• Sat 17 Oct 2020 09:41
    1560 visningar
    14 svar
    14
    1560

    "Amma inte mer än 8 minuter"

    Varje gång jag är till bvc med sonen säger sköterskan till mig att inte amma sonen (1månad) mer än 8 minuter på var sida för enligt henne är det den tiden det tar för ett barn att tömma bröstet. Jag hittar inte någon information som är ens i närheten av det någon annanstans utan det brukar oftast heta att barnet ska amma tills hem vill sluta... Någon annan som fått höra detta?

    Jag amma och ger tillägg just nu men skulle gärna vilja helamma i framtiden och är tveksam till att den här sköterskans sätt ska få mig dit...

  • Svar på tråden "Amma inte mer än 8 minuter"
  • Sat 17 Oct 2020 09:43
    #1

    Det tog 20 minuter för min bebis att tömma ett bröst och då kändes det verkligen att det var tomt.

    Vill du öka mjölkmängden i brösten så måste du amma mer. Fri amning betyder ju just det, att amma så ofta och så länge man vill

  • Anonym (Hej)
    Sat 17 Oct 2020 10:59
    #2
    Majala skrev 2020-10-17 09:41:05 följande:

    Varje gång jag är till bvc med sonen säger sköterskan till mig att inte amma sonen (1månad) mer än 8 minuter på var sida för enligt henne är det den tiden det tar för ett barn att tömma bröstet. Jag hittar inte någon information som är ens i närheten av det någon annanstans utan det brukar oftast heta att barnet ska amma tills hem vill sluta... Någon annan som fått höra detta?

    Jag amma och ger tillägg just nu men skulle gärna vilja helamma i framtiden och är tveksam till att den här sköterskans sätt ska få mig dit...


    Åh skrev ett långt svar och råka klicka bort allt. Så en snabbversion nudå.

    Hej!

    Det tar olika tid för bebisar att amma, bvc kan omöjligt veta hur det funkar för er. Tips från bvc brukar ofta vara undermåliga gällande amning tragiskt nog. Har du fb så gå med i amningshjälpens slutna grupp.

    Om du vill helamma så satsa på att bara amma under tid. Mina 3 första månader bestod av amning. Bebis tankar mat, närhet och beställer mer mat.

    Ett ex (tiderna jag angiver är inga satta minuter, en bebis ammar så längde den vill och olika länge)

    Du ammar 15 min. Ger tillägg. I en ökningsperiod fortsätter du amma 15 min. Bebisen är inte nöjd, du ger mer tillägg.

    =bebis får mer och mer ersättning.

    Tänk såhär:

    Du ammar 15 min. Bebis upplevs ledsen och vill inte släppa bröstet. Låt bebis amma längre. Bebis kan vara missnöjd 1-2 dagar, tills kroppen fått fram rätt mängd mjölk. Bebisen tuttar ivrigt, lägger en beställning och kommer sedan vara nöjd.

    Kan också tillägga att vid 3 månader (för MIG, kan variera)ungefär så upplevs brösten "tomma" och blir inte överfulla, stenhårda osv. Det är FULLT normalt, mjölken är inte slut. Det är kroppen som ställt in en lagom nivå.

    Många tror då mjölken tagit slut och ger ersättning.

    Hur mycket ersättning ger du?

    När du ammar och fasar ut ersättningen så tänk att bebis behöver ligga vid bröstet för att beställa.

    Lycka till :)
  • Anonym (Hej)
    Sat 17 Oct 2020 11:03
    #3
    Anonym (Hej) skrev 2020-10-17 10:59:18 följande:

    Åh skrev ett långt svar och råka klicka bort allt. Så en snabbversion nudå.

    Hej!

    Det tar olika tid för bebisar att amma, bvc kan omöjligt veta hur det funkar för er. Tips från bvc brukar ofta vara undermåliga gällande amning tragiskt nog. Har du fb så gå med i amningshjälpens slutna grupp.

    Om du vill helamma så satsa på att bara amma under tid. Mina 3 första månader bestod av amning. Bebis tankar mat, närhet och beställer mer mat.

    Ett ex (tiderna jag angiver är inga satta minuter, en bebis ammar så längde den vill och olika länge)

    Du ammar 15 min. Ger tillägg. I en ökningsperiod fortsätter du amma 15 min. Bebisen är inte nöjd, du ger mer tillägg.

    =bebis får mer och mer ersättning.

    Tänk såhär:

    Du ammar 15 min. Bebis upplevs ledsen och vill inte släppa bröstet. Låt bebis amma längre. Bebis kan vara missnöjd 1-2 dagar, tills kroppen fått fram rätt mängd mjölk. Bebisen tuttar ivrigt, lägger en beställning och kommer sedan vara nöjd.

    Kan också tillägga att vid 3 månader (för MIG, kan variera)ungefär så upplevs brösten "tomma" och blir inte överfulla, stenhårda osv. Det är FULLT normalt, mjölken är inte slut. Det är kroppen som ställt in en lagom nivå.

    Många tror då mjölken tagit slut och ger ersättning.

    Hur mycket ersättning ger du?

    När du ammar och fasar ut ersättningen så tänk att bebis behöver ligga vid bröstet för att beställa.

    Lycka till :)


    Skrivit fel här!!!

