• Bjoer

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Just ja, intressant fotnot. Om otrohet skulle varit olagligt så lär flörtande med gifta eller upptagna kunna klassas som anstiftan till brott. Om man nu vill använda lagen som något slags moraliskt rättesnöre.

    www.aklagare.se/ordlista/a/anstiftan/

  • Bjoer
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-11 01:39:57 följande:
    Inte helt oskyldig för sveket?

    Eller för konsekvenserna?

    Eller vad är man inte helt oskyldig till?
    För mig är det nog egentligen ingen skillnad. Det är ju bara lite olika perspektiv på samma sak. Det handlar ju liksom om konsekvenserna av sveket.
  • Bjoer
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-11 01:37:07 följande:
    Hur är det att lyfta frågan ett snäpp?

    Nej, jag har inget emot om folk flirtar med min partner under förutsättning att de respekterar ett nej från honom (precis samma gäller för övrigt om han vore singel). Jag har inget behov av en sådan överenskommelse.

    Däremot tycker jag att det är väldigt märkligt om man flirtar med någon när partnern är med eller om man är nära vän med partnern. Det skulle jag tycka vore lite genant (av den som flritade alltså).
    Jag skulle nog säga att det faktiskt är att lyfta frågan ett snäpp, även om det inte var på ett så elegant vis. Frågan lyfts till ett samhällsperspektiv istället för att bara handla om vad som sker mellan de tre inblandade. Om den allmänna inställningen var att man inte flörtar eller ligger med personer i förhållanden så skulle otroheterna minska stort. Antalet krossade förhållanden och familjer skulle minska. Att det sen beror på färre tillfällen istället för att folk är mer benägna att tacka nej till möjligheten spelar liksom ingen roll. Ingen skulle veta skillnaden när det kommer till just deras partner. Så i praktiken skulle samhället vara bättre. Är inte det något att sträva efter, oavsett hur man ser på det individuella ansvaret i fallet?
  • Bjoer
    Akidoki skrev 2020-11-11 10:56:01 följande:
    Nej, det är inte värt att sträva efter, eller för den delen att lyfta det ett snäpp, då i den här diskussionen det är den otrogna mannen och en kvinnlig älskarinna som är huvudfokus.

    Kvinnan är inte ansvarig för mannens beteende, och om det ska lyftas ett snäpp ska vi lägga samma ansvar på män. De är inte bara ansvariga då för att själva vara trogna, men också för att inte STJÄLA kvinnor.

    Eller också kan var och en få äga sig själva och ansvara för sig själva.

    Men jag har förstått att det är alldeles för liberalt för somliga.
    Notera hur hela min text är könsneutral och du direkt gör det till en könsfråga. Givetvis är man ansvarig för att vara trogen OCH för att inte flörta med upptagna. Det står inte i motsättning till att äga sig själv och ansvara för sig själv.

    Lustigt att ta upp liberalism också. I vilket samhälle tror du att du känner dig mest fri; I det där du kan lita på att dina medmänniskor vill dig väl eller det där alla i princip bara ser till sina egna behov?
  • Bjoer
    Akidoki skrev 2020-11-11 15:53:46 följande:
    Att ansvara kollektivt för andras förhållanden ter sig synnerligen konservativt. Speciellt som TRÅDEN problematiserar älskarinnor. Kvinnor ska kollektivt ansvara för att män inte är otrogna, i vanlig ordning.

    Du har inte i din text vilken jag citerade ursprungligen gjort någon annan avgränsning eller för den delen breddning.
    Eh, det är snarare allmängiltigt i de flesta samhällen att du har ett ansvar gentemot dina medmänniskor. Även de du inte känner personligen. Det är liksom det som ÄR ett samhälle.

    Ingenstans i tråden står det att kvinnor kollektivt ska ansvara för att män inte är otrogna. Det är ditt antagande och din (felaktiga) tolkning.

    Jo, eftersom jag uttryckte mig uppenbart könsneutralt genom hela texten så har jag gjort den breddningen. Normalt inses det genom läsförståelse.

