• Anonym (ledsen)

    Min mans kommentar om min kropp...Överreagerar jag?

    Så...Är gift med en man som jag har ett gemensamt barn med. När jag var gravid sa han att han tyckte mina bröst var väldigt stora och hade de suttit på en annan kvinna så hade det inte vart hans förstahandsval. 
    Har just nu pms och är extremt deprimerad...tog upp diskussion med min man vad han tycker om mina bröst. De har ju krympt litegrann sedan jag slutade amma, Han sa att han tycker om dem, att de är normal storlek men åt det större hållet. Och idag sa han att hade de gravidbrösten jag hade, suttit på en annan kvinna så hade han inte blivit lika hård, men med mig så blev han galet upphetsad av mig då jag hade de brösten...för att han älskar mig, säger han. men indirekt sa han ju att mina gravidbröst var fula.?
    Jag frågade han om han hade tyckt om min rumpa på en annan kvinna. Han sa, mmm ja din rumpa är jättefin. Frågade han samma sak om brösten, han sa "varför inte?"...Kunde fasiken inte låta bli att bli ledsen. Varför inte lovorda brösten med? Han säger ju jämt (ljuger?) att de är så fina, men denna kommentar sårade mig och nu vet jag inte om jag överreagerade?

    Han sa att han gillar inte stora bröst, de skall få plats i handen. Att stora bröst är som två tumörer.

    Sen kom vi till min mage...har barn sen innan och min mage är väldigt rynkig och hängig...tyvärr.. Han har alltid sagt att han tycker den är fin och gullig och att han inte bryr sig om den. Nu frågade jag om han hade gillat den magen på en annan kvinna. Nej, sa han.

    Han sa att jag kan se ut hursomhelst, han älskar mig ändå. Men varför sa han också då att mina gravidbröst var något som han accepterade då, för han visste att de skulle bli mindre sen...för han hade inte gillat att de var så stora hela tiden. Han säger ju emot sig själv? Vad hände med att älska mig och gilla mig hur jag än ser ut?

    Jag VET att det var dumt att fråga, jag VET....men nu sitter jag här och känner mig skitful...Känner mig lurad...

    han har själv sagt att utseendet är inte alls...och att han är en rumpkille och bröst inte är så viktiga...
    Men idag sa han att utseendet visst har en betydelse, inte allt, men en del och stora bröst är något han inte gillar. Jag har fortfarande ganska stora bröst...Häromveckan sa han att han tyckte de kändes större...och jag kände direkt att nu är jag mindre attraktiv för honom?

  • Svar på tråden Min mans kommentar om min kropp...Överreagerar jag?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (ledsen) skrev 2020-07-03 12:41:27 följande:
    Vänta lite nu!! Det slog mig just....allt negativt om mig kanske han har sagt för att jag inte skall tro att jag är snygg, för då lämnar jag honom för en annan?

    För hade jag inte haft snygg kropp, så hade väl han inte brytt sig att mina trosor syns igenom mina tajts ibland? han blir helt grinig om man ser mina trosor igenom tajts...Och när jag klär mig ritigt snyggt, så håller han alltid om min midja, som att han är stolt över att gå bredvid mig. Kan det vara så?
    Fast kanske inte....för det är en till kommentar han har sagt till mig som jag har glömt skriva i tråden...

    För några år sedan, hade vi ett gräl och han vräkte ur sig "ditt ex fick en bättre version av dig!" och jag frågade honom vad han menade, han säger då "ja, du har ju själv sagt att du såg så himla bra ut när du var yngre".

    Så alltså är jag inte tillräckligt snygg för honom NU?

    Tog upp denna diskussionen med min man senaste helgen, den lördagen och han sa att han måste menat DÅ att det var för att mitt ex fick mig utan barn och att min man är bonuspappa...Han sa att han jämt var arg på mig då...

    Nej, nu blev jag ledsen igen...att varför är han inte nöjd med mig?
  • Pope Joan II

    Gör du något annat i livet än att sysselsätta dig med tankar på det här? Du skrev att du har ett barn, hur fungerar det? Kan du vara närvarande i den relationen eller håller du på att analysera och älta det du skriver om här när du umgås med barnet också?

