lunch och då hoppa över matlådorna. Ja men då tog sig sambon tillfälle att bjuda in sin pappa också eftersom han var ledig på fredagen. OCh då visade det sig att hans mamma skulle sluta jobbet vid lunch så då skulle hon också komma. Så helt plötsligt så hade jag en jättelunchbjudning på fredagen mot min vilja å kände mig mest bara utnyttjad... Jag var ju hemma på jobb å tänkte väl inte bjuda hem en massa folk förutom att hantverkarna som jobbade där (två st + min sambo) kunde få lite lunch. Inte att hans familj skulle bjudas in och bjuda in sig själva också medan det är jag som ska stå för arbetet... Känner mig bara så otroligt överkörd.... 

    Så överväger nu att sluta handla, sluta laga mat. Kanske börja äta i stan innan jag kommer hem ifrån jobbet. Sluta göra hans matlådor. Bara lägga hans rena tvätt i en stor hög på köksbordet så kan han ta det när han har "lust". Bara göra sånt som är mitt intresse å se vad responsen blir. 

    Och sedan kanske istället för att uttrycka mina åsikter bara bli tyst så han inte längre vet vart han har mig? Ta avstånd på kvällarna å inte vilja ha hans närkontakt.. Då kanske han blir "sugen" att "lösa våra problem" eftersom han då direkt blir påverkad... Jag vet inte.. kan man tänka så? 

     


    Att bara tystna låter kanske inte jättekonstruktivt. Jag hade någ varit tydlig stället: "Jag förväntar mig att du gör så här (fyll i själv) hädanefter. Gör du inte det börjar jag leta nytt boende." Naturligtvis inte som ett tomt hot, utan bara om du menar det.

    Var tydlig med fredagen också, att vill han ha lunchbjudning får han fixa själv.
  • annabellelee

    Ts, fundera över om du inte upprepar mönstret från din ursprungliga familj. Du skriver att du duger när det passar dem - lite så känns det med sambon också. Du är van att bli bortprioriterad av dina föräldrar och tillåter därför det beteendet hos din partner.

Svar på tråden Tagen förgiven av nya sambon. Vad fan ska jag göra....