• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sarastiina

Hej! testar denna tråden. Var på vul i måndags o fick bekräftad ägglossning onsdag. Men nu en konstig dip efter ägglossning i två dagar. Vet någon vad det kan bero på? 
  • Cashili33
    Sarastiina skrev 2022-09-24 12:57:33 följande:
    Hej! testar denna tråden. Var på vul i måndags o fick bekräftad ägglossning onsdag. Men nu en konstig dip efter ägglossning i två dagar. Vet någon vad det kan bero på? 

Förstår inte vilken bild man ska titta på? 

var du på ul måndag och fick bekräftat ÄL via vad ? 

• Sarastiina

i Måndags hade jag en äggblåsa på 18,7 mm och sen tempade jag och fick ÄL bekräftat av Natural Cycles på onsdagen (Cycle 3). Men tempen har liksom dykt efter det..? 

• Cashili33
    Sarastiina skrev 2022-09-24 20:38:07 följande:

i Måndags hade jag en äggblåsa på 18,7 mm och sen tempade jag och fick ÄL bekräftat av Natural Cycles på onsdagen (Cycle 3). Men tempen har liksom dykt efter det..? 

Hade du bara en eller två dagar med högre temp och sen tillbaka till låga ? Isf skulle jag tro ÄL ej skett än 
    man brukar säga att man ska ha tre dagar med högre temp än de tre sista dagarna minst för att ÄL ska kunna bekräftas 
  • Sarastiina

Två dagar. Enligt läkaren skulle det bli onsdag antagligen så det stämmer ju bra i så fall. Men tycker det är konstigt att den sjunkit så mycket. Jag testade med en örontermometer och den visar 36,7. blir helt förvirrad av det med tempning

• Freddie92

Hej,

tänkte att jag skriver i denna tråd som tagit upp tempkurvor och varit aktiv ganska nyligen.

Jag blev rejält sjuk i förkylning med feber i när jag sannolikt skulle ha ägglossning (som dessutom var lite tidigare än vad jag hade räknat med). Inte bekräftat ÄL med sticka pga att jag var sjuk och bortrest. Har heller inte direkt prickat in med samlag rätt tid.

FF tycker att jag skulle haft mens för två dagar sedan, jag trodde mer på idag - men inga tecken. Tempen är hög fortsatt och ingen PMS alls, ingen mensvärk eller ömma bröst.

Tempkurvan är ju som en bergochdalbana, helt kaiko och svår att tyda. 

Det finns ju en till stor tempsänkning efter ägglossning, testade med ÄL-sticka då som var neg men hade lite mensvärk runt den tiden och lite slemmig flytning.

Vad tror ni, kan kroppen ha pausat pga sjukdom så att ägglossningen kom vid den senare temp-dippen ändå och det är orsaken till att mensen är ?sen?, har det hänt någon av er?

Vill ju gärna bli gravid men har tänkt att denna cykeln är helt körd pga sjukdom och att vi inte haft samlag rätt tid?

Det är ju bara att vänta och se men är ju som alla er galet nyfiken och kan inte låta bli att analysera datan 🙈

• Freddie92

Glömde skriva: 
    Febern var på 38,2 dagen efter ÄL i bilden men FF har tagit bort den eftersom jag markerat det som feber. 

Har testat med RFSU vanliga gravtester i förrgår och igår men de var negativa! 

• Brallans
    Freddie92 skrev 2022-12-16 09:18:45 följande:

Hej,

tänkte att jag skriver i denna tråd som tagit upp tempkurvor och varit aktiv ganska nyligen.

Jag blev rejält sjuk i förkylning med feber i när jag sannolikt skulle ha ägglossning (som dessutom var lite tidigare än vad jag hade räknat med). Inte bekräftat ÄL med sticka pga att jag var sjuk och bortrest. Har heller inte direkt prickat in med samlag rätt tid.

FF tycker att jag skulle haft mens för två dagar sedan, jag trodde mer på idag - men inga tecken. Tempen är hög fortsatt och ingen PMS alls, ingen mensvärk eller ömma bröst.

Tempkurvan är ju som en bergochdalbana, helt kaiko och svår att tyda. 

Det finns ju en till stor tempsänkning efter ägglossning, testade med ÄL-sticka då som var neg men hade lite mensvärk runt den tiden och lite slemmig flytning.

Vad tror ni, kan kroppen ha pausat pga sjukdom så att ägglossningen kom vid den senare temp-dippen ändå och det är orsaken till att mensen är ?sen?, har det hänt någon av er?

Vill ju gärna bli gravid men har tänkt att denna cykeln är helt körd pga sjukdom och att vi inte haft samlag rätt tid?

Det är ju bara att vänta och se men är ju som alla er galet nyfiken och kan inte låta bli att analysera datan 🙈

Hej 

De gånger jag har varit sjuk i samband med äl så har min oftast skjutits fram, ser att du har lite trekanter på dina tempar, tempar du samma tid varje dag?
    Ex jag ska tempa 08:00 dagligen men skulle jag tempa 07:00 och får en temp på 36,3 så räknar jag om den till 36,4 och lägger in det och 08:00, skulle jag däremot tempa 09:00 och få 36,5 så skulle jag räkna om den till 36,4 och lägga in det och 08:00, det är för att få en så rättvis temp som möjligt.. det finns en omräknare man kan använda om man tempar avvikande tider men för mig så har det varit en diff på en grad uppåt/neråt per timme... hoppas du förstår haha. 

Du skulle ju kunnat ha äl på CD17 ex, när brukar du ha äl?
  • Freddie92

Tack för svar!

Ja det är lite det jag misstänker, att ÄL istället skett CD17..
    Har dock normalt ÄL på ca 10-12!

Har svårt att tempa samma tid varje dag pga jobb (jobbar växelvis kvällar/dagar 🤦🏼?♀️ Vet ju att detta ger diff! Jobbar jag dag så blir det 06, annars 08-09.

Intressant med omräknare, hittar du det på nätet? Annars kan jag testa och se hur det blir om jag räknar om 0,1 per timme +/- som du skrev 😊

Tack för tips! 

• Brallans
    Freddie92 skrev 2022-12-16 10:04:46 följande:

Tack för svar!

Ja det är lite det jag misstänker, att ÄL istället skett CD17..
    Har dock normalt ÄL på ca 10-12!

Har svårt att tempa samma tid varje dag pga jobb (jobbar växelvis kvällar/dagar 🤦🏼?♀️ Vet ju att detta ger diff! Jobbar jag dag så blir det 06, annars 08-09.

Intressant med omräknare, hittar du det på nätet? Annars kan jag testa och se hur det blir om jag räknar om 0,1 per timme +/- som du skrev 😊

Tack för tips! 

Här är länken www.whenmybaby.com/basalbodytemperature.php
    Men jag räknar om som du skriver själv då jag insåg att det blev lika när jag använde omräknaren :) 

Frågan är ju vad som skulle hända med FF om du räknade om dina tempar, ser ut som du hade mer känningar på äl kring när den satt ut äl, det går ju mkt på fertilt sekret när den beräknar äl med såklart.