• Anonym (Lisaa)

    Ungdomar som betalar hemma

    Läser att många av dagens ungdomar får betala hemma trots att dom går i gymnasiet.

    Hade JAG fått chansen så hade jag betalat hemma istället för att bli utkastad innan min 18 års dag!!

    Jag bodde i och för sig i en fosterfamilj så de har ingen anledning till att behålla mig.

    Men att kasta ut mig innan 18 år och då jag fortfarande hade 1 år på gymnasiet var tufft.

    Jag fick söka söka ersättning hos socialen. Hittade mig ett boende och där brast det för mig.

    Om jag kunde så hade jag jobbat varje helg vilket jag faktiskt ofta gjorde och då lägga pengarna på hyra och mat.

    Men kommer jag begära detta själv? Nej.

    det aldrig vara ett krav! Jag förstår inte hur föräldrar kan göra så mot sitt egna barn! Hur kan ni sätta barn till världen och sen kräva pengar innan denne ens slutat skolan?

    Är det inte bättre att barnet (ungdomen) sparar sina pengar till sitt egna boende eller körkort eller kanske bara ett sparkapital?

    Varför jag skriver om detta är för jag ser så många inlägg om ungdomar som måste betala hemma. Trots att dom går i gymnasiet bara för att dom har inkomst på extra jobb.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Ungdomar som betalar hemma
  • Anonym (111)
    Anonym (f) skrev 2020-08-13 14:20:26 följande:
    Jag blev sjuk och ensamstående, och därmed hade jag inget val när min äldsta slutade gymnasiet. Jag förlorade ju även en stor del av bostadsbidraget pga detta, underhåll osv, blev svårt att klara det utan att han betalade lite. 1000 kr är dock inte jättemycket för boende och mat en hel månad, vilket var vad han gav mig.

    jag har aldrig haft en hög inkomst, så att spara barnbidrag osv har inte direkt varit en möjlighet.
    Jag kan förstå att du bad honom att bidra eftersom ni behövde det för att få ekonomin att gå runt. Det skulle jag också göra om jag hamnade i samma sits. 

    Men om det inte var nödvändigt skulle jag inte göra det. Mina föräldrar spenderade pengarna de fick av mig och min bror på resor och nöjen och kläder. Kändes mest som att de ville bli av med oss.
  • Hellishen

    Försörjingsplikt efter 18 års ålder gäller enbart om barnet fortfarande studerar på gymnasienivå. Dock max till 21 års ålder.

    lawline.se/answers/hur-lange-har-foraldrar-forsorjningsskyldighet

    Så en högskolestudent är du aldrig försörjningsskyldig för. Heller inte en arbetslös eller arbetande 18-åring.

    Jag skulle kunna tänka mig att min dotter om hon vill kan bo kvar hemma när hon läser på universitet, att vi då står för mat och husrum och att hon får se till att studiebidrag och ev. extrajobb täcker resor, kurslitteratur, nöjen, kläder, mobil etc. Dessutom skulle hon få hjälpa till en större del hemma med matlagning, städning etc. som vuxen. Det blir ändå en övning i att hushålla med pengar, och hon skulle slippa ta lån. Men det är inte alla som har möjlighet att göra så, rent ekonomiskt och det får man respektera.

    Däremot tycker jag det är direkt omoraliskt när vuxna barn bor hemma, jobbar heltid och spenderar sin heltidslön på skit och inte betalar ett öre hemma. De kommer aldrig flytta hemifrån och den dagen de gör det kommer det bli en riktig käftsmäll när de inser att lönen inte är fickpengar och att man har levnadskostnader.

  • Akidoki
    Embla twopointoh skrev 2020-08-13 14:38:16 följande:

    Vilket är ett utmärkt argument för det jag säger, nämligen att studiemedlet är menat att gå till försörjningen, Alltså bryter föräldrarna inte på det minsta vis mot försörjningsplikten om de tar hela eller delar av studiestödet.

    Även Konsumentverket rekommenderar ungdomar att betala lite hemma. Hade det varit olagligt/bryta mot försörjningsskyldigheten att låta sina myndiga barn betala lite för sig skulle knappast Konsumentverket uppmana till det.


    Ungdomar ja. Vilka inte läser på gymnasiet eller fyllt 21 år. Myndiga barn vilka läser på gymnasiet och där föräldrarna har försörjningsplikt, nej.

    Du som förälder är enligt lag försörjningsskyldig för dina myndiga barn om de läser på gymnasiet och inte ännu fyllt 21 år.

