• Anonym (Ensam)

Dumpad av bästa vän

Är 35 år och fd bästa vännen lika gammal.

Vi har hörts flera gånger per dag i många år, våra barn är vänner osv.

Helt plötsligt blev det bara tyst från henne, frågade vad det var och det var tydligen inget. Tänkte att hon bara var stressad så avvaktade 3 veckor, hon hörde inte av sig alls. Frågade vad det var och om jag gjort något för det kändes verkligen inte bra.

Hon blev jättesur, sa att hon hade massor att göra och att jag tog för mycket energi. Hur och varför vägrade hon svara på när jag frågade.sa okej och bad henne höra av sig när hon orkade. Hon blev glad.

Gick kanske 3 månader då jag frågade vad det egentligen var, hon blev jättesur och vägrade svara mer än att jag drog energi och att hon ändå inte tänkte ge mig ett svar för jag skulle inte lyssnat/nöjt mig. En ganska sur ordväxling uppstod. Och sen var det liksom färdigt, vi hördes inte mer.

Grejen är att jag fortfarande inte har en aning om vad det handlade om. Och jag mår verkligen slut av det. Hon vet att jag tycker sånt här är det värsta som finns när människor försvinner och vägrar säga varför. Så hon visste att detta var det mest taskiga hon kunde gjort.

Hur som helst, lång tid har gått men jag har svårt att komma över det. Även om jag träffar andra vänner så är det liksom inte samma sak.

• Svar på tråden Dumpad av bästa vän
  • Anonym (H)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-01 22:43:54 följande:
    Och dessutom så är det kanske inte ens sånt man lägger märke till på en gång, många gånger handlar det mycket om en känsla, inte något konkret.
    Håller med helt.
    Anonym (Ensam) skrev 2020-09-01 23:02:45 följande:
    Möjligt, känns sjukt jobbigt iaf. Och att inte ens fått chansen att ändrat på mig

Förstår verkligen att det känns jobbigt, men tror ärligt talat inte att du hade kunnat göra något för att ändra dig eller situationen. Som ovanstående skrev, det handlar inte ett toalock eller något annat praktiskt. Fokusera framåt.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (H) skrev 2020-09-01 23:13:35 följande:

Håller med helt.Förstår verkligen att det känns jobbigt, men tror ärligt talat inte att du hade kunnat göra något för att ändra dig eller situationen. Som ovanstående skrev, det handlar inte ett toalock eller något annat praktiskt. Fokusera framåt.

Tack, nej jag hade nog inte det. Men känner mig otroligt ensam. Även om jag har andra så är det inte som hon.

Känns också otroligt jobbigt att inte få veta varför och det har tagit jättehårt. För känns som jag inte duger som människa och att folk tycker illa om mig egentligen
  • Anonym (H)
    Anonym (Ensam) skrev 2020-09-01 23:36:03 följande:
    Tack, nej jag hade nog inte det. Men känner mig otroligt ensam. Även om jag har andra så är det inte som hon.
    Känns också otroligt jobbigt att inte få veta varför och det har tagit jättehårt. För känns som jag inte duger som människa och att folk tycker illa om mig egentligen
    Som jag skrev tidigare, hon har ju sagt varför. Du måste tyvärr bara acceptera det. Det gör ont att bli dumpad, men det kommer att gå över med tiden.
  • Anonym (Gunilla)

Mycket mysko, jag skulle ha blivit galen av att inte få veta. Och börjat nojja mig om alla möjliga orsaker.

Nä, så där behandlar man inte en gammal trogen vän, absolut inte. Energitjuv tror jag inte heller på, låter mer som en ursäkt. Det kan ju vara så att hon hittat en ny kompis hon umgås med, hellre. Och hon kanske är en sån som bara kan ha en riktigt bra bästis åt gången. Och hon har säkert suttit och snackat skit om dig, liksom klagat på ditten och datten och den nya bästisen har hejat på henne att dumpa dig för plötsligt är du den värsta kompisen någonsin. 

Somliga kvinnor mognar tyvärr inte mer än till mellanstadiet. 

• Anonym (...)

Det är tydligt att det är något mer som hon inte vill berätta. Finns det någon misstänksamhet eller svartsjuka i bakgrunden. Låter som högstadiefasoner.

• Anonym (Ensam)
    Anonym (Gunilla) skrev 2020-09-02 00:14:59 följande:

Mycket mysko, jag skulle ha blivit galen av att inte få veta. Och börjat nojja mig om alla möjliga orsaker.

Nä, så där behandlar man inte en gammal trogen vän, absolut inte. Energitjuv tror jag inte heller på, låter mer som en ursäkt. Det kan ju vara så att hon hittat en ny kompis hon umgås med, hellre. Och hon kanske är en sån som bara kan ha en riktigt bra bästis åt gången. Och hon har säkert suttit och snackat skit om dig, liksom klagat på ditten och datten och den nya bästisen har hejat på henne att dumpa dig för plötsligt är du den värsta kompisen någonsin. 

Somliga kvinnor mognar tyvärr inte mer än till mellanstadiet. 

Ja det är precis så jag känner, jag nojar och ältar just för att jag inte fick något svar. Hade hon sagt ?det tar för mycket energi att höra på ditt gnäll? eller vad det nu kunnat vara så hade jag ju fått tugga i mig det. Även om det såklart inte känts så kul, eller så hade jag får be om ursäkt och tänkt mig för. Men inte en chans...jag mådde där och då ganska dåligt så det hade kunnat vara det. Men vad vet jag?

