• Anonym (TS)

    När ni separerat pga att mannen ni levt med inte tagit ansvar. Hur har ni gjort med barnen?

    Har ett barn på 2 år med en man. Han tar inget som helst ansvar. Nu ska vi separera. Typ. Har inte riktigt bestämt mig än, beror på hur vi ska göra med barnet. Känner mig totalt otrygg med att ha barnet hos honom.

    Under dessa två år har han inte tagit något som helst ansvar. Han är borta mer än han är hemma och barnet har knappt någon trygghet till honom. Barnet springer efter mig, bankar bakom toadörren när jag duschar/är på toa, endast jag kan natta, endast jag kan trösta. De få minuter per dag han är med barnet leker han endast vilket oftast är kvällstid. Vildar igång barnet precis innan denne ska sova och suckar sedan över att barnet aldrig somnar...

    Vaknar han på morgonen och jag låter barnet vara med honom för att dra mig en stund extra vaknar jag sedan till att barnet fortfarande går runt i nattblöja och inte ätit frukost. Pappan sitter med näsan i telefonen. Har barnet bajsat ropas det på mig. Har barnet vaknat efter sin tupplur på dagen ropas det på mig. Han tar inget som helst ansvar.

    Han struntar i om barnet river ut kylskåp, städskrubb eller liknande och orkar inte ens gå och kolla så hen inte fått tag på något farligt.

    Ni som separerat pga dessa omständigheter, hur har ni gjort med barnet? I vårt fall så vill pappan ha barnet varannan vecka och köper inte resonemanget att det blir alldeles för lång tid hos vardera förälder...

    Tror såklart han skulle bli tvungen att ta mer ansvar om han själv hade barnet. Men tror det skulle vara på en basal nivå. Pyjamas hela dagen. En macka till frukost. Dra på några stumpor till pyjamasen om de ska iväg etc. Inget energi skulle läggas på uppfostran. Jag har stått för ALLA inköp hittills. Han har inte lagt en krona på kläder, barnvagn, bilstol, bebisutrustning etc och så kommer det förmodligen förbi, men att han ändå vill ha halva barnbidraget.

  • Svar på tråden När ni separerat pga att mannen ni levt med inte tagit ansvar. Hur har ni gjort med barnen?
  • Anonym (sigma)
    MsFry skrev 2020-09-27 22:31:32 följande:
    Sådana här kommentarer förvånat mig alltid. Hur fan ska man kunna se in i framtiden och se att mannen inte kommer ta sitt ansvar som förälder? Har du någon sådan magisk glaskula där du ser in i framtiden? Och hur kan det ens vara ts fel att mannen inte gjort de justeringar av livet som krävs av föräldrar? Vad är liksom poängen?

    Nåja: jag förstår sig ts, skulle också vara oroad. Och jävligt besviken på en vuxen människa som beter sig som en bebis. Men du kan inte offra ditt välmående för att han ska klara sig undan ansvar. Gör upp om vårdnaden utifrån de rekommendationer som finns för barn i den åldern. Märker du att barnet far illa så få du ta hand om problemet då.
    Min tanke här är att mannen MÅSTE ha varit ansvarslös redan innan? Han kan ju inte ha gått från ansvarsfull vuxen man som delar på utgifter och räkningar, delar på hushållssysslor, kan laga mat, kan tvätta, diska, tar ansvar för relationen, till det som TS beskriver? 

    Och isf så måste man ju öppna ögonen och se vad det är för person och om hen kommer passa att bli förälder. Nu klandrar jag inte TS på nåt sätt här, visst kan folk förändras, men jag tror nog ändå att tecknen fanns tidigt. 
  • Anonym (.)
    Anonym (L) skrev 2020-10-01 11:46:49 följande:

    Jahapp Hade jag ingen aning om. Det jag hört är att t.o.m. tre år så bör barnet inte flytta fram och tillbaka.