    Om du vill helamma så satsa på att bara amma under tid. Mina 3 första månader bestod av amning. Bebis tankar mat, närhet och beställer mer mat.

    INTE amma under tid. Skulle stå "om du vill helamma så satsa på att bara amma under en tid."

    Alltså inte planera in för mycket så amningen blir en stress om du inte kan göra allt som tänkt.
  • Sat 17 Oct 2020 11:17
    #4

    Att suga på ett "tomt" bröst stimulerar mjölkproduktionen så det låter ju konstigt. Möjligen om han behöver gå upp mer i vikt att äta från båda brösten först?

  • Sat 17 Oct 2020 12:35
    #5

    Ett par dagar ammade jag på dagarna utan ersättning. På kvällarna låg han då bara vid bröstet och skrek utöver sig om jag försökte lägga bort honom istället för att byta bröst, blev inte nöjd förrän han fick godnattflaskan, sedan fick han en till flaska under natten då han sover längre på flaska. Någon gång fick han fått en flaska på dagen då jag upplever att han inte blir nöjd med det han får av mig oavsett hur länge vi sitter. När jag sa det till bvc sköterskan fick jag typ skäll och hon sa att jag skulle ge en flaska på morgonen, en på dagen och en på kvällen så skulle han bli nöjdare och det blev han men tror ju knappast det hjälper min mjölkproduktion.

    Tror jag ska kontakta ammningsmottagningen till veckan för hjälp

  • Mascar­aklump­ar
    Sat 17 Oct 2020 12:54
    #6

    Jag antar att han gått upp lite dåligt i vikt i och med att du ger tillägg? Det kan ju vara så att sköterskan oroar sig för att han ska bli för trött för att orka få i sig tillräckligt med ersättning.. Generellt finns det inga råd om att begränsa amningslängden utan tvärtom är ju rådet att låta barnet suga så ofta och länge det vill, men i enskilda fall kan det finnas faktorer som gör att man rekommenderar något annat.

    Det kan förstås också vara att detta är ett råd som sköterskan alltid ger, och i så fall är det ju inte rätt.

  • Anonym (H)
    Sat 17 Oct 2020 13:07
    #7

    Otroligt dåligt råd om de behöver få upp produktionen. Hon är troligen bara okunnig. Amma längre så ska du se att du snart inte behöver lägga till ersättning.

  • Sat 17 Oct 2020 13:42
    #8

    Bvc är oftast inte utbildade inom amning. Amma fritt, så ofta och så länge ungen vill. Det ökar produktionen. Om det innebär att sitta hela kvällen så gör det. Så var det för mig första tiden med min yngsta. Så småningom minskade amningstillfällena och han åt även fortare, men inte redan vid en månad.

  • Sat 17 Oct 2020 14:51
    #9
    Mascaraklumpar skrev 2020-10-17 12:54:26 följande:

    Jag antar att han gått upp lite dåligt i vikt i och med att du ger tillägg? Det kan ju vara så att sköterskan oroar sig för att han ska bli för trött för att orka få i sig tillräckligt med ersättning.. Generellt finns det inga råd om att begränsa amningslängden utan tvärtom är ju rådet att låta barnet suga så ofta och länge det vill, men i enskilda fall kan det finnas faktorer som gör att man rekommenderar något annat.

    Det kan förstås också vara att detta är ett råd som sköterskan alltid ger, och i så fall är det ju inte rätt.


    Han fick en infektion sin första vecka på jorden som gjorde honom trött så han orkade inte äta ordentligt och iom att han fick i sig för lite mat orkade han inte kämpa mot infektionen så det blev en ond cirkel, därav ersättning. Infektionen är däremot borta sedan länge och han går nu upp bra i vikt så tror inte att hon är rädd för något sådant.
  • Sat 17 Oct 2020 15:19
    #10

    Enligt min senaste BVC-sköterska, så hade hon haft en timmes utbildning i amning. En timme! Du kan fråga vilken erfaren mamma som helst och få bättre råd.

    Nej, 8 minuter är något din sköterska tagit ur luften. En del barn äter snabbt och effektivt och är mätta på 5 minuter. Andra äter långsamt och tar en timme på sig. Tumregeln för riktigt små barn är att amma tills de somnar. Sedan kan du byta blöja eller något och så se om det inte går att trycka in lite mer mat efter det.

  • Anonym (r)
    Sat 17 Oct 2020 17:37
    #11

    Ett totalt felaktigt råd, idiotiskt skulle jag vilja säga.
    Låt barnet suga så länge det själv vill
    Ju mer barnet suger desto mer mjölk produceras

  • Sat 17 Oct 2020 18:19
    #12

    Vårt första barn hade dålig viktuppgång och jag fick mycket sår. Hade extra viktkontroller via bb denna gången och fick schema att varje måltid amma 10min/bröst, amma båda brösten och sen fick pappan ge ersättning tills bebis va mätt medan jag pumpade 10 min/bröst för att öka produktionen.

    Funkade toppen för oss. Kunde fasa ut ersättningen vissa mål och behövde då inte pumpa den omgången. Slutade helt med ersättning efter ca en vecka. Bebis är nu 5veckor, jag helammar och bebis går upp bra i vikt utan att jag fått några sår på brösten.

Svar på tråden "Amma inte mer än 8 minuter"