  • jrockyracoon
    Swarls skrev 2020-07-03 10:37:10 följande:
    1 - har redan bett om ursäkt för det, jag tolkade ett inlägg fel. 

    2 - Nej, övervikt är extremt enkelt, energi in minus energi ut, det senare måste vara lägre än det föregående. Om man påstår att man inte kan gå ner i vikt så ljuger man för sig själv och andra. Har man en tumör som växer i magen så går den såklart inte att banta bort, men fett går ALLTID att få bort med diet och motion. 

    3 - Löjligt att byta ordet, kurviga tjejer kan vara attraktiva, det har jag aldrig sagt något om. Men att skriva om ordet tjock/fet till kurvig är löjligt och det vet du. Majoriteten i västvärlden anser att icke överviktiga tjejer är mer attraktiva. Dessutom ur ett rent hälsoperspektiv så är det korkat att förespråka övervikt.

    4 - Jag har empati, massvis med empati faktiskt, däremot säger jag sanningen istället för att tippa på tå runt känsliga ämnen. Att en partner blir överviktig är definitivt en vanlig anledning till att attraktionen dör i förhållanden, det är inte det minsta konstigt.
    Det är bra att du bett TS om ursäkt, men du borde verkligen fundera över vad dina tvärsäkra uttalanden om övervikt kan göra med kvinnor/flickor och på vilket sätt du bidrar till en bättre lösning.

    Ja, om man t.ex. gör en gastric pass eller om du skickar folk till koncentrationsläger går de förstås ner i vikt. Men det motsäger inte att det kan vara oerhört problematiskt att gå ner i vikt på egen hand. T.ex. om vi t.ex. tar en hypotetisk kvinna som har varit med om sexuella övergrepp som barn och som tröstäter. Det är en komplicerad process att kunna hitta bättre och sundare sätt att hantera ångesten än att äta. Det behöver man ha förståelse för och det kanske inte ens behöver vara målet just att gå ner i vikt. Målet kanske istället ska vara att hon ska sluta tröstäta och hitta sätt att må bra.

    Sedan finns det också en genetik bakom. Vissa kan äta väldigt lite och ändå gå upp i vikt, medan andra kan vräka i sig utan att det händer något. 

    Jaha och västvärlden har alltid rätt, menar du? Du kan säga att det är en sanning för att västvärlden har en sådan kultur och ideal? Historiskt har idealen ändrats och det visar ju tydligt att man kan tycka olika. Det finns killar som älskar mulliga tjejer. Det finns också killar som inte gör det. Visst, antagligen är det fler som inte gillar överviktiga tjejer, men det beror ju antagligen på att samhället så tydligt förkastar de idealen. 

    Jag tycker att vi ska öppna upp oss för olika typer av kroppar, smala, tjocka, långa näsor, smala näsor, stora rumpor och små rumpor, o.s.v. Alla är bra på sitt sätt och man behöver inte gå på idealen som penningstinna företag gärna önskar för att kunna tjäna pengar på vår osäkerhet.

    Det sexiga är att vara nöjd med sig själv och ha en personlighet som övertrumfar allt annat. Är det något vi ska ändra på så är det vår inskränkta syn på hur kvinnors och mäns kroppar  "ska" vara, vi är ju vuxna och inte tonåringar. 

    I TS fall har hon inte tillräckligt mycket självförtroende för att kunna älska sig själv utan är beroende av hennes pojkväns bekräftelse. Tyvärr utnyttjar han henne brutalt genom att komma med elaka och plumpa kommentarer om hennes kropp. Både TS och hennes man skulle antagligen må bättre av att sluta fokusera på kroppar och inse att alla kroppar är okej, och att det är personligheten som är grejen. När vi dör är det ingen som kommer att tänka: Åh, vilken fin kropp hon hade, jag saknar verkligen hennes kropp. Snarare är det själva personen man kommer att sakna. Kroppen är ju bara ett skal.
  • Anonym (ledsen)
    jrockyracoon skrev 2020-07-03 13:39:19 följande:

    Det är bra att du bett TS om ursäkt, men du borde verkligen fundera över vad dina tvärsäkra uttalanden om övervikt kan göra med kvinnor/flickor och på vilket sätt du bidrar till en bättre lösning.

