• Anonym (Ledsen och besviken)

    Förlorad vänskap pga bröllop...

    Min (fd) bästa vän ska gifta sig. Vi har varit vänner i över 10 års tid. För ett tag sedan såg jag på Facebook att hon la ut bilder på sig och de brudtärnor hon hade valt. Jag hade alltså inte blivit tillfrågad om jag ville vara brudtärna. Det gjorde faktiskt ont i mig. Hon var brudtärna på mitt bröllop och jag förväntade mig faktiskt att jag skulle bli tillfrågad. När jag träffade henne vid ett annat tillfälle frågade jag varför jag inte blev vald till brudtärna, hon var ju faktiskt det på mitt bröllop. Då blev hon sur och vägrade svara på den frågan. Istället sa hon att om jag tar så illa upp behöver jag inte närvara på hennes bröllop, hon klarar sig fint utan mig. Sedan dess har vi inte pratat, och jag känner mig oerhört sårad. Trodde 10+ år av vänskap betydde mer? Nä men tydligen inte...vet inte vad jag vill med tråden egentligen, kanske bara få skriva av mig. Kanske någon varit i samma situation och förstår hur det känns för mig?

    Med vänlig hälsning, Ledsen

  • Svar på tråden Förlorad vänskap pga bröllop...
  • Anonym (bröllopsskit händer)
    Kvittning skrev 2020-09-20 17:12:50 följande:

    Jag förstår att du blev sårad av att inte bli tillfrågad och av din vänninas aggressiva respons på din fråga om varför. Jag gissar att hon gick in i en primitiv försvarsställning när hon svarade så som hon gjorde. 

    Gissningar från min sida vad det kan bero på att hon valt andra är följande: 

    * De hon valt är några som hon ser upp till/känner nyfödd gemenskap med och att de är brudtärnor är något som hon ser som ett sätt att knyta deras gemenskap närmare
    * Det kan ha med utseende att göra. Antingen att du är snyggare än väninnan och hon själv vill vara snyggast eller att hon inte tycker att du är snygg nog och hon vill ha personer som ser bra ut på fotografier (det här faller ju såklart om de hon valt matchar dig i utseendet). 
    * Press från något annat håll att välja de hon valt t.ex. blivande mannen.


    Om man väljer brudtärnor utifrån "snygg nog" förtjänar man inte vänner överhuvudtaget.
  • Annita
    Anonym (bröllopsskit händer) skrev 2020-09-20 20:52:38 följande:

    Jag förstår dig. Jag ditchade en vän sen 15 år efter att ha fått en slarvig möhippeinbjudan per sms två dar innan möhippan, mitt när vi alla hade småbarn och man inte kunde trolla bort sig från familjen med den varseln.

    Möhippearrangören (som utsetts av brudparet) skyllde på att hen inte kunnat hitta mitt telefonnummer, och hade frågat brudgummen (som jag primärt var vän med), och han hade inte gett henne det heller. Jag hade då inte bytt nummer på 15 år och mitt efternamn är unikt i Sverige så är man inte dövblind och orkar komma ihåg vad jag heter så googlar man det på tre sekunder.

    Jag blev jättearg men ställde inte till något tjafs inför möhippan då bruden i detta fall var helt utan skuld i situationen. Jag skickade pengar för min andel men tackade nej då jag inte kunde komma loss. Jag skrev ett mail till brudgummen där jag uttryckte min besvikelse men han verkade inte fatta vad han ställt till med.

    Vi gjorde några halvhjärtade försök att träffas efter bröllopet men relationen repade sig aldrig och sen har den bara dött bort. Slutsatsen är att jag borde ha brutit direkt. Bryr man sig inte mer om sina relationer så är jag hellre ensam, faktiskt.


    Jag förstår inte riktigt varför du var arg på brudparet när det var möhippearrangören som gjorde ett dåligt jobb?
  • Kvittning
    Anonym (bröllopsskit händer) skrev 2020-09-20 20:54:23 följande:

    Om man väljer brudtärnor utifrån "snygg nog" förtjänar man inte vänner överhuvudtaget.


    Bara en teori som slog mig som jag gissar att någon enstaka bridezilla skulle kunna göra.
  • bullen1984
    Anonym (.) skrev 2020-09-19 15:43:55 följande:

    Ni verkar ha förtjänat varandra.

    Jag har alltid försökt fostra mina barn i andan: "det spelar ingen roll vem som började, det viktiga är vem som slutar".

    Ska du kasta bort eran vänskap pga denna skitsak egentligen eller ska du ta första steget till försoning?


