• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • GlitterLina
    Always choklad skrev 2021-07-12 14:16:05 följande:

Hej, vill dela med mig om nått smått traumatiskt, jag har nu gått och väntat på min mens efter en klinisk graviditet i maj. Igår vaknade jag upp med smärtor och mensblod, krampade så mycket och hade sån smärta att jag fick kramper och frossningar och spydde. Det bara rann svett från huvudet, händerna etc. Jag skrek till och med för det gjorde så ont. Vi ringde akut och jag blev hämtad med ambulans, trodde jag drabbats av utomkveds eller något (vi har försökt på egen hand nu i sommar). Fick morfin i ambulansen på fastande mage den tog ordentligt, sen fick jag ta massa prover och ultraljud samt hcg i urin och blod. 5-6h typ senare fick jag åka hem, det var inget fel på mig. Sköterskan sa att nu som det var med ivf och alla hormoner sedan tidigare kan det påverka kroppen ett längre tag + ge mer ägg etc som gör att mensen blir extra djävlig när den väl kommer. Jag mår bra idag, lite mör och trött bara. Väntar på att läkaren skall ringa upp imorgon om en tid för hytroskopi.

Men fy detta lät verkligen inte trevligt! :( hur mår du idag?? Kram
  • Always choklad
    GlitterLina skrev 2021-07-13 22:33:41 följande:

Men fy detta lät verkligen inte trevligt! :( hur mår du idag?? Kram

Hej tack för omtanken.

Nä det var de inte men har ej haft nå mer ont, chockade kroppen tror jag morfin..

Fick tag på läkaren i tisdags och hon frågade om hur jag reagerar på nedsövning så I september så blir det att hon skall titta i livmodern när jag är nedsövd, hittar de nått konstigt som polyper tex tar hon bort det, känns bra. Först ville de bara göra en koll med kontrastvätska och UL men jag övertalade henne om det som jag pratat med dem om tidigare, hittar de nått då måste jag ändå invänta operation. Sen blir det sista FET via landstinget i höst.
  • Always choklad
    Always choklad skrev 2021-07-15 00:05:58 följande:

Hej tack för omtanken.

Nä det var de inte men har ej haft nå mer ont, chockade kroppen tror jag morfin..

Fick tag på läkaren i tisdags och hon frågade om hur jag reagerar på nedsövning så I september så blir det att hon skall titta i livmodern när jag är nedsövd, hittar de nått konstigt som polyper tex tar hon bort det, känns bra. Först ville de bara göra en koll med kontrastvätska och UL men jag övertalade henne om det som jag pratat med dem om tidigare, hittar de nått då måste jag ändå invänta operation. Sen blir det sista FET via landstinget i höst.

Hej har fått tid på gyn nu. Mitten typ augusti om ungf en månad. Men det står provtagning på lappen i kryssat en ruta, de fattar jag inte riktigt..fast det står att det tar 1-2h måste väl vara Hystroskopi då jag skall göra eller?
  • Always choklad
    Always choklad skrev 2021-07-23 19:12:36 följande:

Hej har fått tid på gyn nu. Mitten typ augusti om ungf en månad. Men det står provtagning på lappen i kryssat en ruta, de fattar jag inte riktigt..fast det står att det tar 1-2h måste väl vara Hystroskopi då jag skall göra eller?

Hej är som ensamt här nu i tråden, men många är väl lediga och inte hänger här direkt.

Tiden nu i mitten av augusti är förberedelse inför, inte operation utan prov av narkos etc..
  • GlitterLina
    Always choklad skrev 2021-07-27 18:22:48 följande:

Hej är som ensamt här nu i tråden, men många är väl lediga och inte hänger här direkt.

Tiden nu i mitten av augusti är förberedelse inför, inte operation utan prov av narkos etc..

Ja inte mycke som händer här under sommaren..

Ah ok men vet du va de ska göra??
  • Always choklad

[quote=81279134][quote-nick]GlitterLina skrev 2021-07-31 01:51:34 följande:[/quote-nick]Ja inte mycke som händer här under sommaren..

Ah ok men vet du va de ska göra??[/quote

Hej nu på kollen inför skall jag vägas och mätas samt ta nå blodprov, och de ska kolla inför nedsövning.