    Ja, om man t.ex. gör en gastric pass eller om du skickar folk till koncentrationsläger går de förstås ner i vikt. Men det motsäger inte att det kan vara oerhört problematiskt att gå ner i vikt på egen hand. T.ex. om vi t.ex. tar en hypotetisk kvinna som har varit med om sexuella övergrepp som barn och som tröstäter. Det är en komplicerad process att kunna hitta bättre och sundare sätt att hantera ångesten än att äta. Det behöver man ha förståelse för och det kanske inte ens behöver vara målet just att gå ner i vikt. Målet kanske istället ska vara att hon ska sluta tröstäta och hitta sätt att må bra.

    Sedan finns det också en genetik bakom. Vissa kan äta väldigt lite och ändå gå upp i vikt, medan andra kan vräka i sig utan att det händer något. 

    Jaha och västvärlden har alltid rätt, menar du? Du kan säga att det är en sanning för att västvärlden har en sådan kultur och ideal? Historiskt har idealen ändrats och det visar ju tydligt att man kan tycka olika. Det finns killar som älskar mulliga tjejer. Det finns också killar som inte gör det. Visst, antagligen är det fler som inte gillar överviktiga tjejer, men det beror ju antagligen på att samhället så tydligt förkastar de idealen. 

    Jag tycker att vi ska öppna upp oss för olika typer av kroppar, smala, tjocka, långa näsor, smala näsor, stora rumpor och små rumpor, o.s.v. Alla är bra på sitt sätt och man behöver inte gå på idealen som penningstinna företag gärna önskar för att kunna tjäna pengar på vår osäkerhet.

    Det sexiga är att vara nöjd med sig själv och ha en personlighet som övertrumfar allt annat. Är det något vi ska ändra på så är det vår inskränkta syn på hur kvinnors och mäns kroppar  "ska" vara, vi är ju vuxna och inte tonåringar. 

    I TS fall har hon inte tillräckligt mycket självförtroende för att kunna älska sig själv utan är beroende av hennes pojkväns bekräftelse. Tyvärr utnyttjar han henne brutalt genom att komma med elaka och plumpa kommentarer om hennes kropp. Både TS och hennes man skulle antagligen må bättre av att sluta fokusera på kroppar och inse att alla kroppar är okej, och att det är personligheten som är grejen. När vi dör är det ingen som kommer att tänka: Åh, vilken fin kropp hon hade, jag saknar verkligen hennes kropp. Snarare är det själva personen man kommer att sakna. Kroppen är ju bara ett skal.


    Hur ska jag agera och tänka för att må bättre? Hur ska jag komma över alla kommentarer min man sagt och våga lita på att jag duger som jag är?
  • jrockyracoon
    Anonym (ledsen) skrev 2020-07-03 12:54:04 följande:
    Fast kanske inte....för det är en till kommentar han har sagt till mig som jag har glömt skriva i tråden...

    För några år sedan, hade vi ett gräl och han vräkte ur sig "ditt ex fick en bättre version av dig!" och jag frågade honom vad han menade, han säger då "ja, du har ju själv sagt att du såg så himla bra ut när du var yngre".

    Så alltså är jag inte tillräckligt snygg för honom NU?

    Tog upp denna diskussionen med min man senaste helgen, den lördagen och han sa att han måste menat DÅ att det var för att mitt ex fick mig utan barn och att min man är bonuspappa...Han sa att han jämt var arg på mig då...

    Nej, nu blev jag ledsen igen...att varför är han inte nöjd med mig?
    Är det omöjligt att han säger elaka saker till dig för att kunna kontrollera dig och styra dig?

    Du inser väl att människor ofta säger saker de inte menar, enbart för att det väcker starka reaktioner eller för att få kontroll över en person.

    Han har ju antagligen märkt att du är hyperkänslig för det minsta ord om din kropp, och att du tar varje ord han säger på blodigt allvar. Då är det enkelt att få dig att följa hans pipa. Först behöver han förstöra din självkänsla genom att få dig att tvivla på din attraktion, din kropp och hans kärlek till dig. När du sedan blivit beroende av hans bekräftelse, har han ett vapen han kan använda för att du ska göra allt han önskar.

    Man behöver inte ens vara psykopat för att utnyttja andra personers svagheter. Det gör nog alla lite till mans. Särskilt när det är ett öppet mål och personen är extremt bokstavstroende och kroppsfixerad.

