• Anonym (Ensam)

Dumpad av bästa vän

Är 35 år och fd bästa vännen lika gammal.

Vi har hörts flera gånger per dag i många år, våra barn är vänner osv.

Helt plötsligt blev det bara tyst från henne, frågade vad det var och det var tydligen inget. Tänkte att hon bara var stressad så avvaktade 3 veckor, hon hörde inte av sig alls. Frågade vad det var och om jag gjort något för det kändes verkligen inte bra.

Hon blev jättesur, sa att hon hade massor att göra och att jag tog för mycket energi. Hur och varför vägrade hon svara på när jag frågade.sa okej och bad henne höra av sig när hon orkade. Hon blev glad.

Gick kanske 3 månader då jag frågade vad det egentligen var, hon blev jättesur och vägrade svara mer än att jag drog energi och att hon ändå inte tänkte ge mig ett svar för jag skulle inte lyssnat/nöjt mig. En ganska sur ordväxling uppstod. Och sen var det liksom färdigt, vi hördes inte mer.

Grejen är att jag fortfarande inte har en aning om vad det handlade om. Och jag mår verkligen slut av det. Hon vet att jag tycker sånt här är det värsta som finns när människor försvinner och vägrar säga varför. Så hon visste att detta var det mest taskiga hon kunde gjort.

Hur som helst, lång tid har gått men jag har svårt att komma över det. Även om jag träffar andra vänner så är det liksom inte samma sak.

• Svar på tråden Dumpad av bästa vän
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-01 22:03:22 följande:

För att hon tycker att du är jobbig och vill inte ha en låååång jobbig diskussion där ni ska tjafsa om era olika uppfattningar eller vad hon nu förväntar sig.

Det handlar väl inte om vem som hört av sig mest utan hur man är som person. Man kan prata eller skriva väldigt lite men ändå vara fruktansvärt irriterande för motparten.

Och så kanske hon inte orkar med konflikten, som ändå inte spelar någon roll eftersom hon dumpat dig.

Så kan det ju vara, samtidigt är det väl väldigt skumt att ringa och messa nån varje dag i många år som man stör sig så på?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ensam) skrev 2020-09-01 22:18:01 följande:
    Så kan det ju vara, samtidigt är det väl väldigt skumt att ringa och messa nån varje dag i många år som man stör sig så på?
    Ja, men till slut får man nog och då blir det den lilla droppen som får bägaren att rinna över. 
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-01 22:21:07 följande:

Ja, men till slut får man nog och då blir det den lilla droppen som får bägaren att rinna över. 

Skulle du ringa och messa en person så mycket som du stör dig på?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ensam) skrev 2020-09-01 22:31:17 följande:
    Skulle du ringa och messa en person så mycket som du stör dig på?
    Naturligtvis om vi är nära vänner. Det betyder inte att man inte stör sig på saker då och då, men som jag skrev förut så blir man less till slut och orkar bara inte med. Det kan vara att man växer ifrån varandra också så klart.

Du måste fatta att en kompisrelation är likadan som en kärleksrelation på det sättet. Man gör inte slut första gången killen lämnar toalocket uppe, t ex, men har man levt ihop i X antal år och han gör en massa såna saker väldigt ofta, små saker som egentligen inte är värt att påpeka, så kanske man ändå gör slut. Förstår du?
  • Anonym (H)
    Anonym (Ensam) skrev 2020-09-01 21:56:29 följande:
    Fast hon har ju hört av sig lika mycket, och även om jag mådde dåligt där och då var jag supernoga med att allt inte skulle handla om det. Utan att lyssna och bekräfta henne också ang hennes intressen osv som jag egentligen inte är så intresserad av.

Är det verkligen konstigt att man frågar om än med lååångt mellanrum vad saken handlade om? När man själv inte har en aning
    Fast även om hon hört av sig, så har hon ju uppenbarligen känt att du tagit energi, även om du inte upplever att du gör det själv. Det har säkert varit en lång process och inget som kommit plötsligt.

Konstigt och konstigt. Ni hade ju bestämt att hon skulle få tid. Då är det kanske inte helt överraskande att hon kände sig trängd igen och vänskapen dog helt.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (H) skrev 2020-09-01 22:36:49 följande:

Fast även om hon hört av sig, så har hon ju uppenbarligen känt att du tagit energi, även om du inte upplever att du gör det själv. Det har säkert varit en lång process och inget som kommit plötsligt.

Konstigt och konstigt. Ni hade ju bestämt att hon skulle få tid. Då är det kanske inte helt överraskande att hon kände sig trängd igen och vänskapen dog helt.

Ja kanske, fast 3 månaders tystnad är ganska länge. Jag trodde ju att hon inte skulle höra av sig alls någon gång. Ville väl egentligen veta vad det handlade om för detta kom som en blixt från klar himmel
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-01 22:36:22 följande:

Naturligtvis om vi är nära vänner. Det betyder inte att man inte stör sig på saker då och då, men som jag skrev förut så blir man less till slut och orkar bara inte med. Det kan vara att man växer ifrån varandra också så klart.

Du måste fatta att en kompisrelation är likadan som en kärleksrelation på det sättet. Man gör inte slut första gången killen lämnar toalocket uppe, t ex, men har man levt ihop i X antal år och han gör en massa såna saker väldigt ofta, små saker som egentligen inte är värt att påpeka, så kanske man ändå gör slut. Förstår du?

Å andra sidan, om jag stör mig på att partnern inte fäller toalocket så hade jag påmint honom eller uttryckt att det varit jobbigt. Annars hade han ju inte haft en chans att ändra sig?

Vilket ju är svårt att göra om man inte för veta något
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ensam) skrev 2020-09-01 22:40:36 följande:
    Å andra sidan, om jag stör mig på att partnern inte fäller toalocket så hade jag påmint honom eller uttryckt att det varit jobbigt. Annars hade han ju inte haft en chans att ändra sig?

Vilket ju är svårt att göra om man inte för veta något
    Vi behöver inte gå in på djupet om toalock. Det är en väldigt praktisk sak och väldigt lätt att påpeka. Sånt som det handlar om i ert fall kanske man inte ens kan sätta ord på.

Din kompis tycker att du är en energitjuv, hon kanske inte kan förklara närmare än så, och om hon kunde det kanske det skulle utmynna i hundra olika exempel på saker som du gör som är jobbiga. Du får acceptera den förklaringen och gå vidare, även om du inte kan förstå helt vad hon pratar om.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-01 22:42:55 följande:
    Vi behöver inte gå in på djupet om toalock. Det är en väldigt praktisk sak och väldigt lätt att påpeka. Sånt som det handlar om i ert fall kanske man inte ens kan sätta ord på.
    Och dessutom så är det kanske inte ens sånt man lägger märke till på en gång, många gånger handlar det mycket om en känsla, inte något konkret.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-01 22:43:54 följande:

Och dessutom så är det kanske inte ens sånt man lägger märke till på en gång, många gånger handlar det mycket om en känsla, inte något konkret.

Möjligt, känns sjukt jobbigt iaf. Och att inte ens fått chansen att ändrat på mig
Svar på tråden Dumpad av bästa vän