• SweetbutPsycho

Bör jag studera två universitetsprogram?

Jag är 22 år (snart 23) och studerar. Jag blir färdig med min socionomexamen i april 2021, men känner redan nu att det kanske inte är riktigt det jag tänkte mig när jag påbörjade utbildningen. Däremot har jag så lite kvar så det känns värt det att gå klart och ta ut examen men funderar på att påbörja en ny utbildning redan till hösten 2021 direkt efter examen. Men funderar på om det är dumt att börja studera vid 24 års ålder, och då kan jag enbart studera i 2 års tid med rätt till CSN. Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag skulle göra istället, men det skulle innebära att jag skulle ha examen från två olika universitetsprogram. Ibland känns det som att det är rätt att studera på nytt efter examen då jag ångrar mitt val, men ibland känns det jobbigt att behöva studera ett helt program till.

Skulle ni studera två program om ni kände att det första inte kommer ge er något jobb som ni skulle trivas med?

• Svar på tråden Bör jag studera två universitetsprogram?
  • SweetbutPsycho
    Anonym (Eva) skrev 2020-07-02 06:28:19 följande:

Lite rätt har ju den här personen. Om du inte vill jobba som socionom så kan du släppa det. Man måste inte plikttroget ta en examen. Kanske gör du det mest för att verka mindre flyktig i andras ögon. 

Men en socionomexamen kan också vara bra att ha, ifall du tröttnar på att plugga inom nästa utbildning, eller om något händer som gör att du inte kan fullfölja nästa utbildning (sjukdom, olyckshändelse eller så). Då har du ändå en högskoleexamen att få jobb på och det går säkert att hitta ett jobb som passar dig om du bara vore villig att prova. Jag tror inte att en socionomexamen blir inaktuell lika fort som en teknisk examen eller en datavetenskaplig, utan jag tror att du kan damma av den om tjugo år och fortfarande få jobb på den.

Jag har tre examen och den som jag har minst nytta av är en datavetenskaplig examen, den är helt värdelös att ha. Det har hänt för mycket tekniskt sedan jag tog den och jag är för oteknisk för att komma ikapp på egen hand. Men jag har också en förskollärarexamen och en lärarexamen. De blir aldrig för gamla och jag har mer intresse av människor så jag kan växla mellan dem och snabbt komma ikapp med vad som hänt inom området. Jag tror det är samma med en socionomexamen och dig.

Det kan vara så att jag faktiskt vill slutföra någonting jag påbörjat, men framförallt är det att det är rätt nära examen så jag tänker att det inte skadar att ha en socionomexamen i bagaget. Även om det kanske inte gynnar mig på något sätt, tror jag inte heller det förstör.

Jag bytte program många gånger under gymnasiet, då jag har varit väldigt vilsen och inte vetat vad jag vill göra i framtiden. Därför tänker jag att det är bra att ha en examen i bagaget också, ifall det är så att sjuksköterska inte heller skulle vara min grej - hur ska jag veta till 100% att jag kommer trivas med det innan jag provar. Därför tänker jag att det är bra att slutföra min examen nu när det bara är 1,5 termin kvar.
  • Anonym (Bistånd)
    SweetbutPsycho skrev 2020-07-02 03:26:19 följande:
    Sjuksköterskor tjänar dock väldigt mycket mer än socionomer, så jag skulle fortfarande vinna ekonomiskt på att studera den utbildningen trots högre studieskuld. Lön är inte det viktigaste, men tycker att det ska ge någon positiv effekt på lönen att ha studerat flera år på universitet. Jag känner att utbildningen till sjuksköterska lönar sig betydligt mer inkomst än socionomutbildningen (som är en stor förlust om man inte direkt får jobb som chef och sedan bara har chefspositioner till pension).
    Blir nyfiken på hur dåligt socionomer tjänar där du jobbar. Är tjänar vi handläggare runt 35 000-37 000 i månaden och då slipper vi obekväm arbetstid!
  • SweetbutPsycho
    Anonym (Bistånd) skrev 2020-07-02 11:19:56 följande:

Blir nyfiken på hur dåligt socionomer tjänar där du jobbar. Är tjänar vi handläggare runt 35 000-37 000 i månaden och då slipper vi obekväm arbetstid!

