• Stabben1989

Bestraffar en 8-åring

Jag lever tillsammans med en man som har 2 pojkarna sen ett tidigare förhållande, de är nu snart 8 och 9 år. Idag skrev hans exfru tillika barnens mamma till oss på morgonen och undrade om 8-åringen kunde få komma till oss för de skulle åka till en djurpark och enligt henne hade han betett sig så illa så han skulle inte få följa med. Han hade tydligen slagit till hans 6-åriga bonusbror. I min värld är det en alldeles för hård konsekvens men jag har som sagt inga egna barn ännu och håller på att snabblära mig föräldraskap och uppfostran. Men jag blir uppriktigt ledsen och arg för 8-åringens skull, att ge dem spelförbud eller liknande tar alldeles tillräckligt och jag tycker att det här var verkligen ett steg för långt.

Men vad anser ni andra föräldrar? Är det för hårt eller är det befogat? Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Bestraffar en 8-åring
  • MRAKas
    momjanet skrev 2020-08-13 12:14:38 följande:
    Det är vad som i praktiken händer jämnt och ständigt, i skolan, på arbetet, i familjen osv.
    Man kan inte ha ett till 100% egocentriskt tänkande när det kommer till en familj och att var och en är ensamma ansvarig för sig och ingen annan.
    Sådant tänk fostrar narcissister snarare än empatiska medmänniskor.
    MRAKas skrev 2020-08-13 11:54:21 följande:
    En 8åring är fullt kapabel till att förstå detta.
    Om just denna händelse är en i raden av många o modern mycket tydligt gjort klart för 8åringen att "om du slåss igen så får du inte följa med" så är det helt ok. Att åka på aktiviteter o utflykter är ingen mänsklig rättighet som alla barn magiskt har, det är ett privilegium.
    Ju förr man som individ inser att man kan bli fråntagen privilegier genom felaktigt beteende och dåliga val, desto bättre.

Förstå intellektuellt, ja kanske men knappast fulla vidden av sitt eget beteende. Trots allt är det ett barn du pratar om och inte en vuxen med fullt utvecklat konsekvenstänk.

Jag mår faktiskt lite illa av ditt prat om mänskliga rättigheter och privilegier.  Jag uppfattar dig som diktatorisk och att alla ska stå på tå och vara tacksamma för de "privilegier" du tänkas kan dela ut.
    Du vill att de som lever nära dig ständigt ska vara rädda för betsraffningar. Det ger strykrädda hundar och ögontjänare.
    Med din logik så skickar vi hela familjen i fängelse när något myndigt barn blir dömd till grov misshandel? För ingen ska ju vara ensam ansvarig för sina handlingar, det vore ju egocentriskt tänk....

Givetvis måste det vara rimliga regler, men visst.
    Om jag är i position att tilldela o neka någon annan privilegier så sker det givetvis på mina villkor, mina regler gäller. Bryter du mot reglerna så resulterar det i negativa konsekvenser.
    Det ska då drabba den som som brytit mot reglerna, ingen annan.

Jag hade i detta exempel istället tyckt synd om de andra 2 barnen om hela utflykten blivit inställd på grund av att det 3dje barnet slogs. Jag hade ansett att de 2 då hade blivit orättvist behandlade.
    Man kan också fundera på hur dessa 2 barns attityd mot den 3dje blivit om det hade utspelat sig så, vad kommer ett par sådana händelser leda till efter några år?
  • momjanet
    MRAKas skrev 2020-08-13 12:35:35 följande:
    Med din logik så skickar vi hela familjen i fängelse när något myndigt barn blir dömd till grov misshandel? För ingen ska ju vara ensam ansvarig för sina handlingar, det vore ju egocentriskt tänk....

Givetvis måste det vara rimliga regler, men visst.
    Om jag är i position att tilldela o neka någon annan privilegier så sker det givetvis på mina villkor, mina regler gäller. Bryter du mot reglerna så resulterar det i negativa konsekvenser.
    Det ska då drabba den som som brytit mot reglerna, ingen annan.

Jag hade i detta exempel istället tyckt synd om de andra 2 barnen om hela utflykten blivit inställd på grund av att det 3dje barnet slogs. Jag hade ansett att de 2 då hade blivit orättvist behandlade.
    Man kan också fundera på hur dessa 2 barns attityd mot den 3dje blivit om det hade utspelat sig så, vad kommer ett par sådana händelser leda till efter några år?
    I min värld finns det oändligt många gråskalor till skillnad från vad som verkar vara din värld bestående av svart eller vitt, antingen eller.

Jag mår som sagt illa av din diktatoriska framtoning men å andra sidan är alla diktatorer precis som du, svart/vita.
  • MRAKas
    momjanet skrev 2020-08-13 13:18:18 följande:
    Jag mår som sagt illa av din diktatoriska framtoning men å andra sidan är alla diktatorer precis som du, svart/vita.
    Jag finner det mycket märkligt när du etiketterar mig som diktator.

