• Anonym (Sweet)

    Sluta amma nu eller sen?

    Jag ammar min 5,5 månaders bebis helt, bortsett från pyttesmakprov. Snart kommer vi så klart börja introducera mer mat.

    Vid åtta månader börjar jag jobba och den andra föräldern går på fl.

    Hur ska jag tänka kring amningen? Jag vill gärna amma så länge och mycket som möjligt då det fungerar bra för oss båda. Å andra sidan är det väl bra om de nya matrutinerna är så mycket som möjligt på plats när jag börjar jobba?

    Det känns så svårt att veta vad som blir bäst. Är det rimligt att tänka sig att avsluta amningen på ett par månader? Tänker att det kanske är lättare att byta ut mål mot ersättning/välling ju äldre barnet blir och att någon amning då redan försvunnit "naturligt" genom matintro så det blir inte så stor omställning. Eller tänker jag tokigt där? Borde jag börja smått med ersättning redan nu?

    Att fortsätta amma mer än möjligen ett mål på kvällen när min fl är slut är inget alternativ.

  • Svar på tråden Sluta amma nu eller sen?
  • JodiBabe
    Anonym (Sweet) skrev 2020-10-04 20:16:16 följande:

    Jag ammar min 5,5 månaders bebis helt, bortsett från pyttesmakprov. Snart kommer vi så klart börja introducera mer mat.

    Vid åtta månader börjar jag jobba och den andra föräldern går på fl.

    Hur ska jag tänka kring amningen? Jag vill gärna amma så länge och mycket som möjligt då det fungerar bra för oss båda. Å andra sidan är det väl bra om de nya matrutinerna är så mycket som möjligt på plats när jag börjar jobba?

    Det känns så svårt att veta vad som blir bäst. Är det rimligt att tänka sig att avsluta amningen på ett par månader? Tänker att det kanske är lättare att byta ut mål mot ersättning/välling ju äldre barnet blir och att någon amning då redan försvunnit "naturligt" genom matintro så det blir inte så stor omställning. Eller tänker jag tokigt där? Borde jag börja smått med ersättning redan nu?

    Att fortsätta amma mer än möjligen ett mål på kvällen när min fl är slut är inget alternativ.


    Gör inte mitt misstag. Dela INTE på föräldraledigheten och pressa fram nåt som du inte är redo för.

    Jag jobbar och ammar (drar hem på lunchen), det är jätteslitit och har fått gå ner till 5-6h/dag. 

    Amma som du känner, pressa inte barnet att äta, det kan vara ett barn som tar tid på sig. Man vet inte hur barnet eller man själv kommer vara i en sådan situation. Man vet inte ens om hur amningens fungerar när man delar föräldraledighet.

    Som kvinna har man dessutom det fysiska och psykiska traumat att föda och killen har, om man delar precis 50-50, 10 dagar fler än kvinnan (pappadagarna). Ta din tid och amma.
  • Tangent

    Om du trivs med amning fortsätt amma! Började jobba heltid när sonen var 11 mån. Var otroligt bekvämt att ha amningen kvar.

  • Anonym (Sweet)
    Tangent skrev 2020-10-04 20:40:50 följande:

    Om du trivs med amning fortsätt amma! Började jobba heltid när sonen var 11 mån. Var otroligt bekvämt att ha amningen kvar.


    Ok! Hur gick det när ni skulle sluta amma? Nu var ju ditt barn lite äldre men funkade det bra när du började jobba?
  • Aamon

    Allt går om ni vill.

    Gick tillbaka till jobbet efter 6 månader och pumpade då 1 gång/arbetspass. Gjorde så ca 1 månad, sedan var sonen mer intresserad av mat så jag behövde inte pumpa på jobbet. Ammade på morgonen och när jag kom hem och det funkade utan problem för oss.

  • Anonym (Fortsatt)

    Jag hade fortsatt att amma och bor du nära jobbet så hade jag åkt hem på lunch och ammat eller om barnet o pappan kommer till dig på jobbet för en amningsstund på dagen. Annars kanske du kan pumpa någon/några ggr under dagen

  • Jemp

    Har ammat båda mina ca 2 mån efter att jag började jobba.

    Äldsta drog ner på amningen rätt naturligt när han började äta fast föda (då blev det också lättare för pappan att ha honom själv), men hade kvällar, nåt mellis etc kvar.

  • Anonym (Sweet)

    Ok. Vill inte låta sur eller så men ganska få svar i tråden ger svar på mina frågor.

    Nej, allt går inte om man bara vill. Jag kan t ex inte tvinga mina bröst att släppa mjölk till en pump hur gärna jag än vill. Nej, jag kan inte amma på lunchen. Nej, vi kan inte lägga om våran föräldraledighet.

