• SweetbutPsycho

Bör jag studera två universitetsprogram?

Jag är 22 år (snart 23) och studerar. Jag blir färdig med min socionomexamen i april 2021, men känner redan nu att det kanske inte är riktigt det jag tänkte mig när jag påbörjade utbildningen. Däremot har jag så lite kvar så det känns värt det att gå klart och ta ut examen men funderar på att påbörja en ny utbildning redan till hösten 2021 direkt efter examen. Men funderar på om det är dumt att börja studera vid 24 års ålder, och då kan jag enbart studera i 2 års tid med rätt till CSN. Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag skulle göra istället, men det skulle innebära att jag skulle ha examen från två olika universitetsprogram. Ibland känns det som att det är rätt att studera på nytt efter examen då jag ångrar mitt val, men ibland känns det jobbigt att behöva studera ett helt program till.

Skulle ni studera två program om ni kände att det första inte kommer ge er något jobb som ni skulle trivas med?

• Svar på tråden Bör jag studera två universitetsprogram?
  • hawthorne

Generellt sett är det ingen fördel att ha två examina, inte direkt efter varandra.
    Det signalerar att du inte vill jobba och gör allt för att slippa.

Jobba några år för att sedan fundera på en ny. Men hur löser du i så fall försörjningen?

• SweetbutPsycho
    hawthorne skrev 2020-07-01 15:34:32 följande:

Generellt sett är det ingen fördel att ha två examina, inte direkt efter varandra.

Det signalerar att du inte vill jobba och gör allt för att slippa.

Jobba några år för att sedan fundera på en ny. Men hur löser du i så fall försörjningen?

Jag tror inte det ses som att jag inte vill arbeta enbart för att jag studerar ytterligare ett program. Jag tror det ser värre ut att bara hoppa av nära sista terminen och inte ta ut någon examen. Jag har vetat länge att det här programmet inte passar mig men tänkte ta ut min examen, och sedan studera nytt. Jag har arbetat vid sidan av i stort sett hela studietiden, och det skulle jag göra om jag studerade på nytt.

Hur menar du med ?hur löser du i så fall försörjningen??

CSN + deltidsjobb inom vården ger mer i månadsinkomst än vad ett socionomjobb gör (om man inte är chef då).
  • SweetbutPsycho
    Lönnsirap skrev 2020-07-01 15:24:01 följande:

Jag tror inte du ska vara så nervös inför att du valt fel. Ekonomiskt bistånd verkar inte vara din grej... Men du är ännu inte examinerad och har ännu inte hunnit vara aktuell för attraktivare jobb.

Personligen tyckte jag att kurserna på avancerad nivå var mycket roligare och bättre och skulle ha gått ytterligare någon kurs på halvtid och jobbat extra om jag var lika ung som du.

Jobba med något som är en merit, men som du faktiskt inte vantrivs med.

Min erfarenhet av folk som läser en ny utbildning innan de satt igång och jobba är att de då missar att faktiskt få det yrket på riktigt. Och att de de sen när de är färdigutbildade också har svårt att få jobb.

Att skaffa en ny utbildning när man jobbat i 5-6 år, eller att fortsätta att ta en master, eller nån extra kurs är inte alls lika "konstigt". På avancerad nivå läste jag "organisation och ledarskap" och jag hade lugnt kunnat läsa såväl den fördjupade juridik-kursen eller något annat.

Att sikta på vidareutbildning till psykoterapeut verkar också vara en klassisk väg.... Då behöver du tänka på att tjänsterna du söker ska uppfylla kraven och faktiskt hålla ut i arbetslivet ett par år.

Arbetslivet vill ha folk som jobbar och extra examen kan vara något som inte hjälper på arbetsmarknaden.

Sedan är det ju det att jag vill jobba natt och oregelbundna tider. Det finns inte gott om sådana socionomjobb direkt. När lönen är så låg behövs OB-tillägget för att komma upp i vad jag kallar skälig levnadsnivå. Lönen är inte det viktigaste, men det är bra om man har tillräckligt för att kunna leva ett bra liv där man kan unna sig själv någonting och inte behöver avstå att köpa saker för små summor för att pengarna inte räcker till. Men det är inte bara på grund av mer lön som gör att jag vill jobba oregelbundna tider. Personligen blir jag mycket tröttare av att jobba dagtid vardagar, då jag är extremt morgontrött och är en nattmänniska. Jag sover som bäst dagtid. Jag skulle känna mig mer fri som människa om jag jobbade olika tider varje dag och inte samma tid.

