• Anonym (Besviken på min man)

    Behöver input ang vabb.

    Jag fick sms av vår förskola 1 timme innan vi slutade jobbet igår ( jag och mannen jobbar på samma ställe ). I smset från förskolan stod det att vår dotters näsa rinner lite och får stanna hemma några dagar pga det. Men att vi inte behöver hämta tidigare för det va ju som sagt 1 timme kvar bara på arbetsdagen. Dom ville va snälla där.

    Så då går jag till en av våra förmän på jobbet och berättar om smset och förbereder då på att imorn blir jag hemma då.

    Tror i godan tro att jag gjort rätt att säga de i tid.

    Så kommer ett sms av min man som är på vårt jobb nu på morgonen. Han skriver att förmännen sagt till han så här "Varför tar man vabb dagen innan men inte behöver hämta sitt barn. Låter konstigt"

    Så med andra ord tror dom att jag fejkar vabb ? Jag blir jätte besviken och sur och skriver med min man. Som hela tiden skriver att jag är som ett barn och borde svälja min stolthet och sluta försvara mig och att inse att jag gjort fel.

    Men vad gjorde jag för fel ?

    Jag hade ju aldrig i min vildaste fantasi trott att bara att jag ville sjysst och förbereda dom på att imorn blir det vabb för min del. Så skulle de bli misstro istället.

    Jag har absolut inget förflutet om sånt. Dottern har vart hemma 2 ggr sen sommaren ( ett par dagar båda ggr ) .

    Pga att förskolan inte vill ha henne där pga näsa som runnit.

    Biir besviken både på min man som är på deras sida och anser att jag skulle väntat tills nu på morgonen med att informera vabb.

    Och besviken på förmännen som ens har tanken på att misstro mig då jag är en av få på det jobbet som tycker är jätte viktigt att vara en bra anställd. Aldrig sjuk själv. Aldrig ledig förutom kanske nått läkarbesök ett par ggr sen jag började för några år sen.

    Jobbar och sliter hela dagarna.

    Ursäkta lång text. Men blir så ledsen bara.

    Har jag rätt att vara det eller har min man rätt ?

  • Svar på tråden Behöver input ang vabb.
  • Drottningen1970
    Anonym (Besviken på min man) skrev 2020-10-20 21:30:06 följande:

    Jag gör inte det. Inte alls.

    Jag har bara inte nått min gräns antar jag. Attjag fortfarande har styrka kvar att stå upp och försvara ifall det blir orättvisor hemma.


    Hur många år ska barnens liv offras under tiden som du letar efter nån jävla gräns som kommer längre och längre bort i takt med att du normaliserar ert liv?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Besviken på min man) skrev 2020-10-20 21:06:30 följande:
    Jo ja skulle nog ha råd. Men att barnen ska behöva flytta från huset dom är uppvuxna i och huset som vi båda renoverat oxh kämpat för.

    Och sen skulle barnen gå under av saknad av sin pappa. Vår pojk som precis börjat skolan avgudar sin pappa. Jag tillåter inte att de sägs vad som helst. Jag säger alltid ifrån om han går över gränsen. Han har inget filter. Och är otroligt oempatisk 90 %.

    Han lägger alltid skuld på mig om jag säger ifrån oavsett om ja säger till snällt eller ryter ifrån. Då blir allt mitt fel för att jag lägger mig i.

    Men ja står alltid på deras sida.
    Ni har ett hus. Inte ett hem.

    Barnen kommer alltid sakna sina föräldrar, hur usla de än är. Även barn som misshandlas av sina föräldrar saknar dem konstigt nog. Det är biologin som spökar.

    Det kvittar om du säger ifrån, barnen vet exakt vilken slags familj de lever i, får höra hårda ord mellan eller från er vuxna, de lider även om de inte ens förstår att de gör det. De kanske inte blir ledsen av allt som händer men det sätter spår i deras små hjärnor, de programmeras av det de ser, ert dysfunktionella liv blir normalitet och det kommer att ställa till problem för dem senare i livet.

