• Anonym (Smurfan)

En vuxen och två barn i en trea?

Behöver flytta och en trea det enda jag har råd med. Har två barn på heltid, 12 och 17. Tänkte att de får var sitt rum så inreder jag vardagsrummet på nåt sätt så har jag det som mitt rum. Kanske med nåt draperi som skiljer av.

Nån annan som är lite trångbodd? Hur har ni låst det?

• Svar på tråden En vuxen och två barn i en trea?
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (bortskämda) skrev 2020-08-25 06:21:19 följande:

Och ändå överlevde mänskligheten.... Vi är EXTREMT bortskämda idag och vill kunna kontrollera allt. Det går givetvis inte och det skapar olycka. 

På riktigt. Att det gick bra?

Ta och läs en kurs ekonomisk historia och lär dig din egen historia.

Det går alldeles utmärkt att leva så idag också, men majoriteten av oss gör inte det av en anledning.
  • Anonym (Camilla)
    Glinda från Oz skrev 2020-08-24 13:20:18 följande:

Jag bor med min dotter (6 år) i en stor etta, det går jättebra. Hon har ?sitt rum? i sovalkoven med ett draperi, jag sover i garderoben (stor klädkammare sängen får precis plats)

Det funkar med ett litet barn men inte om bara ett par år
  • Anonym (Fattar inte)

Nej alla vill inte ha hus det köper jag, men barn vill ju ha en tomt och leka på när de är små,  men hur många vill bo med draperier i en 80 kvm lgh?
    Har aldrig hört talas om att man kan bo så..
    Jag har hört talas om att barn delar rum, men som ni resonerar är ju misärnivå Förvånad blir helt ställd!

• Anonym (bortskämda)
    Anonym (Camilla) skrev 2020-08-25 06:42:26 följande:

Det går alldeles utmärkt att leva så idag också, men majoriteten av oss gör inte det av en anledning.
    Var sa jag att allt gick bra? Jag sa att det blev folk av de flesta och att mänskligheten överlevde alldeles fint. Just det, vi gör det inte för att vi har en massa påhittade behov idag, vi är bortskämda. 
  • LFF
    Anonym (Camilla) skrev 2020-08-25 06:43:47 följande:
    Det funkar med ett litet barn men inte om bara ett par år
    Varför inte? 
  • LFF
    Anonym (Camilla) skrev 2020-08-25 06:42:26 följande:

Ja, vi är bortskämda med att bo så jäkla luftigt. Vi är bortskämda med att varje barn ska ha eget rum och att det ska vara minst 7kvm stort (ministorlek i många nybyggen på rum). 

Man dör inte av att dela rum ens som tonåring. Man får komma på andra sätt att få eget space genom att tex använda skärmväggar för att skapa rum om man inte har "rätt" antal fasta rum. 

Ja, det underlättar om man kan gå undan när man bråkar till sitt eget rum men det kanske är nyttigare att man går ut en stund vid bråk istället för att sitta på rummet och sura.

När man bor mer trångbott så umgås man mer än när man har en massa utrymme att fly undan på. Det kanske till och med skulle vara nyttigt för många att umgås med de man bor med istället för att alla isolerar sig med sin padda/tv/telefon....
  • Anonym (Förr)

Att man inte dör är ett dåligt argument. De allra flest har högre anbitioner med sitt föräldrskap än ren överlevnad.

Sen kan jag väl hålla med om att man inte behöver jättestort. och att mindre barn inte har behov av eget rum.

• Anonym (Släktingen)

En släkting bodde så, i två olika lägenheter. I den ena var vardagsrummet mindre men köket ganska stort, så där hade de en säng i köket (en sådan där Hemnes-soffa/säng som stod som en kökssoffa) istället för i vardagsrummet. Vad jag vet så var de mest nöjda med det för då hade alla dörrar att stänga om sig. Annars kanske vardagsrummet kan gå att dela av lite genom att bygga en extra vägg av bokhyllor eller så. Är det högt i tak kan man också ha en loftsäng.

• Glinda från Oz
    Anonym (Förr) skrev 2020-08-24 13:46:20 följande:

Inte bara antal rum och kvadratmeter - planlösning och möblering gör också mycket för vad som upples som trångt. 

Bra att det går att lösa så bra för er. Inte alltid det fungerar att sova i en klädkammare, ibland är ventilationen usel . Om man inte har kläderna i klädkammaren behövs ju extragarderober istället, någonstans måste man ju förvara kläderna. 

Har jag sagt att det alltid går? Varför går du på mig? Istället för att konstatera det uppenbara att kläder måste förvaras någonstans kan du fråga hur vi har löst det!
  • Anonym (Förr)
    Glinda från Oz skrev 2020-08-25 19:29:47 följande:
    Har jag sagt att det alltid går? Varför går du på mig? Istället för att konstatera det uppenbara att kläder måste förvaras någonstans kan du fråga hur vi har löst det!
    Det var inte alls min avsikt att gå på eller kritisera dig, jag skrev ju att det var bra att du fått det att fungera. Jag bara spekulerar rent allmänt.
Svar på tråden En vuxen och två barn i en trea?