• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Tryingtogetnr2
    Soffans skrev 2021-03-13 20:04:17 följande:

Skulle nog säga att det ser ut som om du har haft ägglossning om det var det du undrade över? :)

Blev bara orolig då de blev så högt direkt.
  • Rumpelstiltskin

Hej på er! Är det någon av er som kört både FF och NC och har en favorit? Jag kör båda parallellt (kanske dumt egentligen för jag blir bara nojig) men apparna säger helt olika. Baserat på bilden nedan - när tror ni att äl var?

Som ni kan se säger NC att äl var på CD54. FF säger dock att det var på CD58. Hur skulle ni tolka det?

Baserat på tempen så tycker jag att det ser ut att kanske varit på CD56, men på CD55 tog jag ett ägglossningtest som var negativt. Kan även tillägga att jag på CD50 tog jag test som var ganska starkt, inte helt positivt men på väg att bli. Känns rimligt att äl därmed skulle vara mellan CD50 och CD55? Har ni några kloka analyser?

• Soffans
    Fialoppanmedknuff skrev 2021-02-24 17:33:45 följande:

Någon som kan hjälpa mig tyda? Är första gångs tempare och tycker att linjen jag ska ligga över är SUPER hög. Men tyder graf på att jag inte har ägglossning denna månaden?

Hm, tycker det ser klurigt ut. För om du kikar på din temp vid förra mensen så ser ju den mycket högre ur än nu (vilket den ju skall vara) och vilket säkert därför som det inte har bekräftats än. Skulle vänta några dagar, det kan ju även vara att din ägglossning är senare än vad du ?tror? och att den är på G? Tar du några ägglossnings test eller bara tempar?
  • Steeph

Min kurva denna månad ser rätt rolig ut. Första cykeln med letrozol. Har inga förhoppningar alls men hade varit underbart att plussa med letrozol och skulle ivf till höst.

• SamiraBudva

Vill bara säga att efter äl höjdes min temp från 35.9 till 37.0. 8 dagar efter äl sjönk min temp till 36.5, av vilket är en rejäl sänkning. Bestämde mig ändå för att ta ett test öl+9, och jag fick ett ganska tydligt plus.

Så ge inte upp bara för att det kommer en liten sänkning

• Tildasafira

Hej från en förstagångstempare

Jag och min sambo har försökt i ett drygt år utan framgång med bara äl-test. När jag beställde NC fick jag med deras egna äl-test så jag testade dem parallellt med RFSU (som jag vanligen testat med) och insåg att de olika testen gav helt olika utslag(lägger med en bild). Tempen bekräftade senare att NCs egna test hade rätt och när jag fick positivt på dem så kom ägglossningen 24h efter. Så uppenbarligen kan vi ha missat äl vid tidigare försök då rfsu inte verkat stämma för mig! Min fråga är om den lilla sänkningen vid 20-21cd möjligen kan vara en implantationsdipp eller om den är aaaalldeles för tidig? Eller alldeles för liten? Jag är som sagt en rookie på allt som har med temp att göra! så tacksam för lite tips i hur man ska läsa av sin tempkurva <3

Här är bild på hur olika utslagen blev där äl inföll enligt temp

• Lillaälta
    Tildasafira skrev 2021-03-18 11:21:45 följande:

Hej från en förstagångstempare

Jag och min sambo har försökt i ett drygt år utan framgång med bara äl-test. När jag beställde NC fick jag med deras egna äl-test så jag testade dem parallellt med RFSU (som jag vanligen testat med) och insåg att de olika testen gav helt olika utslag(lägger med en bild). Tempen bekräftade senare att NCs egna test hade rätt och när jag fick positivt på dem så kom ägglossningen 24h efter. Så uppenbarligen kan vi ha missat äl vid tidigare försök då rfsu inte verkat stämma för mig! Min fråga är om den lilla sänkningen vid 20-21cd möjligen kan vara en implantationsdipp eller om den är aaaalldeles för tidig? Eller alldeles för liten? Jag är som sagt en rookie på allt som har med temp att göra! så tacksam för lite tips i hur man ska läsa av sin tempkurva <3

Här är bild på hur olika utslagen blev där äl inföll enligt temp

RFSU ägglossningstest är sämst! NC har jättebra :)

Jag själv kör clearblues med smiley för att slippa tolka linjer. Men jag skulle säga att du hade ägglossning där den säger. Ett SK implantatationsdipp har jag läst är cirka 7d efter ägglossning. Jag skulle säga att din temperatur bara går lite upp och ner. Det gör det alltid för mig också. Men en dipp är när det är under linjen.
  • Tildasafira
    Lillaälta skrev 2021-03-18 17:33:59 följande:

RFSU ägglossningstest är sämst! NC har jättebra :)

Jag själv kör clearblues med smiley för att slippa tolka linjer. Men jag skulle säga att du hade ägglossning där den säger. Ett SK implantatationsdipp har jag läst är cirka 7d efter ägglossning. Jag skulle säga att din temperatur bara går lite upp och ner. Det gör det alltid för mig också. Men en dipp är när det är under linjen.

Åh tack snälla för svar! Ska aldrig köra med RFSUs igen haha! Okej men perfekt, jag gissar på att det är normalt då att den hoppar lite? Får nog ta och läsa på litegrann!
  • Lillaälta
    Tildasafira skrev 2021-03-18 19:55:55 följande:

Åh tack snälla för svar! Ska aldrig köra med RFSUs igen haha! Okej men perfekt, jag gissar på att det är normalt då att den hoppar lite? Får nog ta och läsa på litegrann!

Är vanligt att det hoppar, speciellt i början när man inte fått in snitsen och så. Men det kommer :) jag mäter 6.45-07.00 varje dag. Annars går jag lite väl olika temperaturer. Men jag somnar om otroligt lätt, så kan ta tempen och sen somna om :)