Hon har och har alltid haft många vänner, men inte någon direkt som hon hörts av varje dag eller så intensivt som med mig. Men hon är absolut en populär och omtyckt person som har många järn i elden.

Sen vet jag att hon är konflikträdd, gillar inte obekväma samtal och är extremt känslig för kritik. Jag själv hade insett och tänkt på det hon sagt, inte varit rädd att diskutera vad nu problemet varit på ett konstruktivt sätt. Är heller inte rädd att säga ifrån eller visa om jag tycker någon är jobbig eller faktiskt drar energi. På de punkterna är vi extremt olika.

Oavsett, extremt jobbigt är det. För det känns som att ingen kan tycka om mig pga de ?stora fel? jag har. Håller mig undan mycket för jag är rädd att någon skall tycka att jag är jobbig. Ovissthet är det absolut värsta
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (...) skrev 2020-09-02 00:30:47 följande:

Det är tydligt att det är något mer som hon inte vill berätta. Finns det någon misstänksamhet eller svartsjuka i bakgrunden. Låter som högstadiefasoner.

Känns också som det, samdistribution har jag svårt att sätta fingret på vad det skulle kunnat vara.

Jag har alltid varit otroligt lojal mot henne så det finns inte så mycket att misstänka. Svartsjuk tror jag verkligen inte hon är, rent krasst är hon väldigt mycket mer aktiv och framgångsrik än jag. Så vet inte riktigt vad det skulle kunna finnas att vara svartsjuk på.

Får också lite högstadievibbar, en vuxen person bör ju kunna få fram vad personen menar och tänker. Sen behöver inte motparten hålla med såklart men om någon bönar och ber att säga vad det är så känns det som de flesta sagt det, även om det varit obekvämt. Men inte ens den respekten kunde jag fått.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (H) skrev 2020-09-01 23:43:58 följande:

Som jag skrev tidigare, hon har ju sagt varför. Du måste tyvärr bara acceptera det. Det gör ont att bli dumpad, men det kommer att gå över med tiden.

Fast drar för mycket energi kan ju vara vad som helst. Om någon verkligen ber en utveckla det så borde man ju faktiskt kunna göra det.
  • Anonym (förloradvän)
    Anonym (Ensam) skrev 2020-09-01 23:36:03 följande:

Ledsen att du inte fick svar :(

Det du kan göra är att skapa ett eget avslut med en sista hälsning till henne.

Kan du skriva som du gjorde ovan? Att det är jobbigt att inte veta varför och att du tar det hårt, önskar du vetat vad som störde henne, nu fick du aldrig chansen att göra annorlunda, men respekterar ändå hennes beslut att inte vilja förklara om hon inte orkar eller tror det är någon idé.
    Du kan ju också skriva att det aldrig var din menig att på något sätt göra henne ledsen.

Du kan avsluta med att du önskar henne allt gott och om du vill, hälsa henne välkommen att höra av sig när hon känner för det.
    Sedan kan du sörja din vän och läka dig, detta kom som en chock och det är en sorg att förlora någon som stått dig så nära. Men i nuläget vill hon inte vara vän.

Kom ihåg att det inte är "folk" som tycker illa om dig utan enbart en vän som dragit sig undan. Hon kanske inte längre upplevde ni matchade, hon kanske, som ovanstående skrev, var avundsjuk även om du beskriver henne som snyggare med bättre ekonomi?
    Din personlighet kan räcka för att hon ska vara irriterad, och det betyder inte att det nödvändigtvis är något fel på ditt beteende :).

Kram på dig <3
  • Anonym (Höst)

TS, jag tycker inte att hur din kompis har betett sig är ok. Självklart förtjänar du en förklaring, särskilt med tanke på att ni är bästa vänner sedan många år tillbaka. Jag blir förvånad och nedslagen över många av svaren i tråden, eftersom många här verkar tycka att det är ok att göra som din kompis har gjort och att du bara ska acceptera att hon inte vill ses mer. Har också läst andra trådar på FL där många tycker att det är helt normalt att dumpa en partner eller vän utan att ge någon förklaring, och sedan bara ghosta. Det du skriver om hur detta påverkar dig - du analyserar en massa och försöker komma på vad du gjort fel, samtidigt som du fått dålig självkänsla och tänker att alla ogillar dig - borde vara tillräckligt för att få folk att förstå att man inte bara kan utesluta en nära vän utan att förklara varför. Även om du faktiskt gjort något som sårat henne, så har du ju ingen aning om vad det är, och har heller inte menat något illa. Då är det hennes ansvar att förklara för dig hur hon har upplevt ditt beteende. Hon kan inte kräva att du ska läsa hennes tankar. Att bara bli sur när du frågar vad som är fel är väldigt omoget. Det minsta hon kan göra är att vänligt förklara att hon inte orkar vara vän med dig mer, även om hon förstår att du inte har menat något illa. Du säger att hon är konflikträdd och det är nog där skon klämmer. Hon vågar helt enkelt inte konfrontera dig med vad det är hon stör sig på. Istället väljer hon att bara fly. Jag tror det är det som oftast ligger bakom sådant här beteende - feghet.

Svar på tråden Dumpad av bästa vän