• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Soff
    Carina82 skrev 2021-03-06 10:38:35 följande:
    Vi får stötta varandra, i början blev jag stressad av det här forumet men nu tycker jag bara det är peppande. Här kan man skriva av sig utan att känna att man är jobbig, för alla är liksom i samma sits <3 Funderar med din tempning, har du någonsin tagit en paus? Tänker att det ju är stressigt att följa sin kurva, och nästa cykel ska du ju ha tema avstressning, så kanske bra tillfälle om något att ta en paus : )

Har allmänt funderat på varför man ska tempa efter att äl har bekräftats, då kan man ju inte påverka nåt utan det blir typ BARA daglig ångest eller glädje beroende på hur temperaturen ligger (trots att temperaturen kan vara svajig utan att det betyder nåt)

Här kom för övrigt tempdipp och mens idag, långt innan nc hade förutspått (hade BIM på tisdag)! Känns ganska ok, var så ledsen igår att jag kanske tog ut det värsta då. Känns iaf bra att min cykel blev 29 dagar istället för 32, och nästa äl beräknas till en helg vilket underlättar liggandet ;)

Ja det får vi göra <3 precis, det är befriande att kunna skriva av sig här precis hur man känner, och prata med människor som går igenom samma sak. Och också avlasta sambon känner jag >< vill inte konstant prata om detta med honom. Det kan vara skönt att lägga fokus på annat mellan oss också. Sen kommer det ju hursom upp en del varje månad när jag blir ledsen att det inte blir nåt, men runtomkring så skriver jag i princip bara ut mina känslor här. 

Du har helt rätt där, och har faktiskt funderat mer och mer på det..det stressade inte mig något i början men det var innan jag lärde mig mer om det. Nu när jag vet mer så letar jag ju efter att tempen ska öka vid bim etc. Och det har senaste cyklerna stressat mig mycket. Så kommer nog faktiskt bara tempa fram till att jag ser att ÄL skett, sen struntar jag nog i det. Kanske NC blir helt kaiko då, och inte hittar någonting alls, men jag har ju ÄL-test och bra koll på min cykel själv vid det här laget. Jag har ju oftast mer rätt än NC ändå.. 

Åh :( tråkigt att mensen dök upp :( ...skönt att du ändå känner dig ok <3 Brukar ju ofta vara så tycker jag att man liksom hunnit bli ledsen redan innan, så man är mer ok när mensen väl kommer.. Skönt att det blev en kortare cykel och närmre ett nytt försök för dig <3 och att få ÄL på en helg är ju guld värt faktiskt :) hehe 

• Emmalucy

Hmm, jag undrar om 22:a kunde varit äl? :) men det kan lika gärna ha varit 25:e... väldigt konstigt när man har haft en vanlig menscykel förut! jag tycker det är bra att du tempar så du kan lära känna dina temp kurvor :) <3

SML89 skrev 2021-03-06 06:53:05 följande:

Har försökt bli gravid 7 mån och började nu tempa för att se om/när ja har ägglossning. Men förstår verkligen inte min kurva.. någon som kan hjälpa mig att tyda när jag hade ägglossning? (om ja nu haft de). Tycker inte de syns tydligt men tempen är ändå hög just nu.

Ägglossningstest (CB digital advanced) har varit helt negativt mellan 15-19 feb så trodde inte jag skulle ha ägglossning. Negativt graviditetstest idag.

Har inte direkt nått hopp för denna månaden men hoppas nån av er fattar min kurva bättre än mig.

• SML89
    Emmalucy skrev 2021-03-07 15:16:33 följande:

Hmm, jag undrar om 22:a kunde varit äl? :) men det kan lika gärna ha varit 25:e... väldigt konstigt när man har haft en vanlig menscykel förut! jag tycker det är bra att du tempar så du kan lära känna dina temp kurvor :) <3

Ja jag undrade med det. FLO bekräftade den 17e, medan den andra appen bekräftade 21e. Men 17e känns för tidigt. Aa verkligen, får fortsätta tempa ett tag så jag lär mig min cykel :) Tack <3
  • Carina82

Vi har ju pratat lite om stressen med att tempa och det kom ett inlägg från vulverinekoos väldigt lägligt :D

• Soff

Wow, vilken timing! :) Jag känner precis igen mig i det hon skriver, och tänker just därför avstå all denna kontroll nu, efter ÄL. För det har bara blivit värre och värre med stressen och ångesten...man blir ju som besatt. Tack för att du delade! 

Carina82 skrev 2021-03-08 09:48:24 följande:

Vi har ju pratat lite om stressen med att tempa och det kom ett inlägg från vulverinekoos väldigt lägligt :D

• Soffans

Åh, har smygstalkat denna tråden ett tag, läst igenom nästan från början så har hunnit se en hel del olika grafer men kan ändå inte riktigt förstå min så tänkte be om lite tankar från er Foten i munnen

Slutade med p-piller i januari så har haft en ganska lång första cykel innan ägglossningen kom igång men hittade den sedan med både tempen och CB ägglossningstest för 15 dagar sedan (lördag 2 veckor sedan) och bör därför alltså ha BIM idag - men är inte säker på längden på lutealfasen eftersom det är första cykeln. 

