• Mon 14 Sep 2020 17:12
    1961 visningar
    6 svar
    6
    1961

    Villa eller lägenhet + fritidshus

    Hej! Jag vill så gärna ha input på frågan som jag och min man har velat om i nästan två år...

    Vi bor i en lägenhet, bostadsrätt, med två små barn. Jag längtar efter hus och trädgård, min man är med på noterna. Vi funderar på följande tre alternativ: ett radhus nära där vi bor (och trivs), en villa med större trädgård lite längre bort från stan, eller bo kvar i lägenheten och köpa ett fritidshus. Vad ska vi tänka på? Hur har ni gjort? Jag är så tacksam till alla som vill dela med sig av sina tankar!

  • Svar på tråden Villa eller lägenhet + fritidshus
  • Mon 14 Sep 2020 17:30
    #1

    För oss är miljöombyte det viktigaste. Att ha en plats dit man åker på helgerna eller spenderar somrarna vid. Just nu har vi hus + sommarställe och det funkar men enbart pga vi delar ansvaret för sommarstugan med föräldrar och syskon.

    Blir det så att syskonet inte är intresserad av huset när föräldrarna går bort så har jag och min man sagt att får ta en funderare eftersom vi inte kan ha två hus.

    Utan då säljer vi nog huset hemma och flyttar till lägenhet istället. Sommarstället behåller vi helst. Det är så vi tänker just nu i alla fall.

  • Mon 14 Sep 2020 17:57
    #2
    Anotherone skrev 2020-09-14 17:30:33 följande:

    För oss är miljöombyte det viktigaste. Att ha en plats dit man åker på helgerna eller spenderar somrarna vid. Just nu har vi hus + sommarställe och det funkar men enbart pga vi delar ansvaret för sommarstugan med föräldrar och syskon.

    Blir det så att syskonet inte är intresserad av huset när föräldrarna går bort så har jag och min man sagt att får ta en funderare eftersom vi inte kan ha två hus.

    Utan då säljer vi nog huset hemma och flyttar till lägenhet istället. Sommarstället behåller vi helst. Det är så vi tänker just nu i alla fall.


    Det verkar ju idealt att kunna dela. Inte aktuellt för oss tyvärr...Fattar verkligen det där med miljöombyte, det känns värt att ha nåt ställe att bara sticka iväg till. Samtidigt kanske lite bökigt att åka fram och tillbaka plus att det kanske krockar med barnens aktiviteter och kalas, eller vad det nu blir, om några år...Ja du hör, vi velar mycket!
  • Mon 14 Sep 2020 18:07
    #3

    För mig hade radhusalternativet varit det mest lockande, minst lockande hade det varit med lgh+fritidshus. Bor idag i villa, och jag hade gärna bott i (br) radhus istället, eller en större lägenhet på markplan med en uteplätt ännu hellre. Varför? Det är alltid något med villa - löpande omhändertagande om gården, det ska skottas snö, det är alltid NÅGOT som behöver göras i huset (fasad, tak, blåsa ur ventilationssystemet, varmvattenberedaren börjar strula, dränering o.s.v. o.s.v.) - i lägenhet hade vi betydligt mer fritid kände jag. Samtidigt saknade jag att kunna öppna dörren och släppa ut barnen - därför tänker jag att t.ex. radhus skulle kunna innebära mindre arbete (mindre tomt då bland annat).

    Att ha ett fritidshus att behöva ha hand om hade INTE varit så attraktivt för mig. Tänker att man har nästan lika mycket att fixa med som om man bor i villa, och då bor jag hellre i villa på heltid.