    Resten av ditt inlägg är, tja, goddag yxskaft.
  • Bjoer
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-11 15:50:39 följande:
    Jag blir ledsen om min kompis går bakom ryggen på mig.

    Jag blor ledsen om min partner går bakom ryggen på mig.

    Vem en okänd människa som jag inte har någon som helst kontakt med har en relation med är mindre intressant för mig.

    Den okände sårar mig inte i detta fall däremot min vän och min man.

    Men det ser ju du och jag olika på, vilket vi konstaterat tidigare i tråden.
    Det här är en konstig distinktion, anser jag. Om någon okänd har en relation med din man, blir du inte sårad då? Är dennes relation mindre intressant? Nog är det väl så att en okänds relation är intressant om den är med din man men inte om den är med någon annan?

    Du skriver också att du blir ledsen om din kompis går bakom ryggen på dig. Men om den öppet har sex med din man, blir du inte ledsen då? Typ "Jag hade sex med din man igår.", är det alltså ok? Eller skulle du fortfarande känna dig sviken av din kompis?

    Det är ju här som man kan fråga sig, varför är det mer ok att såra någon (dvs, handla på ett sätt man vet kommer skada eller såra någon emotionellt) bara för att man inte känner den? Ett normalt moraltest brukar ju vara, om du inte vet vilken person du är i den här situationen, är allas handlande fortfarande ok? Det innebär ju oftast att, ur en moralisk synvinkel, så är tredje part lika viktig som du eller den du känner. Sen är det ju förståeligt om man personligen bryr sig mer och känner mer med någon man känner personligen. Men det betyder ju inte att man moraliskt kan skita i andra människor.
  • Bjoer
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-12 01:21:38 följande:
    Jag blir inte sårad av dennes handling nej, endast av min mans handling. Den okändes relation är fullständigt irrelevant, det är vad min man väljer att göra som är intressant.

    Om hon berättar i efterhand är det ju fortfarande att gå bakom ryggen.

    Skillnaden mellan oss är inte att jag tycker att det är ok att såra någon man inte känner utan att jag inte anser att en okänd älskarinna sårar någon.

    Givetvis har man även ansvar för sina handlingar mot okända.
    Men varför skulle du bli sårad om det var din vän då? Handlingen är densamma. Vad de lovat är detsamma. Det finns ingen väsentlig skillnad i om det är din vän eller en okänd person som har sex med din partner. Ingen går bakom ryggen på dig om de inte försöker dölja det.

    Att en okänd älskarinna inte sårar någon är ju empiriskt fel. Mängder med folk är arga inte bara på partnern, utan också på älskaren/innan. Så uppenbarligen är risken stor att denne sårar någon. Dessutom skulle handlingen inte ske utan älskaren/innan så det är uppenbart att dennes handling direkt leder till att någon blir sårad. Det här är ju fakta och inte åsiktspunkter.
  • Bjoer
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-12 05:41:32 följande:
    Det är ju juat att föra över ansvaret till nån annan än den som faktiskt "begår otroheten" som jag är emot.
    Fast det är det väl ingen som försöker göra? Det har ju påpekats flera gånger. Fler ansvariga betyder inte mindre ansvar per person.
  • Bjoer
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-12 10:51:20 följande:
    Nejdå, moral är inte individuellt, moral är vad samhället anser vara rätt eller fel, inte vad personen själv tycker är rätt eller fel. När en persons egna värderingar avviker från samhällets värderingar anses personen vara omoralisk trotts att personen själv anser sig vara moralisk.

    Det är ju inte så att var och en kan hitta på sin egen individuella moral precis som man själv behagar för stunden och sen kommer alla acceptera det.

