• Anonym (Förkrossad fru)

Värsta jag varit med om... hjälp

Hej fl. är helt desperat och förstörd vänder mig hit nu. Jag har gråtit hela natten .. jag är gift med världens snällaste och underbaraste man. Han är jättebra pappa till vårt barn och är aktiv hemma och på vår fritid. Vi har varit tillsammans totalt i 11 år.

Fram tills förra året var allting bra. Då åkte han på en kryssning med jobbet och träffade en annan. Det blir värre... Jag märkte väldigt snabbt att någonting inte stod rätt till och ställde honom mot väggen. Han bröt då ihop och berättade att han varit med en annan tjej, yngre också när de varit väldigt fulla i en jäkla hytt! Hela mitt liv vändes upp och ner jag grät vi gick i familjeterapi och allting. Allt kändes bra men han har känts frånvarande sedan dess. Nyligen kollade jag hans telefon (vet man får inte göra så). Han har inte alls brutit med kvinnan. De har skickat intima bilder, han har beklagat sig över att hon är gift (!) hon har också barn att de så fort de öppnar gränserna kan ses igen (hon bor i Finland och kan inte svenska heller). Nu till det sjukaste... hon är gravid!!! Och det lutar åt att det är hans!! Det värsta är att det är han som är pådrivande och han vill veta direkt om det är hans ;( Han hör av sig till henne hela tiden och har gjort hur länge som helst och använder tydligen graviditeten som en ursäkt. Vad fan ska jag ta mig till? Vill inte skiljas från honom ... finns det något hopp kvar? Det har varit tårar här hemma inatt och han säger att han ska försöka glömma henne men att han mår jätte dåligt och vill veta ifall det är hans barn och i så fall vara involverad...

• Svar på tråden Värsta jag varit med om... hjälp
  • molly50
    Anonym (Förkrossad fru) skrev 2020-06-23 15:37:37 följande:
    Jag ska hämta min dotter nu få se vad hon säger. Ska inte pressa henne såklart. Ja, vi ska göra det. Hon kommer inte att släppa detta har hon sagt. Ja känns superskumt att hon skulle styvmamma till henne men det... ja.
    Det låter bra.

Jag förstår det. Men om de nu skulle bli tillsammans så komer hon ju att bli ditt barns styvmor.
    Och då är det ju bra om ni kan samarbeta.
    Och det borde ditt ex också vara på det klara med.
  • Anonym (???)
    molly50 skrev 2020-06-23 17:48:24 följande:
    Det låter bra.

Jag förstår det. Men om de nu skulle bli tillsammans så komer hon ju att bli ditt barns styvmor.
    Och då är det ju bra om ni kan samarbeta.
    Och det borde ditt ex också vara på det klara med.
    i princip i alla trådar om temat samarbete så är det aldrig prioriterat att samarbeta med den "nya", så det blir konstigt om TS tror att hon måste det. Det är pappan och hon som ska samarbeta 
  • molly50
    Anonym (???) skrev 2020-06-23 17:50:50 följande:
    i princip i alla trådar om temat samarbete så är det aldrig prioriterat att samarbeta med den "nya", så det blir konstigt om TS tror att hon måste det. Det är pappan och hon som ska samarbeta 
    Kanske inte samarbeta. Men det är ju bra om de kan komma bra överens,i alla fall.
    Och det kan ju vara bra om hon vet att TS existerar och att hon kommer att få ett bonusbarn och fundera på¨om hon är beredd på det.
    Sen är det ju såklart viktigast att föräldrarna kan samarbeta bra.
  • Silverjenny

Hur har de tänkt göra med ihopflyttandet? Ska hon flytta över till Sverige med sina barn eller ska din man pendla emellan Finland-Sverige, och hyra en lägenhet här där han kan bo varannan vecka med er dotter?

Känns inte riktigt genomtänkt det där och bäddat för att det ska krascha med dunder och brak...

• elalaroné

Först måste du förstå att han har tagit detta val och inget du kan göra åt. Du får acceptera det.
    Han vill leva med henne. Okej, vad är det rimliga att göra nu för dig?
    Jo, se om ditt egna hus för tusan!!!
    Ekonomin, boende och allt medan allt är på god fot. Ska berätta för dig, när han sedan vet att det är hans bebis OCH HAN VILL JU HA HENNE så kommer det inte bli mycket övers till dig :( Då är hon frun och bebis prio. 
    I hennes liv är ju hennes bebis viktigast- och därmed din man. Hon skiter i dig. 