    Min fråga var alltså: Hur avvecklar jag amningen på ett så bra sätt som möjligt för min bebis som då kommer att vara ca åtta månader?

  • Anonym (Bettan)

    Jag började med att ta bort nattamning och all amning utanför hemmet.När jag sedan gick tillbaka till jobbet blev det naturligt med amning två gånger om dagen, morgon och kväll. Då var i och för sig min dotter 10mån.

  • Tangent
    Anonym (Sweet) skrev 2020-10-04 21:17:53 följande:

    Ok! Hur gick det när ni skulle sluta amma? Nu var ju ditt barn lite äldre men funkade det bra när du började jobba?


    Ja, det funkade bra med vanlig mat när jag inte var hemma. Direkt när jag kom hem ammade jag honom, all stress från jobbet försvann. Första månaderna ammade han 3-5 ggr per natt, ganska jobbigt. Eftersom jag bara har ett barn fick han amma tills han slutade självmant.

    För att avsluta amning använder en del metoden att barnet får amma när det vill, men man erbjuder aldrig.
  • Anonym (Mamma)

    Fortsätt så länge du kan! Barn ska helst ammas till ett års ålder och du kan pumpa ut mjölk och lämna hemma.

  • Anonym (Deltid)

    Jag började jobba halvtid. Liten fick lunch i form av mat av pappa och sen kom jag hem och gav mellis (amning). Så gjorde vi i en eller två månader och sen dess har jag (och pappan) jobbat 75-80%.

  • Anonym (Men)
    Anonym (Sweet) skrev 2020-10-04 22:50:03 följande:

    Ok. Vill inte låta sur eller så men ganska få svar i tråden ger svar på mina frågor.

    Nej, allt går inte om man bara vill. Jag kan t ex inte tvinga mina bröst att släppa mjölk till en pump hur gärna jag än vill. Nej, jag kan inte amma på lunchen. Nej, vi kan inte lägga om våran föräldraledighet.

    Min fråga var alltså: Hur avvecklar jag amningen på ett så bra sätt som möjligt för min bebis som då kommer att vara ca åtta månader?


    Jag vill inte vara negativ, men just vid åtta månader är de i en fas där många barn blir oroliga, så kanske inte det bästa tillfället att sluta amma som är en jättestor trygghet för de flesta barn?
  • Karin2

    Har två barn och har gjort lite olika. Med den äldsta började jag jobba när han var 8 månader. Helammade och började med mat vid 6 månader. Han var matglad så när jag började jobba ammade jag morgon och kväll första veckorna och men sen slutade jag med det också då han inte var så intresserad. Han åt vanlig mat, gröt och välling.

    Andra barnet var helt ointresserad av mat så när han var 9 månader övergick jag till ersättning från amning. Tre lite jobbiga dagar men sen var det inga problem. Han började äta mat ordentligt först när han var över ett år och åt ersättning tills dess.

    Så mitt råd är att avvakta. Det går fort för barn att vänja sig vid nya saker så man behöver inte alltid hålla på så länge. Plus att det kan vara skönt att ha amningen kvar som trygghet när du börjar jobba. Så kan bebisen tanka närhet på ett smidigt sätt.

  • cosinus
    Anonym (Sweet) skrev 2020-10-04 22:50:03 följande:

    Ok. Vill inte låta sur eller så men ganska få svar i tråden ger svar på mina frågor.

    Nej, allt går inte om man bara vill. Jag kan t ex inte tvinga mina bröst att släppa mjölk till en pump hur gärna jag än vill. Nej, jag kan inte amma på lunchen. Nej, vi kan inte lägga om våran föräldraledighet.

    Min fråga var alltså: Hur avvecklar jag amningen på ett så bra sätt som möjligt för min bebis som då kommer att vara ca åtta månader?


    Jag började jobba heltid när min ena son var 7.5 månad och han helammade då och vägrade mat.

    Jag började med 2 veckor halvtid för att han och fadern skulle få en dräglig tillvaro. Det är alltså ett tips om han inte alls velat ha mat innan det är dags. Hur som helst. Sonen insåg sin fars begränsningar ganska direkt och efter 2 veckor halvtid gick det utmärkt att jobba heltid. Dock ammade han bara när jag var hemma vilket gjorde att jag efter helgerna alltid lyckats få igång en gigantisk mjölkproduktion igen och såg ut som Dolly Parton kl 15 på måndag em men även det fungerade faktiskt.

    Det enda jag verkligen inte skulle rekommendera är att ha kvar nattamning för det är galet slitigt att jobba heltid och vakna för att amma på nätterna.

    Jag har aldrig pumpat (det funkar inte). Men ammat innan jobb, direkt jag kommit hem och innan bebisen gått och lagt sig. Den enda som avslutat amningen för att jag börjat jobba heltid var den bebisen som enbart ville amma på morgonen och dessutom sov till 8:30 varje morgon. Då gick det inte.

