• Anonym (?)

    Ute/innekläder? Tvätt efter hanterat telefon?

    1. Byter ni kläder efter ni åkt tex buss/tunnelbana när ni kommer hem? (Inspiration från den andra tråden, nyfiken på hur vanligt/inte det är) tycker ni det är äckligt att folk som åkt tunnelbana sätter sig med dessa byxor i er soffa/säng?

    2. Tvättar ni händerna efter ni tagit i er telefon om ni är hemma? Eller innan ni äter med samma hand?

    Mitt svar är ja på båda men nyfiken på hur ni andra resonerar!

  • Svar på tråden Ute/innekläder? Tvätt efter hanterat telefon?
  • MammAmma

    1. Mjaa. Det har inget att göra med huruvida jag åkt buss, jag byter om oavsett när jag kommit hem. Har fula urblekta kläder som jag aldrig skulle ha på utomhus, men som är jävla bekväma att ha hemma. I sängarna får ingen vara med kläder som burits utanför hemmet, utan att tvättas emellan då. Ofräscht tycker jag! Inte realistiskt att kräva att kläderna ska bytas innan soffhäng dock, enligt mig (tänker på gäster då).

    2. Öh, nej. Är inte germophobe.

  • flygrl
    Anonym (?) skrev 2020-07-13 21:50:58 följande:

    1. Byter ni kläder efter ni åkt tex buss/tunnelbana när ni kommer hem? (Inspiration från den andra tråden, nyfiken på hur vanligt/inte det är) tycker ni det är äckligt att folk som åkt tunnelbana sätter sig med dessa byxor i er soffa/säng?

    2. Tvättar ni händerna efter ni tagit i er telefon om ni är hemma? Eller innan ni äter med samma hand?

    Mitt svar är ja på båda men nyfiken på hur ni andra resonerar!


    1. Byter så gott som alltid om till mjukiskläder när jag kommit hem och det mest för det är bekvämare och för va lite rädd om dom andra kläderna. Undantaget är väl om jag snart ska iväg igen, typ gå och handla eller andra ärenden, träffa nån mm.

    Gäster får sitta i soffa/säng i dom kläder dom har på sig när dom kommer. Ska man förbjuda gäster slå sig ner i ens soffa alt. att dom får ta på sig speciella skyddsoveraller innan? Orimligt imho.

    Stort nono är däremot att slänga upp fötterna på bordet. Där går fan gränsen och den som gör det blir tillsagd (har hänt!). :/

    2. Nej, jag tvättar inte händerna efter jag tagit i telefonen i hemmet. Däremot tvättar jag alltid händerna när jag kommer hem, efter toabesök och innan matlagning. Mobilen tvättas med desinficerande våtservett nån gång i veckan.
  • Steven01

    Det som förvånar mig mest är när folk tvättar händerna efter toalettbesök för att sen ta i dörrhandtaget på väg ut, detta är fan ett sjukt beteende. 

  • Anonym (Ylva)

    1. Åker aldrig kollektivt. Går och cyklar.

    2. Nej, men när jag jobbar spritar jag telefonen minst en gång om dagen. Om vi bara är hemma gör jag inte det.

  • Brumma
    Anonym (?) skrev 2020-07-13 21:50:58 följande:

    1. Byter ni kläder efter ni åkt tex buss/tunnelbana när ni kommer hem? (Inspiration från den andra tråden, nyfiken på hur vanligt/inte det är) tycker ni det är äckligt att folk som åkt tunnelbana sätter sig med dessa byxor i er soffa/säng?

    2. Tvättar ni händerna efter ni tagit i er telefon om ni är hemma? Eller innan ni äter med samma hand?

    Mitt svar är ja på båda men nyfiken på hur ni andra resonerar!


    1. Nej, men jag byter ibland om när jag kommer hem till andra kläder som är skönare. Tex nu på sommaren har vi det väldigt kallt på kontoret, så det är "höstkläder" som gäller. Då byter jag till ngt svalare när jag kommer hem.

    Och nej, jag har inga problem med att folk reser kollektivt, eller på ngt annat sätt suttit på en pkats där andra människor ofta sitter, och sedan sitter i vår soffa.

    2. Nej.. jag spritar av telefonen när den behöver rengöras, då ofta när jag även tar min skärm och tangentbord på arbetet. Jag tvättar inte händerna för att jag tagit i mobilen.
  • Brumma
    Anonym (Soap) skrev 2020-07-13 22:09:46 följande:

    Se svar i rutan. Men undrar varför alla i andra tråden tjatar om tåg bara? Det är ju lika äckligt att ha suttit på restaurang, flyg, jobbet, bilen, cafét eller var som helst som många människor sitter och är.


    Förmodligen för att man rest kollektivt det sista man gjort innan man kommer hem. Och just nu håller sig många ifrån restauranger, flyg, cafeer osv. I bilen är det oftast enbart de egna "bacillerna" tänker jag.

    Ps. Jag tycker alltså inte att ngt av det är äckligt..
  • Anonym (Sara)

    Jag har förmånen att slippa åka kolleltivt till jobbet, cyklar eller går. I vanliga fall reser jag en del med tåg i tjänsten men under corona har jag inte behövt göra det Men jag tänker att det är själva varandet nära andra människor på buss eller tåg som är den stora risken, inte att man blir smittad av sina kläder.

    Men jag byter nästan alltid kläder närjag kommer hem från jobbet då jag trivs i myskläder hemma som inte passar sig på jobbet.

    Tvättar händerna gör jag när jag kommer hem, när jag går ut, när jag kommer till jobbet, innan jag lagar mat, innan jag äter, efter att jag har städat osv. Inte specifikt efter att jag använt telefonen dock. Jag har med mig handsprit som jag tar på innan jag går in i en affär och när jag går ur affären. Nu under corona altså. I normalfallet har jag inte med mig handsprit nör jag handlar.

  • Physalis

    Jag byter till mjuka sköna kläder när jag kommer hem för bekvämlighetens skull, inte av hygieniska skäl. Har jag gäster hemma så har jag på mig mina vardagskläder eller finare kläder. När det gäller byxor så tvättas dessa en gång i veckan om de använts mycket så det kan mycket väl vara så att jag använder ett par byxor som jag haft lite var stans under veckan. Självklart får mina gäster är sitta i soffan utan minsta tanke från mig om hur rena deras kläder är.

    Jag tvättar händerna innan maten om jag ska äta med händerna oavsett vad jag gjort eller inte gjort med händerna innan. Ska jag äta med bestick så tvättar jag inte händerna precis innan maten utan tycker det räcker med mina vanliga handtvättsrutiner. Jag tvättar inte händerna efter varje gång jag rört min telefon.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (ooo)
    Anonym (?) skrev 2020-07-13 21:50:58 följande:

    1. Byter ni kläder efter ni åkt tex buss/tunnelbana när ni kommer hem? (Inspiration från den andra tråden, nyfiken på hur vanligt/inte det är) tycker ni det är äckligt att folk som åkt tunnelbana sätter sig med dessa byxor i er soffa/säng?

    2. Tvättar ni händerna efter ni tagit i er telefon om ni är hemma? Eller innan ni äter med samma hand?

    Mitt svar är ja på båda men nyfiken på hur ni andra resonerar!


    1. Nej

    2.Nja - tvättar inte händerna så fort jag hållit i min telefon - det är ju bara jag som använder den. Tvättar däremot händerna innan jag äter, oavsett vad jag gjort innan 
Svar på tråden Ute/innekläder? Tvätt efter hanterat telefon?