Jag har haft funderingar på psykoterapeut men av olika skäl känns det inte som ett bra alternativ. Dels verkar det ta väldigt lång tid och dels verkar det vara väldigt svårt att ens komma in på utbildningen. Sedan så är psykoterapeutens roll inte särskild efterfrågad vad jag läst, så verkar vara svårt att få jobb. Dessutom är yrket väldigt begränsat till terapisamtal enbart, jämfört med en psykolog som även kan göra psykologiska utredningar osv.
  • Anonym (Byt)
    SweetbutPsycho skrev 2020-07-01 19:28:13 följande:
    Jag tror inte det ses som att jag inte vill arbeta enbart för att jag studerar ytterligare ett program. Jag tror det ser värre ut att bara hoppa av nära sista terminen och inte ta ut någon examen. Jag har vetat länge att det här programmet inte passar mig men tänkte ta ut min examen, och sedan studera nytt. Jag har arbetat vid sidan av i stort sett hela studietiden, och det skulle jag göra om jag studerade på nytt.

Hur menar du med hur löser du i så fall försörjningen?
    CSN + deltidsjobb inom vården ger mer i månadsinkomst än vad ett socionomjobb gör (om man inte är chef då).
    Nej, du kommer inte tjäna någonting på att ha två examen. Bättre att byta när man inser att man vill något annat. Som tex sjuksköterska kommer ingen belöna dig för att du väntade ett år extra med att bli klar, och istället drog på dig mer studiemedel för något du inte vill jobba med. Du kan se det som ett uppehåll i dina nuvarande studier, och göra sista året så småningom ifall du skulle vilja jobba med det, men annars är det bara helt onödigt att fortsätta.
  • hawthorne
    SweetbutPsycho skrev 2020-07-01 19:28:13 följande:

Hur menar du med hur löser du i så fall försörjningen?

Det handlar om att du går år ut och år in på olika utbildningar istället för att "kamma till dig och ta ett jobb".
    Det är lätträknat när dubbelexamina är en merit, tandkirurg är ett exempel, olika typer av ingenjörer är ett annat men inom humaniora är det ytterst sällan så.
    Hör efter med studieansvarig tex.

Du bör väl kunna försörja dig på något sätt under studierna?
    CSN är begränsat till ett visst antal terminer. Det är antalet terminer som begränsar och inte ett visst belopp. Du kan alltså inte ta bara halva CSN och få dubbelt så många terminer.

De jag känner som har dubbelexamina (läkare+ingenjör och jurist+ingenjör) har läst bägge utbildningarna samtidigt.

CSN är en minimal del bidrag, resten är LÅN som ska betalas tillbaka.  Är inkomst viktig bör du i första hand titta på livsinkomst. Ju längre tid du pluggar desto fler år missar du i livstidsinkomst. Effekten av det blir många gånger att den med endast gymnasieutbildning på sikt kommer att ha tjänat mer än den med universitetsexamen, men det beror oerhört mycket på i vilken bransch och sektor.

• Anonym (Mycket mer)
    hawthorne skrev 2020-07-01 22:23:50 följande:

Det handlar om att du går år ut och år in på olika utbildningar istället för att "kamma till dig och ta ett jobb".

Det är lätträknat när dubbelexamina är en merit, tandkirurg är ett exempel, olika typer av ingenjörer är ett annat men inom humaniora är det ytterst sällan så.

CSN är begränsat till ett visst antal terminer. Det är antalet terminer som begränsar och inte ett visst belopp. Du kan alltså inte ta bara halva CSN och få dubbelt så många terminer.

De jag känner som har dubbelexamina (läkare+ingenjör och jurist+ingenjör) har läst bägge utbildningarna samtidigt.

CSN är en minimal del bidrag, resten är LÅN som ska betalas tillbaka.  Är inkomst viktig bör du i första hand titta på livsinkomst. Ju längre tid du pluggar desto fler år missar du i livstidsinkomst. Effekten av det blir många gånger att den med endast gymnasieutbildning på sikt kommer att ha tjänat mer än den med universitetsexamen, men det beror oerhört mycket på i vilken bransch och sektor.

Jag känner ett flera personer med dubbla examen från längre studier och de har läst vid olika tillfällen. Genom att jobba och verkligen testa på jobbet så har de kunnat grunda sina beslut om ytterligare studier på verklighet och inte enbart antaganden, plus att de haft möjlighet att spara ihop pengar så att de haft råd att plugga ytterligare en lång utbildning.

Oavsett så tycker jag TS ska plugga klart, ta några ?skitår? om det är det som krävs för att få jobba med det hon vill. Många jobb kan man inte få på en gång utan de kräver några mindre roliga år, men vet man vad man vill så är det värt det
  • Anonym (.)

Jag känner flera med dubbla examina, och ofta några B-kurser i andra ämnen därutöver. (de senare dock ofta jämsides med jobb). Jag ser inget fel i att du söker dig en annan bana om du känner att detta nog var fel för dig. Vad jag inte begriper är varför du ska slänga ett helt års CSN till på en utbildning  du insett är fel för dig. Hade det varit en del av en termin eller bara en uppsats hade jag mer förstått det - en färdig examen är trots allt bättre än strökurser på papperet - men så jäkla lite är det inte kvar nu, typ en tredjedel av utbildningen.

