• Anonym (Fundersam)

Försörjningsansvar för sambons barn?

Min sambo har varit sjukskriven i snart ett år. Under sjukskrivningen blev han uppsagd (april) pga arbetsbrist. I 25/5 fick han avslag från FK trots mycket starkt läkarintyg. I april var vi i sommarstugan för att ta hand om min mammas begravning och allt däromkring. Vi beställer alltid eftersändning av posten men av någon anledning har det inte fungerat varpå han missade att skriva in sig på arbetsförmedlingen med 3 dagar. Dock trodde han ju att det inte var nödvändigt med tanke på sjukskrivning. Han väntar på ny operation som skulle bli av i juni men det blir uppskjutet med anledning av Coronavirus. Alltså han kan inte jobba och äter starka smärtstillande mediciner. Vi överklagade beslutet från FK men har inte fått något nytt beslut än.

Hur som helst så har han två barn sedan tidigare. De har gemensam vårdnad och barnen bor VV. Nu kräver mamman att han ska betala hälften av ridläger för barnen. Något som de fick i födelsedagspresent av mamman tidigare i år. Hon vill även att han betalar hälften av frisörbesök och hälften av sommargarderoben trots att vi betalade hela frisörkostnaden i april för båda barnen och vi skaffade sommargarderob förra året. Överenskommelsen är vartannat år. Hon säger att hon inte har råd med allt själv. Problemet är ju att han inte har någon inkomst nu och med en längre sjukskrivning har han endast ett sparsamt sparkapital då han har fått ta därifrån för att täcka upp dyra mediciner, nya glasögon till sig själv och barnen, vinterkläderna till barnen, ny telefon till ett av barnen och reparation av andra barnets moppe. Till dessa saker har mamman inte bidragit med en krona.

Vi har separat ekonomi men jag har i den mån jag kunnat hjälpt till förut när det rört sig om semestrar osv för att vi ska kunna åka tillsammans. Jag har två egna barn som jag måste prioritera först men jag har god ekonomi så jag har inte haft ont av att hjälpa till när det behövts tidigare. Men då har vi ändå haft två inkomster och det senaste året har han haft sjukpenning. Nu ska jag betala allt tills vi får besked från FK. Jag känner väl att det är lite av en principsak också. Varför ska mamman boka och beställa saker och sedan kräva att han betalar hälften? Nu blir det ju jag som får betala då han saknar förmåga till det. Okej om det rör vardagliga saker. Men detta är något extra som vi inte beslutat om gemensamt. Ridläger var en present från henne. De klippte håret nyligen men nu har hon lovat dem att de ska få färga och göra förlängningar som present för bra betyg och tiden har hon redan bokat. Vi har sagt nej till detta och påpekade att det var hennes tur att uppdatera sommargarderoben i år. Hon är väldigt arg över att vi motsätter oss. Samtidigt vet hon hur situationen ser ut och att han inte har någon inkomst. Hon ser det som en självklarhet att jag ska betala då, för att vi lever tillsammans och jag tjänar mer än vad hon gör.

Han får semesterersättningen utbetald men då anser vi att det är viktigare att ha det som buffert ifall något oförutsett akut inträffar. Frisörbesök och att betala andras val av presenter ser vi inte som akut eller oförutsett.

Tycker ni att jag är snål eller avig? Det var vad hon kallade mig.

• Svar på tråden Försörjningsansvar för sambons barn?
  • viseversa
    viseversa skrev 2020-06-15 13:40:49 följande:
    Jag har en vän som hellre går på a-kassa än söker jobb inom vården för det anses inte tillräckligt fint. Dessutom är lönen värdelös man förstör sin kropp och psyke pga tunga lyft och stressiga miljöer.
    Hahah kom i helt fel tråd. Sorry men det var konstigt dock.
  • AnnaSthlm

Du tänker rätt och samtidigt har du svårt för den här konflikten. Jag skulle komma överens med sambon och sedan låta honom ta diskussionen med mamman. Annars blir du liksom en förmyndare över en vuxen karl. Han är sjuk men inte invalidiserad.

