• Anonym (Främling)

    Killar som är för snälla

    Tjejer, vad är er bild av killar som är för snälla?
    Jag är lugn och snäll. Jag minns en tjej på jobbet som sa "blir du aldrig arg?"
    Där jag jobbade då, i vården med gamla, och uteslutande kvinnliga arbetskamrater, så kändes det vettigt att vara en lugn och trygg kille.
    Det är så jag är helt enkelt.
    Är såna killar ofarliga, lite mesiga?
    Jag kan bli arg. Jag är kapabel till våld.
    Jag har slagit 3 killar på käften.
    Men för det mesta så tycker jag om att vara snäll.

  • Svar på tråden Killar som är för snälla
  • riboflavin
    Anonym (Främling) skrev 2020-09-16 18:11:29 följande:

    Det jag undrar är om tjejer tror att den snälla killen är försvarslös om du och killen skulle hamna i en obekväm situation? Att han varken vågar eller är kapabel att försvara dig mot t ex en annan kille.


    Jag tror att du kanske har lite väl höga tankar om vad man funderar på när man träffar någon ny ;) Om jag ska vara helt ärlig så tror jag en snäll, lugn och trygg kille har bättre förutsättningar att ta oss ur en obekväm situation än någon som börjar kaxa sig och ska slåss.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Främling)
    riboflavin skrev 2020-09-16 19:29:24 följande:
    Jag tror att du kanske har lite väl höga tankar om vad man funderar på när man träffar någon ny ;) Om jag ska vara helt ärlig så tror jag en snäll, lugn och trygg kille har bättre förutsättningar att ta oss ur en obekväm situation än någon som börjar kaxa sig och ska slåss.
    Men om det inte funkar att försöka resonera med någon som uppenbarligen vill ha bråk, och han börjar tafsa på dig, tror du att den snälla killen bara står där utan att göra något?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Främling) skrev 2020-09-16 11:29:47 följande:

    Så du föredrar killar som inte försvarar sig?


    Jag vill ha en man som kan stå upp för sig genom kommunikation. Inte med nävarna.

    Tänk om vi kvinnor hade slått varandra på käften istället för att prata ut... jisses... Stenåldersfasoner
  • Litenmenhård
    Anonym (Karin) skrev 2020-09-17 09:36:01 följande:
    Jag vill ha en man som kan stå upp för sig genom kommunikation. Inte med nävarna.

    Tänk om vi kvinnor hade slått varandra på käften istället för att prata ut... jisses... Stenåldersfasoner
    Jag är beredd att hålla med. Pacifist som jag är.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Mimosa86
    Anonym (Främling) skrev 2020-09-16 11:24:14 följande:

    Tjejer, vad är er bild av killar som är för snälla?

    Jag är lugn och snäll. Jag minns en tjej på jobbet som sa "blir du aldrig arg?"

    Där jag jobbade då, i vården med gamla, och uteslutande kvinnliga arbetskamrater, så kändes det vettigt att vara en lugn och trygg kille.

    Det är så jag är helt enkelt.

    Är såna killar ofarliga, lite mesiga?

    Jag kan bli arg. Jag är kapabel till våld.

    Jag har slagit 3 killar på käften.

    Men för det mesta så tycker jag om att vara snäll.


    De killar jag känner som sitter i trygga relationer med en livspartner eller som alltid gått hem hos tjejer är just killar som är snälla, intresserade, roliga, frammåt och Är TRYGGA i sigsjälva. Som har självdistans. Som pratar istället för att slåss. Detta är killar som också har, utöver många killkompisar också många tjejkompisar. En kille som är självsäker och stabil är attraktivt. En självsäker man behöver inte slå andra på käften för att hävda sig, han har den positionen naturligt genom den han är som person.

    Blir så trött på allt det här initierande att snälla killar inte får tjejer för det är sådant BS.

    Ja bad boys får ofta ligga mer. Men det beror främst på att de inte har spärrar och kan manipulera utan dåligt samvete för att få det de vill. Men det är aldrig dessa killar som i slutändan sitter i villa med fru, barn, vovve och Volvo och lever ett trevligt stabilt liv.
  • Litenmenhård

    Jag var lite av en bad boy när jag var yngre. Sprang runt med kniv, söp, gjorde inbrott och snodde bilar. Jag är glad att jag ändrade på mig och mitt förflutna är jag inte stolt över. Det är så mycket coolare att vara snäll och kunna lösa konflikter genom kommunikation än att lösa allt med våld.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Främling) skrev 2020-09-17 09:30:58 följande:
    Men om det inte funkar att försöka resonera med någon som uppenbarligen vill ha bråk, och han börjar tafsa på dig, tror du att den snälla killen bara står där utan att göra något?
    Varför ska killen försvara mig, det är jag kapabel till själv. Varför tror du att en tjej måste ha en man som tar hand om henne? Jag vill inte heller att min kille ska dömas för misshandel om någon skulle tafsa på mig.

    Nej tack, till killar som slåss, om du blir sur på mig, kommer du slå mig då?
    Hur klarar singeltjejer sig?

    Att resonera jag är snäll, men kan slåss är ju som att jag är nykterist, men har hamnat i fyllecell 3 gånger.
  • Anonym (X)

    "niceguys" verkar missförstå konceptet snäll. Att vara snäll är inte att aldrig säga det man tycker eller bli arg. Det är en fråga om inställning till andra. Empati, omtanke och att ha goda tankar om andra människor. Till exempel att inte slå någon på käften om de tar på ens tjej eftersom det är en indikation på ägande och att kvinnor behöver försvaras med våld. En snäll man hanterar den situationen med att säga ifrån oavsett om det är "hans" tjej eller inte.

  • Anonym (H)

    Känns som att det nästan alltid är killar själva som lyfter tankegångarna "good guys vs cool guys". 


