• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Tildasafira
    Lillablåvalen skrev 2021-03-24 20:54:16 följande:

Jag tycker att det är för starkt för att vara spök! Ta ett digitalt så vet du säkert! Jag tror du är gravid!

Bim idag, vet inte om jag inbillar mig?

• Soff

Ingen inbillning där inte! :)) 

Tildasafira skrev 2021-03-25 08:57:32 följande:
    Bim idag, vet inte om jag inbillar mig?

• Tildasafira
    Efterregnkommersolsken skrev 2021-03-25 11:47:39 följande:

Du är gravid!!! Grattis

Soff skrev 2021-03-25 12:11:26 följande:

Men gud! Tack! Men jag har så svårt att tro på det! Men än sålänge är ingen mens på besök, får springa iväg och köpa digitalt imorgon om den lyser med sin frånvaro imorgon med! :)
  • Soff
    Tildasafira skrev 2021-03-25 18:12:21 följande:
    Soff skrev 2021-03-25 12:11:26 följande:

Men gud! Tack! Men jag har så svårt att tro på det! Men än sålänge är ingen mens på besök, får springa iväg och köpa digitalt imorgon om den lyser med sin frånvaro imorgon med! :)

Förstår det! Kommer nog själv inte kunna tro det den dagen jag får ett positivt test (har försökt i snart 1 år) men vågar mig på ett GRATTIS!!!

• Tildasafira
    Soff skrev 2021-03-25 22:46:58 följande:

Förstår det! Kommer nog själv inte kunna tro det den dagen jag får ett positivt test (har försökt i snart 1 år) men vågar mig på ett GRATTIS!!!

Nej gud, tror inte jag vågar riktigt än (har också mer en 1års försök i ryggen med ett par kemiska)

Idag sjönk tempen en aning så jag förbereder mig på det värsta :/ här är dagens test iaf, tycker nog mig se en liiiten ökning (kanske önsketänkande)

• Tildasafira
    Tildasafira skrev 2021-03-26 13:46:29 följande:

Nej gud, tror inte jag vågar riktigt än (har också mer en 1års försök i ryggen med ett par kemiska)

Idag sjönk tempen en aning så jag förbereder mig på det värsta :/ här är dagens test iaf, tycker nog mig se en liiiten ökning (kanske önsketänkande)

Bättre bild kanske

• Lillablåvalen
    Tildasafira skrev 2021-03-26 13:51:35 följande:

Bättre bild kanske

Tycker verkligen det ser ut som ett plus! Grattis!
  • Tildasafira
    Lillablåvalen skrev 2021-03-26 20:29:50 följande:

Tycker verkligen det ser ut som ett plus! Grattis!

Tack snälla!<3
  • Tildasafira

Igår sjönk tempen och blödningen satte igång senare på dagen, så jag fick nog en kemisk :(