• Anonym (Ledsen)

    Hans föräldrar kväver vår relation

    Behöver verkligen skriva av mig och höra andras åsikter om hur min mans relation till sina föräldrar påverkar vår relation.

    Vi bor i hus, de har husbil. De dyker upp oanmälda hela tiden och är hos oss cirka 30-40% av tiden.

    De sover i husbilen men resten av tiden är de med oss. Den här veckan som var skulle vi vara barnlediga och ladda batterier, enda barnlediga veckan på flera månader.

    Vi hade det helt galet fantastiskt ända till i onsdags då hans mamma sticker in huvudet genom köksfönstret.

    Sedan blev de kvar. De blev bjudna på lunch och middag och fick social underhållning 14 timmar om dygnet. När jag reagerade var jag dålig- de är hans föräldrar. Vår energi som vi byggt upp var helt som bortblåst. I fredags sade min man att vi skulle vara ensamma i helgen så de åkte på eftermiddagen. Igår var han helt låg, energifattig och trött. Vi hade ingen som helst connection.

    Och det var tydligen för att jag reagerat på att de kom oanmälda på vår barnlediga vecka. Jag blev totalt besviken igen- inte ens helgen kunde vi få, utan den skulle också färgas av att de klampar in oanmälda och stannar. Han tycker inte att man kan säga åt dem att åka när de dyker upp- de är hans föräldrar. Men alltså- de är hos oss hela tiden känns det som. Jag bor också där- varför är vårat äktenskap inte viktigare än såhär?

    När jag pratade om att jag var hur ledsen som helst över att vår vecka bara blev skit talade han om för mig att han tyckte att det varit trevligt att de kom hit - då blev det ju socialt iaf, och han tycker minsann om sina föräldrar. Jag har sagt att de är välkomna när som helst när vi har barnen men INTE de få gånger vi är barnlediga.

    Nu är vi i läget att jag är helt förkrossad över att han inte verkar bry sig öht- han har "gått med på" mitt krav att de får höra av sig innan de kommer. Sanningen är att de kommit överens om att vi ska meddela dem om vi vill vara själva...

    Känner mig oviktig och förnedrad.

    Nu är veckan slut och ingenting blev den nytändning och laddning som jag längtat efter i flera månader.

    Tankar från er som kanske orkat läsa hela novellen?

  • Svar på tråden Hans föräldrar kväver vår relation
  • Anonym (?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-07-04 17:39:22 följande:

    Enligt honom är det det normala att föräldrar hälsar på sina barn utan att höra efter innan om det är okej. Det är våran skyldighet att visa dem den respekten att de får komma hit och bo precis när som helst. Vill vi vara själva får vi helt enkelt ringa till dem och meddela detta.


    Om ni bott på gångavstånd så hade det varit normalt att föräldrarna vissa gånger svänger förbi en timme eller två oannonserat. Men inte mer än så. ABSOLUT INTE ok någonstans att oannonserat stanna över natten
  • Anonym (?)

    Jag vill tillägga att anledningen till att jag säger separation inye handlar enbart om att det inte går att stå ut med svärföräldrarna.

    Det handlar snarare om din mans brist på förståelse och respekt. Alltså vad är det som är svårt med att ringa eller skicka ett sms och kolla vad era planer är och inte bara dyka upp utan faktiskt förvarna så att du inte hela tiden behöver vara på spänn över om dom helt plötsligt står i köket när du kommer hem från jobbet? Hur kan det vara värt för honom att ens ta diskussionen när du uppenbart har behovet av att bli informerad innan dom kommer? Det kan jag inte förstå och skulle heller inte acceptera i en relation.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-07-04 17:39:22 följande:

    Enligt honom är det det normala att föräldrar hälsar på sina barn utan att höra efter innan om det är okej. Det är våran skyldighet att visa dem den respekten att de får komma hit och bo precis när som helst. Vill vi vara själva får vi helt enkelt ringa till dem och meddela detta.


    Nej, det är varken vanligt eller normalt. Han har aldrig frigjort sig från sina föräldrar och blivit en egen individ. Eftersom han aldrig frigjort sig från sina föräldrar så har de heller inte några naturliga gränser sinsemellan.