I kommunen jag arbetar just nu har socialsekreterare (och även biståndshandläggare) ingångslön på 27 500 och den högst betalda har 31 000. Våra verksamhetsledare/1:e socialsekreterare har 35 resp 36. Det är en liten kommun i Sörmland. Jag fick 27 000 som sommarvikarie nu, så ligger strax under ingångslönen för examinerade. I min hemstad som jag kommer ifrån är ingångslönen på 26 500 och snittlönen under 30 för såväl socialsekreterare som biståndshandläggare, i den kommunen hade jag 22 000 före skatt förra sommaren som vikarie. Jag har hittills enbart haft socionomrelaterade jobb i kommuner som ligger dåligt till i löneligan.
  • Anonym (.)
    Anonym (Bistånd) skrev 2020-07-02 11:19:56 följande:
    I vår verksamhet finns det kuratorer som ligger under 26 000. Men det handlar ju om tillgång och efterfrågan, det är mycket större konkurrens om kuratorstjänsterna än för tjänster inom socialtjänsten.
  • Lönnsirap
    SweetbutPsycho skrev 2020-07-01 19:28:13 följande:

Jag tror inte det ses som att jag inte vill arbeta enbart för att jag studerar ytterligare ett program. Jag tror det ser värre ut att bara hoppa av nära sista terminen och inte ta ut någon examen. Jag har vetat länge att det här programmet inte passar mig men tänkte ta ut min examen, och sedan studera nytt. Jag har arbetat vid sidan av i stort sett hela studietiden, och det skulle jag göra om jag studerade på nytt.

Tyvärr kan man ju inte bestämma vad andra människor tolkar in i att ha dubbla examina ... Det tolkas negativt av vissa. Särskilt om studie-åren pågått länge rent tidsmässigt!

Det tolkas ju som att man inte kan bestämma sig, som att man inte förmår "ett vanligt arbete" och att man är lite för grubblande (och kanske besvärlig).

Eftersom du inte vet vad du vill är det faktiskt smart att ta en examen och jobba med det yrket du utbildar dig till.

Socionom är inte ett yrke, utan massor av olika karriär-vägar finns.

Du har gått om tid att faktisk vara strategisk. Spara CSN. Detta görs genom att spara veckor, dvs. Ta fullt studiestöd/lån för mindre antal veckor än vad som finns på terminen.

Prata med en karriär-rådgivare. Kanske via skola, arbetsgivare eller t.o. m genom arbetsförmedlingen.

Och slutligen, sista perioden av socionom-programmet är faktiskt lite svårare än första tiden och att arbeta heltid åtminstone något år är en merit.

Ha lite is i magen... Ev. Kommer du ju hitta nått du trivs med iallafall i några år.
  • Anonym (Bistånd)
    SweetbutPsycho skrev 2020-07-02 11:47:26 följande:
    I kommunen jag arbetar just nu har socialsekreterare (och även biståndshandläggare) ingångslön på 27 500 och den högst betalda har 31 000. Våra verksamhetsledare/1:e socialsekreterare har 35 resp 36. Det är en liten kommun i Sörmland. Jag fick 27 000 som sommarvikarie nu, så ligger strax under ingångslönen för examinerade. I min hemstad som jag kommer ifrån är ingångslönen på 26 500 och snittlönen under 30 för såväl socialsekreterare som biståndshandläggare, i den kommunen hade jag 22 000 före skatt förra sommaren som vikarie. Jag har hittills enbart haft socionomrelaterade jobb i kommuner som ligger dåligt till i löneligan.
    Men ligger lönerna fortfarande så lågt i en del kommuner? Det där är vad jag hade i ingångslön för många år sen.
  • SweetbutPsycho
    Anonym (Bistånd) skrev 2020-07-02 13:46:57 följande:

Men ligger lönerna fortfarande så lågt i en del kommuner? Det där är vad jag hade i ingångslön för många år sen.

