• Anonym (Smurfan)

En vuxen och två barn i en trea?

Behöver flytta och en trea det enda jag har råd med. Har två barn på heltid, 12 och 17. Tänkte att de får var sitt rum så inreder jag vardagsrummet på nåt sätt så har jag det som mitt rum. Kanske med nåt draperi som skiljer av.

Nån annan som är lite trångbodd? Hur har ni låst det?

• Svar på tråden En vuxen och två barn i en trea?
  • Anonym (Förr)
    Glinda från Oz skrev 2020-08-25 19:29:47 följande:
    Har jag sagt att det alltid går? Varför går du på mig? Istället för att konstatera det uppenbara att kläder måste förvaras någonstans kan du fråga hur vi har löst det!
    Förresten, i fall du vill du får gärna berätta mer om hur du har organiserat i lägenheten
  • Anonym (Smurfan)

Svaren i tråden är lite intressanta. Samma skrot och korn som på Flashback. Inte direkt de mest intelligenta som yttrar sig...

• Anonym (nonne nonne)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2020-08-25 06:53:27 följande:

Nej alla vill inte ha hus det köper jag, men barn vill ju ha en tomt och leka på när de är små,  men hur många vill bo med draperier i en 80 kvm lgh?
    Har aldrig hört talas om att man kan bo så..
    Jag har hört talas om att barn delar rum, men som ni resonerar är ju misärnivå Förvånad blir helt ställd!

Jag tror många barn tycker det är minst lika bra med en gård utanför, där husets barn kan samlas och leka tillsammans.
  • HannahHorvath
    Anonym (Fattar inte) skrev 2020-08-25 06:53:27 följande:

Nej alla vill inte ha hus det köper jag, men barn vill ju ha en tomt och leka på när de är små,  men hur många vill bo med draperier i en 80 kvm lgh?

Har aldrig hört talas om att man kan bo så..

Jag har hört talas om att barn delar rum, men som ni resonerar är ju misärnivå  blir helt ställd!

Har du aldrig varit utanför villaidyllen och sett dig omkring? "Barn vill ha en tomt.." Javisst, och jag vill ha en pool och en fjällstuga. Den ekonomiska verkligheten ser dock inte ut så för alla.
  • Anonym (Camilla)
    LFF skrev 2020-08-25 08:14:22 följande:

Ja, vi är bortskämda med att bo så jäkla luftigt. Vi är bortskämda med att varje barn ska ha eget rum och att det ska vara minst 7kvm stort (ministorlek i många nybyggen på rum). 

Man dör inte av att dela rum ens som tonåring. Man får komma på andra sätt att få eget space genom att tex använda skärmväggar för att skapa rum om man inte har "rätt" antal fasta rum. 

Ja, det underlättar om man kan gå undan när man bråkar till sitt eget rum men det kanske är nyttigare att man går ut en stund vid bråk istället för att sitta på rummet och sura.

När man bor mer trångbott så umgås man mer än när man har en massa utrymme att fly undan på. Det kanske till och med skulle vara nyttigt för många att umgås med de man bor med istället för att alla isolerar sig med sin padda/tv/telefon....

Du får gärna bo så om du vill, men själv föredrar jag mitt hus med pool, båt och sjöutsikt.

Jag växte upp i hyreshus och bestämde mig som barn att aldrig bo så när jag blir vuxen och börjar jobba.

Men det är ju jättebra att de fylls med folk för de är ju ändå funktionella.

Adjö.
  • Anonym (fd trångbodd)
    HannahHorvath skrev 2020-08-26 15:33:00 följande:

Har du aldrig varit utanför villaidyllen och sett dig omkring? "Barn vill ha en tomt.." Javisst, och jag vill ha en pool och en fjällstuga. Den ekonomiska verkligheten ser dock inte ut så för alla.

Bara för att alla inte har råd med en stor bostad med egen gräsmatta betyder inte att barn inte skulle må bra av det.
  • HannahHorvath
    Anonym (fd trångbodd) skrev 2020-08-26 23:11:23 följande:

Bara för att alla inte har råd med en stor bostad med egen gräsmatta betyder inte att barn inte skulle må bra av det.

Råd och råd. Många är ägda av bankerna och livrädda för räntehöjningar. Mår barn bättre av det?
  • HannahHorvath

I en tråd som handlar om trångboddhet så är det lite Marie Antoinette vibbar på att ställa frågan "Men varför köper ni inte bara en villa??".

• Anonym (Fattar inte)
    HannahHorvath skrev 2020-08-26 15:33:00 följande:
    Jodå har sett hur det ser ut,  men det är rätt att jag är uppfödd utanför lägenhetsområdena i hus.

Jag är övertygad om att eget rum, egen sandlåda/lekstuga osv. gör barn lite lyckligare.
    Precis som att kunna ha sin studentmottagningen hemma i trädgården.

Det finns familjer som bor i 500 kvm hus 25m fr vattnet med pool och lyxbåtar uppradade, det är inte dom jag menar.

Normala bostäder för normalt folk med normala förutsättningar.

Trångboddheten och dagens bostadspolitik är inte optimal enligt mig.
  • Anonym (Mamma till fyra)
    Anonym (Smurfan) skrev 2020-08-22 13:35:38 följande:

Behöver flytta och en trea det enda jag har råd med. Har två barn på heltid, 12 och 17. Tänkte att de får var sitt rum så inreder jag vardagsrummet på nåt sätt så har jag det som mitt rum. Kanske med nåt draperi som skiljer av.

Nån annan som är lite trångbodd? Hur har ni låst det?

Det går alldeles utmärkt. Bodde själv i en trea med 4 barn ett par år efter separation i väntan på större boende och det fungerade fint. Barnen var 5-11 år när jag och deras pappa separerade. 2 barn/sovrum och det var aldrig några problem. Tjejerna i ett rum och killarna i det andra. Själv sov jag i vardagsrummet. När vi flyttade till en större bostad valde barnen att fortsätta dela rum trots att de hade möjlighet till egna rum. Så lever vi fortfarande och endast äldsta barnet, som idag är 15, har valt att ha eget rum. Det finns ett par sovrum extra om/när de skulle ändra sig. Jag har tillfälligt det ena sovrummet som mitt i väntan på att någon ska göra anspråk på det

Gissar att 13-åringen inom en snar framtid kommer vara redo för eget rum. Det behöver inte alltid vara så att barn per automatik vill ha egna rum. 3 av mina (2 tjejer och en kille) totalvägrar annat än att sova i samma rum. De två yngsta håller alltid ihop och känns mer som tvillingar trots att de är födda med 1,5 år emellan.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Smurfan) skrev 2020-08-26 13:20:06 följande:

Svaren i tråden är lite intressanta. Samma skrot och korn som på Flashback. Inte direkt de mest intelligenta som yttrar sig...

Letar du efter intelligens är du på helt fel ställe. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2020-08-27 08:16:12 följande:

Jodå har sett hur det ser ut,  men det är rätt att jag är uppfödd utanför lägenhetsområdena i hus.

Jag är övertygad om att eget rum, egen sandlåda/lekstuga osv. gör barn lite lyckligare.

Precis som att kunna ha sin studentmottagningen hemma i trädgården.

Det finns familjer som bor i 500 kvm hus 25m fr vattnet med pool och lyxbåtar uppradade, det är inte dom jag menar.

Normala bostäder för normalt folk med normala förutsättningar.

Trångboddheten och dagens bostadspolitik är inte optimal enligt mig.

Jo men temporärt ett par år kan man bo lite mindre
Svar på tråden En vuxen och två barn i en trea?