• SweetbutPsycho
    Anonym (.) skrev 2020-07-02 00:21:31 följande:

Jag känner flera med dubbla examina, och ofta några B-kurser i andra ämnen därutöver. (de senare dock ofta jämsides med jobb). Jag ser inget fel i att du söker dig en annan bana om du känner att detta nog var fel för dig. Vad jag inte begriper är varför du ska slänga ett helt års CSN till på en utbildning  du insett är fel för dig. Hade det varit en del av en termin eller bara en uppsats hade jag mer förstått det - en färdig examen är trots allt bättre än strökurser på papperet - men så jäkla lite är det inte kvar nu, typ en tredjedel av utbildningen.

Det är inte så mycket kvar av utbildningen. Det är 1,5 termin kvar. Det är bara 1 termin kvar och sedan 10 veckors VFU/praktik så i slutet av mars/början av april 2021 tar jag examen. Egentligen hade jag tagit examen i januari, men då jag blev sjukskriven 2 veckor under VFU-perioden på 20 veckor så får jag göra ytterligare 10 veckor på en ny praktikplats.

Jag tänkte så att jag tidigast kan påbörja sjuksköterskeprogrammet i januari oavsett, då jag först måste plugga naturkunskap 1a2 och naturkunskap 2 på komvux för att bli behörig. Jag tänkte då att det vore mer bortkastat att studerat på ett program i 3,5 år utan att ta ut någon examen, när jag då kan studera ytterligare tre månader och ändå ha en examen att falla tillbaka på.
  • SweetbutPsycho
    hawthorne skrev 2020-07-01 22:23:50 följande:

På sjuksköterskeprogrammet skulle jag ha rätt till CSN i cirka 2 år. Det blir 2 terminer där jag inte har rätt till CSN, men jag tänker att det är väldigt lätt att hitta deltidsjobb i vården. Jag är inte orolig för den biten. Det vore väldigt tragiskt att tänka att nu har jag valt det här yrket och får aldrig ändra mig utan ska sitta år efter år och klaga i fikarummet istället som alla kollegor gör.

För att läsa två program samtidigt krävs det att man då läst programmen vid olika universitet. Det går bara att bli antagen till 45HP per termin också, så det är omöjligt att påbörja programmen samtidigt. För att läsa två program måste man först läsa ett program och sedan påbörja ett nytt program vid en ny termin fast vid annat universitet då universiteten oftast inte godkänner att man studerar mer än 150% eller 45HP.

Jag är medveten om att CSN främst är studielån. Jag är medveten om att socionomprogrammet är en stor förlust mot att bara gått gymnasiet sett till både månadsinkomst och livsinkomst. Sjuksköterskor tjänar dock väldigt mycket mer än socionomer, så jag skulle fortfarande vinna ekonomiskt på att studera den utbildningen trots högre studieskuld. Lön är inte det viktigaste, men tycker att det ska ge någon positiv effekt på lönen att ha studerat flera år på universitet. Jag känner att utbildningen till sjuksköterska lönar sig betydligt mer inkomst än socionomutbildningen (som är en stor förlust om man inte direkt får jobb som chef och sedan bara har chefspositioner till pension).
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Byt) skrev 2020-07-01 19:42:05 följande:
    Nej, du kommer inte tjäna någonting på att ha två examen. Bättre att byta när man inser att man vill något annat. Som tex sjuksköterska kommer ingen belöna dig för att du väntade ett år extra med att bli klar, och istället drog på dig mer studiemedel för något du inte vill jobba med. Du kan se det som ett uppehåll i dina nuvarande studier, och göra sista året så småningom ifall du skulle vilja jobba med det, men annars är det bara helt onödigt att fortsätta.
    Lite rätt har ju den här personen. Om du inte vill jobba som socionom så kan du släppa det. Man måste inte plikttroget ta en examen. Kanske gör du det mest för att verka mindre flyktig i andras ögon. 

Men en socionomexamen kan också vara bra att ha, ifall du tröttnar på att plugga inom nästa utbildning, eller om något händer som gör att du inte kan fullfölja nästa utbildning (sjukdom, olyckshändelse eller så). Då har du ändå en högskoleexamen att få jobb på och det går säkert att hitta ett jobb som passar dig om du bara vore villig att prova. Jag tror inte att en socionomexamen blir inaktuell lika fort som en teknisk examen eller en datavetenskaplig, utan jag tror att du kan damma av den om tjugo år och fortfarande få jobb på den.

Jag har tre examen och den som jag har minst nytta av är en datavetenskaplig examen, den är helt värdelös att ha. Det har hänt för mycket tekniskt sedan jag tog den och jag är för oteknisk för att komma ikapp på egen hand. Men jag har också en förskollärarexamen och en lärarexamen. De blir aldrig för gamla och jag har mer intresse av människor så jag kan växla mellan dem och snabbt komma ikapp med vad som hänt inom området. Jag tror det är samma med en socionomexamen och dig.
Svar på tråden Bör jag studera två universitetsprogram?