Ja, tyvärr ligger vissa kommuner väldigt lågt fortfarande. Men framförallt skiljer det väldigt mycket mellan olika kommuner.

Alla medelstora städer där universitet finns såsom Linköping, Norrköping, Uppsala, Umeå ligger väldigt lågt, förmodligen för att det är väldigt lätt i dessa städer att hitta utbildade socionomer.

Att byta till grannkommunen i Östergötland där jag kommer ifrån kan innebära 9000 kr mer i lön. Exempelvis i den lilla kommunen jag hade praktik fick flera nyexade runt 36 000, medan Norrköping och Linköping ger 26 500 resp 27 500.
  • mari123
    På sjuksköterskeprogrammet skulle jag ha rätt till CSN i cirka 2 år. Det blir 2 terminer där jag inte har rätt till CSN, men jag tänker att det är väldigt lätt att hitta deltidsjobb i vården. Jag är inte orolig för den biten. Det vore väldigt tragiskt att tänka att nu har jag valt det här yrket och får aldrig ändra mig utan ska sitta år efter år och klaga i fikarummet istället som alla kollegor gör.

För att läsa två program samtidigt krävs det att man då läst programmen vid olika universitet. Det går bara att bli antagen till 45HP per termin också, så det är omöjligt att påbörja programmen samtidigt. För att läsa två program måste man först läsa ett program och sedan påbörja ett nytt program vid en ny termin fast vid annat universitet då universiteten oftast inte godkänner att man studerar mer än 150% eller 45HP.

Jag är medveten om att CSN främst är studielån. Jag är medveten om att socionomprogrammet är en stor förlust mot att bara gått gymnasiet sett till både månadsinkomst och livsinkomst. Sjuksköterskor tjänar dock väldigt mycket mer än socionomer, så jag skulle fortfarande vinna ekonomiskt på att studera den utbildningen trots högre studieskuld. Lön är inte det viktigaste, men tycker att det ska ge någon positiv effekt på lönen att ha studerat flera år på universitet. Jag känner att utbildningen till sjuksköterska lönar sig betydligt mer inkomst än socionomutbildningen (som är en stor förlust om man inte direkt får jobb som chef och sedan bara har chefspositioner till pension).
    Vad gäller utbildningar som "lönar sig" så skulle jag om jag fick leva om mitt liv GARANTERAT läsa på universitetet och fått en examen att luta mig emot även om studielånet blev ohemult högt i förhållande till lönen. Jag tänker att bolån och csn-lån är helt okej att ha. På min tid så började man jobba efter nian och det funkade jättebra DÅ men för den som sedan blev arbetslös i mogen ålder var det INTE KUL! 
  • Tow2Mater

Vet inte exakt vad socionomexamen betyder, men satsa på att iallafall få ut en Bachelor - det kan du ha nytta av även i utlandet vid eventuellt jobbsok och vidare studier.

• Anonym (Csn)

På sjuksköterskeprogrammet skulle jag ha rätt till CSN i cirka 2 år. Det blir 2 terminer där jag inte har rätt till CSN, men jag tänker att det är väldigt lätt att hitta deltidsjobb i vården. Jag är inte orolig för den biten. Det vore väldigt tragiskt att tänka att nu har jag valt det här yrket och får aldrig ändra mig utan ska sitta år efter år och klaga i fikarummet istället som alla kollegor gör.

Du bör kontakta CSN och kolla möjligheten till att få ett förlängt studiebidrag.
Svar på tråden Bör jag studera två universitetsprogram?