Anonym (Gbg75) skrev 2020-08-05 13:13:21 följande:
Tack för ditt kloka inlägg. Alla människor har murar och skal runt sig. Du är en person på jobbet eller på träningen än vad du är hemma. Detta rev jag i helgen och krävde att min fru gjorde likadant. Allt blir lättare när man pratar och lyssnar.
Ja, kommunikation är lösningen på det mesta. Men fasiken vad det kan vara svårt ibland.
En sak som jag och sambon gjort är att prata en hel del om otrohet. Hur vi resonerar i stort kring det. Hur vi tror att vi resonerar om vi själva skulle vara otrogna, hur vi tror resonerar om den andre varit otrogen.
Personligen vill jag inte veta för jag ser det som ett sätt att köpa sig fri från sitt dåliga samvete. Är min sambo otrogen får hen leva med det samvetet. Jag vill faktiskt leva i lycklig okunnighet.
Sambon vill istället veta.
Nu har det inte hänt och risken finns att man inte resonerar sådär sansat och lugnt om det skulle ske, men vi har i alla fall gjort ett försök att bättra på förutsättningarna för att kunna förlåta och gå vidare
tillsammans även om det uppstår svåra problem i relationen.
Men viktigast av allt är kanske att vi bägge har samma grundinställning: attd et finns mycket värre saker som kan drabba en relation än otrohet. Vi tycker bägge att det går att fortsätta tillsammans även om det kräver mycket jobb men att det är värt det i slutänden för att det gör att man kommer varandra närmare när man kommit ur krisen. Vi bägge har erfarenhet av otrogna partners och varit otrogna.