• SweetbutPsycho

Bör jag studera två universitetsprogram?

Jag är 22 år (snart 23) och studerar. Jag blir färdig med min socionomexamen i april 2021, men känner redan nu att det kanske inte är riktigt det jag tänkte mig när jag påbörjade utbildningen. Däremot har jag så lite kvar så det känns värt det att gå klart och ta ut examen men funderar på att påbörja en ny utbildning redan till hösten 2021 direkt efter examen. Men funderar på om det är dumt att börja studera vid 24 års ålder, och då kan jag enbart studera i 2 års tid med rätt till CSN. Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag skulle göra istället, men det skulle innebära att jag skulle ha examen från två olika universitetsprogram. Ibland känns det som att det är rätt att studera på nytt efter examen då jag ångrar mitt val, men ibland känns det jobbigt att behöva studera ett helt program till.

Skulle ni studera två program om ni kände att det första inte kommer ge er något jobb som ni skulle trivas med?

• Svar på tråden Bör jag studera två universitetsprogram?
  • mari123
    SweetbutPsycho skrev 2020-07-02 08:41:08 följande:
    Det kan vara så att jag faktiskt vill slutföra någonting jag påbörjat, men framförallt är det att det är rätt nära examen så jag tänker att det inte skadar att ha en socionomexamen i bagaget. Även om det kanske inte gynnar mig på något sätt, tror jag inte heller det förstör.

Jag bytte program många gånger under gymnasiet, då jag har varit väldigt vilsen och inte vetat vad jag vill göra i framtiden. Därför tänker jag att det är bra att ha en examen i bagaget också, ifall det är så att sjuksköterska inte heller skulle vara min grej - hur ska jag veta till 100% att jag kommer trivas med det innan jag provar. Därför tänker jag att det är bra att slutföra min examen nu när det bara är 1,5 termin kvar.
    Fullfölj din examen! Jag är inte din mamma men FULLFÖLJ  
  • Anonym (.)
    Tow2Mater skrev 2020-07-02 15:07:19 följande:

Vet inte exakt vad socionomexamen betyder, men satsa på att iallafall få ut en Bachelor - det kan du ha nytta av även i utlandet vid eventuellt jobbsok och vidare studier.

socionomexamen är en kandidatexamen.
  • Anonym (.)
    mari123 skrev 2020-07-02 15:44:48 följande:
    Fullfölj din examen! Jag är inte din mamma men FULLFÖLJ  
    Visst smäller en examen högre än strökurser men varför är det så självklart att lägga ett studieår till, med dito CSN-lån som försvårar senare studier och ska betalas tillbaka, om TS ändå inte tänker jobba inom fältet? 
    Förstå mig rätt, socionomstudier kan vara en tillgång i många yrken, men inte nödvändigtvis där TS väljer att jobba. Jag tror säkert att en sjuksköterska med socionomexamen är mer intressant som enhetschef för ett äldreboende t ex, men det är ju inte så att vilken högskoleexamen som helst ger en fördel i arbetslivet. Jag tror faktiskt inte att bekanta som brödjobbar på ica eller som personliga assistenter fått jobbet för att de läst konstvetenskap eller ekonomi. 
  • mari123

Jag har två döttrar och båda har magisterexamen i ekonomi. De har fått jobb DIREKT. Inte en dag har ngn av dem varit arbetslös. De har t om haft sommarjobb under studierna. Har de bra betalt? Nja, med mina mått mätt så och de har de rätt bra. "Lönar" sig deras år på universitetet om man ser till pengar? ......kanske inte men i LIVSKVALITÈ.

• SweetbutPsycho
    Tow2Mater skrev 2020-07-02 15:07:19 följande:

Vet inte exakt vad socionomexamen betyder, men satsa på att iallafall få ut en Bachelor - det kan du ha nytta av även i utlandet vid eventuellt jobbsok och vidare studier.

Jag har redan en kandidatexamen i socialt arbete, men då sista terminen är kvar har jag inte en socionomexamen än. Däremot har jag för mig att socionomexamen översätts till bachelor så vet inte poängen egentligen med att dela upp det i två examensbevis.
  • SweetbutPsycho
    Anonym (Csn) skrev 2020-07-02 15:37:23 följande:

Du bör kontakta CSN och kolla möjligheten till att få ett förlängt studiebidrag.