    Läs gärna föräldrabalken 7:1.
  • Embla twopointoh
    Akidoki skrev 2020-08-13 16:16:42 följande:
    Ungdomar ja. Vilka inte läser på gymnasiet eller fyllt 21 år. Myndiga barn vilka läser på gymnasiet och där föräldrarna har försörjningsplikt, nej.

    Du som förälder är enligt lag försörjningsskyldig för dina myndiga barn om de läser på gymnasiet och inte ännu fyllt 21 år.

    Läs gärna föräldrabalken 7:1.
    Det känns rätt meningslöst att fortsätta diskutera med någon som antingen inte förstår vad studiemedlet är till för, eller vägrar erkänna att denne har fel.

    Föräldrabalken säger att föräldrar har försörjningsskyldighet, utefter vad som är skäligt utifrån ungdomens behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Det är alltså en ganska löst formulerad lagtext, inte så absolut som du försöker påstå.

    Hade det varit olagligt för föräldrar att låta sina myndiga, gymnasiestuderande barn betala hemma skulle det finnas rättsfall omkring det, eftersom det är en inte helt ovanlig företeelse.

    www.svd.se/betala-hemma-eller-inte--dilemma-for-foraldrar


  • Akidoki
    Embla twopointoh skrev 2020-08-13 16:49:12 följande:

    Det känns rätt meningslöst att fortsätta diskutera med någon som antingen inte förstår vad studiemedlet är till för, eller vägrar erkänna att denne har fel.

    Föräldrabalken säger att föräldrar har försörjningsskyldighet, utefter vad som är skäligt utifrån ungdomens behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Det är alltså en ganska löst formulerad lagtext, inte så absolut som du försöker påstå.

    Hade det varit olagligt för föräldrar att låta sina myndiga, gymnasiestuderande barn betala hemma skulle det finnas rättsfall omkring det, eftersom det är en inte helt ovanlig företeelse.

    www.svd.se/betala-hemma-eller-inte--dilemma-for-foraldrar


    Att vuxna hemmaboende barn betalar för sig är inte ovanligt, efter det att de avslutat/hoppat av gymnasiet eller fyllt 21 år.
  • Anonym (f)
    Anonym (111) skrev 2020-08-13 14:46:12 följande:
    Jag kan förstå att du bad honom att bidra eftersom ni behövde det för att få ekonomin att gå runt. Det skulle jag också göra om jag hamnade i samma sits. 

    Men om det inte var nödvändigt skulle jag inte göra det. Mina föräldrar spenderade pengarna de fick av mig och min bror på resor och nöjen och kläder. Kändes mest som att de ville bli av med oss.
    Jag hade heller inte gjort det om jag inte varit tvungen.
  • Ess
    Akidoki skrev 2020-08-13 16:16:42 följande:
    Ungdomar ja. Vilka inte läser på gymnasiet eller fyllt 21 år. Myndiga barn vilka läser på gymnasiet och där föräldrarna har försörjningsplikt, nej.

    Du som förälder är enligt lag försörjningsskyldig för dina myndiga barn om de läser på gymnasiet och inte ännu fyllt 21 år.

    Läs gärna föräldrabalken 7:1.
    Och det uppfyller man även om de får betala studiestödet hem. Även underhållet går direkt till barnet när det fyller 18, så för boendeföräldern blir det ett rejält avbräck när de pengarna försvinner och de förväntas fortsätta stå för alla kostnader. Så jag ser inget fel i att barnen får betala hem.
  • Akidoki
    Ess skrev 2020-08-13 18:35:24 följande:

    Och det uppfyller man även om de får betala studiestödet hem. Även underhållet går direkt till barnet när det fyller 18, så för boendeföräldern blir det ett rejält avbräck när de pengarna försvinner och de förväntas fortsätta stå för alla kostnader. Så jag ser inget fel i att barnen får betala hem.


    När gymnasieungdomar dyker upp på socialtjänsten och söker ekonomiskt bistånd till sitt uppehälle, ofta med luddiga förklaringar till varför de är folkbokförda i föräldrahemmet men ska bo hos någon släkting, hänvisas de i normalfallet till de försörjningspliktiga föräldrarna: vilka är skyldiga att tillgodose barnets behov av försörjning tills avslutade gymnasiestudier eller 21 års dagen även oavsett var barnet har sin dygnsvila.

    Låt oss vara lite ärliga. Föräldrar som vill att gymnasieungdomar betalar för sitt uppehälle gör generellt inte detta för att det är en bra lärdom om de inte är ekonomiskt tvingade att göra det.
  • Anonym (f)
    Akidoki skrev 2020-08-13 19:20:44 följande:
    När gymnasieungdomar dyker upp på socialtjänsten och söker ekonomiskt bistånd till sitt uppehälle, ofta med luddiga förklaringar till varför de är folkbokförda i föräldrahemmet men ska bo hos någon släkting, hänvisas de i normalfallet till de försörjningspliktiga föräldrarna: vilka är skyldiga att tillgodose barnets behov av försörjning tills avslutade gymnasiestudier eller 21 års dagen även oavsett var barnet har sin dygnsvila.

