• Anonym (Ts)

    Äter ALLA barnfamiljer godis/chips/popcorn eller liknande fredag och lördag?

    Lägger som ett eget inlägg (svarade på en annan). Ni får gärna reflektera över beteendet hos barnen i detta: 

    Det är lite svårt att förklara varför detta med skärm och ätande känns fel (i just den här utsträckningen, inte som när man ser en bra film på en lördag och äter gott samtidigt).

    Men våra barn är liksom besatta av att sitta för sig själva och äta med skärm. Om det är en vanlig kväll och vi bara är hemma. Så frågar ett barn efter tex en frukt. Ja visst säger vi. Då frågar barnet direkt efter att få se på skärm samtidigt. För att då kombinera ätandet med skärmtittande. Helt enkelt så blir allt ätande med skärm med ett mysätande, inte för att kroppen behöver något att äta. Och en grund för övervikt är ju att inte skilja på hunger och sug. Hungrig = äta mat, sugen =vill ha godis (men ska kanske inte alltid ge efter för det suget). Om man alltid äter framför skärm ökar ju risken för övervikt (säger forskningen) just eftersom man inte hinner märka kroppens signaler lika mycket. 

    Så vi införde en regel att vill man ha något att äta på vardagskvällarna efter middagen, tex en frukt, så får man förstås det men man får inte skärmtid samtidigt. Just för att bara bryta ovanan att alltid koppla samman mys med ätande. Och hjälp vad upprörda barnen har varit kring detta... Men jag tar gärna era reflektioner kring detta för det har varit en grej som oroat mig väldigt, denna extrema koppling mellan ätande/mys/skärm men vet ju förstås inte om vi går rätt väg.  

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Fysan) skrev 2020-10-18 10:27:13 följande:
    Jag har tvåäggstvillingar och de har fått samma uppfostran och blivit erbjuden likadan mat och godsaker. Den ena är en godisråtta som inte verkar ha något stopp när det gäller sötsaker, den andra äter sällan upp allt sitt lördagsgodis. Det är inte så att barn är oskrivna blad som man formar hur man vill, man föds med väldigt olika förutsättningar.
    Jag tror att det är viktigt att skapa goda vanor och värderingar kring mat och hälsa när barnen är små men tyvärr så går det inte att sudda ut ett medfött sockersug, det handlar om att lära sig att hantera det.
    Viktigt att ha i bakhuvudet när man dömer andra i hur man gör och är!
  • Anonym (Ts)
    Fiona M skrev 2020-10-18 10:28:48 följande:
    Vad är syftet med att låta dem frossa på lov (uppkommer inte samma problem då? Hur löser ni dem då?) Istället för att lära måttlighet året om?
    Tja, vi vuxna vill äta lite mer sånt på lov och då har vi ju äldre de blivit varit lite tvungna att låta dem få lite mer också. 

    Och vi har ju under terminerna pekat tydligt på att vi är strikta då för att vi får lite mer under lov. Och tvärtom. 
  • Anonym (Ts)
    nernu skrev 2020-10-18 13:10:21 följande:
    Förstår inte ditt resonemang. De kan inte äta godis på lördagar för då vill dom ha igen och igen och kan inte sluta. Men det går bra att äta hur mycket som helst under lov? Hur får ni dom att förstå att det inte blir mer godis när lovet är slut då?

    Sällar mig till gänget som tror att det är farligt att göra för stor grej av godis och sånt. Mina föräldrar hade aldrig chips godis och läsk hemma. Så fort jag kunde började köpa mycket chips och godis som jag gömde mig och åt ensam. Har fortfarande problem med att äta onyttiga saker framför andra på ett kontrollerat sätt för det har jag aldrig gjort. Sötsaker ska man proppa i sig ensam så man slipper skämmas. Väldigt osunt.
    Det är faktiskt inte ett problem för vi är ju jättetydliga med att det är det som gäller. Och vi förvarnar för det också. 

    Vi äter ju ofta godis ihop när vi väl köper det för då är det tex jul eller vi firar inledningen på ett lov med en bra film och godis eller liknande. Men de sitter gärna för sig också med godis. 
  • Anonym (Ts)
    fjanten skrev 2020-10-18 13:17:59 följande:
    Men varför kan ni vara jättetydliga med att det är OK att perioda med sötsaker, men INTE vara jättetydliga med att det är OK att äta en särskild mängd sötsaker en dag i veckan?
    Det kan vi förstås! Det är inte det. Utan mer att jag upplever, som flera andra också beskrivit, att lördagsgodis varje lördag skapar ett stort beroende som innebär en längtan efter godis som börjar redan på morgonen och påverkar hela dagen. Och om det någon gång inte blir godis den dagen är det kaos. Så det är det jag velat undvika. Och jag vet också från min egen uppväxt att mängderna gärna ökar med åren. Så det skapar ett osunt beteende med lördagsgodis. 