    Ni är en egen familj nu och har rätt till ett privatliv. Du har all rätt att kunna känna dig fri och avslappnad i ditt eget hem.

    Att föräldrarna hör av sig innan de kommer handlar inte om att förbjuda föräldrarna något, utan om vanlig respekt mellan vuxna individer.

    Om jag var du TS skulle jag nu på måndag morgon ringa till kommunens familjerådgivning och boka tid. Eller boka privat om ni har den ekonomiska möjligheten till det.

    Sedan skulle jag se till att mina föräldrar kom förbi i tid och otid, allra helst när det passar honom som minst.
  • Anonym (hhh)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-07-04 17:39:22 följande:
    Enligt honom är det det normala att föräldrar hälsar på sina barn utan att höra efter innan om det är okej. Det är våran skyldighet att visa dem den respekten att de får komma hit och bo precis när som helst. Vill vi vara själva får vi helt enkelt ringa till dem och meddela detta.
    Jag hade exploderat om jag haft svärföräldrarna här rännandes jämt och ständigt.
  • Xenia
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-07-04 17:39:22 följande:
    Enligt honom är det det normala att föräldrar hälsar på sina barn utan att höra efter innan om det är okej. Det är våran skyldighet att visa dem den respekten att de får komma hit och bo precis när som helst. Vill vi vara själva får vi helt enkelt ringa till dem och meddela detta.
    Nej, det är inte det normala. Inte i Sverige iaf. Kommer din man och svärföräldrarna från en annan kultur? Men de får finna sig i att i svensk kultur kommer inte föräldrar hem till sitt vuxna barn närsomhelst. Allra minst när "barnet" bor ihop med någon.

    Jag undrar om hans föräldrar dök upp helt oanmälda innan han flyttade ihop med dig också. Så pinsamt om han hade en tjej på besök och de hade sex.

    Eller kanske han bodde hemma hos mamma och pappa ända tills ni flyttade ihop?
  • molly50
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-07-04 17:39:22 följande:
    Enligt honom är det det normala att föräldrar hälsar på sina barn utan att höra efter innan om det är okej. Det är våran skyldighet att visa dem den respekten att de får komma hit och bo precis när som helst. Vill vi vara själva får vi helt enkelt ringa till dem och meddela detta.
    Det är inte normalt.
    Mina svärföräldrar bor på gångavstånd ifrån oss.
    Men de kommer ändå aldrig oannonserat. Och än mindre stannar de kvar över natten.
    Någon enstaka gång har de kommit förbi på en fika eller så om de t ex varit ute och gått med hunden.
    Men aldrig annars.
    Och hade de gjort det så hade min man pratat med dem.
    Det är inte ett acceptabelt beteende.
  • Anonym (Sebben)
    Anonym (...) skrev 2020-06-28 20:50:17 följande:
    Lägg ner. Du kanske är TS kille eller? Du vill ha dina svärisar fastklängande på dig på din semester? Givetvis är det inte samma sak om hon säger till HANS föräldrar.
    Det är ju fruktansvärt. Att TS ens kan andas. Naturligtvis har TS inget eget ansvar att säga detta direkt och rakryggat till sina svärföräldrar. Bättre då att TS håller på sin värdighet och kräver respekt. TS kan väl klaga om allt till sin kille så får han ta det vidare till sina föräldrar.

    De är ju faktiskt hans föräldrar. Om TS kille älskar TS på riktigt, vilket han förstås gör, så har han inget emot alls att berätta för dem varje dag hur klängiga de är och hur de stör TS och hennes killes förhållande.

