• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • saraama
    Snäckan92 skrev 2020-12-09 21:32:01 följande:

[quote=80816082][quote-nick]saraama skrev 2020-12-09 19:58:07 följande:[/quote-nick]

Vad betyder det att kruvan blev Trifasisk? :)[/quote]

Att tempen höjs i 3 nivåer. Nivå 1 innan ägglossning, nivå 2 efter ägglossning och nivå 3 ytterligare höjning till följd av graviditet. Jag har nästan 4 nivåer då min temp steg ytterligare runt bim och ligger nu stadigt runt 36,95
  • saraama
    Maramba skrev 2020-12-07 12:28:31 följande:

Ni som har koll. Jag vet att tempen stiger efter ägglossningen skett. Men visst kan det också ske en tempdipp innan, i samband med ägglossning. Någon som vet mer exakt när den dippen ska komma i relation till ägglossningen? Ett dygn före eller precis i samband med att ägget lossnar? :)

Tror det vanliga är att den dippen isf sker samma dag eller dagen innan ägglossning. Beror på när ägget släpper i relation till att man tempade. Jag hade en sådan dipp nu och enligt mina beräkningar fick jag den låga tempen på morgonen och ägget släppte under dagen (alltså på samma dag som tempen var låg). Jag baserar detta på att första positiva ägglossningstest var 48 h innan och höjning av tempen blev morgonen efter
  • Maramba
    saraama skrev 2020-12-09 21:52:20 följande:

Tror det vanliga är att den dippen isf sker samma dag eller dagen innan ägglossning. Beror på när ägget släpper i relation till att man tempade. Jag hade en sådan dipp nu och enligt mina beräkningar fick jag den låga tempen på morgonen och ägget släppte under dagen (alltså på samma dag som tempen var låg). Jag baserar detta på att första positiva ägglossningstest var 48 h innan och höjning av tempen blev morgonen efter

Tack för ditt svar. Det är första gången jag tempar på flera år och det är inte det lättaste när man samsover med en tvååring som vaknar flera ggr per natt.

Nu verkar det som att min dipp kom ca två dygn för ÄL.

Cd 14 tempdipp

Cd 15 positivt ÄL-test

Cd 16 förmodad ÄL

Cd 17 temphöjning

Bör man försöka ligga idag med eller är det överstökat för den här gången?
  • Maramba
    Maramba skrev 2020-12-10 08:44:37 följande:

Tack för ditt svar. Det är första gången jag tempar på flera år och det är inte det lättaste när man samsover med en tvååring som vaknar flera ggr per natt.

Nu verkar det som att min dipp kom ca två dygn för ÄL.

Cd 14 tempdipp

Cd 15 positivt ÄL-test

Cd 16 förmodad ÄL

Cd 17 temphöjning

Bör man försöka ligga idag med eller är det överstökat för den här gången?

Jag är alltså på cd 17 idag och fått min höjning nu imorse.
  • Tigerhonan

Hej! Vet inte om denna tråd är aktiv längre men kanske kan någon hjälpa mig. Min kurva är jätte konstig denna månad som ni kan se. Längsta cykeln hittills. Har symtom på graviditet men testen är negativa och ägglossningen har inte bekräftats.

Jag har mest illamående och molande värk i magen, lite ömma bröst och känner behöver göra nummer två oftare än vanlig. Och det här har jag haft i en vecka nu.

Och såhär ser tre senaste ut

• molekyl
    Tigerhonan skrev 2020-12-10 11:12:58 följande:

Hej! Vet inte om denna tråd är aktiv längre men kanske kan någon hjälpa mig. Min kurva är jätte konstig denna månad som ni kan se. Längsta cykeln hittills. Har symtom på graviditet men testen är negativa och ägglossningen har inte bekräftats.

Jag har mest illamående och molande värk i magen, lite ömma bröst och känner behöver göra nummer två oftare än vanlig. Och det här har jag haft i en vecka nu.

Och såhär ser tre senaste ut

Är du säker på att du haft ägglossning? Har du haft äl-sekret? Testat med äl-test?
  • Tigerhonan
    molekyl skrev 2020-12-10 15:09:46 följande:

Är du säker på att du haft ägglossning? Har du haft äl-sekret? Testat med äl-test?

Nej jag har inte haft några test hemma. Jag har haft äl-sekret ja och ägglossningssmärta som jag brukar ha vid ägglossning. Men helt säker kan jag såklart inte vara på att jag haft ägglossning.
  • Soff

Den här månaden har min temp inte betett som den brukar efter ÄL. Normalt sett så brukar min temp gå upp ganska kraftigt efter ÄL och sen hålla sig hyfsat högt ovanför coverline. Denna månaden så har jag visserligen en temphöjning, så ÄL verkar vara bekräftad (har också haft postivt ÄL-test), men den har gått långsammare uppåt, sen har tempen legat lågt, precis ovanför coverline. Idag gick den t.o.m nedanför coverline.. Min förhoppning är förstås att det händer lite saker i kroppen just nu och ägget håller på att fästa, så min temp kommer gå upp som tusan här nu i dagarna :) ... men vet förstås inte alls. Har lite extra höga förhoppningar denna månaden då jag gjorde en hssg (spolning) innan denna ÄL. Har mensvärk och mår illa.. men det finns nog inga symptom som jag inte haft tidigare, som inte har betytt graviditet, så jag har litar inte på något sånt. Men tänkte höra med er därute, finns det någon som upplevt en ovanligt låg kurva efter ÄL, men som sen varit gravida? 

• apan95
    Soff skrev 2020-12-15 12:32:03 följande:

Den här månaden har min temp inte betett som den brukar efter ÄL. Normalt sett så brukar min temp gå upp ganska kraftigt efter ÄL och sen hålla sig hyfsat högt ovanför coverline. Denna månaden så har jag visserligen en temphöjning, så ÄL verkar vara bekräftad (har också haft postivt ÄL-test), men den har gått långsammare uppåt, sen har tempen legat lågt, precis ovanför coverline. Idag gick den t.o.m nedanför coverline.. Min förhoppning är förstås att det händer lite saker i kroppen just nu och ägget håller på att fästa, så min temp kommer gå upp som tusan här nu i dagarna :) ... men vet förstås inte alls. Har lite extra höga förhoppningar denna månaden då jag gjorde en hssg (spolning) innan denna ÄL. Har mensvärk och mår illa.. men det finns nog inga symptom som jag inte haft tidigare, som inte har betytt graviditet, så jag har litar inte på något sånt. Men tänkte höra med er därute, finns det någon som upplevt en ovanligt låg kurva efter ÄL, men som sen varit gravida? 

Hej!

Min tempkurva va väldigt ?vanlig? även när ja va gravid! Den steg högre först efter 11 dagar efter äl! skulle säga att den kändes som en väldigt vanlig kurva me lägre temp i början, enda skillnaden nu i efterhand är att den kändes väldigt ?stabil?. Har sällan en superhöjning dagen efter äl heller, håller tummarna för dig <3
  • Stickling
    apan95 skrev 2020-12-15 13:34:22 följande:

Hej!

Min tempkurva va väldigt ?vanlig? även när ja va gravid! Den steg högre först efter 11 dagar efter äl! skulle säga att den kändes som en väldigt vanlig kurva me lägre temp i början, enda skillnaden nu i efterhand är att den kändes väldigt ?stabil?. Har sällan en superhöjning dagen efter äl heller, håller tummarna för dig <3

Hej! Har du någon bild på din tempkurva? Jag har bim på fredag eller lördag men tycker att tempen ser ut att vara på väg ner redan så misstänker att mensen är på väg :(

Svar på tråden Tempkurvor