    Och jag vet att skulle vi säga ja till popcorn fredag/lördag varje vecka skulle de snabbt ledsna och istället förvänta sig chips. Och då ökar mängderna där och så är det snabbt ganska onyttigt i mängder och antal gånger. 

    Vi har mer kontroll på totalen över året helt enkelt när vi tillåter mer korta ledighetstillfällen än varje helg. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Fysan) skrev 2020-10-18 13:23:02 följande:
    Om det sätt ni har nu funkar så tycker jag inte nu ska ändra på det bara för att anonyma tyckare på Familjeliv säger det. Tror du eller din man att det är en vinst för er som familj att ändra på era regler så ska ni däremot göra det.
    Håll ett familjeråd. Diskutera med era barn hur de vill ha det och varför. Vill de ha lördagsgodis istället för som ni har det nu? Ja, då får ni vara tydliga med att det blir mindre godsaker på loven. Det behöver ju inte bli strikt inget extra men en klar minskning är rimligt. Tycker barnen att lördagsgodis är värt det så kanske ni ska göra en ändring. Ett råd är att ha ett första familjeråd där ni bara diskuterar vad alla vill men inte fattar beslut. Efter en dag eller två sätter ni er ner igen och bestämmer vad som ska gälla men var tydliga med att det kan ändras igen om det inte fungerar och att det är ni vuxna som bestämmer.
    Jag tycker inte man ska tala om tjock och vikt med barn i onödan men man kan tala om hälsa och nyttigt kontra onyttigt. Förklara vad som händer i kroppen, att blodkärlen kan påverkas, att man kan få diabetes och att man kan bli sjuk om man äter en massa onyttigheter hela livet.
    Jag frågade min äldsta igår hur hon tycker det borde vara. 

    Två vardagar per vecka ska de få äta frukt/grönsaksstavar på sitt rum med skärm på kvällen. Fredag och lördag något i form av popcorn/chips/godis. Och söndagskvällen även den med frukt/grönsaksstavar. 

    Alltså tycker barnet att fem kvällar av sju ska ätas något (varav onyttigare två kvällar) utifrån perspektivet äta för att det är gott och mysigt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Fysan) skrev 2020-10-18 13:23:02 följande:
    Om det sätt ni har nu funkar så tycker jag inte nu ska ändra på det bara för att anonyma tyckare på Familjeliv säger det. Tror du eller din man att det är en vinst för er som familj att ändra på era regler så ska ni däremot göra det.
    Håll ett familjeråd. Diskutera med era barn hur de vill ha det och varför. Vill de ha lördagsgodis istället för som ni har det nu? Ja, då får ni vara tydliga med att det blir mindre godsaker på loven. Det behöver ju inte bli strikt inget extra men en klar minskning är rimligt. Tycker barnen att lördagsgodis är värt det så kanske ni ska göra en ändring. Ett råd är att ha ett första familjeråd där ni bara diskuterar vad alla vill men inte fattar beslut. Efter en dag eller två sätter ni er ner igen och bestämmer vad som ska gälla men var tydliga med att det kan ändras igen om det inte fungerar och att det är ni vuxna som bestämmer.
    Jag tycker inte man ska tala om tjock och vikt med barn i onödan men man kan tala om hälsa och nyttigt kontra onyttigt. Förklara vad som händer i kroppen, att blodkärlen kan påverkas, att man kan få diabetes och att man kan bli sjuk om man äter en massa onyttigheter hela livet.
    Vi har ALDRIG nämnt ordet vikt i samband med ätande. Aldrig pratat om vår egen vikt eller ätande framför barnen. Någonsin. 

    Våra barn är normalviktiga vill jag också tillägga. 

    Alltså jag skrev tråden här för att mitt äldsta barn igår blev oerhört sur över att vi inte tog fram popcorn och det var just på temat att Alla andra får. 

