• Anonym (Smurfan)

En vuxen och två barn i en trea?

Behöver flytta och en trea det enda jag har råd med. Har två barn på heltid, 12 och 17. Tänkte att de får var sitt rum så inreder jag vardagsrummet på nåt sätt så har jag det som mitt rum. Kanske med nåt draperi som skiljer av.

Nån annan som är lite trångbodd? Hur har ni låst det?

• Svar på tråden En vuxen och två barn i en trea?
  • Anonym (bortskämda)
    Anonym (fd trångbodd) skrev 2020-08-23 19:55:38 följande:
    Vete fan om man är bortskämd bara för att man inte vill bo trångbott. Jag har bott trångt med barn och även om det funkar så är det jobbigt. Det skapar stress att inte ha någon plats att kunna dra sig tillbaka till och hämta andan. Känslan av att gå på varandra är påfrestande. Komfliktnivån hemma hos oss gick ner rätt omgående efter att vi flyttat till större.
    Jo. Nästan alla människor både historiskt och globalt var/är trångbodda. Det gick bra. Det är idag vi har fått för oss att vi måste ha eeeeeegentid hela tiden och att det är bra att isolera våra barn. Vi är däggdjur och flockdjur.
  • Anonym (fd trångbodd)
    Anonym (bortskämda) skrev 2020-08-23 19:57:37 följande:

Jo. Nästan alla människor både historiskt och globalt var/är trångbodda. Det gick bra. Det är idag vi har fått för oss att vi måste ha eeeeeegentid hela tiden och att det är bra att isolera våra barn. Vi är däggdjur och flockdjur.

Håller inte med.
  • Anonym (En)
    Anonym (bortskämda) skrev 2020-08-23 19:51:41 följande:

Dagens människor är så bortskämda. En trea på tre personer(varav en säkert flyttar inom några år) är ju massa plats. 

Massa plats är ju en stor överdrift. Vi bor tre personer i en trea och har verkligen inte massa plats, tvärtom.
  • Anonym (Fattar inte)

Helt seriöst, jag förstår inte, varför köper ni inte ett hus med fler rum & mer yta.
    Självklart till det pris man har råd med, och då längre ut, kanske tom får flytta från Stockholm till annan ort.

Köper att alla har olika ekonomiska förutsättningar & inte kan köpa hur som helst.

• HannahHorvath

Jag bor med 3 barn i en trea. De två yngre delar rum. Äldsta har eget och jag bor i en säng i vardagsrummet. Det är lite jobbigt för de yngsta, egentligen skulle sonen behöva eget space nu, men vad gör man.

Till "Fattar inte": Det är inte alla som har möjlighet att köpa överhuvudtaget. Eller så vill man kanske inte flytta barnen ut på landet och tappa alla vänner osv. Särskilt inte i tonåren. Som ensamstående kanske man inte heller vill flytta långt ifrån eventuellt nätverk.

• Anonym (nonne nonne)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2020-08-24 08:42:24 följande:

Helt seriöst, jag förstår inte, varför köper ni inte ett hus med fler rum & mer yta.
    Självklart till det pris man har råd med, och då längre ut, kanske tom får flytta från Stockholm till annan ort.

Köper att alla har olika ekonomiska förutsättningar & inte kan köpa hur som helst.

Alla har inte råd att köpa hus. Barnen kanske inte vill byta skola/få lång resväg till skolan. TS kanske inte vill lägga stora delar av sin dag på att pendla till jobbet. De kanske vill bo nära avlastning eller släkt som behöver hjälp på något vis. Det finns väl hur många anledningar som helst till att man prioriterar läge framför mer yta.
  • Anonym (Förr)
    Anonym (bortskämda) skrev 2020-08-23 19:57:37 följande:

Förr hade man ingen möjlighet att skilja sig och kvinnor fick bita ihop.
    Förr fanns inte preventivmedel och abort, detvar bara att ta emot de barn som kom även om man inte hade råd.

Förr fanns fanns ingen antibiotika soch simpla infektioner kunde bli väldigt allvarliga. (jag skulle kunna fortsätta med exempel men stoppar här)

MEN, det gick bra! Vi är bara så bortsämda nuförtiden.

• Anonym (Japp)

Vi bodde 2 vuxna och 3 barn i en 3:a på 70kvm, har nu bytt upp oss till en 3:a på 84 kvm. Det funkar redan bättre med dessa extra kvm pga hur lägenheten är byggd, även om vi helst hade haft 2 rum till. Men är det bostadsbrist så är det och vi har verkligen inte möjlighet att köpa något just nu.

Vi har gjort så att äldsta barnet har ett eget litet rum och två yngsta delar ett stort rum. Vi föräldrar sover i vardagsrummet i vår ganska stora dubbelsäng, men vi har gjort den till en del av inredningen och jag är faktiskt nöjd. Inte jättestort utrymme för umgänge däremot men så får det va i något år tills vi får en 4:a eller 5:a.

Håller dessutom med om detta med konflikter. Hade inte alls lika mycket bråk när vi tidigare bodde i en 4:a, blev mer i 3:an på 70 kvm och lite mindre nu på 85 kvm. Hade vi haft ännu ett rum eller en övervåning och trädgård hade vi nog haft ganska lugnt. Men detta är ju en annan diskussion.

• Anonym (Förr)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2020-08-24 08:42:24 följande:

Jag kan inte se att ts har skrivit någon bostadsort. Hen kanske redan bor på en liten ort på landsbygden. 

VIsst, man får försöka vara positiv och göra det bästa av situationen, men man måste ändå få uttrycka att det inte är helt optimalt att bo trångt.

• Alessia
    Anonym (Smurfan) skrev 2020-08-22 13:35:38 följande:

Behöver flytta och en trea det enda jag har råd med. Har två barn på heltid, 12 och 17. Tänkte att de får var sitt rum så inreder jag vardagsrummet på nåt sätt så har jag det som mitt rum. Kanske med nåt draperi som skiljer av.

Nån annan som är lite trångbodd? Hur har ni låst det?

Är barnen av samma kön kan de faktiskt dela rum, våningssäng t ex. det finns riktigt bekväma sådana. Då får du ett eget rum och vardagsrummet kan inredas så att kompisar kan umgås med barnen där  och man kan inrätta även läxläsningshörna. På så vis behöver du inte inrätta ditt sovande efter hur vardagsrummet utnyttjas.
    I vårt hus på landet räcker rummen inte riktigt till (lyxproblem, jag vet!)  så mina fyra barn får kampera två och två i våningssängar.  Det finns en liten gäststuga, men den har inget badrum (ännu) utan är i princip bara ett rum att sova i. Utnyttjas när de bråkat med varandra...
Svar på tråden En vuxen och två barn i en trea?