    Min egen uppfattning är att det finns så sjukt mycket ointressanta killar därute. De är oattraktiva eftersom de inte har något intressant att erbjuda. De är inte roliga, allmänbildade, har inga intressanta sammanhang eller hobbys utan tror att kvinnor ska vilja vara med dem för att de är "snälla".

    Hundar är snälla.

  • Anonym (X)
    Anonym (H) skrev 2020-09-17 11:15:13 följande:

    Känns som att det nästan alltid är killar själva som lyfter tankegångarna "good guys vs cool guys". 

    Min egen uppfattning är att det finns så sjukt mycket ointressanta killar därute. De är oattraktiva eftersom de inte har något intressant att erbjuda. De är inte roliga, allmänbildade, har inga intressanta sammanhang eller hobbys utan tror att kvinnor ska vilja vara med dem för att de är "snälla".

    Hundar är snälla.


    Kor också
  • riboflavin
    Anonym (Främling) skrev 2020-09-17 09:30:58 följande:

    Men om det inte funkar att försöka resonera med någon som uppenbarligen vill ha bråk, och han börjar tafsa på dig, tror du att den snälla killen bara står där utan att göra något?


    Självklart inte, jag förväntar mig stöd i min egen respons på en situation som uppstår mellan mig och en tredje part. Jag hade nog inte uppskattat om en eventuell dejt/pojkvän helt plötsligt utan förvarning slår tafsaren på käften. Man står heller inte kvar och tjafsar med någon som vill ha bråk, då är man ju lika konfliktkåt själv.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Physalis

    Det verkar råda förvirring kring vad snäll betyder. Att sakna mod är inte = snäll. Att inte bli arg är inte = snäll.

    Snäll innebär att man behandlar andra väl och omtänksamt. Man kan både bli arg och våga försvara någon annan samtidigt som man är en snäll människa.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Främling)

    Trots att jag jobbade i vården så är jag ingen feminiserad man. Det är jag glad för. Blir jag påhoppad så står jag inte bara där och tar emot. Jag slår på käften.

    Svenska unga män är indoktrinerade att man inte ska slåss, att man inte ska visa sig stark, att man istället ska vara varm, snäll/timid, omtänksam och vara undergiven, trots att kvinnor attraheras av det direkt motsatta. Att aggression är ett tecken på svaghet är fel, då aggression är ett tecken på övertygelse om de egna värderingarna och om vad som är rätt och fel, helt enkelt en styrka hos en man som vet vad han vill.

  • Anonym (Främling)
    Metoo och våldtäkter

    Ja det stämmer att män står för den absoluta majoriteten av våldtäkter och att de flesta offer är kvinnor (borträknat fängelser och homosexuella våldtäkter). Det är lika sant att det är en väldigt liten minoritet av svenska män som våldtar. Män har en mycket högre sexuell drift än kvinnor eftersom vi producerar upp till sexton gånger mer testosteron. Men mentalt friska män har även en stark drivkraft av att lyckas förföra och tillfredsställa kvinnor.


    Det är därför produkter, böcker och kurser för att hjälpa män att tillfredsställa kvinnor är en miljardindustri, om män nöjde sig med att bara penetrera kvinnor och gå vidare, skulle ingen bry sig om detta. Det är även välkänt att till och med bland manliga brottslingar, finns det inget män avskyr mer än våldtäktsmän. Genom hela vår kända historia har det inte funnits något bättre skydd mot män som våldtar, än starka män som skyddar sina kvinnor.

  • Anonym (S)

    Jag har aldrig träffat på en person som jag uppfattat som för snäll för att drn skulle kunna vara attraktiv.

    En person har jag träffat på som jag ibland uppfattat som för snäll för sitt eget bästa, en kvinna som vigt sitt liv åt att hjälpa andra. Men jag ser upp till henne snarare än någpt annat.

    Det är knappast så att det är ett samhällsproblem (eller utbrett relationsproblem) att folk är för snälla.

  • Sogol

    Som med allt annat i livet så är det väl balans man vill uppnå. De flesta tjejer vill inte ha en man som blir arg och ställer till bråk vid minsta lilla. Men inte heller en man som låter sig trampas på. Man kan vara snäll men ändå ha förmågan att försvara sig och stå upp för sig själv och sin tjej när det krävs. 

  • användare2020

    Många tjejer vill ha snälla & trygga killar! Men jag vill poängtera att det är skillnad på snäll och dumsnäll! Alltså nån som inte törs stå upp för sig själv och våga säga vad han tycker. Då kan man lätt bli utnyttjad/trampad på - man är så snäll så att man framstår som ?dum?. Jag vill ha en kille som törs stå upp för sig/oss!

  • Panduro

    Precis som en annan skrev här högre upp, att vara snäll har inget att göra med att försvara sig eller att bli arg. Min mamma har ganska lätt för att brusa upp, och skulle aldrig acceptera att t.ex bli slagen. Hon är ändå en av de snällaste och mest empatiska människorna jag träffat.

    Man kan inte vara "för snäll". Det är bra att vara snäll. Det är däremot inte bra att vara feg, konflikträdd eller nonchalant.

  • Anonym (A)
    Panduro skrev 2020-09-25 08:31:40 följande:
    Precis som en annan skrev här högre upp, att vara snäll har inget att göra med att försvara sig eller att bli arg. Min mamma har ganska lätt för att brusa upp, och skulle aldrig acceptera att t.ex bli slagen. Hon är ändå en av de snällaste och mest empatiska människorna jag träffat.
    Man kan inte vara "för snäll". Det är bra att vara snäll. Det är däremot inte bra att vara feg, konflikträdd eller nonchalant.
    Håller med
Svar på tråden Killar som är för snälla