• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • StoraMy

Är det någon annan som har en svag kurva uppåt efter ÄL i ca 3 dagar? Har ganska nyligen börjat med NC och det har hänt två gånger av fem menscykler. NC får svårt att bekräfta ÄL och flyttar den fram och tillbaka tills man kommit över cover line. Blir lite fundersam om man har för dåligt med progesteron?

• Ik96

Hej! Är det någon som kan tyda denna graf till mig? Jag har konstaterad pcos och åt letrozol mellan cd3-7. Fick mens förra månaden och blev så glad då jag inte haft det på flera månader. Hade höga förhoppningar att ägglossningen skulle komma denna månaden men än så länge inget utslag. Har testat stickor men det har inte funkat och inget ägglossning har kunnat bli bekräftad i natural cycles. Jag har haft väldigt låga temperaturer denna månaden vilket jag inte minns att jag haft tidigare. Jag har känt mest symtom för ägglossning mellan cd10-15 men jag är osäker på om jag hade det då. Ägglossningen ska ju komma ca en vecka efter sista tabletten om det funkar.
  • senapp
    StoraMy skrev 2021-05-23 16:08:24 följande:

Är det någon annan som har en svag kurva uppåt efter ÄL i ca 3 dagar? Har ganska nyligen börjat med NC och det har hänt två gånger av fem menscykler. NC får svårt att bekräfta ÄL och flyttar den fram och tillbaka tills man kommit över cover line. Blir lite fundersam om man har för dåligt med progesteron?

Jag har samma! Tempen segar sig upp och NC bekräftar ÄL, men känns inte optimalt? Tycker det låter rimligt att tänka att det är lite dåligt med progesteron, men det beror väl isåfall på en "dålig" ÄL, utebliven ÄL eller liknande.. Osäker på om man hjälper det hela med att tillföra progesteron.

Känns rörigt och lite deppigt för min del! Funderar på att prova Letrozol fast jag sannolikt har egen ÄL, men för att "boosta" liksom..
  • StoraMy
    senapp skrev 2021-05-24 13:45:15 följande:

Jag har samma! Tempen segar sig upp och NC bekräftar ÄL, men känns inte optimalt? Tycker det låter rimligt att tänka att det är lite dåligt med progesteron, men det beror väl isåfall på en "dålig" ÄL, utebliven ÄL eller liknande.. Osäker på om man hjälper det hela med att tillföra progesteron.

Känns rörigt och lite deppigt för min del! Funderar på att prova Letrozol fast jag sannolikt har egen ÄL, men för att "boosta" liksom..

Låter ju inte så positivt det här. Jag har generellt ganska låg temperatur i kroppen. Jag är ofta nere under 36 grader i follikulärfasen. Vi har precis börjat försöka, men skulle så gärna vilja veta om det är något fel på mig. Vill ju inte gå 1 år och sen få veta att man har för lite progesteron eller uteblivna ägglosningar exempelvis. Funderar också på om man ska tillföra progesteron, men jag är lite feg.
  • lottizm
    StoraMy skrev 2021-05-24 23:44:28 följande:

Låter ju inte så positivt det här. Jag har generellt ganska låg temperatur i kroppen. Jag är ofta nere under 36 grader i follikulärfasen. Vi har precis börjat försöka, men skulle så gärna vilja veta om det är något fel på mig. Vill ju inte gå 1 år och sen få veta att man har för lite progesteron eller uteblivna ägglosningar exempelvis. Funderar också på om man ska tillföra progesteron, men jag är lite feg.

Jag misstänker också lågt progesteron men har typ motsatt problem, tempen går upp snabbt men börjar sjunka för tidigt istället :( har ni redan läkarkontakt på gyn för att prata om att få något utskrivet eller hur tänker ni göra? Jag har inte försökt skaffa barn på jättemånga år och hade inga problem då så har noll koll på hur man kan få hjälp.
  • senapp
    StoraMy skrev 2021-05-24 23:44:28 följande:
    Jag vill vara tydlig med att jag bara gissar utifrån mina egna data. Du verkar ju i alla fall haft 3/5 "bra" ÄL isåfall! När det kommer till progesteronkräm så skulle jag nog inte vara så orolig, bara var säker på att du tar den efter Äl (annars kan ÄL utebli pga det. Det är omtvistad om det ens kan ta sig igenom hudbarriären, alltså isåfall är det värsta som kan hända att det inte funkar alls. Men såklart alltid en risk att labba med hormoner.

Jag tycker du ska boka tid hos gyn! Låg temp kan vara kopplat till sköldkörtelfunktionen men behöver såklart inte vara det.
  • nadir
    senapp skrev 2021-05-25 09:08:34 följande:

Jag vill vara tydlig med att jag bara gissar utifrån mina egna data. Du verkar ju i alla fall haft 3/5 "bra" ÄL isåfall! När det kommer till progesteronkräm så skulle jag nog inte vara så orolig, bara var säker på att du tar den efter Äl (annars kan ÄL utebli pga det. Det är omtvistad om det ens kan ta sig igenom hudbarriären, alltså isåfall är det värsta som kan hända att det inte funkar alls. Men såklart alltid en risk att labba med hormoner.

Jag tycker du ska boka tid hos gyn! Låg temp kan vara kopplat till sköldkörtelfunktionen men behöver såklart inte vara det.

Jag har varje månad haft spottings ca 5 dagar före mens. Började med progesteronkräm och nu har jag inte spottings mer. Så jag tror den går igenom huden :)
  • Cashili33
    nadir skrev 2021-05-25 09:12:23 följande:

Jag har varje månad haft spottings ca 5 dagar före mens. Började med progesteronkräm och nu har jag inte spottings mer. Så jag tror den går igenom huden :)

Krämen går absolut igenom huden ! Har testat både med och utan och jag har kunnat se skillnad både i temp och symtom om jag använder progesteron kräm
  • Lucifer91

Läst mycket att folk har en inplantationsdipp.. men jag har inte haft de och är på ÄL+9... är de ett dåligt tecken?

Sett även att många har ett sicksack mönster i sin temp efter de röda dagarna.. men inte jag?

Hjälp mig..

(

Har bim på fre/lör. 25-26 juni

• Steeph
    Lucifer91 skrev 2021-06-20 07:45:27 följande:

Läst mycket att folk har en inplantationsdipp.. men jag har inte haft de och är på ÄL+9... är de ett dåligt tecken?

Sett även att många har ett sicksack mönster i sin temp efter de röda dagarna.. men inte jag?

Hjälp mig..

(

Har bim på fre/lör. 25-26 juni

Jag hade ingen dipp denna gång men visst var jag gravid. Skulle säga att det är fler som inte har någon dipp än som har tycker för övrigt att din kurva ser fin ut, ge inte upp!