• Stabben1989

Bestraffar en 8-åring

Jag lever tillsammans med en man som har 2 pojkarna sen ett tidigare förhållande, de är nu snart 8 och 9 år. Idag skrev hans exfru tillika barnens mamma till oss på morgonen och undrade om 8-åringen kunde få komma till oss för de skulle åka till en djurpark och enligt henne hade han betett sig så illa så han skulle inte få följa med. Han hade tydligen slagit till hans 6-åriga bonusbror. I min värld är det en alldeles för hård konsekvens men jag har som sagt inga egna barn ännu och håller på att snabblära mig föräldraskap och uppfostran. Men jag blir uppriktigt ledsen och arg för 8-åringens skull, att ge dem spelförbud eller liknande tar alldeles tillräckligt och jag tycker att det här var verkligen ett steg för långt.

Men vad anser ni andra föräldrar? Är det för hårt eller är det befogat? Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Bestraffar en 8-åring
  • Midsommarkogsnäva
    fornminne skrev 2020-08-14 09:20:19 följande:

Kalla det vad du vill. Jag har inte skrivit att konsekvenser inte kan vara straff eller tolkas som straff. Jag tycker heller inte att det alltid är fel, men det måste användas med måtta samt på rätt sätt. Även i din länk står ju att man måste sätta gränser, men inte vara för hård, prata med barnet samt ta reda på varför barnet agerar som det gör. Precis som jag skrev.

postpatriarkatet.nu/foraldraskap-uppfostran/barn-foraldraskap/2016_november_barn-lar-sig-konsekvenstank-utan-bestraffningar/
  • Stabben1989
    eva2killar skrev 2020-08-13 23:44:29 följande:

Oj, fem killar som ska samsas och tävla om uppmärksamhet. Och åttaåringen är näst yngst och blir grymt bestraffad när han ger sig på den han kan ta ut all frustration på. Inte bra. Hur länge har den här familjekoalitionen funnits?

Bor exets sambos barn där heltid? Om inte och de har varannanvecka för bägge syskongrupperna, tror du att ni kan påverka så att de kan gå lite omlott?

Hur trivs ditt äldre bonusbarn, kan han hävda sig i gruppen? I så fall kanske ni ska föreslå till mamman att åttaåringen bor ngn dag extra hos er typ 75/25 så att det blir lite lugn för honom och avlastning för den stora familjen.

De flyttade ihop nu i februari, men barnen har vetat om att föräldrarna dejtat några månader innan. Alla barn är där samtidigt men på halvtid, dvs alla barn kommer på torsdag och åker torsdagen därefter. Vi har försökt framföra att vi tycker att det vore bättre om de kan gå lite omlott så barnen får lite egentid med både mamma och pappa, dessutom funkar torsdagar dåligt för oss så vi har önskat att få byta till söndagar men det vägrar hon i sten för det är viktigt för henne att få en så kallad "barnfri vecka", själv mår jag illa bara av att höra ordet barnfri, men vi är väl alla olika och att vi har olika syn på det är nog tydligt men irrelevant för ämnet. Men jag förstår inte varför man skaffar barn om man inte vill vara med dem.

Den äldre har ett större självförtroende och duktig på att komma in i grupper då han gillar att vara lite clown och bjuda på sig själv och det verkar funka bättre iaf. Det är mest 8-åringen som har det jobbigare, han vill ibland komma till oss på "mamma"-veckan och vill få egentid och full uppmärksamhet. Tror han har det tufft bara att hävda sig mot sin karismatiska storebror så att få en paus även från honom verkar vara behövligt.
  • Stabben1989
    fornminne skrev 2020-08-14 08:04:30 följande:

Barn som slåss eller gör fel på andra sätt måste givetvis få konsekvenser, men konsekvenserna måste vara rimliga och stå i proportion barnets ålder och mognad, samt det som har skett. Att inte få följa med till djurparken låter som ett alldeles för hårt straff om det bara handlade om lite gruff. Dessutom måste man se till pojkens hela livssituation. Det klart att en trångbodd, påtvingad bonusfamilj leder till gruff och frustration. Jag förstår att du är bekymrad ts, även om det egentligen är pappans och mammans sak att lösa. Vet du hur länge pojkarna har levt så här? Det låter som att mamman har flyttat ihop lite för fort med sin nya, eller som att de har det för trångt / är för många, och nu förmår hon inte riktigt hantera konsekvenserna. Även om det kan vara roligt med flera syskon - i bästa fall kan det bli en stor härlig gemenskap - har bonussyskon sällan den relationen eller närheten från början. Särskilt inte om de tvingas ihop på en relativt liten yta.