    Det finns säkerligen delade meningar om det... men att lika kontakt med båda föräldrar är att föredra nämns till exempel i artikeln nedan. En hel vecka är i vilket fall för lång tid, tätare byten om det är barn under tre år.

    svenska.yle.fi/artikel/2019/01/19/vaxelvis-boende-det-basta-alternativet-for-barn-till-skilda-foraldrar
  • Anonym (L)
    Tow2Mater skrev 2020-10-01 13:59:09 följande:

    "få ut så mycket som möjligt"? Du menar du tycker TS ska försöka lura honom?


    Ja. Exakt så skrev jag.
  • Anonym (välj noga)

    Jag hade nog lämnat den slöhögen med barnet, vem vill uppfostra ett barn med de generna? Är det ens lönt att slösa tid på?

    Och just därför var jag djävulskt petig med vem jag förökade mig med.

  • MsFry
    Anonym (sigma) skrev 2020-10-01 13:59:58 följande:

    Min tanke här är att mannen MÅSTE ha varit ansvarslös redan innan? Han kan ju inte ha gått från ansvarsfull vuxen man som delar på utgifter och räkningar, delar på hushållssysslor, kan laga mat, kan tvätta, diska, tar ansvar för relationen, till det som TS beskriver? 

    Och isf så måste man ju öppna ögonen och se vad det är för person och om hen kommer passa att bli förälder. Nu klandrar jag inte TS på nåt sätt här, visst kan folk förändras, men jag tror nog ändå att tecknen fanns tidigt. 


    Så MÅSTE det inte alls ha varit, vilket TS också skriver. Har själv sett mängder av män som innan barn är hyfsat jämställda vad gäller hushållsarbete men under kvinnans föräldraledighet ramlar in i någon form av jättebebis-syndrom och tror att hushållsservice ingår i mamma-rollen. Plus att det innan barn inte alls är lika påtagligt vad som behövs. Finns ingen mat hemma kan man lösa det på fem minuter innan middag, inga rena kläder kan man också lösa. Det är dock betydligt svårare (för att inte säga ogörbart) med småbarn. Samt att stöket i hemmet är minimalt utan barn. Allt detta ändras med barn men förvånansvärt många män vägrar göra den skiftningen av livsstil.
  • MsFry

    Tillägg: det är fortfarande inte TS fel eller ansvar att mannen inte tar ansvar. Det skuldbeläggandet av kvinnan är så skev och ett förminskande av män.

  • Anonym (.)
    MsFry skrev 2020-10-01 19:22:54 följande:

    Så MÅSTE det inte alls ha varit, vilket TS också skriver. Har själv sett mängder av män som innan barn är hyfsat jämställda vad gäller hushållsarbete men under kvinnans föräldraledighet ramlar in i någon form av jättebebis-syndrom och tror att hushållsservice ingår i mamma-rollen. Plus att det innan barn inte alls är lika påtagligt vad som behövs. Finns ingen mat hemma kan man lösa det på fem minuter innan middag, inga rena kläder kan man också lösa. Det är dock betydligt svårare (för att inte säga ogörbart) med småbarn. Samt att stöket i hemmet är minimalt utan barn. Allt detta ändras med barn men förvånansvärt många män vägrar göra den skiftningen av livsstil.


    Jag tror inte heller att det är så unikt faktiskt. Kanske har dessa män som inte klarar att axla föräldrarollen dålig fostran och dåliga förebilder med sig från uppväxten.
  • Anonym (A)
    Anonym (välj noga) skrev 2020-10-01 19:21:22 följande:
    Jag hade nog lämnat den slöhögen med barnet, vem vill uppfostra ett barn med de generna? Är det ens lönt att slösa tid på?

    Och just därför var jag djävulskt petig med vem jag förökade mig med.
    Håller med
  • Anonym (Man77)

    Att ta hand om ett barn är inte raketforskning även om kvinnor tror det. Han kommer att klara det alldeles utmärkt även om ts inte tror det.

  • Sasu
    Anonym (Man77) skrev 2020-10-02 19:36:25 följande:

    Att ta hand om ett barn är inte raketforskning även om kvinnor tror det. Han kommer att klara det alldeles utmärkt även om ts inte tror det.


    att inte byta blöja eller ge frukost är inte raketforskning, men hennes man klarar ju inte ens av det??