Nu har ju barnet i detta exempel brutit mot en lag/regel som samhället är ruggande överens om, man får inte bruka våld.
    Föräldrar som står upp o vågar på ett handfast sätt ta denna fight mot sina barn behöver all uppmuntring de kan få.

Jag hade köpt ditt resonemang om jag i rollen som förälder satt upp en egen regel som barnet sen trotsar. Säg att jag satt ett förbud mot att ha fötterna på vardagsrumsbordet t.ex, o sen nekar barnet att följa med på en utflykt när barnet trotsar den regeln.
    Då är vi i den gråzon du pratar om.
    Då hade jag faktiskt på en annan nivå förstått ditt påhopp.
  • momjanet
    MRAKas skrev 2020-08-13 13:32:45 följande:
    Jag finner det mycket märkligt när du etiketterar mig som diktator.

Nu har ju barnet i detta exempel brutit mot en lag/regel som samhället är ruggande överens om, man får inte bruka våld.
    Föräldrar som står upp o vågar på ett handfast sätt ta denna fight mot sina barn behöver all uppmuntring de kan få.

Jag hade köpt ditt resonemang om jag i rollen som förälder satt upp en egen regel som barnet sen trotsar. Säg att jag satt ett förbud mot att ha fötterna på vardagsrumsbordet t.ex, o sen nekar barnet att följa med på en utflykt när barnet trotsar den regeln.
    Då är vi i den gråzon du pratar om.
    Då hade jag faktiskt på en annan nivå förstått ditt påhopp.
    Läsa och förstå är en svår konst.

Jag gav dig ingen etikett utan gjorde flera jämförelser. Förstår du verkligen inte skillnaden mellan likhet och etikett? Tydligen inte.

Nåväl, du ska få en liknelse till: diktatorer tenderar, precis som du, att vara extremt lättkränkta och tolka allt som personliga oförrätter.

• MRAKas
    momjanet skrev 2020-08-13 13:36:24 följande:
    Läsa och förstå är en svår konst.

Jag gav dig ingen etikett utan gjorde flera jämförelser. Förstår du verkligen inte skillnaden mellan likhet och etikett? Tydligen inte.

Nåväl, du ska få en liknelse till: diktatorer tenderar, precis som du, att vara extremt lättkränkta och tolka allt som personliga oförrätter.
    Om du bortser ifrån min felaktiga formulering om etikett då?

Du vill gärna dra uppmärksamhet bort ifrån de delar av mina svar som du inte riktigt vet hur du ska bemöta.
  • momjanet
    MRAKas skrev 2020-08-13 13:44:23 följande:
    Om du bortser ifrån min felaktiga formulering om etikett då?

Du vill gärna dra uppmärksamhet bort ifrån de delar av mina svar som du inte riktigt vet hur du ska bemöta.
    Det finns inget tvång att besvara utan man väljer helt själv om, vad och hur man besvarar inlägg.

Jag valde aktivt att inte besvara din andra del av inlägget därför att det inte finns något snällt att säga om personer som sätter hårt mot hårt mot barn, som ärar handfasta metoder.

Så, nu vet du det.
  • Persikaplommon

Vet du vad hände innan 8 åringen slog 6 åringen?

Det är såklart aldrig okej att slåss , men om 6 åringen också betedde sig illa då är det orättvist att bara 8 åringen straffas medan 6 åringen ska gå till djurparken.

• Anonymous31

Varför kan ni inte prata med barnet om varför det är fel att slå, och få honom att be om ursäkt? Varför allt prat om straff hit och dit.

Det kommer stärka banden dem emellan om han kan be om ursäkt. Att någon slår någon annan är en helt fristående händelse från den framtida utflykten. jag förstår inte riktigt sådant där tänk.  Gör du något fel, så tar vi bort något från dig (och till och med alla andra) som inte har någon koppling till händelsen alls.

I längden blir alla ledsna och besvikna, och den som blivit slagen har inte fått en genuin ursäkt.

• Panduro

Det är ett alldeles orimligt straff. Elakt och helt utan syfte att utesluta barnet från en familjeutflykt. Om utflykten var planerad innan slagsmålet finns ingen anledning att utflykten inte ska bli av.

Om det hade varit jag hade jag naturligtvis tillrättavisat barnet, därefter åkt på utflykt och eventuellt tagit upp slagsmålet (lugnt och sakligt) nästa dag när allt lugnat ner sig.

• Persikaplommon
    MRAKas skrev 2020-08-13 11:54:21 följande:

Så de skötsamma barnen ska också drabbas genom kollektiv bestraffning för att ett av barnen inte kan sköta sig? Det är mer ok?Precis detta.

Var framgår det att 6 åringen är skötsam?

TS skriver ingenting om 6 åringen.
Svar på tråden Bestraffar en 8-åring