Jag kontaktade CSN om det för drygt 1 år sen angående att läsa juristprogrammet, men då var det helkört att få förlängt CSN. Jag hade redan läst innan att det krävs särskilda skäl. Men när jag pratade med CSN förstod jag att det verkligen var särskilda omständigheter som krävdes. Jag var tvungen att ha intyg från fackförbund, från universitetet och från arbetsgivare att jag utifrån särskilda omständigheter hade noll möjligheter att använda min nuvarande utbildning. Det är med andra inte möjligt.
  • Anonym (Csn)
    SweetbutPsycho skrev 2020-07-02 16:51:24 följande:

Jag kontaktade CSN om det för drygt 1 år sen angående att läsa juristprogrammet, men då var det helkört att få förlängt CSN. Jag hade redan läst innan att det krävs särskilda skäl. Men när jag pratade med CSN förstod jag att det verkligen var särskilda omständigheter som krävdes. Jag var tvungen att ha intyg från fackförbund, från universitetet och från arbetsgivare att jag utifrån särskilda omständigheter hade noll möjligheter att använda min nuvarande utbildning. Det är med andra inte möjligt.

När det kommer till juristprogrammet kan jag absolut tänka mig att det är så. Jag syftade på ifall du skulle plugga till sjuksköterska. När jag gick igenom en fas då jag funderade på att läsa en femårig lärarutbildning har jag för mig att det fanns en möjlighet att få förlängt eftersom det finns ett stort behov av lärare. Tänkte att det kunde vara samma vad gäller sjuksköterskor.
  • Anonym (Soc)
    SweetbutPsycho skrev 2020-07-01 11:49:03 följande:

Jag har inte sagt att jag inte är intresserad av att arbeta med utsatta människor. Jag valde utbildningen just därför att jag har ett intresse av att hjälpa de svaga i samhället. Jag menade bara att det kan vara tufft att leva under hot för att man sköter sitt jobb och inte kan ge allting som alla kräver att de ska få av socialtjänsten.

När jag valde utbildningen var mitt främsta intresse migration och jag ville arbeta med ensamkommande ungdomar. Det finns tyvärr väldigt få sådana jobb kvar då migrationen har minskat så drastiskt senaste åren, och den politiska utvecklingen där allt fler partier vill ha noll invandring lär inte innebära att det blir möjligt på många år att få arbeta med ensamkommande.

Jag var även intresserad av att arbeta med våldsutsatta kvinnor, men kanske inte främst inom socialtjänsten utan på kvinnojour. Jag har sökt sådana tjänster men har aldrig fått intervju på grund av min ålder. För sådana jobb brukar 25 vara det absolut lägsta minimikravet men ofta känns det som att det är nästan omöjligt få såna tjänster när man är under 30 år.

Jag var även intresserad av att arbeta med hedersförtryck, men har inte sett många tjänster som rör enbart det utan det är sådant man stöter på när man jobbar på enheten för barn och unga inom socialtjänsten. Jag har sökt jobb på skyddade boenden för hedersutsatta flickor men även där har det varit omöjligt att få en intervju på grund av åldern.

Ledarskap intresserar mig också och tjänster som enhetschef lockar mig i framtiden för ex LSS-boende, äldreboende, kvinnojour eller hvb-hem. Däremot förstår jag att det är svårt att få såna tjänster direkt efter examen och tror inte heller personligen att jag skulle vara redo för en sådan tjänst i nuläget utan det är mer någonting jag tänker blir en bra utmaning att ta sig an i framtiden.

Självklart visste jag att klienterna vi arbetar med i regel är i utsatta situationer. Men det var ingen lärare som varnade oss för att vi kommer bli kallade ord som fi*tta och ho*a dagligen av klienter i telefonen. Ingen varnade oss för att i stort sett varenda människa du möter hatar dig och därför har ett sjukligt otrevligt bemötande. Ingen lärare sade dessa saker utan de pratade bara om hur givande det är att hjälpa människor. Jag vet faktiskt inte, känner emellanåt inte att det är så givande att hjälpa någon som säger att om inte hen får pengar kommer hen stå utanför min bostadsadress och vänta tills jag kommer ut för att sedan våldta mig.

Jag hjälper gärna utsatta människor, men när människor som är utsatta beter sig som svin mot myndigheter - blir det svårt att enbart se dessa personer som offer. Att vara utsatt är ingen ursäkt för att hota myndighetspersoner.

Handläggare på Migrationsverket är en tjänst jag skulle kunna tänka mig testa på men vänner med socionomexamen har haft svårt att få såna tjänster då de främst vill ha jurister. Socionomer slås direkt ut av jurister och andra yrkesgrupper känns det som så fort jobben inte är på socialtjänsten.