  • Redgoldgreen

    Man får väl fråga sig vad som är det viktigaste. Det är rätt mycket med småbarn, att man gör pulvermos och köttbullar till middag, låter ungen gå i pyjamas och vänta med frukost är kanske inte hela världen. Jag tyckte att det underlättade för MIG med rutiner, nästan på klockslaget med tex måltider och på kvällen tandborste saga och sova. Men det var rent själviskt, jag ville ha egentid. Hur mitt ex lägger upp det struntar jag oftast i. Han är slapp men finns ändå där och älskar dem. Klart man måste ha koll på ett litet barn, det är väl den enda stora bristen jag ser. Och varannan vecka är för långt förstås.

  • Anonym (.)
    Sasu skrev 2020-10-03 12:01:51 följande:

    att inte byta blöja eller ge frukost är inte raketforskning, men hennes man klarar ju inte ens av det??


    Klart han gör, men hon gör det ju och då skiter han i det.
  • Anonym (TS)
    Redgoldgreen skrev 2020-10-03 13:10:50 följande:

    Man får väl fråga sig vad som är det viktigaste. Det är rätt mycket med småbarn, att man gör pulvermos och köttbullar till middag, låter ungen gå i pyjamas och vänta med frukost är kanske inte hela världen. Jag tyckte att det underlättade för MIG med rutiner, nästan på klockslaget med tex måltider och på kvällen tandborste saga och sova. Men det var rent själviskt, jag ville ha egentid. Hur mitt ex lägger upp det struntar jag oftast i. Han är slapp men finns ändå där och älskar dem. Klart man måste ha koll på ett litet barn, det är väl den enda stora bristen jag ser. Och varannan vecka är för långt förstås.


    Nej såklart. Det är väl inte hela världen. Men att genomgående varje dag äta mat från Burger King eller Donken eller helfabrikat hemma anser inte jag vara ett ok föräldraskap. Att varje dag få gå runt i pyjamas för att man inte orkar klä på medans man själv står och fixar sig med dusch, frisyr och parfym 1,5 timme tycker jag inte heller är ok.

    Man kan slappa till ibland absolut. Men att försumma sitt barn är inte ok. Ett litet barn behöver också mycket känslomässig bekräftelse, hjälp och stöd. Att alltid sitta insnöad i mobilen och inte uppmärksamma när barnet kallar på en är inte heller ok. Har en gång stått utanför ytterdörren i 5 minuter medans barnet skrek då jag skulle iväg till affären, bara för att se om han går och tröstar barnet. Efter fem minuter fick jag nog. Gick in, klädde på barnet och tog denne med mig.
  • Redgoldgreen
    Anonym (TS) skrev 2020-10-03 22:59:16 följande:

    Nej såklart. Det är väl inte hela världen. Men att genomgående varje dag äta mat från Burger King eller Donken eller helfabrikat hemma anser inte jag vara ett ok föräldraskap. Att varje dag få gå runt i pyjamas för att man inte orkar klä på medans man själv står och fixar sig med dusch, frisyr och parfym 1,5 timme tycker jag inte heller är ok.

    Man kan slappa till ibland absolut. Men att försumma sitt barn är inte ok. Ett litet barn behöver också mycket känslomässig bekräftelse, hjälp och stöd. Att alltid sitta insnöad i mobilen och inte uppmärksamma när barnet kallar på en är inte heller ok. Har en gång stått utanför ytterdörren i 5 minuter medans barnet skrek då jag skulle iväg till affären, bara för att se om han går och tröstar barnet. Efter fem minuter fick jag nog. Gick in, klädde på barnet och tog denne med mig.