    Nu är du fast i hans klor. Det skulle förklara varför du inte lyssnar på några av de goda råden du fått i tråden, och inte reflekterar över varför det är så viktigt för dig att din kropp är perfekt i hans ögon.

    Det är osunt att ha ett sådant starkt behov av bekräftelse av sin kropp som du har. Det är osunt att försöka ha en viss ställning när man har sex för att partnern inte ska tycka att ens bröst ser ut som tumörer. Det är osunt att vara bokstavstroende angående ens konversationer man haft med sin partner.

    Jag undrar hur du tycker att en bra relation ska vara? Hur skulle den se ut? Tror du att det är möjligt att åstadkomma det? Hur skulle du bära dig åt för att få en sådan?
  • jrockyracoon
    Anonym (ledsen) skrev 2020-07-03 13:50:15 följande:
    Hur ska jag agera och tänka för att må bättre? Hur ska jag komma över alla kommentarer min man sagt och våga lita på att jag duger som jag är?
    Jag tror att du skulle behöva gå i terapi för att utforska den här känslan av otillräcklighet som du har, och för att kunna ta ställning kring om du kan fortsätta leva med en man som kränker dig verbalt.

    Du har kanske förklaringen längre bak i tiden, och du skulle i så fall behöva få hjälp med att hitta en koppling till din uppväxt eller tidigare liv.

    Det är inte någon enkel sak att stärka sin självkänsla och det finns många vägar dit, beroende på vilken typ av problematik man har. Jag tror att din man och du har kommit in i en destruktiv karusell där ni utvecklar ett destruktivt beteende. Jag tror att ni behöver sätta ett stopp för den karusellen innan du kan börja läka och komma framåt i ditt arbete med dig själv.

    Vad tror du själv att ditt behov av bekräftelse kommer ifrån? Har du fått tillräcklig bekräftelse som liten av dina föräldrar? Finns det några tomma luckor i ditt liv som kan förklara ditt bekräftelsebehov? 
  • Physalis

    Jag skrev tidigare i tråden men nu har det kommit in mer information. Det låter som att han säger dessa saker för att såra dig. Det är därför i min mening inte så viktigt vad han säger eller vad han riktar in sig på, utan att han vill såra dig och använder din svagaste punkt.

    Kanske ska du ringa en kvinnojour för att få stöd?


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (nn)

    Jag har inte läst allt men av det som framkommit, tänker jag litegrann lika barn leka bäst, som det heter. Jag tror att ofta hittar man någon på sin egen nivå. Vilket i det här fallet innebär att både din man och du har dålig självkänsla o tvivlar på er själva..  Då är de bra om man kan jobba med sig själv så att man på så sätt kan få ett förhållande som inte är destruktivt. Svårt att älska andra om man inte kan älska sig själv...

  • Roe Deer

    Oj.. jag förstår din känsla gentemot din makes svar. Det där med kroppen kan vara just ett svårt samtalsämne. Man kan känna sig skör då man inte kan kontrollera hur andra ska tycka om ens utseende. Det kan upplevas ytligt, ja. Det är ju så individuellt. Att ta hand om hälsan och kroppen, tycker då jag är attraktivt. Att vara nöjd med och obrydd kring  det man inte kan förändra är stärker denna attraktion hos många upplever jag det som. 


    DU har all rätt att känna som du gör. Din karls svar efter många kluriga frågor från ditt håll (för att luska ut hur kan känner och tycker), var väl rätt plumpa, ja. Ställer man raka frågor får man räkna med att lära känna någons nuvarande "jag".. Om du är brydd kring utseende och han är det, så blir det ju att ni är på samma våglängd. Klart som tusan att det känns bäst att vara med någon som finner en vackrare för att man just är kär.. att man ser det som lyser inifrån. Det yttre är det första vi ser och kanske faller för.. dras till. Det inre håller människor kvar. 

    Att du känner dig "lurad", är ett sätt som många upplever det som på andra plan med.. att inte känna någons rätta "jag" eller personlighet.. åsikter.. Man vill ju veta vad man ger sig in i för förhållande, för att slippa bli sårad. Men sårad kan man bli av alla.. och av ens egna förväntningar också, ens tankar. 