    Låt oss vara lite ärliga. Föräldrar som vill att gymnasieungdomar betalar för sitt uppehälle gör generellt inte detta för att det är en bra lärdom om de inte är ekonomiskt tvingade att göra det.
    Jag fick hjälp innan 21, fast jag gick i gymnasiet, mina föräldrar sket i mig från att jag fyllde 16.
  • Ess
    Akidoki skrev 2020-08-13 19:20:44 följande:
    När gymnasieungdomar dyker upp på socialtjänsten och söker ekonomiskt bistånd till sitt uppehälle, ofta med luddiga förklaringar till varför de är folkbokförda i föräldrahemmet men ska bo hos någon släkting, hänvisas de i normalfallet till de försörjningspliktiga föräldrarna: vilka är skyldiga att tillgodose barnets behov av försörjning tills avslutade gymnasiestudier eller 21 års dagen även oavsett var barnet har sin dygnsvila.

    Låt oss vara lite ärliga. Föräldrar som vill att gymnasieungdomar betalar för sitt uppehälle gör generellt inte detta för att det är en bra lärdom om de inte är ekonomiskt tvingade att göra det.
    Måste de gå till soc så är det en helt annan sak än att betala en del av studiestödet och underhållet.
    Jag tror också att de flesta som går runt ekonomiskt låter barnet ha studiebidraget att köpa kläder och nöjen för.

    Men däremot så anser jag att underhållet från den andra föräldern ska gå till boendeföräldern direkt även efter 18 års dagen, och fram tills underhållsskyldigheten upphör. För kostnaderna för boendeföräldern blir ju inte mindre bara för att barnet blir myndigt, och jag anser det inte vara rätt att boendeföräldern ska behöva ta fighten med en kanske trulig 18 åring som helt plötsligt får rätt hyggligt med pengar att bränna.
  • Anonym (f)
    Ess skrev 2020-08-13 19:59:52 följande:
    Måste de gå till soc så är det en helt annan sak än att betala en del av studiestödet och underhållet.
    Jag tror också att de flesta som går runt ekonomiskt låter barnet ha studiebidraget att köpa kläder och nöjen för.

    Men däremot så anser jag att underhållet från den andra föräldern ska gå till boendeföräldern direkt även efter 18 års dagen, och fram tills underhållsskyldigheten upphör. För kostnaderna för boendeföräldern blir ju inte mindre bara för att barnet blir myndigt, och jag anser det inte vara rätt att boendeföräldern ska behöva ta fighten med en kanske trulig 18 åring som helt plötsligt får rätt hyggligt med pengar att bränna.
    Jag har alltid gett studiestödet under gymnasiet och behållit underhållsstödet.
  • Akidoki
    Anonym (f) skrev 2020-08-13 19:27:53 följande:

    Jag fick hjälp innan 21, fast jag gick i gymnasiet, mina föräldrar sket i mig från att jag fyllde 16.


    Det finns säkerligen sådant som går utanför normalfallet.
  • Anonym (Betalar)

    Att ens barn ska betala hemma var det sjukaste jag hört!
    Jag har aldrig tagit en krona av min dotter när hon bodde hemma, föräldrar betalar för sina barn, så är det punkt slut.
    Har man låg inkomst kan man ge mindre, resp. högre kan man ge mer levnadsstandard.

    Min dotter fick en lägenhet i stan när hon var 18 så hon kunde var närmare skolan, självklart köpte jag den och betalar alla hennes räkningar tills hon får egen inkomst.
    Att alla inte har samma förutsättningar är en sak, men det vi alla har är ett ansvar för våra barn.
    Lära dom ekonomi - ja det gör man på annat sätt än tar de små ören de kan få ihop i den åldern.

    Man ger dom pengar, lagom, inte obegränsat, de får lära sig att de inte kan få allt de pekar på, men föräldrar har en skyldighet, det är att ge dom ett bra liv, se till så de utbildar sig, ge dom en bostad, ge dom ett körkort. 

    Vet man om att man har begränsat utrymme får man sätta undan lite varje månad från att de föds så det blir lite på kontot när de blir äldre

  • mammabitch
    Anonym (Betalar) skrev 2020-08-14 08:02:40 följande:

    Att ens barn ska betala hemma var det sjukaste jag hört!
    Jag har aldrig tagit en krona av min dotter när hon bodde hemma, föräldrar betalar för sina barn, så är det punkt slut.
    Har man låg inkomst kan man ge mindre, resp. högre kan man ge mer levnadsstandard.