    Vi har ju det här upplägget vi har för att det passar bäst för oss vuxna. Vi klarar då att inte äta onyttigheter under långa perioder under terminerna, vi avgiftar oss själva så att säga. Äter lchf långa perioder just för att få bort suget för sött och kolhydrater och äta bra mat i lagom mängder. För hälsan framför allt. Men då brukar vi också tycka det är ok att äta lite mer godis mm under lovet eftersom vi vet att vi går tillbaka till bra vanor en lång period sen. 

    Så det är väl det som är problemet med en förändring. Ska vi få fortsätta äta som vi vill och mår bra av under terminerna men äta lite mer under loven så krockar det med barnen som skulle bli vansinniga om de inte fick mer liberalt under lovet om vi äter så...  Och om de ska få äta mer vanliga veckor så behöver man ju vara striktare under loven. 
  • Anonym (Ts)
    Just Precis skrev 2020-10-18 13:44:32 följande:
    Men frukt och grönsaker kan de väl få fri tillgång till? Fattar inte?

    Ni behöver väl inte äta det som barnen äter? Låt dem plocka ihop varsin egen påse lördagsgodis. Eller köpa en sån liten påse chips på fredagen? Behöver ju inte duka upp världens snacksbuffe om ni vuxna har svårt att hålla fingrarna i styr.

    Om vi fikar med barnen brukar vi vuxna ofta hoppa över bullen men unna oss en cappuccino eller nåt istället, det viktiga är väl själva ritualen, inte att alla äter samma. Så kan ni ju tänka vid fredagsmyset också, så slipper ungarna ärva er stigmatiserade relation till godsaker.
    JA de får fri tillgång till det. Bara att de inte får äta det på sitt rum med skärm till vissa dagar, för att lära sig skillnad mellan hunger och sug. Att sug kan man ha men det behöver man inte tillfredsställa i alla lägen. Men däremot hunger ska och bör man tillfredsställa. 

    Nej, vi behöver absolut inte äta det som de äter. Problemet är att vi vuxna som inte äter godis på hela hösten kanske vill äta lite mer fritt kring jul. Vi har våra vanor och ovanor och kan inte ställa om våra beteenden helt och vi har ju hittat ett sätt som funkar för oss. Så vi vill inte förändra det. Och om barnen får mer under hela hösten vill vi inte låta dem äta som vi under julen och DET skulle skapa konflikter. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Fysan) skrev 2020-10-18 13:46:07 följande:
    Jag tror du ska lita på din känsla här, det är hur som helst inget barn som blir skadat av att inte få äta godis ensam framför en skärm. Det är inget stort fel du begår även om det är så att din känsla skulle vara felaktig och är din instinkt rätt så är det en stor vinst att inte förstärka det beteendet. Jag utnyttjar det här med att det är lätt att stoppa i sig saker framför en skärm till att få i mina barn grönsaker. Både det ena och det andra som de aldrig annars skulle äta kan slinka ner framför TVn när de väntar på middagen.
    Tack, det är just det det handlar om, att inte förstärka ett beteende som för mig känns lite fel. 
    Mina barn äter massor med äpplen och typ stavar av gurka och morötter. Just gärna framför skärm. Så mer av det behöver de inte. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (1) skrev 2020-10-18 14:05:00 följande:

    Men det är väl självklart att om man har bestämt att det är godis enbart på lördagar då ska det alltid vara godis varje lördag utan undantag. Ska man göra något en viss lördag så tar man med godis som kan ätas på plats eller på vägen. Man kan inte hoppa över en sak som man lovat bara för att. Du som vuxen kan bestämma mängden så att det inte ökar.


    Det jag tycker är svårt att i vår familj är fredagskvällen är lika mysig som lördagskvällen. Vi äter god middag båda kvällarna och njuter av helgkänslan båda kvällsrna. Hur gör ni som bara äter något gott EN kväll, varför är det just den kvällen och inte båda?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (111) skrev 2020-10-18 16:15:18 följande:

    Har du en ätstörning ts? Jag menar alltså inte att hoppa på dig utan en seriös undran om du har ett osundförhållanse till mat? Tycker sättet du resonerar på och rädslan att dina barn ska bli överviktig inte känns riktigt sund

    Att dom äter något gott en dag i veckan och får äta fritt över jul kommer inte att göra varken till eller från för dina barn. När det heller inte är sånt förbud kommer det inte vara värsta grejen runt jul heller att måsta trycka så mycket man bara hinner så länge det finns. Iaf ditt äldsta barn börjat ju dessutom vara så stor att hen börjar ha egna pengar och risken är ju då att hen lägger varenda öra den får och har på godis o sånt och då är risken att hen blir överviktig