     


    Lär känna vem du är, vad du gillar med dig själv, att du älskar dig själv villkorslöst.. tro mig. Du kommer att osa självförtroende och inte ens känna ett behov av att fråga honom om något du inte behöver bekräftelse på.. Du frågar, för att du vill övertyga dig själv om att du duger stumpan <3 du duger, ok, oavsett vad han plumpt säger eller inte. 

  • Anonym (ledsen)

    I över en månad har jag inte frågat honom om mina kroppsdelar. Men nästan varje dag smiskar han mig på rumpan, ger betyg hur vissa byxor får min rumpa att dallra. Förra veckan fick ett par tajts 7 av 10 poäng med hur de fick min rumpa att dallra. Igår tog han på mina bröst och sa att de är inte en hands storlek längre, flinade och frågade om jag är gravid. Jag sa att det är pga mensen. Olika trosor jag har på mig vill han se hur de ser ut på min rumpa. Sexiga trosor som visar mycket av min rumpa är något han gillar. Ett par andra tajts häromdagen som är nya blev han besviken på...han drog upp dem i rumpan och ville att de skulle vara så...men tyvärr så gjorde mina nya tajts min rumpa fyrkantig då de inte skar in i röven...

    Förra veckan pratade vi födelsedagsmärken och leverfläckar...han tittade på mitt ansikte och flinade och sa att jag ser ut som en leopard....alltså många prickar.

    Har inte frågat, inte ifrågasatt....bara bitit ihop och hoppas att jag blir starkare snart.

  • Anonym (Klumpeduns)
    Anonym (Klumpeduns) skrev 2020-07-02 12:17:58 följande:

    TS, din man uttrycker sig klumpigt, okänsligt.
    Tycker inte du överreagerar.

    För män är det annorlunda. Jag har inte frågat kvinnor om mitt utseende. De har ändå kommenterat detaljer om min kropp. Spelade ingen roll att jag var ganska vältränad, då jag hållit igång hela livet.
    Det har förstört för mig, så jag kan inte ta av mig på stranden sen flera år tillbaka.
    Eftersom jag är man så överreagerar jag. Män får vara beredda på att ta skit från kvinnor. Även om vi inte har bett om det.


    Förstår att kvinnor tar illa upp av kommentarer om kroppen. Kvinnor förstår inte att män kan ta illa upp av samma sak. Kvinnor tycker det är roligt att förlöjliga män. Om han är en riktigt man så tar han det med en klackspark, han ska inte vara så överkänslig. Vad är han, en brud eller?
  • Lainie Kennedy
    Anonym (ledsen) skrev 2020-06-26 15:23:41 följande:

    Han har också alltid sagt att hade han fått välja mellan personlighet och utseende så hade han valt personlighet,

    idag frågade jag han om en kvinna hade haft den mest underbara personligheten men stora bröst om han hade gått vidare. Nej sa han.

    Ljuger igen...


    Om någon hade hållt på sådär hade jag blivit så less är jag hade svarat vadsomhelst för att få slut på samtalet. Sannolikt hade en och annan elak eller osann kommentar slunkit igenom av ren irritation.
  • neverpreggo
    Anonym (ledsen) skrev 2020-09-22 12:33:12 följande:

    I över en månad har jag inte frågat honom om mina kroppsdelar. Men nästan varje dag smiskar han mig på rumpan, ger betyg hur vissa byxor får min rumpa att dallra. Förra veckan fick ett par tajts 7 av 10 poäng med hur de fick min rumpa att dallra. Igår tog han på mina bröst och sa att de är inte en hands storlek längre, flinade och frågade om jag är gravid. Jag sa att det är pga mensen. Olika trosor jag har på mig vill han se hur de ser ut på min rumpa. Sexiga trosor som visar mycket av min rumpa är något han gillar. Ett par andra tajts häromdagen som är nya blev han besviken på...han drog upp dem i rumpan och ville att de skulle vara så...men tyvärr så gjorde mina nya tajts min rumpa fyrkantig då de inte skar in i röven...

    Förra veckan pratade vi födelsedagsmärken och leverfläckar...han tittade på mitt ansikte och flinade och sa att jag ser ut som en leopard....alltså många prickar.

    Har inte frågat, inte ifrågasatt....bara bitit ihop och hoppas att jag blir starkare snart.