De flyttade ihop nu i februari och barnen visste om att föräldrarna dejtat några månader innan. Tror att det mest är att det är för trångt och jag vet dessutom att de typ rivit ut hela huset i nån form av renoveringskaos då hon började fixa överallt när de skulle flytta in. Hela gården är full med grejer och nu har de tydligen också gett sig på att måla om hela huset utvändigt. Min gissning är att de tänker försöka renovera kåken och sälja den med vinst för att kunna köpa något större men de har samtidigt pratat om att bygga ut så vad vet jag.
  • Stabben1989

Kan iaf tillägga lite hur historien slutade.

Som sagt hon skrev till oss och så att sonen inte skulle få följa med. Vi pratade hemma om vad vi skulle göra då vi inte vill vara en del av hennes bestraffning men samtidigt tyckte synd om pojken och svarade därför till slut att det var okej att han kom till oss men att vi ansåg att det var för hårt att han inte skulle få följa med till djurparken.

Hon svarade att det var för sent, de hade redan lämnat honom hos barnens mormor och morfar, och de andra var på väg till djurparken.

På kvällen när hon lämnade honom visade det sig att de hade ångrat sig och vänt och hämtat honom så han hade iaf fått följa med och var jätteglad. :)

• Nymphaea

Läst alla dina inlägg, TS. Skönt att historien slutade så bra. Dessutom tycker jag du verkar vara en toppenbonusmamma, så engagerad du är! Det enda du får vakta på är så att du inte bränner ut dig; hoppas pappan tar sitt ansvar för pojkarna.

• Stabben1989
    Nymphaea skrev 2020-08-14 17:28:41 följande:

Läst alla dina inlägg, TS. Skönt att historien slutade så bra. Dessutom tycker jag du verkar vara en toppenbonusmamma, så engagerad du är! Det enda du får vakta på är så att du inte bränner ut dig; hoppas pappan tar sitt ansvar för pojkarna.

Tack, jag gör mitt bästa men det funkar bra tack vare att pojkarna varit fantastiskt varma och öppna med mig sen dag ett, så vi blev snabbt som en liten egen familj. :) gällande deras pappa är han otroligt engagerad och ansvarstagande, så ingen oro för att jag bränner ut mig, vi hjälps åt men har ändå en fördelning att det är hans barn och hans ansvar i första hand.
  • eva2killar

Hej, tänker inte kommentera att de först körde killen till mormor o morfar och sedan ångrade sig. Det är ett helt eget kapitel.

Jag tycker det är klokt av din sambo och dig att neka vara en del av mammans konsekvens/straffutfärdanden.

Det här är ju en ny bonusfamilj (skrev du att de bara dejtat några månader innan ihopflytt) och mycket kommer hända, speciellt med renoveringskostnader.

Ni bör nog tänka igenom alla möjliga scenarier så ni har färdiga strategier eftersom man ju inte alltid har tid att samråda. Plötsligt ringer fritids dig på mammaveckan och säger att killen är otröstlig och vill att pappa hämtar men de får inte tag i din sambo.

Så ni har redan tänkt på att föreslå omlott (klokt) men fått ett klart nej. Det är väl inte dags att börja ? bråka? om det än men det är ju inte så att mammans önskemål är huggna i sten. Hur ställer hon sig till att lillebror bor mer hos er, han verkar ju vilja det själv?

Och det där att du inte har egna barn, dvs erfarenhet tycker jag inte du ska oroa dig för. Du resonerar klokt och balanserat.

• Ess
    eva2killar skrev 2020-08-14 19:20:15 följande:

Ni bör nog tänka igenom alla möjliga scenarier så ni har färdiga strategier eftersom man ju inte alltid har tid att samråda. Plötsligt ringer fritids dig på mammaveckan och säger att killen är otröstlig och vill att pappa hämtar men de får inte tag i din sambo.

Hur tänker du där?
    Under mammaveckan så är det mamman som ska kontaktas i förstahand, annars får de naturligtvis ringa pappan. Men man kan ju inte gå ifrån jobbet om det inte hänt något speciellt.
    Varför skulle de ringa ts?

Ts- skönt att det ordnade sig och alla hade roligt.
  • eva2killar

Till Ess: det var bara ett exempel på något som kan inträffa. Självklart ska fritids (på mammaveckan) ringa mamman, sedan pappan, mammans nya sambo (med 3 egna killar som ska roddas) och till sist TS. Plus kanske morfar nånstans mitt i sekvensen.

Det viktiga är att småkillarna pappa och TS är överens om hur hon ska agera om hon måste fatta ett beslut som berör barnen.

Ja Ess, vi vet att du inte tycker att en förälders sambo inte ska ha något föräldraansvar alls och jag vill inte gå in i en diskussion med dig, detta är TS tråd. TS verkar vilja stödja pappan i att skapa en trygghet för pojkarna.

• Sogol

Tycker det är bra att barn får lära sig i tidig ålder att det blir negativa konsekvenser om man beter sig illa. Det är för mycket daltande med dagens ungar.

Svar på tråden Bestraffar en 8-åring