Redan någon vecka efter ägglossning exploderade mina bröst i storlek till den grad att jag fick bristningar, inte kunna knäppa blusar, och mina bygellösa BH-har inte täcker dem längre. Utöver det har jag mått bättre än på extremt länge - men tror att det har att göra med att jag slutade med p-piller. 

Innan jag började med piller (dock 10 år sedan) så hade jag mycket mensverk, och fick ofta migrän, mådde illa, humörsvängningar osv. innan mens så är väl det jag har att jämföra med. 

Jag har alltså BIM idag och har inte haft någon värk (lite små dragningar då och då men går inte att jämföra med varken innan eller under p-pillrer). Den enda skillnaden är mycket större bröst så misstänkte att det kanske hade tagit så på första försöket då vi "mös" under ägglossningen. Sedan förrgår så fick jag en spotting på morgonen/förmiddagen med väldigt tunn rosa färg i flytningen, men sedan inget på resten av dagen - tänkte först att nu kommer mensen men sedan inget mer. Och inga förkänningar osv. Tog ett grav test idag på BIM men det visade negativt. Min kurva har ju varit extremt stabil sedan ägglossning med en mindre stegring idag på morgonen. 

Så för att sammanfatta: 

Ägglossning för 15 dagar sedan

Kraftig temperaturstegning direkt efter ägglossning

Sedan till en mer mellannivå på sträcket mellan ägglossning och BIM 

Nu på BIM en ökning i temperatur men negativt gravtest

Tror ni att spottingen kan ha varit mens på ingång eller kan det ha varit en väldigt sen nidblödning och att det lilla lilla droppet på dag 37 varit när det satt sig. 

Känns omöjligt att förstå sig på sin kurva första gången men man sönderanalyserar ju sig själv :P 

• Carina82
    Soffans skrev 2021-03-13 11:12:43 följande:

Åh, har smygstalkat denna tråden ett tag, läst igenom nästan från början så har hunnit se en hel del olika grafer men kan ändå inte riktigt förstå min så tänkte be om lite tankar från er 

Slutade med p-piller i januari så har haft en ganska lång första cykel innan ägglossningen kom igång men hittade den sedan med både tempen och CB ägglossningstest för 15 dagar sedan (lördag 2 veckor sedan) och bör därför alltså ha BIM idag - men är inte säker på längden på lutealfasen eftersom det är första cykeln. 

Redan någon vecka efter ägglossning exploderade mina bröst i storlek till den grad att jag fick bristningar, inte kunna knäppa blusar, och mina bygellösa BH-har inte täcker dem längre. Utöver det har jag mått bättre än på extremt länge - men tror att det har att göra med att jag slutade med p-piller. 

Innan jag började med piller (dock 10 år sedan) så hade jag mycket mensverk, och fick ofta migrän, mådde illa, humörsvängningar osv. innan mens så är väl det jag har att jämföra med. 

Jag har alltså BIM idag och har inte haft någon värk (lite små dragningar då och då men går inte att jämföra med varken innan eller under p-pillrer). Den enda skillnaden är mycket större bröst så misstänkte att det kanske hade tagit så på första försöket då vi "mös" under ägglossningen. Sedan förrgår så fick jag en spotting på morgonen/förmiddagen med väldigt tunn rosa färg i flytningen, men sedan inget på resten av dagen - tänkte först att nu kommer mensen men sedan inget mer. Och inga förkänningar osv. Tog ett grav test idag på BIM men det visade negativt. Min kurva har ju varit extremt stabil sedan ägglossning med en mindre stegring idag på morgonen. 

Så för att sammanfatta: 

Ägglossning för 15 dagar sedan

Kraftig temperaturstegning direkt efter ägglossning

Sedan till en mer mellannivå på sträcket mellan ägglossning och BIM 

Nu på BIM en ökning i temperatur men negativt gravtest

Tror ni att spottingen kan ha varit mens på ingång eller kan det ha varit en väldigt sen nidblödning och att det lilla lilla droppet på dag 37 varit när det satt sig. 

Känns omöjligt att förstå sig på sin kurva första gången men man sönderanalyserar ju sig själv :P 

Oj vad spånnnade! Vet fler som har testat negativt på BIM och sen positivt efter, så känns verkligen inte omöjligt att det har satt sig. Håller tummarna <3
  • Soffans
    Tryingtogetnr2 skrev 2021-03-13 11:49:49 följande:

Hur ser denna ut?

Skulle nog säga att det ser ut som om du har haft ägglossning om det var det du undrade över? :)