    Försök få till så bebisen äter lunch och mellis när du börjar jobba. Har man det på plats är det ett icke-problem att få in övriga måltider när du inte är hemma och kan langa fram brösten.
  • Anonym (Sweet)
    Anonym (Men) skrev 2020-10-07 12:07:01 följande:

    Jag vill inte vara negativ, men just vid åtta månader är de i en fas där många barn blir oroliga, så kanske inte det bästa tillfället att sluta amma som är en jättestor trygghet för de flesta barn?


    Jo, det är därför jag tänkt att det kanske är bättre att få nya matrutiner på plats innan så det inte blir allt nytt på en gång.
    Karin2 skrev 2020-10-07 12:35:14 följande:

    Har två barn och har gjort lite olika. Med den äldsta började jag jobba när han var 8 månader. Helammade och började med mat vid 6 månader. Han var matglad så när jag började jobba ammade jag morgon och kväll första veckorna och men sen slutade jag med det också då han inte var så intresserad. Han åt vanlig mat, gröt och välling.

    Andra barnet var helt ointresserad av mat så när han var 9 månader övergick jag till ersättning från amning. Tre lite jobbiga dagar men sen var det inga problem. Han började äta mat ordentligt först när han var över ett år och åt ersättning tills dess.

    Så mitt råd är att avvakta. Det går fort för barn att vänja sig vid nya saker så man behöver inte alltid hålla på så länge. Plus att det kan vara skönt att ha amningen kvar som trygghet när du börjar jobba. Så kan bebisen tanka närhet på ett smidigt sätt.


    Ok! Ja, mitt barn verkar också intresserat av mat redan nu så det kanske går fort att få in honom på det spåret.
  • Elin P

    Jag vande barnet vid att bara äta annan mat dagtid tills jag skulle börja jobba, min man var hemma från att han var 7 månader ungefär. Så bebisen åt mat men också ersättning i början på dagarna. Jag började nog ett par månader innan med att vänja av en amning åt gången på dagen. Det funkade väldigt bra. Jag ammade delvis sen tills han var 10 månader, då ville han inte mer.

  • Elin P

    Man kan ju behålla amningen på kväll och natt precis hur länge man vill fast man jobbar. Vi har delat fl lika med alla våra tre barn och det har gått hur bra som helst att bytas av vid 7-8 månader. Jag fattar inte varför inte det skulle gå bra om barnet har en närvarande pappa. Förvånar mig faktiskt en del svar i den här tråden. Det är 2020 men låter som om det vore 1920.

  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Sweet) skrev 2020-10-04 22:50:03 följande:

    Ok. Vill inte låta sur eller så men ganska få svar i tråden ger svar på mina frågor.

    Nej, allt går inte om man bara vill. Jag kan t ex inte tvinga mina bröst att släppa mjölk till en pump hur gärna jag än vill. Nej, jag kan inte amma på lunchen. Nej, vi kan inte lägga om våran föräldraledighet.

    Min fråga var alltså: Hur avvecklar jag amningen på ett så bra sätt som möjligt för min bebis som då kommer att vara ca åtta månader?


    Ingen fara, men jag tror att många bara vill få fram att du inte måste sluta amma för att du jobbar heltid - även om du inte pumpar. Jag gjorde det i nästan ett år. Ifall du vill fortsätta amma så se till att ni ett par veckor innan du börjar jobba börjar dra ner på amningarna under jobbtid och ersätter dem med annan mat (och/eller mer amning på övrig tid). Ditt barn får amma när du är där och äta annat när du inte är det.

    Dina bröst kommer att anpassa sig. Visst finns det en risk för att du får mjölkstockning, särskilt om du inte ALLS kan pumpa eller handmjölka ut lite om läget skulle bli väldigt spänt. Om du minskar ner över ett par veckor så bör det dock vara ganska smärtfritt, men ha en plan redo ifall du märker av att det går åt fel håll.

    Ifall du INTE vill amma och jobba, så gör du ungefär samma, men ersätter alla mål med annan mat och ersättning. Dina bröst kommer att må bättre av att trappa ner över ett par veckor, men det kan vara svårare för barnet att acceptera än att bara sluta tvärt. Som jag ser det så gäller det att få två huvudsakliga områden inom kontroll: dels att barnet får i sig tillräckligt med näring och vätska från en annan källa och dels att få barnet att somna utan att amma. Samma sak här: ha en plan redo ifall du känner av att dina bröst blir spända på ett dåligt sätt - ju tidigare du tar itu med det desto mindre risk för att det går illa.

    Lycka till!!
Svar på tråden Sluta amma nu eller sen?