    Personer kan ha ÅSIKTER om moral men vad som anses vara rätt eller fel avgörs inte av individen. En pedofil slipper inte undan bara för att han själv tycker hans agerande är korrekt enligt hans egna moral. Och det är ju ganska självklart egentligen, för när man gör saker som påverkar andra så är det ju DERAS värderingar man kommer dömas efter inte sina egna. Sina egna åsikter kan man enbart applicera när man gör saker mot sig själv.
    Moral är typ "Regler för hur man agerar mot andra människor.". Det finns ingen objektiv moral utan det är subjektivt. Kan mycket väl vara individuellt eftersom vi alla anser att man ska bete sig på vissa sätt mot sina medmänniskor. Moralåsiklter som många håller med om är intersubjektiva och det är väl det som man syftar på i nån mån när man pratar om samhällsmoral. Men moral är knappast bara bundet till samhälleliga regler.
  • Bjoer
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-12 11:19:57 följande:
    Nja, moral kommer från latinets moralis, som betyder seder, dvs "regler" som samhället satt upp gemensamt inte varje persons individuella åsikter utan majoritetens åsikter. En regel är generellt inte något var och en hittar på själv.

    Att var och en sen kan tycka vad de vill om regler är subjektivt, vissa tycker de är rätt andra tycker det är fel, men det är en helt annan sak. En persons åsikter om regler förändrar inte reglerna i sig. För att reglerna ska förändras måste majoriteten av individerna gemensamt ändra reglerna och det är ett kollektivt beslut inte ett individuellt beslut.
    Var ordet kommer ifrån och vad det betyder nu behöver inte vara samma sak. Det finns inga officiella moralregler i samhället.
  • Bjoer
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-12 10:23:20 följande:
    Jo det finns en väsentlig skillnad. Det är inte alls samma handling. Vänninan går bakom min rygg, en person som jag inte vet vem det är kan inte gå bakom min rygg. Jag tänker att en vänskapsrelation handlar om att försöka göra saker som gör den amdre glad och försöka undvika saker som gör den andre ledsen som tex luras och undanhålla viktiga saker. Vi har alltså en relation som innehåller vissa (outtalade) överenskommelser. Bryter man på den principen kan man vara en dålig vän. Man har för den skulle inget som helst ansvar för partnerns otrohet. Det är för mig två helt olika saker.

    Om väninnan och mannen beeättar innan att de tänker starta en relation ser jag det inte som otrohet alls, så då känns det som en helt annan diskussion.

    Sviker någon är ett bättre ord. Jag kan försås inte säga något om vad andra blir sårade av.

    Jag anser inte att det är älskarinnans handling som sårar utan ens makes/makas. Det är ju att denne bedrar som gör en (i alla fall mig besviken) inte vad en okänd människa som jag inte har nån relation till gör. Jag anser alltså inte att hon gör något mot mig. Jag anser alltså i te att älskarinnans handling direkt leder till att någon blir sårad. Men det kan jag tydligen i te anse då det är faktafel enligt dig. Svårt att diskutera med den inställningen.
    Hur går vännen bakom din rygg? Den har inte lovat att vara dig trogen. Den har inte lovat att inte ha sex med din partner. Du skriver att en vän försöker undvika att göra saker som gör dig ledsen men du har samtidigt skrivit att vara älskare inte sårar dig, utan det är din man som sårar. Så din vän som älskarinna till din man gör inget som gör dig ledsen. Det är ju din man som gör, enligt dig. Att inte berätta i förväg är inte att undanhålla något. Säg att de träffas på en fest, fattar trycke, har sex. När du sedan frågar hur festen var berättar din polare att hon låg med din man. Då har hon inte gått bakom ryggen på dig på något sätt. Så hur är det skillnad mot om en okänd hade gjort samma sak? Inga outtalade regler har brutits, vad jag kan se.
  • Bjoer
    Akidoki skrev 2020-11-12 13:39:33 följande:
    Att hon väljer att se det som ett svek från vår sida, att vi låg med hennes man, beror på att hon förväntade sig att vi skulle vara påverkade av ett socialt tryck kvinnor emellan.
    Människor emellan. Inte kvinnor emellan. Jag kan garantera dig att de flesta killar blir sura på killen som ligger med deras tjej. Vissa blir till och med sura om andra killar kollar på deras tjej.
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?