Sedan själva ingreppet går de in med titthålskamera i livmoderhålan och kollar om ev polyper och sammanväxnimgar antar om edometrios också. Läst på hur jag hade mens sist då jag fick åka in akut och få morfin är inte helt normalt, kan vara tecken på det..eller så var det helt enkelt för mycket hormoner som var i omlopp från alla behandlingar..

Nu sitter jag och väntar på mens igen. Har inte jättestort hopp om man säger så att det tagit sig nu på egen hand vid senaste ägglossningen.

• Always choklad
    Always choklad skrev 2021-08-02 18:44:15 följande:

[quote=81279134][quote-nick]GlitterLina skrev 2021-07-31 01:51:34 följande:[/quote-nick]Ja inte mycke som händer här under sommaren..

Ah ok men vet du va de ska göra??[/quote

Hej nu på kollen inför skall jag vägas och mätas samt ta nå blodprov, och de ska kolla inför nedsövning.

Sedan själva ingreppet går de in med titthålskamera i livmoderhålan och kollar om ev polyper och sammanväxnimgar antar om edometrios också. Läst på hur jag hade mens sist då jag fick åka in akut och få morfin är inte helt normalt, kan vara tecken på det..eller så var det helt enkelt för mycket hormoner som var i omlopp från alla behandlingar..

Nu sitter jag och väntar på mens igen. Har inte jättestort hopp om man säger så att det tagit sig nu på egen hand vid senaste ägglossningen.

Så där nu kom den. Ingen akuten denna gång i alla fall men känner mig så ledsen. Sitter å gråter på toa nu. Trött nu i en veckas tid att det kanske var nidblödning jag fick, letat gravtecken fast jag vet jag inte ska. 6 år av besvikelser, känns tungt..6 år sedan 1a missfallet. Fan bara gaska upp sig nu men lite svårt. Behöver ibland vara ledsen för att kunna bli glad så är det nog bara...
  • GlitterLina
    Always choklad skrev 2021-08-04 19:33:50 följande:

Så där nu kom den. Ingen akuten denna gång i alla fall men känner mig så ledsen. Sitter å gråter på toa nu. Trött nu i en veckas tid att det kanske var nidblödning jag fick, letat gravtecken fast jag vet jag inte ska. 6 år av besvikelser, känns tungt..6 år sedan 1a missfallet. Fan bara gaska upp sig nu men lite svårt. Behöver ibland vara ledsen för att kunna bli glad så är det nog bara...

Kram på dig

Förstår att du blir ledsen, du e stark

Kämpa på
  • Always choklad
    GlitterLina skrev 2021-08-05 00:52:37 följande:

Kram på dig

Förstår att du blir ledsen, du e stark

Kämpa på

Hej

Hjälp fick ett melt down i helgen. Träffade min systers bäbis för första gången ett litet leende och sen var jag körd. Kastade mig in på toa tårarna bara trillade sen ut därifrån såg bäbis. In i intilliggande rum. Fick sådana panikkänslor att jag flydde ut i skogen (i stugan) med mina föräldrars hund. Alla var där från familjen med resp tungt. Flydde från sällskapet i ca 2h. Sen tog jag mig tillbaka och förklarade lite och bad om ursäkt till syrran och hennes man, är värre en en såpopera..gick ju inte lysande. Har duckat bäbisar under ett år nu i ca 5 års tid eller så, efter de är ett går det lite bättre. Har mens men när syrran ammar värker brösten. Hormoner javisst, bisarrt och tråkigt/roligt på samma gång.
  • GlitterLina
    Always choklad skrev 2021-08-07 19:09:35 följande:

Hej

Hjälp fick ett melt down i helgen. Träffade min systers bäbis för första gången ett litet leende och sen var jag körd. Kastade mig in på toa tårarna bara trillade sen ut därifrån såg bäbis. In i intilliggande rum. Fick sådana panikkänslor att jag flydde ut i skogen (i stugan) med mina föräldrars hund. Alla var där från familjen med resp tungt. Flydde från sällskapet i ca 2h. Sen tog jag mig tillbaka och förklarade lite och bad om ursäkt till syrran och hennes man, är värre en en såpopera..gick ju inte lysande. Har duckat bäbisar under ett år nu i ca 5 års tid eller så, efter de är ett går det lite bättre. Har mens men när syrran ammar värker brösten. Hormoner javisst, bisarrt och tråkigt/roligt på samma gång.

Men åh va jobbigt & ledsamt :(

Hoppas dem förstod när du förklara
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020