• Anonym (Smurfan)

En vuxen och två barn i en trea?

Behöver flytta och en trea det enda jag har råd med. Har två barn på heltid, 12 och 17. Tänkte att de får var sitt rum så inreder jag vardagsrummet på nåt sätt så har jag det som mitt rum. Kanske med nåt draperi som skiljer av.

Nån annan som är lite trångbodd? Hur har ni låst det?

• Svar på tråden En vuxen och två barn i en trea?
  • Anonym (En)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2020-08-24 08:42:24 följande:

Helt seriöst, jag förstår inte, varför köper ni inte ett hus med fler rum & mer yta.

Självklart till det pris man har råd med, och då längre ut, kanske tom får flytta från Stockholm till annan ort.

Köper att alla har olika ekonomiska förutsättningar & inte kan köpa hur som helst.

Hur det kan vara så svårt att förstå? Jag och mina barn bor hellre trångt och kan fortsätta våra liv som innan, men samma skola och samma jobb, nära till familj och vänner, så att barnen kan ta sig till sina aktiviteter och spela kvar i sina lag.

Vi kan flytta 45 minuters bilväg bort för att få ett hus till rimlig kostnad, men vi väljer att kunna cykla till jobb/skola på 10 min istället för att behöva åka buss flera timmar om dagen.
  • Anonym (T)

Helt seriöst, jag förstår inte, varför köper ni inte ett hus med fler rum & mer yta.
    Självklart till det pris man har råd med, och då längre ut, kanske tom får flytta från Stockholm till annan ort.

Köper att alla har olika ekonomiska förutsättningar & inte kan köpa hur som helst.

Fast 17 åringen flyttar ju troligtvis snart hemifrån
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-08-22 15:45:05 följande:
    Nej, inte vill en 17-åring dela rum med en liten 12-åring heller.
    Klart man kanske inte VILL, men måste man så måste man. TS har ju bara en viss mängd pengar. Man måste ju se det realistiskt också och inte bara på vad barnen vill. Förstår att 17-åringen kanske inte vill börja ny gymnasieskola, men då kan man flytta såpass att hen fortfarande kan pendla.

När jag var barn ville jag inte heller flytta, byta skola och behöva skaffa nya kompisar. Men det stoppade såklart inte mina föräldrar från att flytta ändå. Och nog blev det bra det med. Självklart kan ett barns vilja inte stoppa en flytt om flytten är nödvändig. 
  • Anonym (Mamma 42)

Så bor jag, mina barn är 13 och 19 och de har varsitt rum och jag sover i vardagsrummet och har typ draperi/ gardin som jag drar för till vardagsrummet på nätterna, sover då med öronproppar när barnen är hos mig.

Som ensamstående har man liksom inte råd med annat, funkar bra!:)

• Anonym (Hanna)

Hej

Har varit i en lägenhet där köket hade delats av. Där man vanligtvis har köksbord hade de satt upp en vägg med skjutdörr. Istället matbord i vardagsrummet.

Det kommer att funka fint med en 3:a. Tänk kreativt efter hur lägenheten är planerad.

• Glinda från Oz

Jag bor med min dotter (6 år) i en stor etta, det går jättebra. Hon har ?sitt rum? i sovalkoven med ett draperi, jag sover i garderoben (stor klädkammare sängen får precis plats)

• Anonym (Förr)
    Glinda från Oz skrev 2020-08-24 13:20:18 följande:

Jag bor med min dotter (6 år) i en stor etta, det går jättebra. Hon har ?sitt rum? i sovalkoven med ett draperi, jag sover i garderoben (stor klädkammare sängen får precis plats)

Inte bara antal rum och kvadratmeter - planlösning och möblering gör också mycket för vad som upples som trångt. 

Bra att det går att lösa så bra för er. Inte alltid det fungerar att sova i en klädkammare, ibland är ventilationen usel . Om man inte har kläderna i klädkammaren behövs ju extragarderober istället, någonstans måste man ju förvara kläderna. 

• LFF

Det är klart att det fungerar. Och ja, man är trångbodd men att alla ska ha varsitt rum är ett modernt påfund. Samma att man ska ha ett visst antal kvadratmeter per person.

En fd arbetskamrat och hans fru blev nekade en etta när de var unga och nygifta med motiveringen att "de hade inte tillräckligt många kvadratmeter per person" i lägenheten. 

Mamma och hennes syster (födda på 50-talet) är uppväxta i en tvåa på 53kvm. De sov i sovrummet, mina morföräldrar i en våningssäng i en alkov i hallen. 

Antingen delar barnen på det ena sovrummet (som kanske kan delas av så de får sitt eget utrymme) eller så får de varsitt rum och du gör en sovhörna i vardagsrummet. Finns många fina dagbäddar som kan användas som soffa på dagtid och säng på kvällstid. 

• Anonym (bortskämda)
    Anonym (Förr) skrev 2020-08-24 09:38:01 följande:

Förr hade man ingen möjlighet att skilja sig och kvinnor fick bita ihop.
    Förr fanns inte preventivmedel och abort, detvar bara att ta emot de barn som kom även om man inte hade råd.

Förr fanns fanns ingen antibiotika soch simpla infektioner kunde bli väldigt allvarliga. (jag skulle kunna fortsätta med exempel men stoppar här)

MEN, det gick bra! Vi är bara så bortsämda nuförtiden.

Och ändå överlevde mänskligheten.... Vi är EXTREMT bortskämda idag och vill kunna kontrollera allt. Det går givetvis inte och det skapar olycka. 
  • Anonym (Camilla)

Öh. Helt seriöst?

Alla vill inte i hus med allt vad det innebär. Det är enklare att bo i lägenhet.

Dessutom: om det äldsta barnet är 17 år flyttar man ju snart hemifrån. Senast vid tjugo.
Svar på tråden En vuxen och två barn i en trea?