• Anonym (Fundersam)

Försörjningsansvar för sambons barn?

Min sambo har varit sjukskriven i snart ett år. Under sjukskrivningen blev han uppsagd (april) pga arbetsbrist. I 25/5 fick han avslag från FK trots mycket starkt läkarintyg. I april var vi i sommarstugan för att ta hand om min mammas begravning och allt däromkring. Vi beställer alltid eftersändning av posten men av någon anledning har det inte fungerat varpå han missade att skriva in sig på arbetsförmedlingen med 3 dagar. Dock trodde han ju att det inte var nödvändigt med tanke på sjukskrivning. Han väntar på ny operation som skulle bli av i juni men det blir uppskjutet med anledning av Coronavirus. Alltså han kan inte jobba och äter starka smärtstillande mediciner. Vi överklagade beslutet från FK men har inte fått något nytt beslut än.

Hur som helst så har han två barn sedan tidigare. De har gemensam vårdnad och barnen bor VV. Nu kräver mamman att han ska betala hälften av ridläger för barnen. Något som de fick i födelsedagspresent av mamman tidigare i år. Hon vill även att han betalar hälften av frisörbesök och hälften av sommargarderoben trots att vi betalade hela frisörkostnaden i april för båda barnen och vi skaffade sommargarderob förra året. Överenskommelsen är vartannat år. Hon säger att hon inte har råd med allt själv. Problemet är ju att han inte har någon inkomst nu och med en längre sjukskrivning har han endast ett sparsamt sparkapital då han har fått ta därifrån för att täcka upp dyra mediciner, nya glasögon till sig själv och barnen, vinterkläderna till barnen, ny telefon till ett av barnen och reparation av andra barnets moppe. Till dessa saker har mamman inte bidragit med en krona.

Vi har separat ekonomi men jag har i den mån jag kunnat hjälpt till förut när det rört sig om semestrar osv för att vi ska kunna åka tillsammans. Jag har två egna barn som jag måste prioritera först men jag har god ekonomi så jag har inte haft ont av att hjälpa till när det behövts tidigare. Men då har vi ändå haft två inkomster och det senaste året har han haft sjukpenning. Nu ska jag betala allt tills vi får besked från FK. Jag känner väl att det är lite av en principsak också. Varför ska mamman boka och beställa saker och sedan kräva att han betalar hälften? Nu blir det ju jag som får betala då han saknar förmåga till det. Okej om det rör vardagliga saker. Men detta är något extra som vi inte beslutat om gemensamt. Ridläger var en present från henne. De klippte håret nyligen men nu har hon lovat dem att de ska få färga och göra förlängningar som present för bra betyg och tiden har hon redan bokat. Vi har sagt nej till detta och påpekade att det var hennes tur att uppdatera sommargarderoben i år. Hon är väldigt arg över att vi motsätter oss. Samtidigt vet hon hur situationen ser ut och att han inte har någon inkomst. Hon ser det som en självklarhet att jag ska betala då, för att vi lever tillsammans och jag tjänar mer än vad hon gör.

Han får semesterersättningen utbetald men då anser vi att det är viktigare att ha det som buffert ifall något oförutsett akut inträffar. Frisörbesök och att betala andras val av presenter ser vi inte som akut eller oförutsett.

Tycker ni att jag är snål eller avig? Det var vad hon kallade mig.

• Svar på tråden Försörjningsansvar för sambons barn?
  • Ess
    whitestar skrev 2020-06-17 12:39:09 följande:

[quote=80470678][quote-nick]Anonym (G) skrev 2020-06-17 11:59:27 följande:[/quote-nick]Men nu förstår jag inte? Köpte ni inget själva till barnet då? För rimligtvis skall ju båda parter stå för det extra som köps.

Nej vi gav en summa varje månad till biomamman istället för att behöva diskutera vid varje tillfälle vad/om vi ska lägga på barnet. Denna summa lades oavsett vad pappan tjänade (han har egen firma). Så ibland bkev ju våran hushållskassa drabbad då han kunde lägga in mindre pengar till den.

Din man har eget företag och tjänar mkt bra, då är det självklart att hans tidigare ungar får ta del av det. Detta går inte att applicera på ts för hon är inte förälder/vh åt särkullen.
  • Anonym (va?)

Hur kan man kräva att exmakens nya ska betala presenter som man sjäöv ger? Ofattbart.

