• Anonym (Mamma)

    Är personer utan barn experter på barnuppfostran ?

    Jag får ofta råd och åsikter från barnlösa angående barn.Det verkar låta så enkelt för dom att ha barn..Är man en perfekt föräldrer tills man får ett eget barn?

  • Svar på tråden Är personer utan barn experter på barnuppfostran ?
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-21 09:04:03 följande:
    Jag får inte råd personligen,men dom har svårt att förstå när barnen springer och skriker i allmänhet.Hade det varit deras barn så skulle barnet varit tyst och snäll.Att det är så lätt att bara säga till barnet och sen är den skötsam.

    Barn gör inte alltid som man säger. Som förälder är det din uppgift att ta fighten och sätta gränser när det behövs. Ja, det ÄR krävande att vara förälder. Vissa barn är mer krävande än andra. Omgivingen får ha förståelse, men till en viss gräns. Det säger jag som själv är förälder. Det finns barnlösa vuxna som tycker att barn alltid ska vara tysta och snälla, men jag upplever inte att det är så vanligt. De flesta förstår. Alla har ju själva varit barn.
  • RenLuft
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-21 08:49:16 följande:

    Jag får ofta råd och åsikter från barnlösa angående barn.Det verkar låta så enkelt för dom att ha barn..Är man en perfekt föräldrer tills man får ett eget barn?


    Jag har inga barn än.

    Men visst skulle jag steppa in om jag såg någon skrika och trycka ned barnet om att denne ''Inte kan någonting'' och/eller bara allmänt skrika och svära åt barnet.

    Kanske även om en förälder tar alldeles för hårt i barnets arm/biceps området för att denne skall ''skynda'' sig och istället för att fokusera på andra spännande saker som barnet tycker är intressant. Barn är barn. De är nyfikna och oftast impulsiva när det kommer till att göra saker. De ser något häftigt och inte alls ovanligt att de springer dit. Ja, man kan bli rädd och börja ropa på barnet och springa efter. Men det är hur man hanterar situationen.

    Anser även föräldern att barnet har ''skämt'' ut en, så är den föräldern också dum i huvudet i min värld. Hur fan kan ett barn skämma ut en om denne bara var nyfiken. Inte ovanligt att barnet kan bli trotsig av sig också. Trotsåldern, kallas det, va?

    Istället för att förgöra barnets självförtroende/självkänsla, så kan man förklara på ett pedagogiskt sätt varför man bör inte göra det som man som förälder reagerade negativt på. Lugnt och sansat.

    I övriga fall, skulle jag inte lägga mig i barnuppfostran hos någon annan.
  • Anonym (tvillingmamma)

    Sen har ju alla som har barn varit barnlösa och kan jämföra. Jag fick barn relativt sent, hade alltså ganska många vuxenår som barnlös bakom mig. Jag upplever inte att det är så vanligt med barnlösa självutnämnda "experter". Men visst, de finns. Sedan jag själv blev förälder har jag mer förståelse för vissa saker, t ex att allt inte är så enkelt samt att föräldrar med väldigt krävande barn kan vara slutkörda. Faktum kvarstår dock. Vi låter inte våra barn springa och skrika och låta hur mycket som helst och det finns en anledning till det.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-06-21 10:09:31 följande:

    Sen har ju alla som har barn varit barnlösa och kan jämföra. Jag fick barn relativt sent, hade alltså ganska många vuxenår som barnlös bakom mig. Jag upplever inte att det är så vanligt med barnlösa självutnämnda "experter". Men visst, de finns. Sedan jag själv blev förälder har jag mer förståelse för vissa saker, t ex att allt inte är så enkelt samt att föräldrar med väldigt krävande barn kan vara slutkörda. Faktum kvarstår dock. Vi låter inte våra barn springa och skrika och låta hur mycket som helst och det finns en anledning till det.


    Innan jag fick barn förstod jag inte riktigt vad det handlar om.Jag hade hört att det är jobbigt att ha barn.Men hur stort ansvar det egentligen är hade jag inte fattat innan.Barn lyssnar inte alltid.Barn kan vara vilda.
  • Anonym (Lisa)

    En barnlös barnpsykolog på BUP kan nog mer än många med barn. Sedan är det också så att folk utanför, både med och utan barn, kan se mönster och annat, som man själv som förälder inte ser när man är uppe i det. 

    Men sedan är det svårt (kanske omöjligt) att föreställa sig hur det känns att ha trotsiga barn, sova för lite i flera år osv. Dvs att det inte alltid är så lätt att vara en perfekt förälder hela tiden. Där behövs ju erfarenhet. 

  • Anonym (K)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-21 09:32:46 följande:

    Springer ute och skriker på flygplan?


    Absolut INTE okej!! Aldrig nånsin.
  • Anonym (Expert)

    Är personer med barn experter på barnuppfostran?

  • Anonym (Expert)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-21 10:12:34 följande:
    Innan jag fick barn förstod jag inte riktigt vad det handlar om.Jag hade hört att det är jobbigt att ha barn.Men hur stort ansvar det egentligen är hade jag inte fattat innan.Barn lyssnar inte alltid.Barn kan vara vilda.
    Du förstår hur det är med dina barn. Det gör dig inte bättre på att veta hur barn är generellt.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-21 10:12:34 följande:
    Innan jag fick barn förstod jag inte riktigt vad det handlar om.Jag hade hört att det är jobbigt att ha barn.Men hur stort ansvar det egentligen är hade jag inte fattat innan.Barn lyssnar inte alltid.Barn kan vara vilda.

    Det klart att man inte vet hur det är i vardagen, förrän man själv har barn. Att ha barn betyder dock inte att man är någon generell expert. Jag och maken är "experter" på våra barn, inte på andras. Sen måste man inte vara en perfekt förälder. Ingen är perfekt, "good enough" räcker.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Expert) skrev 2020-06-21 10:20:05 följande:

    Du förstår hur det är med dina barn. Det gör dig inte bättre på att veta hur barn är generellt.


    Jag känner att jag har mera förståelse för barn och deras beteende än nån som aldrig knappt suttit barnvakt och inte har barn.
Svar på tråden Är personer utan barn experter på barnuppfostran ?