    Riktig kärlek klarar sånt. Svärisarna kommer nog att dunsta direkt. TS kille blir väl också glad att vara av med dem. Så kan TS kille ägna sig år kärleken. Det är fint.
  • Anonym (Sebben)
    molly50 skrev 2020-07-05 19:30:15 följande:
    Det är inte normalt.
    Mina svärföräldrar bor på gångavstånd ifrån oss.
    Men de kommer ändå aldrig oannonserat. Och än mindre stannar de kvar över natten.
    Någon enstaka gång har de kommit förbi på en fika eller så om de t ex varit ute och gått med hunden.
    Men aldrig annars.
    Och hade de gjort det så hade min man pratat med dem.
    Det är inte ett acceptabelt beteende.
    Instämmer. Svärföräldrarna beter sig hetl oacceptabelt. Såklart att TS kille ska säga till dem på skarpen. TS har sina rättigheter att slippa såan som inte hör till familjen, i sitt hem.
  • molly50
    Anonym (Sebben) skrev 2020-07-21 23:29:11 följande:
    Instämmer. Svärföräldrarna beter sig hetl oacceptabelt. Såklart att TS kille ska säga till dem på skarpen. TS har sina rättigheter att slippa såan som inte hör till familjen, i sitt hem.
    Ja,vi får hoppas att han klarar av att säga till dem på skarpen.
    Han verkar ju också tycka att deras beteende är normalt,enligt TS.
  • Anonym (Sebben)
    molly50 skrev 2020-07-22 17:30:10 följande:
    Ja,vi får hoppas att han klarar av att säga till dem på skarpen.
    Han verkar ju också tycka att deras beteende är normalt,enligt TS.
    Ja, för TS behöver inte göra sånt som hon tycker är obehagligt och som beror på vad hon känner. Obehag är jobbigt och det är hennes killes jobb att ta hand om hennes behov, så hon slipper. Det gör han såklart av kärlek, varje dag. Det är hans jobb att ta hand om det som hon retar upp sig på. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Sebben) skrev 2020-07-22 22:49:08 följande:
    Det är hans jobb att ta hand om det som hon retar upp sig på. 
    Exakt! Hans ansvar eftersom det är hans föräldrar som är gränslösa.
  • Anonym (Klarspråkbehövs)

    [quote=80538546][quote-nick]Anonym (Ja) skrev 2020-07-23 08:03:50 följande:[/quote-nick]Exakt! Hans ansvar eftersom det är hans föräldrar som är gränslösa.[/

    I detta fall tycker dock inte mannen att föräldrarna är gränslösa, han vill gärna ha dem där. Av beskrivningen trivs han bättre med hela hans familj (sic) på plats än när han går där och drar med bara frun. Han blev inte frustrerad när föräldrarna dök upp i barnfria veckan, han blev glad.( I viss mån kan jag relatera men jag har förstås ingen stor bullrig bonusfamilj jag behöver vila ifrån och har ialdrig haft eller känt behov av barnfria veckor. Inte är just föräldrarna i livet heller)

    I den bästa av världar hade ts och maken kunnat hålla en gemensam kömpromisslinje (föräldrarna är välkomna två gånger i månaden, under barnvecka och efter överenskommelse, typ). Men nu kan de tydligen inte det. Nuvarande mönster har som Ngn skrev ovan blivit normaliserat och mannen surar när ts vill ändra sakernas läge. I det fallet tror nog jag att TS får tala klarspråk med nsvärföräldrarna om hon vill ha en förändring, för mannen gör det ju uppenbarligen inte.

    ?Du Gullan, det är fullt upp annars så veckor när barnen är borta vill jag inte ha besökare. Och även om ni är självgående vill jag att ni ringer innanochsäger när ni kommer ivanligafallså att jag vet?

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Klarspråkbehövs) skrev 2020-07-23 11:21:22 följande:

    [quote=80538546][quote-nick]Anonym (Ja) skrev 2020-07-23 08:03:50 följande:[/quote-nick]Exakt! Hans ansvar eftersom det är hans föräldrar som är gränslösa.[/

    I detta fall tycker dock inte mannen att föräldrarna är gränslösa, han vill gärna ha dem där. 


    Om du läser tidigare inlägg av "Sebben" så förstår du vad jag gjorde i mitt inlägg. :) 
  • molly50
    Anonym (Sebben) skrev 2020-07-22 22:49:08 följande:
    Ja, för TS behöver inte göra sånt som hon tycker är obehagligt och som beror på vad hon känner. Obehag är jobbigt och det är hennes killes jobb att ta hand om hennes behov, så hon slipper. Det gör han såklart av kärlek, varje dag. Det är hans jobb att ta hand om det som hon retar upp sig på. 
    Ja,det är hans ansvar eftersom det är hans föräldrar. Är det så konstigt?
Svar på tråden Hans föräldrar kväver vår relation