    Du kanske tycker att du står på deras sida men du måste också agera för det, inte bara säga att du gör det.
  • Evronica

    Jag måste hålla med den som skrev att du/ni verkar känsliga. Är du alltid så osäker?

    Som jag har förstått det har förmannen sagt att det verkar konstigt att förskolan skrev att du inte behövde hämta direkt, men att barnet skulle vara hemma dagen efter.

    Det tolkar du och tydligen din man som att förmannen tycker att du har gjort fel och troligen fuskar?!

    Nu är det såklart svårt när man inte var där och hörde tonfall osv, men en rimligare förklaring enligt mig är väl att förmannen menade det hen sa, dvs att förskolan var konstig?

  • Anonym (Besviken på min man)

    Jag har länge känt att jag inte älskar han på samma sätt längre. Ja kämpar varje gång de vart bråk med att tänka kärleks tankar om han.

  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Besviken på min man) skrev 2020-10-21 07:06:12 följande:

    Jag har länge känt att jag inte älskar han på samma sätt längre. Ja kämpar varje gång de vart bråk med att tänka kärleks tankar om han.


    Sluta med det. Titta på helheten istället, den lär inte vara så upplyftande.

    Ställ dig i bostadskö, det är gratis. Börja fundera på vilket slags liv du vill ha för dina barn. Och dig själv.
  • Anonym (K)
    Anonym (Besviken på min man) skrev 2020-10-20 19:41:08 följande:

    Han hade tydligen kommit till min man imorse och frågat om de va sant som den andra förmannen sa ( som ja pratade igår med ).

    Att förskolan sa att barnet skulle va hemma några dagar men att hon kunde stanna sista timmen. Han sa de va en konstig förskola.

    Själv blev jag väldigt tacksam för att slippa gå hem när de va en timme kvar.

    Som sagt ja trodde ja gjorde en bra sak genom att förbereda att imorn blir jag hemma då barnet har rinnig näsa enligt förskolan. Men tji fick ja för det. Dels av min man som bedyrar hur För jävla illa de va av mig. Att jag istället skulle gjort som "normalt folk" att säga de på morgonen.

    Och förmännen som reagerade på att jag inte behövde hämta direkt utan kunde vänta.

    Verkar som ingen av dom såg de jag såg. Förskolan som ville va snälla då jag redan fått hämta tidigt ett par ggr och då fått bära henne hem i ca 30 min då vi alla åker med mannen varje morgon till förskola oxh jobb ( jag jar inget körkort tyvärr).


    Jag hade ringt upp förmannen och undrat om det är något han vill diskutera med mig/fråga om.

    Anser han att det är en konstig förskola så är han välkommen att ringa dem och fråga.
  • Anonym (K)
    Anonym (Besviken på min man) skrev 2020-10-20 17:49:45 följande:

    Han står på sig fortfarande. I ca 1,5 timme diskutera vi här hemma när han kom hem. Han va jätte högljud ( för han va såå upprörd att jag inte inser mitt fel i detta ).

    Och under den 1,5 timmen snacka om hur långt de kunde gå. Att ja kan hamna under radarn bland folk att hålla koll på som fuskar osv. Att min historia jag rabbla ( förskolans sms ) lät som världens ursäkt för att fuska vabb och att det i deras öron så klart blev super misstänksamt osv.

    Sluta med som vanligt att jag inte pallar psykisk att behöva försvara mig så tårarna sipprar ner för kinden. Och då är jag som vanligt alltid patetisk och litet barn som gråter.

    Ja , jag vet. Men jag kan inte ( svarar redan nu på svaren jag kommer få nu ) :(


    Din man är ett elakt as. Ska du slösa ditt enda liv på honom?
  • Räkan77

    Finns det någon på jobbet eller någon vän/släkting som du kan prata med? Alternativt kan du ringa till en kvinnojour. Du behöver få prata med någon som kan hjälpa dig framåt, för så här kan inte du och dina barn fortsätta leva. Era liv är för värdefulla för att bli förstörda av en störd man/pappa.