Inom vården känns det som att det oftast är så att man tar hand om människor som lider av sjukdomar av diverse slag. För mig känns det lättare att känna empati när jag hjälper en person som fått en sjukdom, än att exempelvis prata med en kriminell ungdom som hotar mig till livet (det hände under min praktikperiod).

Bland socionomer är siffran som upplevt hot och våld, runt 70% har jag för mig så situationen är ändå bättre i vården än i socialtjänsten.

Hej,

Jag utgår ifrån att ni har tydliga rutiner vad hot och våld gäller?

Jag arbetar som socialsekreterare, dock vuxna missbruk men vi har haft en del hot och våld som slutat i tingsrätten, därför att vi systematiskt har anmält. Främst inom ekonomiskt bistånd, ska tilläggas. Jag har blivit hotad till döds vid ett omedelbart omhändertagande enligt LVM.

Det slutade med hot mot tjänsteman som gav 1,5 månad i fängelse.

Sjuksköterskor har sjukt dåligt ingångslön. De jag känner, en som arbetat som uska i 15 år, fick efter ssk-utbildningen 21000 i ingångslön. Jag fick 28500 som ny och ligger på 35000 idag efter 4,5 år.
  • SweetbutPsycho
    Anonym (Soc) skrev 2020-07-02 17:12:35 följande:

Hej,

Jag utgår ifrån att ni har tydliga rutiner vad hot och våld gäller?

Jag arbetar som socialsekreterare, dock vuxna missbruk men vi har haft en del hot och våld som slutat i tingsrätten, därför att vi systematiskt har anmält. Främst inom ekonomiskt bistånd, ska tilläggas. Jag har blivit hotad till döds vid ett omedelbart omhändertagande enligt LVM.

Det slutade med hot mot tjänsteman som gav 1,5 månad i fängelse.

Sjuksköterskor har sjukt dåligt ingångslön. De jag känner, en som arbetat som uska i 15 år, fick efter ssk-utbildningen 21000 i ingångslön. Jag fick 28500 som ny och ligger på 35000 idag efter 4,5 år.

Jag arbetade i en större kommun på ekonomiskt förra sommaren och fick ta emot mycket hot. Jag upplevde inte att det fanns några rutiner alls i praktiken. Det var en kultur där man skulle acceptera det och ?inte vara så känslig?. Det var en annan sommarvikarie som ville anmäla att blivit dödshotad, men fick svaret att ?du borde inte blivit socionom?. Det kändes som att vill man jobba inom socialtjänsten får man acceptera sånt.

Det låter väldigt udda, då en vän till mig nyss tog examen som undersköterska från gymnasiet och fick 25 000 i ingångslön men hon tjänar oftast över 30 000 pga OB. Min bästa väns bror tog examen som sjuksköterska för något år sedan och fick strax över 30 000 i ingångslön, han fick nog mer än vanligt på grund av att han är man. Enligt ex SCB tjänar sjuksköterskor mer än socionomer (däremot vet jag att SCB räknar med OB och övertid).

Jag har flera i släkt och bekantskapskrets som är sjuksköterskor sedan många år tillbaka och alla har över 40 000 i månaden (inklusive OB då).
  • SweetbutPsycho
    Anonym (Csn) skrev 2020-07-02 16:59:59 följande:

När det kommer till juristprogrammet kan jag absolut tänka mig att det är så. Jag syftade på ifall du skulle plugga till sjuksköterska. När jag gick igenom en fas då jag funderade på att läsa en femårig lärarutbildning har jag för mig att det fanns en möjlighet att få förlängt eftersom det finns ett stort behov av lärare. Tänkte att det kunde vara samma vad gäller sjuksköterskor.

Kanske värt att försöka igen då inför att studierna ska påbörjas, ifall det görs en annan bedömning när det är för att utbilda sig till ett av Sveriges största bristyrken.
  • Anonym (Soc)
    SweetbutPsycho skrev 2020-07-02 17:25:20 följande:

Jag arbetade i en större kommun på ekonomiskt förra sommaren och fick ta emot mycket hot. Jag upplevde inte att det fanns några rutiner alls i praktiken. Det var en kultur där man skulle acceptera det och ?inte vara så känslig?. Det var en annan sommarvikarie som ville anmäla att blivit dödshotad, men fick svaret att ?du borde inte blivit socionom?. Det kändes som att vill man jobba inom socialtjänsten får man acceptera sånt.