    Ja men det har väl framgått av tråden att jag har. Jag blev överviktig i tonåren av felaktiga ätbeteenden och det är därför jag nojjar så över att mina barn ska gå samma väg. Jag vet inte vad som är ett helt sunt ätande när det gäller onyttigheter för jag har aldrig haft det.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Fysan) skrev 2020-10-18 19:04:38 följande:
    Fast jag vet massa familjer där man inte får äta annat än i köket. Det är många som inte vill ha matkladd och hitta rester i barnens rum. Andra skäl bakom men leder till liknande begränsningar. Är det lika sjukt kontrollerande att inte låta barnen äta mackor i sängen? För barnen är det väl en regel som en annan.
    Alltså barnen äter mellis var de vill, yoghurt i köket men macka i sovrummet osv. Så det är inte så att de inte får äta i sina rum. Det har bara handlat om just det här ätandet på kvällen, några dagar i veckan. Som ett sätt att bryta ett beteende och känna skillnad på hunger och sug. 

    Men man får städa ofta när man låter barnen äta saker i sina rum...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (hm) skrev 2020-10-18 19:15:56 följande:
    Men det är ju inget fel i att njuta av något extra en dag i veckan för era barn, och helt klart mysigt att titta på någon film samtidigt. Det är inget fel att njuta av mat, det är inte samma som att vara missbrukare. 

    Det är visserligen inte normalt att enbart använda mat som tröst eller socker som en drog, men det är heller inte normalt att enbart äta mat för att man är hungrig, då kan man ju lika gärna äta samma sak varje dag.

    Det är helt okej att njuta av goda saker, bara inte varje dag.
    Fast det är den balansen jag tycker tippat över för långt. Dvs de ser allt de stoppar i munnen som något som ska vara gott och mys (dvs med skärm) och det både vardag och helg. Det oroar mig. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (1) skrev 2020-10-18 20:33:37 följande:
    Jag tror att de flesta har lite sug efter saker, sött, snask eller annat. Men det är det man måste lära sig att hantera. Sanningen är att barn måste lära sig hur man äter lagom. Mitt barn är 6 lärde sig för längesedan hur man tar en lagom portion godis från en bytta och att vara nöjd med det. Men på samma sätt som vi var tvugna att lära barnet att man inte går till lekplatsen kl 19 när man är 3 år så fick vi öva även på det här med godis. Inte genom att förbjuda godis utan genom att visa vad som är lagom.
    Men precis! Vi pratar massor om vad som är lagom mängd fika när man är på kalas. Att inte alltid be om mer när man fått bullar/kakor eller liknande. 

    Och när de får köpa godis så handlar ju de det i affären och får välja den mängd vi bestämt. Men vi har ingen aning om ifall den mängd vi bestämt (200 gr) är lagom och rimlig. För vi har inte den känslan i oss naturligt och ingen annan berättar någonsin hur mycket som är lagom i såna här sammanhang. Vare sig av godis eller chips eller kakor på ett kalas. Så vi famlar oss fram i mörkret.  
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ture) skrev 2020-10-18 22:19:31 följande:
    Här mumsar vi på lördagarna. Tio bitar lösgodis var. Ibland blir det något snacks på fredagen, men då i varsin liten skål.
    Fast det där skulle aldrig funka hos oss. Att det ibland blir något snacks på fredagen. Ibland? Blir det snacks en fredag så vill de ha fredagen därpå och sen skulle det bli hysteriskt om det inte blev fredag 3.  
  • Anonym (Ts)
    chrissepisse skrev 2020-10-19 07:10:12 följande:
    Om man har bestämda dagars för mys eller inte spelar väl egentligen ingen roll. Det är ju summan av onyttigt intag och ätmönster som jag tror att ts är ute efter. Om barnen vänjer sig vid att äta hembakta kakor fyra gånger i veckan är det på sikt inte en mer hälsosam vana än att äta popcorn på fredagen och godis på lördagen.

    Jag förstår att ts vill vara försiktig med att lära barnen att mys = äta. Slentrianätande är en dålig vana. Samtidigt måste man hitta balansen mellan förbud och sunda matvanor på det stora hela.
    Väldigt väl sammanfattat av det jag är ute efter! 

    Minska mängden slentrianätande bara ur myssynpunkt. Välja aktivt när man mysäter helt enkelt. 

    Hitta en balans i totalen, över veckan och över året. 
Svar på tråden Äter ALLA barnfamiljer godis/chips/popcorn eller liknande fredag och lördag?