Ni behöver prioritera boendekostnader och andra grundläggande behov.

De presenter som mamman gett behöver hon själv bekosta. Detsamma gäller sommarkläder. Det är hennes sommar och ni har inte råd.

Förklara för mamman att ni beklagar hennes ekonomiska situation, och att ni står för telefon, moppe och vad det nu var. Något ytterligare finns det ingen möjlighet att bidra till.

• Anonym (Stina)

Frågan är väl som vanligt vad mannen själv säger. Det låter på dig TS som att det är du och mamman som måste komma överens. Men det här är ju en diskussion mellan henne och din sambo. Du lyfter liksom hela konflikten från deras axlar och tar på dig den själv. Det finns inget rätt eller fel sätt att göra här, utan man kommer överens eller inte. Så vad säger din man? Vill han betala? Vill han inte betala och tänker vägra? Vill han inte betala men undviker konflikt genom att gå med på kostnaden (som du får stå för)? Om det var du som var sjukskriven - skulle din man då ha en diskussion med ditt ex om vad han ska stå för? Eller skulle det vara din sak att lösa med alla inblandade? Ta ett steg tillbaka och se vad din man gör. Och vill du inte betala så ta diskussionen med HONOM. Det är han som vill ha dina pengar. Han får prata.

• GGN

Du ska inte diskutera med hans ex, det ska han göra. Givetvis blir det ingen frisör-lyx om det inte finns pengar. Och det är hennes tur att betala.

Inget att diskutera egentligen, du säger bara "nej" till honom så får han bolla informationen vidare till henne. Och då inte att du sa nej utan att HAN säger nej.

• Alessia

Du kan aldrig vara skyldig att betala något för hans barn. Barnen och dseras mamma får bita i det sura äpplet och acceptera att olägenheter i livet kom emellan deras önskan om fritidsaktiviteter. Antingen betalar hon själv eller skjuts aktiviteterna på framtiden när pappan har råd. barn måste lära sig att viss lyxkonsumtion ibland inte ryms i en budget.
    Och du ska definitivt inte av snällhet eller av utpressning betala  något alls.

• Anonym (A)

Mamman kan väl sälja eller panta några av sina saker om det är så viktigt.

När det gäller sommarkläder kanske det finns något in mammans garderob som hon kan avstå från, så kan ni ta en del.

• Anonym (b)

Nej du ska inte betala för dessa barn
    Fortsätt ha separata ekonomier
    DEt är din sambo ska ta diskussionen med sitt ex

• Ess

Du har inget ansvar för hans barn, så länge de har mat på bordet och kläder efter väder hos er. Allt annat är onödig lyx som den som lovat får stå för, och har hon inte råd så får hon förklara det för sina barn.
    Låt bli att ta några samtal med henne, men skulle du råka svara när hon ringer så säger du bara att deras barn inte är ditt ansvar, och så hänvisar du till honom och sedan lägger du på.

• Ess
    Anonym (b) skrev 2020-06-15 22:47:38 följande:

Nej du ska inte betala för dessa barn
    Fortsätt ha separata ekonomier
    DEt är din sambo ska ta diskussionen med sitt ex

Jag håller med om att fortsätta med separat ekonomi. 
    Vi hade det och jag betalade aldrig för hans ungar, jag skulle inte ens hjälpa till med matkostnaden för dem om han inte haft råd, då hade de fått låta bli att komma.
  • Ess
    whitestar skrev 2020-06-15 11:24:57 följande:

Nej du behöver inte betala nåt så länge ni varken är gifta eller har gemensamma barn.

Det är endast ett sekundärt sk försörjningsansvar, dvs att de ska ha kläder efter väder och få äta samma mat som övriga familjen. Det innebär inte onödiga utgifter utan endast basic.
    Dessutom så kan man vägra betala för dem och det kommer inte att hända ett skit, för det är föräldrarna som ska försörja sina barn och inte en utomstående.
Svar på tråden Försörjningsansvar för sambons barn?