• EnAnonumius
    whitestar skrev 2020-06-17 13:48:04 följande:
    Nähä ok vi säger väl så då.
    Det finns inget stöd i någon lag (inte ens den du länkade till) att TS skall betala för PRESENTER till särkullebarnen, som särkullebarnets mamma har lovat att ge.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • whitestar
    Ess skrev 2020-06-18 09:00:38 följande:

Din man har eget företag och tjänar mkt bra, då är det självklart att hans tidigare ungar får ta del av det. Detta går inte att applicera på ts för hon är inte förälder/vh åt särkullen.

Men sån tur att du vet hit bra min mans firma går. Nej ibland så blir det ingen inkomst för hans firma o ibland går det bra.det är det som är när man har egen firma osäker inkomst.

Mitt förslag var förresten till TS du behöver väl inte kommentera om det är ett bra eller dåligt förslag,det var INTE ett inlägg i nån diskussion om vad som är rätt eller fel.
  • whitestar

Till TS! Läs som sagt i familjebalken kap.7 paragraf 5 om vad som gäller. Sen kan du bestämma själv hur du vill tolka den vad du ska bidra med eller ej

I vårt fall löste vi drt med att ge en summa pengar varje månad till biomamman så fick hon välja själv vilka inköp som var viktiga eller ej. Då bodde barnet varannan vecka o vi gav förståss veckopeng på vår vecka och höll med vardagskläder,busskort till skola bl.a

• Ess
    whitestar skrev 2020-06-18 14:23:56 följande:
    Men sån tur att du vet hit bra min mans firma går. Nej ibland så blir det ingen inkomst för hans firma o ibland går det bra.det är det som är när man har egen firma osäker inkomst.

Mitt förslag var förresten till TS du behöver väl inte kommentera om det är ett bra eller dåligt förslag,det var INTE ett inlägg i nån diskussion om vad som är rätt eller fel.
    Men då finns det ingen anledning att betala extra för ungarna.

Du påstod tvärsäkert att en partner ska betala för särkullarna, vilket är helt fel. Ts är inte hjälpt av dina egenpåhittade lagar och förordningar.
  • Anonym (Joss)

Tycker såklart att mamman får betala presenter själv men nödvändigheter till barnen får man hjälpas åt med även om det är den andres tur om den inte klarar av det själv. Kanske bättre att betala hälften var varje gång och komma överens om prisklassen i förväg så att det inte blir några överraskningar

• whitestar
    Ess skrev 2020-06-18 15:32:40 följande:

Men då finns det ingen anledning att betala extra för ungarna.

Du påstod tvärsäkert att en partner ska betala för särkullarna, vilket är helt fel. Ts är inte hjälpt av dina egenpåhittade lagar och förordningar.

Nej jag påstod inte tvärsäkert nu hittar du på. Jag skrev att ev. Kan man bli betalningsskyldig för saker till bonusbarn som man lever ihop med. Det beror på hur man tolkar lagen.
  • Ess
    whitestar skrev 2020-06-18 16:34:12 följande:
    Nej jag påstod inte tvärsäkert nu hittar du på. Jag skrev att ev. Kan man bli betalningsskyldig för saker till bonusbarn som man lever ihop med. Det beror på hur man tolkar lagen.
    Jo det gjorde du, och nej lagen tolkas inte så.
    Som vårdnadshavare så har man det övergripande ansvaret för sina barn, även det ekonomiska. Den lagen du hela tiden hänvisar till gäller en sekundär försörjningsplikt, dvs att har ni gemensamma barn så ska inte särkullen gå i trasor och få de gamla brödkanterna att tugga på till middagen när ni andra mumsar älgstek. Det är de basic sakerna som ska va lika mellan barnen som samma mat och kläder efter väder, sedan är du fri att köpa en häst till ditt barn utan att ge en till särkullen. Likadant så kan särkullens mamma köpa värsta speldatorn till hen utan att ditt barn tvunget ska ha en likadan av henne.
    Står du och lovar ditt barn en häst så kan du inte ringa dina särkullars mamma och kräva att hon ska köpa en. Eller, visst kan du, men hon kommer idiotförklara dig och blockera dig på alla kanaler.
  • EnAnonumius
    whitestar skrev 2020-06-18 16:34:12 följande:
    Jag har suttit och läst ALLA dina inlägg i tråden.

Jag har INTE sett ett endaste av dina inlägg där du har skrivit "ev. kan bli betalningsskyldig".

Så OM du vill fortsätta att påstå att du skrivit "ev. kan bli betalningsskyldig". så, så anser jag att du kan hänvisa till det inlägget, med citat från det inlägget och även  inläggsnummer.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Försörjningsansvar för sambons barn?