    Han verkar empatistörd. Han "visste" att du gått alltså och gick ändå inte och tröstade?
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2020-10-03 22:59:16 följande:

    Nej såklart. Det är väl inte hela världen. Men att genomgående varje dag äta mat från Burger King eller Donken eller helfabrikat hemma anser inte jag vara ett ok föräldraskap. Att varje dag få gå runt i pyjamas för att man inte orkar klä på medans man själv står och fixar sig med dusch, frisyr och parfym 1,5 timme tycker jag inte heller är ok.

    Man kan slappa till ibland absolut. Men att försumma sitt barn är inte ok. Ett litet barn behöver också mycket känslomässig bekräftelse, hjälp och stöd. Att alltid sitta insnöad i mobilen och inte uppmärksamma när barnet kallar på en är inte heller ok. Har en gång stått utanför ytterdörren i 5 minuter medans barnet skrek då jag skulle iväg till affären, bara för att se om han går och tröstar barnet. Efter fem minuter fick jag nog. Gick in, klädde på barnet och tog denne med mig.


    Har han någon diagnos?? Att strunta i barnet på det sättet låter inte normalt.

    Tråkigt att du sitter i den situation du sitter i :( men han kan ju steppa upp i föräldrarollen när han blir solo på riktigt.
  • Anonym (L)
    Anonym (TS) skrev 2020-10-03 22:59:16 följande:

    Nej såklart. Det är väl inte hela världen. Men att genomgående varje dag äta mat från Burger King eller Donken eller helfabrikat hemma anser inte jag vara ett ok föräldraskap. Att varje dag få gå runt i pyjamas för att man inte orkar klä på medans man själv står och fixar sig med dusch, frisyr och parfym 1,5 timme tycker jag inte heller är ok.

    Man kan slappa till ibland absolut. Men att försumma sitt barn är inte ok. Ett litet barn behöver också mycket känslomässig bekräftelse, hjälp och stöd. Att alltid sitta insnöad i mobilen och inte uppmärksamma när barnet kallar på en är inte heller ok. Har en gång stått utanför ytterdörren i 5 minuter medans barnet skrek då jag skulle iväg till affären, bara för att se om han går och tröstar barnet. Efter fem minuter fick jag nog. Gick in, klädde på barnet och tog denne med mig.


    Skriv ner allt det där om det blir en tvist om boendet.

    Ring en kvinnojour och fråga om råd.
  • Anonym (sigma)
    MsFry skrev 2020-10-01 19:22:54 följande:
    Så MÅSTE det inte alls ha varit, vilket TS också skriver. Har själv sett mängder av män som innan barn är hyfsat jämställda vad gäller hushållsarbete men under kvinnans föräldraledighet ramlar in i någon form av jättebebis-syndrom och tror att hushållsservice ingår i mamma-rollen. Plus att det innan barn inte alls är lika påtagligt vad som behövs. Finns ingen mat hemma kan man lösa det på fem minuter innan middag, inga rena kläder kan man också lösa. Det är dock betydligt svårare (för att inte säga ogörbart) med småbarn. Samt att stöket i hemmet är minimalt utan barn. Allt detta ändras med barn men förvånansvärt många män vägrar göra den skiftningen av livsstil.
    Jag håller ändå inte riktigt med. Att det inte finns mat hemma är för mig ganska ansvarslöst. Rena kläder kan man såklart missa. Men ja, det här är bara min åsikt. Jag tror ändå det fanns tecken. 
  • Anonym (sigma)

    Vill också betona att jag självklart står på kvinnornas sida i alla såna här fall, MEN man har också själv ett ansvar att veta vem man ger sig in i en relation med. 


    Om vi kvinnor lärde oss se det här beteendet hos män och ratade dom skulle ju hälften av Sveriges män till sist behöva steppa upp och göra sitt i frågan om barnansvar, hushållsansvar, och allt som läggs på kvinnorna idag. Men männen kommer inte ändra på sig, dom har det alldeles för bekvämt. Mansbebisarna kommer inte ändra sig, och patriarkatet kommer inte ändra sig och stå tillbaka för att kvinnor ska ha en chans i världen precis som dom. 

Svar på tråden När ni separerat pga att mannen ni levt med inte tagit ansvar. Hur har ni gjort med barnen?