Anonym (Soc) skrev 2020-07-02 17:37:43 följande:
Fruktansvärt att en sådan hot- och våldkultur accepteras. Nej, det är inte okey att hota om våldtäkt och att man ska bara ta skiten för att en aktivt har valt yrket.
Tillbudsrapport ska skrivas omgående och anmälan ska upprättas.
Jag pratar med en del andra socialsekreterare från andra kommuner och jag har förstått att vi ligger väldigt långt fram, vilket även IVO lyft fram. Jag arbetar i en mindre kommun.
Min erfarenhet av kännedom är det motsatta gällande ssk. Och många som är helt psykiskt och fysiskt nedbrutna, speciellt nu under pandemin. Inte får de mer pengar för det utan att offra något (semester, tid hemma med familj).
Hade jag varit du, utefter din beskrivning hade jag satsat på att fortsätta och ev bli kurator. Läsa en Steg 1- utbildning i KBT.
Vad bra att ni har ett fungerande arbete mot hot och våld. Håller med dig, det ska aldrig vara accepterat. Socionomer är en utsatt yrkesgrupp, liksom poliser, vilket man vet om när man väljer yrket men det betyder ju inte att det är okej eller ska accepteras.
Jag har fått uppfattningen att det är väldigt svårt att få kuratorstjänster, just eftersom dessa jobb är väldigt populära. Vilket även innebär att lönerna ligger väldigt lågt, lägre än inom socialtjänsten. Däremot kanske det skulle passa mig då jag väldigt sällan hör om hotade kuratorer, och att arbetsbelastningen överlag är mycket lägre än inom socialtjänsten.
I Stockholms kommun vet jag att skolkuratorer har rätt höga löner mot övriga Sverige men har ingen koll på kuratorer inom sjukvården. Jag skulle helst jobba som kurator inom sjukvården och inte skolan ifall jag fick välja. Men det verkar nästan omöjligt hitta kuratorstjänster på heltid, tycker alltid att tjänsterna är deltid som är lediga.
Psykoterapeut är ju ett alternativ till psykolog men vad jag förstått får man då enbart bedriva terapi-delen och inte göra psykologiska utredningar - ex utreda ifall någon har en viss diagnos.
Vad har du för tips på jobb inom socionom där man kan arbeta oregelbundna tider? Hur är det med att få jobb på socialjour, är det bra OB-tillägg och är det svårt få såna tjänster av din erfarenhet?