toenail skrev 2020-08-09 16:41:43 följande:
Hej tjejer,
Jag är helt förstörd. Behöver råd..
Jag och killen skulle ju för första gången försöka skaffa barn denna månad. Jag har snart ägglossning men vi har inte hunnit ligga något än pga jobbtider. Idag sa jag åt honom att komma hem tidigare så att vi kunde försöka. Då fick jag som svar att han ändrat sig och inte alls vill! Så började han prata om att tanken stressar honom och att han vet att han vill ha barn innan han är 30 iallafall. Det är om TVÅ ÅR?! Alltså jag vet inte hur jag ska reagera är så himla ledsen just nu och bara gråter.
Hej!
Förstår verkligen att du blir ledsen och besviken, särskilt som detta verkar vara något ni tidigare varit överens om och planerat för. Jag har varit i samma sits med min sambo under flera år, att han inte velat och jag har längtat som en galning, så har fått min beskärda del av de svåra känslor och situationer som uppstår. Mitt tips är att prata, prata, prata med varandra. Han får sätta ord på vad det är som känns läskigt/svårt etc och bli lyssnad på, du får förklara hur mycket du längtar och varför du blir ledsen. Även om barn ju är svårt att kompromissa om, kan man ju i alla fall göra sitt bästa för att möta och visa förståelse för varandra från varsitt håll. Ofta tycker jag att det är så lätt att missförstå varandra trots att man tror att man är överens eller har pratat igenom något. Din kille kanske också behöver bli påmind/informerad om hur det ofta går till när man ska försöka få barn, dvs att det för de flesta inte går på en gång och att man ju sen också har många månader på att mentalt och praktiskt ställa in sig på att ett barn är på väg... Åtminstone min sambo trodde i början att vi typ skulle sluta med kondom och sen - plopp! - skulle det komma en läskig bebis.... :) Då behöver man bli lite upplyst...
Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt för dig och er <3