Se om ditt egna hus <3

Anonym (???) skrev 2020-06-23 15:56:35 följande:

Fast i ärlighetens namn behöver man inte samarbeta med din expartners nya. Det är du och pappan som ska samarbeta kring dottern. Inget annat behövs och du behöver inte ha egen kontakt med kvinnan. Det är ju bara just nu, när du försöker få reda på vad som pågår, som det kan vara rimligt att kontakta, fast som sagt, jag skulle kontakta hennes man.

Menar du att hon och din ex pratat om att hon ska flytta till Sverige? Det är ju liksom inte bara att lätta och flytta när man har barn sedan innan, som antar jag, stannar i Finland? 

Det har kommit på tal med det verkar som att han (enligt vännens tjej) är öppen för förslag och hon är mer i läget där hon måste ta sig samman och bestämma sig för vem hon ska vara med. Hon verkar vara besvärad ibland av kontakten med min man, att allting har gått mycket fort och att mycket står på spel för henne och hennes barn. Så käcka struligt verkligen. Som att det inte vore nog med skit så verkar min dotter inte förvånad över den här tjejen!!

Skönt att hon tar det bra i alla fall
    molly50 skrev 2020-06-23 17:54:30 följande:

Kanske inte samarbeta. Men det är ju bra om de kan komma bra överens,i alla fall.

Och det kan ju vara bra om hon vet att TS existerar och att hon kommer att få ett bonusbarn och fundera på¨om hon är beredd på det.

Sen är det ju såklart viktigast att föräldrarna kan samarbeta bra.

Sant verkar som att hon inte alls vet ut eller in just nu. Tycker ändå att jag tagit detta lugnt och sansat men han däremot tar bara avstånd och gräver ner sig typ. Ska nog kontakta dem imorgon.
    Silverjenny skrev 2020-06-23 18:00:09 följande:

Hur har de tänkt göra med ihopflyttandet? Ska hon flytta över till Sverige med sina barn eller ska din man pendla emellan Finland-Sverige, och hyra en lägenhet här där han kan bo varannan vecka med er dotter?

Känns inte riktigt genomtänkt det där och bäddat för att det ska krascha med dunder och brak...

Ingen aning hur de tänkt... hon behöver reda ut sig själv först enligt min mans kompis. Hon kommer säkert att stanna där så får han åka dit som nån idiot antagligen. Lovar det blir så.
    elalaroné skrev 2020-06-23 21:06:55 följande:

Först måste du förstå att han har tagit detta val och inget du kan göra åt. Du får acceptera det.

Han vill leva med henne. Okej, vad är det rimliga att göra nu för dig?

Jo, se om ditt egna hus för tusan!!!

Ekonomin, boende och allt medan allt är på god fot. Ska berätta för dig, när han sedan vet att det är hans bebis OCH HAN VILL JU HA HENNE så kommer det inte bli mycket övers till dig :( Då är hon frun och bebis prio. 

I hennes liv är ju hennes bebis viktigast- och därmed din man. Hon skiter i dig. 

Se om ditt egna hus <3

Tack så mycket .. Jag ska göra det. Vi måste sätta oss någon dag hur ont det än gör. Som du säger - i tid. Känns som att han redan har försvunnit iväg och inte tar ansvar alls för detta. Så tråkigt!!
  • Anonym (Liz)

TS, du kan ladda ner skilsmässopappren från nätet (gå dock inte via någon av de där bluffsidorna som tar betalt för det du kan få gratis på myndigheternas sidor).

Eftersom ni har ett minderårigt barn har ni ju sex månaders betänketid innan skilsmässan går igenom, och om hans fokus bara är på den andra kvinnan vore det nog bra att avsluta med honom så snart det är möjligt.

Om du föreslår att ni ska skriva på pappren tillsammans kanske han vaknar upp och inser att han faktiskt måste ta ansvar för att avsluta på ett juste sätt med dig (och planera för hur boendeschema för er dotter skall se ut osv) istället för att bara drömma sig bort.

Som elalaroné skriver är det klokt att faktiskt tänka på din (och dotterns) framtid nu. Räkna tex på omdu kan ta över boendet själv eller om ni båda måste skaffa nytt.

Svar på tråden Värsta jag varit med om... hjälp