    Det där är verkligen ren bullshit. 
    Lär dina barn att ha lite självrespekt istället och inte låta sig bli illa behandlade.
    Herregud.
  • Plupp73

    Vänskap är komplext. När det gäller mertalet av mina vänner vet jag bara att vi umgås och ger varandra tid för att vi uppriktigt tycker om varandra och litar på varandra. Däremot vet jag inte var på "vänstegen" jag befinner mig i förhållande till deras övriga vänner. Jag har ingen aning om huruvida de skulle välja mig som brudtärna, bröllopsvittne eller toastmaster. Jag hoppas att de skulle välja den de kände passade bäst för dem just där. En gång blev jag valde att utforma en tipspromenad på en väns 50-årsdag för att jag kände henne bäst, och blev rätt förvånad, men glad förstås.

    Sedan har jag en bästa vän som jag pratat med varje dag i 10 år. Vi skickar fortfarande i 50-årsåldern runt 30 sms dagligen till varandra, om allt i livet.

    Där vet jag att jag är bäst i världen, liksom hon för mig. Vi har lovat varandra livslång vänskap. Vi vet att vi en gång kommer till varandras dödsbädd, om möjligt...

    Vi håller tal på högtidsdagar som jämna födelsedagar. Vi har egna kvällar ihop minst varannan vecka, och vi delar de djupaste livshemligheterna mitt emellan fnitter, gapskratt och gråt. Den vänskapen är unik för oss båda, ingenting liknar den. Samtidigt, om hon skulle gift om sig med sin man, så hade det varit fullt ok om hon valt att ha någon av sina systrar, eller sin mans syster som tärna. Hade hon valt en annan vän hade jag dock blivit lite förvånad.

  • Anonym (Mer info)

    Jag behöver mer information. Vad sa du innan hon sa att hon klarar sig fint utan dig? För att förstå innebörden av det du beskriver behöver vi veta mer.

    Till exempel gör det skillnad på vad du sa, hur du sa det och till svar på vad. Din ton här är lite ilsken när du känner dig attackerad eller sårad och det kan ha spelat in i samtalet med din vän.

    Sen rent allmänt så kan det ju finnas en mängd skäl till att välja de man väljer till just brudtärna utan att det reflekterar på vänskapen. Alla passar inte för uppgiften men det betyder inte att det inte går att uppskatta dem i övrigt.

  • Kvittning
    Anonym (Mer info) skrev 2020-09-21 07:47:31 följande:

    Jag behöver mer information. Vad sa du innan hon sa att hon klarar sig fint utan dig? För att förstå innebörden av det du beskriver behöver vi veta mer.

    Till exempel gör det skillnad på vad du sa, hur du sa det och till svar på vad. Din ton här är lite ilsken när du känner dig attackerad eller sårad och det kan ha spelat in i samtalet med din vän.

    Sen rent allmänt så kan det ju finnas en mängd skäl till att välja de man väljer till just brudtärna utan att det reflekterar på vänskapen. Alla passar inte för uppgiften men det betyder inte att det inte går att uppskatta dem i övrigt.


    Ja och det är väl där som bruden har brustit. Att hon inte kunnat förklara varför hon valde någon annan utan istället valt att attackera som svar på frågan. 
  • Anonym (E.)

    Det är inte konstigt att du är sårad. Tror att alla människor råkar ut för något sådant här någon gång i livet - men man kommer över det. För oss tjejer är detta med bröllop, och de olika rollerna som ingår, ofta speciellt laddat, för att det har varit i våra tankar sedan vi var fem år gamla...

    Vilka är de här andra tjejerna, då? Där har du nog pudelns kärna. Trots att du upplever dig vara brudens bästa vän, så kan de ha något annat gemensamt, som hon känner är viktigare att visa upp "officiellt" så att säga, än det som hon och du har haft. Är de hennes barndomsvänner? Eller är de några som hon går en svår utbildning tillsammans med, och de har kommit varandra mycket nära på kort tid för att de stöttar och hjälper varandra där?

    Hur eller hur, så VAR det tarvligt gjort av henne (om det inte är något du döljer här). Jag tror att man ska tänka sig för en extra gång när man väljer personer till sådana här roller, så att man inte sårar någon som har all rätt att vänta sig att bli vald. Och OM man känner att man kommer att såra någon, så är det kanske bäst att strunta i den rollen helt. Det GÅR ju faktiskt att gifta sig utan brudtärnor - de flesta gör det!


    Anonym (Amanda) skrev 2020-09-19 21:34:39 följande:

    Traditionellt ska väl inte gifta kvinnor vara brudtärnor. Tycker att det var onödigt att konfrontera henne som du gjorde.