    Varför ska du bli starkare? Vad händer om du säger ifrån?


     

  • Anonym (A)
    Physalis skrev 2020-07-03 16:04:21 följande:
    Jag skrev tidigare i tråden men nu har det kommit in mer information. Det låter som att han säger dessa saker för att såra dig. Det är därför i min mening inte så viktigt vad han säger eller vad han riktar in sig på, utan att han vill såra dig och använder din svagaste punkt.

    Kanske ska du ringa en kvinnojour för att få stöd?
    Håller med
  • Annita

    Han gör och säger så udda saker att du inte kan ta något av det på allvar. Men jag förstår att du blir ledsen över att han behandlar dig så märkligt. 

    7 av 10 i ett par tajts, det är jättekonstigt sagt!! Om ni nu inte har en sådan jargong mellan er av det är ett slags skämt, men så verkar det ju inte vara. Han vet ju att han gör dig ledsen.

  • molly50
    Anonym (ledsen) skrev 2020-09-22 12:33:12 följande:

    I över en månad har jag inte frågat honom om mina kroppsdelar. Men nästan varje dag smiskar han mig på rumpan, ger betyg hur vissa byxor får min rumpa att dallra. Förra veckan fick ett par tajts 7 av 10 poäng med hur de fick min rumpa att dallra. Igår tog han på mina bröst och sa att de är inte en hands storlek längre, flinade och frågade om jag är gravid. Jag sa att det är pga mensen. Olika trosor jag har på mig vill han se hur de ser ut på min rumpa. Sexiga trosor som visar mycket av min rumpa är något han gillar. Ett par andra tajts häromdagen som är nya blev han besviken på...han drog upp dem i rumpan och ville att de skulle vara så...men tyvärr så gjorde mina nya tajts min rumpa fyrkantig då de inte skar in i röven...

    Förra veckan pratade vi födelsedagsmärken och leverfläckar...han tittade på mitt ansikte och flinade och sa att jag ser ut som en leopard....alltså många prickar.

    Har inte frågat, inte ifrågasatt....bara bitit ihop och hoppas att jag blir starkare snart.


    Jag förstår helt ärligt inte varför du accepterar det här?
    Han verkar ju bara vilja såra dig.
    Jag undrar också vad som skulle hända om du blev starkare och sa ifrån på skarpen?
    Om du tror att det är vad som krävs för att få stopp på de här dumheterna så jobba på det.
    Annars tycker jag att du ska dumpa honom och skaffa dig någon som älskar och accepterar dig för den du är.
  • trash panda
    Anonym (ledsen) skrev 2020-09-22 12:33:12 följande:

    I över en månad har jag inte frågat honom om mina kroppsdelar. Men nästan varje dag smiskar han mig på rumpan, ger betyg hur vissa byxor får min rumpa att dallra. Förra veckan fick ett par tajts 7 av 10 poäng med hur de fick min rumpa att dallra. Igår tog han på mina bröst och sa att de är inte en hands storlek längre, flinade och frågade om jag är gravid. Jag sa att det är pga mensen. Olika trosor jag har på mig vill han se hur de ser ut på min rumpa. Sexiga trosor som visar mycket av min rumpa är något han gillar. Ett par andra tajts häromdagen som är nya blev han besviken på...han drog upp dem i rumpan och ville att de skulle vara så...men tyvärr så gjorde mina nya tajts min rumpa fyrkantig då de inte skar in i röven...

    Förra veckan pratade vi födelsedagsmärken och leverfläckar...han tittade på mitt ansikte och flinade och sa att jag ser ut som en leopard....alltså många prickar.

    Har inte frågat, inte ifrågasatt....bara bitit ihop och hoppas att jag blir starkare snart.


    Han beter sig jättekonstigt. Är du fast med honom pga ekonomin eller är du fri att lämna och skapa dig ett bättre liv? Har läst hela tråden och jag tycker väldigt synd om det gemensamma(?) lilla barnet som är fast i en hemmamiljö med en neurotisk, nedtryckt mamma och en kontrollerande, omogen pappa som. Har så svårt att tro att ni har en normal, kärleksfull och stabil familjevardag mitt i allt det du skriver om.
Svar på tråden Min mans kommentar om min kropp...Överreagerar jag?