    Så radhus hade varit mitt önskemål i det läget

    Och ja, en nybyggd villa har ju det mesta färdigt ett antal år framöver om allt går bra, men jag har sett det bli skit även i nybyggen. Ett bekant par till oss fick in parkslide på tomten, så det har de fått kämpa med som fasiken. Dräneringen var inte bra gjord, så huset blev lutande och de fick dränera om, men det blev inte helt bra ändå. Lutningarna orsakade problem i badrummen med sprickor o.s.v., så dessa rum fick göras om helt (och även om de inte fick ta hel ekonomisk smäll för det hela så är det ju ingen rolig grej att ha badrumsrenoveringar på gång). Det var massa annat som det blev strul med också - så jag känner väl heller inte att ett nybyggt hus är någon garanti för att komma undan det jobbiga med att bo i hus.

  • Mon 14 Sep 2020 18:42
    #4

    Vi tycker att vi har hittat den optimala lösningen för oss arbetsnarkomaner som på fritiden är lata. Vi äger en andel i en fjällstuga (1 fast vecka+3 roterande per år, med goda möjligheter att byta eller hyra ut om någon vecka inte passar, utan underhållsansvar) och köpte förra året en liten sjöbod med båtplats och övernattningsmöjlighet ungefär 15 minuters bilfärd från vår lägenhet som vi kan åka till på helger. Vi har med andra ord det bästa av alla världar. Planen var att skaffa båt men vi känner att sjöboden räcker och de pengar vi drar in på att hyra ut båtplatsen täcker kostnaden för att äga sjöboden. Att vi inte gärna flyttar till hus vid havet (som egentligen är drömmen) handlar om hopplös pendling på dåliga vägar. Nu bor vi princip granne med mitt jobb och sambon har cykelavstånd.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Mon 14 Sep 2020 20:42
    #5
    ellinoras skrev 2020-09-14 17:57:39 följande:
    Det verkar ju idealt att kunna dela. Inte aktuellt för oss tyvärr...Fattar verkligen det där med miljöombyte, det känns värt att ha nåt ställe att bara sticka iväg till. Samtidigt kanske lite bökigt att åka fram och tillbaka plus att det kanske krockar med barnens aktiviteter och kalas, eller vad det nu blir, om några år...Ja du hör, vi velar mycket!
    Vi har sån lyx att lantstället bara ligger 45-50 min från där vi bor. Oftast när vi åker ut på helgerna (1-2 helger/mån året om) så åker vi fredag vid 17-18, köper med oss mat och landar liksom där. Men vi KAN också åka ut över dagen lördag eller söndag bara för att vi känner för det, eftersom det är så pass nära. Maken vill ta hem ved ibland, vi andra vill gå i skogen eller bada och åka båt.

    Innan vi köpte hus så kunde vi också åka ut dit för att det var så mysigt att kratta löv och fixa på tomten.... nu känner vi inte riktigt så längre då vi har samma "fix" att ta hand om hemma. Men eftersom vi är fler som engagerar oss i sommarstugan så delar vi på det.

    Vissa helger krockar det med vår äldsta sons aktiviteter, absolut. Men hittills har han fått avstå då, det gäller främst fotbollsmatcher. Har vi möjlighet så får han ta med sig en kompis ut, det brukar funka som alternativ. Han är för ung för att vara hemma själv.

    Kalas och sånt har vi inte tyckt varit viktigt, inte så viktigt att hela familjen ska avstå en helg på landet enbart pga det. Vi har kompisar där också så det kan lika gärna vara så att vi matchar en "landet-helg" med kräftskiva eller kalas. 
  • Tue 15 Sep 2020 10:39
    #6

    Personligen hatar jag lägenhet - vill ha plats, verkstad, garage mm mm och vill kunna bara gå ut i trädgården - så vi har både hus och stuga.

    Det fyller helt olika funktioner

    - huset, vardag, praktiskt, nära skola /affärer mm mm, bra utrymme för barn och vuxna, trevlig trädgård att hänga i

    - stugan, miljöombyte, enkelt, stilla, natur- och djurliv

    Utmaningen är intressekonflikt mellan stugan och barnens alla helgaktiviteter, träningar o tävlingar mest. Men vi är där mycket på loven.

Svar på tråden Villa eller lägenhet + fritidshus