    Stämmer, så väninnan hade åtminstone kunnat skylla på det, även om hon hade en annan anledning. Men kanske kände hon inte till den regeln?

    En gift kvinna kan för övrigt vara "matron of honour", och till det kan man ha några vanliga brudtärnor (som är ogifta). 
  • Anonym (E.)
    Tajan skrev 2020-09-19 15:58:29 följande:

    Det kommer inte bli bröllop för min del pga sambons kompisar skulle bli sura om de inte blev bjudna. Vi vill inte ha ett stort bröllop utan ett litet med våra barn och närmsta familjen. Min sambo känner sig så pressad att han måste bjuda sina gamla kompisar så vi bestämde helt enkelt att skita i att gifta oss. Tänk att folk ska ha så mycket tankar och åsikter om en dag som borde vara som brudparet själva önskar. Hade jag varit du så hade jag inte ens frågat varför utan accepterat hennes val. Även om det gjort ont utifrån mitt perspektiv. Jag får ju ändå lita på att hon har sin orsak till val av tärnor.


    Fast detta låter också märkligt. Man gifter sig ju inte för att fira bröllop, utan man gifter sig av ekonomiska, juridiska, romantiska, moraliska eller religiösa skäl (ibland alla dom skälen, eller bara ett par av dom). Sedan kan man, om man vill, kombinera vigselceremonin med ett större eller mindre bröllop. Men det är bara inramningen - inte kärnan, inte det viktiga. 

    Inget hindrar ju er att gifta er i sakristian, bara ni två, prästen och två vittnen som han skakat fram (som är anställda i församlingen i någon roll). På så sätt får INGA gäster komma, och då kan inte heller någon känna sig förfördelad. 

    Eller gift er i Svenska kyrkan utomlands någonstans, och sätt in en vigselannons i lokaltidningen - så får nyheten sprida sig därifrån! 
  • Anonym (Nicki)
    Anonym (Ledsen och besviken) skrev 2020-09-19 16:44:40 följande:
    Nä jag har märkt det. Fast jag ställt upp för henne i alla år, när hon mådde som sämst fanns jag där alltid för henne. I hennes förra relation när hennes dåvarande sambo var otrogen mot henne stöttade jag. Har alltid funnits där. Hon har kunnat ringa mig när som helst på dygnet och jag svarat. Jag har gett henne lite gåvor i form av pengar och saker när hon haft ekonomiska problem. Det har ingen annan gjort för henne. Hennes egna ord. Och så gör hon såhär. Jag trodde vi faktiskt stod varandra nära. Men tydligen inte.
    Fy fan för denna så kallade vän alltså... 
  • Anonym (bröllopsskit händer)
    Annita skrev 2020-09-20 23:39:09 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför du var arg på brudparet när det var möhippearrangören som gjorde ett dåligt jobb?
    När möhippearrangören bad brudgummen om mitt telefonnummer och han inte ens kunde palla ta fram det, där var måttet rågat. Men de är båda idioter som inte ens kan googla, uppenbarligen.
  • Annita
    Anonym (bröllopsskit händer) skrev 2020-09-22 15:08:39 följande:
    När möhippearrangören bad brudgummen om mitt telefonnummer och han inte ens kunde palla ta fram det, där var måttet rågat. Men de är båda idioter som inte ens kan googla, uppenbarligen.
    Väl hårt att låta en sådan sak förstöra vänskapen. Det kan ju vara sjukt stressigt att planera bröllop, han kanske inte var riktigt på topp vid tillfället...? Den det var mest taskigt mot tycker jag var bruden, dessutom, för det var ju hennes möhippa som drabbades.
  • Anonym (bröllopsskit händer)
    Annita skrev 2020-09-22 15:44:00 följande:
    Väl hårt att låta en sådan sak förstöra vänskapen. Det kan ju vara sjukt stressigt att planera bröllop, han kanske inte var riktigt på topp vid tillfället...? Den det var mest taskigt mot tycker jag var bruden, dessutom, för det var ju hennes möhippa som drabbades.
    Om min vän sedan många år som jag bl.a. har fixat ett välbetalt jobb till och stöttat med "psykologsamtal" i två års tid över en tidigare relation han hade ågren över att avsluta inte ens orkar ge mitt telefonnr till möhippearrangören och jag får inbjudan per sms 48 timmar innan det sker så känner ju inte jag mig så värst prioriterad som vän.

    När man sedan möts av total oförståelse när man påtalar sin besvikelse och inte ens får en ursäkt- nej, skit i det då. Bruden drabbades väl inte alls förutom att jag inte var närvarande.
Svar på tråden Förlorad vänskap pga bröllop...