Det låter väldigt udda, då en vän till mig nyss tog examen som undersköterska från gymnasiet och fick 25 000 i ingångslön men hon tjänar oftast över 30 000 pga OB. Min bästa väns bror tog examen som sjuksköterska för något år sedan och fick strax över 30 000 i ingångslön, han fick nog mer än vanligt på grund av att han är man. Enligt ex SCB tjänar sjuksköterskor mer än socionomer (däremot vet jag att SCB räknar med OB och övertid).

Jag har flera i släkt och bekantskapskrets som är sjuksköterskor sedan många år tillbaka och alla har över 40 000 i månaden (inklusive OB då).

Fruktansvärt att en sådan hot- och våldkultur accepteras. Nej, det är inte okey att hota om våldtäkt och att man ska bara ta skiten för att en aktivt har valt yrket.

Tillbudsrapport ska skrivas omgående och anmälan ska upprättas.

Jag pratar med en del andra socialsekreterare från andra kommuner och jag har förstått att vi ligger väldigt långt fram, vilket även IVO lyft fram. Jag arbetar i en mindre kommun.

Min erfarenhet av kännedom är det motsatta gällande ssk. Och många som är helt psykiskt och fysiskt nedbrutna, speciellt nu under pandemin. Inte får de mer pengar för det utan att offra något (semester, tid hemma med familj).

Hade jag varit du, utefter din beskrivning hade jag satsat på att fortsätta och ev bli kurator. Läsa en Steg 1- utbildning i KBT.
  • SweetbutPsycho
    Anonym (Soc) skrev 2020-07-02 17:37:43 följande:

Fruktansvärt att en sådan hot- och våldkultur accepteras. Nej, det är inte okey att hota om våldtäkt och att man ska bara ta skiten för att en aktivt har valt yrket.

Tillbudsrapport ska skrivas omgående och anmälan ska upprättas.

Jag pratar med en del andra socialsekreterare från andra kommuner och jag har förstått att vi ligger väldigt långt fram, vilket även IVO lyft fram. Jag arbetar i en mindre kommun.

Min erfarenhet av kännedom är det motsatta gällande ssk. Och många som är helt psykiskt och fysiskt nedbrutna, speciellt nu under pandemin. Inte får de mer pengar för det utan att offra något (semester, tid hemma med familj).

Hade jag varit du, utefter din beskrivning hade jag satsat på att fortsätta och ev bli kurator. Läsa en Steg 1- utbildning i KBT.

Vad bra att ni har ett fungerande arbete mot hot och våld. Håller med dig, det ska aldrig vara accepterat. Socionomer är en utsatt yrkesgrupp, liksom poliser, vilket man vet om när man väljer yrket men det betyder ju inte att det är okej eller ska accepteras.

Jag har fått uppfattningen att det är väldigt svårt att få kuratorstjänster, just eftersom dessa jobb är väldigt populära. Vilket även innebär att lönerna ligger väldigt lågt, lägre än inom socialtjänsten. Däremot kanske det skulle passa mig då jag väldigt sällan hör om hotade kuratorer, och att arbetsbelastningen överlag är mycket lägre än inom socialtjänsten.

I Stockholms kommun vet jag att skolkuratorer har rätt höga löner mot övriga Sverige men har ingen koll på kuratorer inom sjukvården. Jag skulle helst jobba som kurator inom sjukvården och inte skolan ifall jag fick välja. Men det verkar nästan omöjligt hitta kuratorstjänster på heltid, tycker alltid att tjänsterna är deltid som är lediga.

Psykoterapeut är ju ett alternativ till psykolog men vad jag förstått får man då enbart bedriva terapi-delen och inte göra psykologiska utredningar - ex utreda ifall någon har en viss diagnos.

Vad har du för tips på jobb inom socionom där man kan arbeta oregelbundna tider? Hur är det med att få jobb på socialjour, är det bra OB-tillägg och är det svårt få såna tjänster av din erfarenhet?
  • hammarhajen

Läs klart tycker jag. Ett år går fort och bra att ha en examen i bagaget, något att falla tillbaka på. Om du orkar med skulle jag rekommendera ett extrajobb, eller rent av att jobba så mycket att du inte behöver CSN. Åtminstone sista terminen, så sparar du in en termin till senare. 

24 är ungt, du kan studera betydligt senare i livet också! 

Svar på tråden Bör jag studera två universitetsprogram?