• Anonym (Förkrossad fru)

Värsta jag varit med om... hjälp

Hej fl. är helt desperat och förstörd vänder mig hit nu. Jag har gråtit hela natten .. jag är gift med världens snällaste och underbaraste man. Han är jättebra pappa till vårt barn och är aktiv hemma och på vår fritid. Vi har varit tillsammans totalt i 11 år.

Fram tills förra året var allting bra. Då åkte han på en kryssning med jobbet och träffade en annan. Det blir värre... Jag märkte väldigt snabbt att någonting inte stod rätt till och ställde honom mot väggen. Han bröt då ihop och berättade att han varit med en annan tjej, yngre också när de varit väldigt fulla i en jäkla hytt! Hela mitt liv vändes upp och ner jag grät vi gick i familjeterapi och allting. Allt kändes bra men han har känts frånvarande sedan dess. Nyligen kollade jag hans telefon (vet man får inte göra så). Han har inte alls brutit med kvinnan. De har skickat intima bilder, han har beklagat sig över att hon är gift (!) hon har också barn att de så fort de öppnar gränserna kan ses igen (hon bor i Finland och kan inte svenska heller). Nu till det sjukaste... hon är gravid!!! Och det lutar åt att det är hans!! Det värsta är att det är han som är pådrivande och han vill veta direkt om det är hans ;( Han hör av sig till henne hela tiden och har gjort hur länge som helst och använder tydligen graviditeten som en ursäkt. Vad fan ska jag ta mig till? Vill inte skiljas från honom ... finns det något hopp kvar? Det har varit tårar här hemma inatt och han säger att han ska försöka glömma henne men att han mår jätte dåligt och vill veta ifall det är hans barn och i så fall vara involverad...

• Svar på tråden Värsta jag varit med om... hjälp
  • Anonym (P)

Om han inte pratar med dig ska inte du heller göra något för att underlätta för honom. Vill han träffa dottern får han komma hem till er och prata med dig! Gör han inte det får han inte heller träffa dottern!

• Anonym (???)

Jag tänker också på att om det är svårt att prata tillsammans, om hus, pengar, dottern osv, så be någon person som är lugn och stabil att vara med när ni pratar. Någon som kan hjälpa er att prata om det ni faktiskt behöver prata om. Risken är annars att du mest blir ledsen (kan inte tänka klart) och han börjar försvara sig, sitt handlande (att han inte kan tänka klart det vet vi redan) och då kan det bli så att man glömmer viktiga delar, tex hur man ska dela upp bankkonton och liknande.

Kanske har han en luddig bild av att du och dottern finns i ert hem och han bara ska kunna slinka in när han vill, träffa dottern och sen försvinna igen - vad vet jag - men det vore inte första gången jag hör något sånt i så fall. Jag vet fler än en som blivit tokförälskad medan de ff var i ett förhållande (både män och kvinnor) och de har liksom inte alls klarat av att hålla tankar om både den gamla och den nya relationen i huvudet samtidigt. Då har de tänkt ungefär så: att det "gamla" liksom bara skulle finnas där, medan de själva lattjade vidare med sitt nya liv - men så fungerar det sällan. 

• Anonym (???)
    Anonym (Liz) skrev 2020-06-23 23:43:55 följande:

TS, du kan ladda ner skilsmässopappren från nätet (gå dock inte via någon av de där bluffsidorna som tar betalt för det du kan få gratis på myndigheternas sidor).

Eftersom ni har ett minderårigt barn har ni ju sex månaders betänketid innan skilsmässan går igenom, och om hans fokus bara är på den andra kvinnan vore det nog bra att avsluta med honom så snart det är möjligt.

Om du föreslår att ni ska skriva på pappren tillsammans kanske han vaknar upp och inser att han faktiskt måste ta ansvar för att avsluta på ett juste sätt med dig (och planera för hur boendeschema för er dotter skall se ut osv) istället för att bara drömma sig bort.

Som elalaroné skriver är det klokt att faktiskt tänka på din (och dotterns) framtid nu. Räkna tex på omdu kan ta över boendet själv eller om ni båda måste skaffa nytt.

Precis! 
    Ta kontroll över situationen, låt inte honom göra det. Skilsmässopapper är en utmärkt start. Du behöver inte träffas honom personligen om det är jobbigt, skriv under du först och sen skickar du dem till honom/lämnar via farmor eller så. 
    Meddela att han ska adressändra också, så du slipper ta ansvar för hans post. 

Se över hur det ser ut på banken. Har ni tex konton gemensamt? Om det är svårt med ekonomin kan du boka en rådgivning på er bank, be dem räkna på hur det blir vid en skilsmässa. 

Och om enbart du tar hand om dottern så ska han betala underhåll, viktigt att komma ihåg, även om ni inte är där än, men fortsätter detta mer än en månad så är det dags att nämna det för honom. FK vill att man helst kommer överens om sådant själv men skulle han krångla om det så får du ringa dem och be om hjälp. 
  • Anonym (Fyfan)

Ursh vilket dilemma .. jag lider med dig! Hade fan gåtr under ..

