• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Emlan93

Hej på er! Denna månad har jag haft rätt höga temperaturer, äl är ju inte än bekräftad. Någon mer som haft liknande där äl Uteblivit?

Såhär brukar der se ut

• jjkkll
    Emlan93 skrev 2021-04-09 13:09:10 följande:

Hej på er! Denna månad har jag haft rätt höga temperaturer, äl är ju inte än bekräftad. Någon mer som haft liknande där äl Uteblivit?

Såhär brukar der se ut

Ja för typ 3-4 cykler sedan har pcos så förmodligen därför för min del. Men vet att man räknar med 10-12 ägglossningar per år, så kan va att man inte alltid ägglossar varje månad.

• fannyem

Hej! Jag är ny på NC, har den inställd på att undvika graviditet, vi planerar inte för en bebis just nu men skulle inte göra något om det blev så ????

Nu till mina kurvor, vad tror ett vant öga om dessa? Jag har spontant en känsla av att jag har äl tidigare än nc säger, som ni ser på första kurvan tog jag ett positivt äl-test samma dag som dippen och dagen efter hade jag ganska så ont i rygg/mage, jag tror därför jag hade äl på cykeldag 16 eller 17, nc säger 18 (skiljer ju inte jättemycket men..). Denna kurva hade jag en dipp ganska långt innan nc säger att jag haft äl? Jag tror jag hade äl cykeldag 14 eller 15, nc säger 21.

Tack på förhand ????????

• Tryingtogetnr2

Hade gett upp hoppat om att äl skulle bekräftas då jag hade en så jämn grav vilket jag aldrig hagy förut. Men idsg så bekräfta nc den samma dag som jag fick positivt äl test

• Emlan93
    jjkkll skrev 2021-04-09 18:34:11 följande:

Ja för typ 3-4 cykler sedan har pcos så förmodligen därför för min del. Men vet att man räknar med 10-12 ägglossningar per år, så kan va att man inte alltid ägglossar varje månad.

Ja okej, men misstänker att det kan vara en utebliven ÄL denna månad, vi får se. Tack för svar :)
  • Secret A

Precis börjat med NC, planerar att bli gravid med nr 2. Har inte riktigt förstått mig på hur kurvan bör se ut. Testade positivt 8/4. Brukar få riktigt ont i magen och ryggen vid äl, men inte denna månad kan det vara så att den inte skede eller vad är det som händer?

• loppaans

Kul med en temptråd! Jag kör med NC och väntar med spänning på att få ägglossningen bekräftad ???? .... & såklart utesluten mens i slutet av april ????
  • senapp

Varför dippar min temp så mycket? den ska väl vara hög efter ÄL??
  • Steeph

Ibland så har man en fantastiskt fin kurva men ändå få ett negativt test...