    Min dotter fick en lägenhet i stan när hon var 18 så hon kunde var närmare skolan, självklart köpte jag den och betalar alla hennes räkningar tills hon får egen inkomst.
    Att alla inte har samma förutsättningar är en sak, men det vi alla har är ett ansvar för våra barn.
    Lära dom ekonomi - ja det gör man på annat sätt än tar de små ören de kan få ihop i den åldern.

    Man ger dom pengar, lagom, inte obegränsat, de får lära sig att de inte kan få allt de pekar på, men föräldrar har en skyldighet, det är att ge dom ett bra liv, se till så de utbildar sig, ge dom en bostad, ge dom ett körkort. 

    Vet man om att man har begränsat utrymme får man sätta undan lite varje månad från att de föds så det blir lite på kontot när de blir äldre


    Du har naturligtvis rätt att skämma bort ditt barn om du vill, men jag tror inte att det finns några föreskrifter vare sig i barnkonventionen, föräldrabalken  eller någon annan stans om att föräldrar är skyldiga att sponsra barnens körkort eller köpa en lägenhet till dem innan de får egen inkomst.
  • Anonym (?)
    Hellishen skrev 2020-08-13 14:55:54 följande:

    Försörjingsplikt efter 18 års ålder gäller enbart om barnet fortfarande studerar på gymnasienivå. Dock max till 21 års ålder.

    lawline.se/answers/hur-lange-har-foraldrar-forsorjningsskyldighet

    Så en högskolestudent är du aldrig försörjningsskyldig för. Heller inte en arbetslös eller arbetande 18-åring.

    Jag skulle kunna tänka mig att min dotter om hon vill kan bo kvar hemma när hon läser på universitet, att vi då står för mat och husrum och att hon får se till att studiebidrag och ev. extrajobb täcker resor, kurslitteratur, nöjen, kläder, mobil etc. Dessutom skulle hon få hjälpa till en större del hemma med matlagning, städning etc. som vuxen. Det blir ändå en övning i att hushålla med pengar, och hon skulle slippa ta lån. Men det är inte alla som har möjlighet att göra så, rent ekonomiskt och det får man respektera.

    Däremot tycker jag det är direkt omoraliskt när vuxna barn bor hemma, jobbar heltid och spenderar sin heltidslön på skit och inte betalar ett öre hemma. De kommer aldrig flytta hemifrån och den dagen de gör det kommer det bli en riktig käftsmäll när de inser att lönen inte är fickpengar och att man har levnadskostnader.


    Det är intressant att du med flera tror att ungdomar som inte betalar hemma "aldrig kommer flytta hemifrån", precis som de själva inte har eget driv. Vuxna människor underskattar ungdomar alltför mycket, jäkligt sorgligt men visst, man skapar sin egna relation till sitt barn...
  • Anonym (111)
    Anonym (?) skrev 2020-08-14 09:27:48 följande:
    Det är intressant att du med flera tror att ungdomar som inte betalar hemma "aldrig kommer flytta hemifrån", precis som de själva inte har eget driv. Vuxna människor underskattar ungdomar alltför mycket, jäkligt sorgligt men visst, man skapar sin egna relation till sitt barn...
    Håller med.

    Min sambo fick allt betalat för sig under sin uppväxt och behövde inte hjälpa till med städning, tvätt eller matlagning i överhuvudtaget (huruvida det är optimalt lämnar jag osagt) men flyttade ändå hemifrån direkt efter gymnasiet. Tror inte det är många vuxna människor som vill bo hemma längre än nödvändigt.
  • Anonym (nina kanin)

    Jag har aldrig varit med om att ungdomar betalar hemma under gymnasietiden. Däremot efter. Vår äldsta, som nyligen flyttade hemifrån vid 21 års ålder. Han fick jobb direkt efter studenten och vi gjorde då upp om att han skulle betala lite för att få igång hans ekonomiska tänkande. Pengarna satte vi in på ett sparkonto som han sedan fick när han flyttade till sitt hus. 

  • Anonym (M)

    Jag kan förstå, om föräldern (för då är det väl vanligtvis en ensamstående) har extremt dålig ekonomi, att en gymnasieelev som jobbar extra kan behöva lämna ifrån sig en del av lönen för att bekosta mat och hyra. Men det vanliga är väl ändå att gymnasieungdomar får använda sina intjänade extrainkomster till egna utgifter som kläder, mobilräkning och nöjen.

Svar på tråden Ungdomar som betalar hemma