• molly50
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-23 23:16:54 följande:
    Sant verkar som att hon inte alls vet ut eller in just nu. Tycker ändå att jag tagit detta lugnt och sansat men han däremot tar bara avstånd och gräver ner sig typ. Ska nog kontakta dem imorgon.
    Är han på henne för mycket så lär hon ju bara bli ännu mer förvirrad och kanske till slut tröttna på honom.
    Det är ett stort steg att ta att flytta till ett annat land,om det är det han har tänkt att hon (eller han) ska göra.
    Och barnen måste rivas upp från sina vänner och skolor osv.
    Hur hade han/de tänkt lösa det om han ska ha er dotter varannan vecka?
    Och hur har han tänkt göra om barnet skulle visa sig inte vara hans?
    För det kan ju lika gärna vara hennes mans.
    Jag tycker inte att han verkar ha tänkt igenom det här alls utan tänker med det lila huvudet.
    Om det spricker mellan dem så finns det en risk att han kommer tillbaka till dig och börjar böna och be.
    Och då tycker jag inte att du ska ta honom tillbaka.
    Han förtjänar att stå ensam efter vad han har gjort.
    Jag håller med om att du verkar ta detta på ett sansat sätt.
    Fortsätt så så kommer du att gå vinnande ur striden. Det lovar jag.
    Anonym (P) skrev 2020-06-24 01:09:27 följande:

Om han inte pratar med dig ska inte du heller göra något för att underlätta för honom. Vill han träffa dottern får han komma hem till er och prata med dig! Gör han inte det får han inte heller träffa dottern!

Håller med. Vi har kommit överens om nästa vecka och även smsat om semestern.
    Anonym (Liz) skrev 2020-06-23 23:43:55 följande:

TS, du kan ladda ner skilsmässopappren från nätet (gå dock inte via någon av de där bluffsidorna som tar betalt för det du kan få gratis på myndigheternas sidor).

Eftersom ni har ett minderårigt barn har ni ju sex månaders betänketid innan skilsmässan går igenom, och om hans fokus bara är på den andra kvinnan vore det nog bra att avsluta med honom så snart det är möjligt.

Om du föreslår att ni ska skriva på pappren tillsammans kanske han vaknar upp och inser att han faktiskt måste ta ansvar för att avsluta på ett juste sätt med dig (och planera för hur boendeschema för er dotter skall se ut osv) istället för att bara drömma sig bort.

Som elalaroné skriver är det klokt att faktiskt tänka på din (och dotterns) framtid nu. Räkna tex på omdu kan ta över boendet själv eller om ni båda måste skaffa nytt.

Tack för tipset! Vi ska sitta ner nästa vecka och gå genom allt med boende och ekonomin. Borde som någon skrev kanske inte vara själva är väldigt arg på honom. Dottern har vi sagt varannan vecka. Han ska bara komma iordning lite först i sin lägenhet.
    molly50 skrev 2020-06-24 11:40:04 följande:

Är han på henne för mycket så lär hon ju bara bli ännu mer förvirrad och kanske till slut tröttna på honom.

Det är ett stort steg att ta att flytta till ett annat land,om det är det han har tänkt att hon (eller han) ska göra.

Och barnen måste rivas upp från sina vänner och skolor osv.

Hur hade han/de tänkt lösa det om han ska ha er dotter varannan vecka?

Och hur har han tänkt göra om barnet skulle visa sig inte vara hans?

För det kan ju lika gärna vara hennes mans.

Jag tycker inte att han verkar ha tänkt igenom det här alls utan tänker med det lila huvudet.

Om det spricker mellan dem så finns det en risk att han kommer tillbaka till dig och börjar böna och be.

Och då tycker jag inte att du ska ta honom tillbaka.

Han förtjänar att stå ensam efter vad han har gjort.

Jag håller med om att du verkar ta detta på ett sansat sätt.

Fortsätt så så kommer du att gå vinnande ur striden. Det lovar jag.

Aldrig känt mig så sviken men är samtidigt svag för honom. Men eller hur!! Tänker också så! Förstår inte hur man tänker i ett sånt här läge alls. Skönt att veta var vi står i alla fall... ovissheten innan var mest jobbig. Är förbannad och vill prata med dem men känns ändå skönt att veta.
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-24 13:00:29 följande:

Aldrig känt mig så sviken men är samtidigt svag för honom. Men eller hur!! Tänker också så! Förstår inte hur man tänker i ett sånt här läge alls. Skönt att veta var vi står i alla fall... ovissheten innan var mest jobbig. Är förbannad och vill prata med dem men känns ändå skönt att veta.

alltså den här mannen är såå sjukt konflikträdd också ... suck
  • LFF
    Varje gång du känner dig svag, tänk på vad han gjort och hur han behandlat dig (och er dotter)! Påminn dig själv om hur han offrat er genom sitt beteende, att ni inte betytt skvatt för honom utan det är bara denna, andra, kvinna och hennes bebis (som han inte vet är hans) som betyder något för honom.
    LFF skrev 2020-06-24 14:28:15 följande:

Varje gång du känner dig svag, tänk på vad han gjort och hur han behandlat dig (och er dotter)! Påminn dig själv om hur han offrat er genom sitt beteende, att ni inte betytt skvatt för honom utan det är bara denna, andra, kvinna och hennes bebis (som han inte vet är hans) som betyder något för honom.

Jag vet känns så sjukt bara... som om detta är någon ålderskris som han kommer att komma över .
  • molly50
    Jag förstår det. Men ta honom inte tillbaka om han skulle komma krypandes. Du förtjänar bättre än så.
    Nej,jag förstår inte heller hur han tänker där.
    Man får känslan av att han är i nå´t slags drömstadie där han tror att allt kommer att fungera.
    Frågan är ju hur det ska bli. Framförallt om hon inte vill.
  • Anonym (???)

Hur har helgen varit för dig,TS? 

• Anonym (Stefan)

Loggade in hör för första gången på länge och ramlade över denna gamla tråd igen.. hur har det gått för dig TS? :/ 

Svar på tråden Värsta jag varit med om... hjälp