  • Anonym (Besviken på min man)

    Det låter så lätt allting.

    Ja vet inte ens hur ja ska kunna prata med en kvinnojour utan att de märks. Vi är med varandra 24/7 typ. Alltid hemma ihop med barnen. Jobbar ihop.

  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Besviken på min man) skrev 2020-10-21 18:30:21 följande:

    Det låter så lätt allting.

    Ja vet inte ens hur ja ska kunna prata med en kvinnojour utan att de märks. Vi är med varandra 24/7 typ. Alltid hemma ihop med barnen. Jobbar ihop.


    Gå undan på lunchen, du går väl på toa själv åtminstone...? Eller säg att du ska gå en kort promenad för det är så fiiiint väder. Finns det verkligen ingen tid på dygnet där ni är ifrån varandra...?
  • Anonym (C)
    Anonym (Besviken på min man) skrev 2020-10-20 22:28:01 följande:

    Jag har jätte stort behov av att lösa allt direkt. Att inte ha nån skit på mina axlar. Inte vilja att någon är sur på mig osv.

    Kan vara för att varje gång vi bråkar så kör han silen treatment i nån vecka och varken pratar eller tar i mig. Jag blir ganska nedbruten efter redan ett par dagar så vill alltid lösa direkt.

    För att se till att de blir sex, så de kan vara kärleksfullt förhållande fram till nästa tjafs/bråk.


    Okej! Men vad tror du händer om du säger a
    Anonym (Besviken på min man) skrev 2020-10-20 22:28:01 följande:

    Jag har jätte stort behov av att lösa allt direkt. Att inte ha nån skit på mina axlar. Inte vilja att någon är sur på mig osv.

    Kan vara för att varje gång vi bråkar så kör han silen treatment i nån vecka och varken pratar eller tar i mig. Jag blir ganska nedbruten efter redan ett par dagar så vill alltid lösa direkt.

    För att se till att de blir sex, så de kan vara kärleksfullt förhållande fram till nästa tjafs/bråk.


    Vad tror du händer om du hade frågat din man vad han vill att du ska göra åt saken, istället för att du går i förvar? Du skulle behöva hitta ett sätt att behålla ditt lugn. Vad är det din man går i gång på? För det verkar som din man blir stressad över att han ska stå till svars för något han tycker att du skulle få stå till svars för. Han tar åt sig och tror att det är han som ska få skulden för något han inte har gjort. Och då vill han slå sig fri från det och går på dig istället, vad tror du om det? Om du kan förstå honom då kanske du kan veta vad du ska säga för att slippa bråk och ni kan mötas och stötta varandra istället för att bli sura på varandra och börja skuldbelägga varandra. För på något sätt triggar ni varandra. Nu vet inte jag hur ni har det i er relation. De negativa känslorna förstärks ofta när man känner sig orättvist behandlad och så. Det kan ju vara så att han faktiskt inte är en bra man eller så kanske ni sitter fast i onda spiraler. En sida som jag tycker är bra är lycka.se. där kan man få en del hjälp och förståelse för relationen och svårigheter som kan uppstå. Du behöver nog också se på era bråk objektivt, vad händer i dig, vad tänker du, vad går din man igång på, vad går du igång på, vad känner du, vad tänker du, vad önskar du? Försök sätta ord på varför du tror dig reagera som du gör. Bli medveten om dig själv.
  • Räkan77
    Anonym (C) skrev 2020-10-21 18:49:10 följande:

    Okej! Men vad tror du händer om du säger aVad tror du händer om du hade frågat din man vad han vill att du ska göra åt saken, istället för att du går i förvar? Du skulle behöva hitta ett sätt att behålla ditt lugn. Vad är det din man går i gång på? För det verkar som din man blir stressad över att han ska stå till svars för något han tycker att du skulle få stå till svars för. Han tar åt sig och tror att det är han som ska få skulden för något han inte har gjort. Och då vill han slå sig fri från det och går på dig istället, vad tror du om det? Om du kan förstå honom då kanske du kan veta vad du ska säga för att slippa bråk och ni kan mötas och stötta varandra istället för att bli sura på varandra och börja skuldbelägga varandra. För på något sätt triggar ni varandra. Nu vet inte jag hur ni har det i er relation. De negativa känslorna förstärks ofta när man känner sig orättvist behandlad och så. Det kan ju vara så att han faktiskt inte är en bra man eller så kanske ni sitter fast i onda spiraler. En sida som jag tycker är bra är lycka.se. där kan man få en del hjälp och förståelse för relationen och svårigheter som kan uppstå. Du behöver nog också se på era bråk objektivt, vad händer i dig, vad tänker du, vad går din man igång på, vad går du igång på, vad känner du, vad tänker du, vad önskar du? Försök sätta ord på varför du tror dig reagera som du gör. Bli medveten om dig själv.


    Gick lite snabbt in på lycka.se och det är definitivt inget för TS som lever i en relation där hon blir utsatt för psykisk misshandel. Tycker sidan verkar oseriös över huvud taget. Ge råd om att man ska inleda en 90-dagars period där man ska sätta partnerns behov först utan att reflektera under tiden och partnern ska inte informeras. Vilken evidens finns det på den metoden tro?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (C) skrev 2020-10-21 18:49:10 följande:
    Okej! Men vad tror du händer om du säger a
    Anonym (Besviken på min man) skrev 2020-10-20 22:28:01 följande:

    Jag har jätte stort behov av att lösa allt direkt. Att inte ha nån skit på mina axlar. Inte vilja att någon är sur på mig osv.

    Kan vara för att varje gång vi bråkar så kör han silen treatment i nån vecka och varken pratar eller tar i mig. Jag blir ganska nedbruten efter redan ett par dagar så vill alltid lösa direkt.

    För att se till att de blir sex, så de kan vara kärleksfullt förhållande fram till nästa tjafs/bråk.


    Vad tror du händer om du hade frågat din man vad han vill att du ska göra åt saken, istället för att du går i förvar? Du skulle behöva hitta ett sätt att behålla ditt lugn. Vad är det din man går i gång på? För det verkar som din man blir stressad över att han ska stå till svars för något han tycker att du skulle få stå till svars för. Han tar åt sig och tror att det är han som ska få skulden för något han inte har gjort. Och då vill han slå sig fri från det och går på dig istället, vad tror du om det? Om du kan förstå honom då kanske du kan veta vad du ska säga för att slippa bråk och ni kan mötas och stötta varandra istället för att bli sura på varandra och börja skuldbelägga varandra. För på något sätt triggar ni varandra. Nu vet inte jag hur ni har det i er relation. De negativa känslorna förstärks ofta när man känner sig orättvist behandlad och så. Det kan ju vara så att han faktiskt inte är en bra man eller så kanske ni sitter fast i onda spiraler. En sida som jag tycker är bra är lycka.se. där kan man få en del hjälp och förståelse för relationen och svårigheter som kan uppstå. Du behöver nog också se på era bråk objektivt, vad händer i dig, vad tänker du, vad går din man igång på, vad går du igång på, vad känner du, vad tänker du, vad önskar du? Försök sätta ord på varför du tror dig reagera som du gör. Bli medveten om dig själv.
    Han har behandlat henne ungefär så här de senaste 15+ åren, jag tror man med säkerhet kan säga att problemet ligger hos honom, men naturligtvis blir det samtidigt en ond spiral. Så den där sidan du länkar till där man i princip ska sätta mannen på en piedestal i tre månader ger jag inte ett dyft för, inte i ett sunt förhållande heller, för det är inte normalt. Då finns det bättre sätt, t ex att hålla koll på sina egna reaktioner istället för att bara hugga till om man känner sig felbehandlad, och göra en sån sak i 90 dagar. Men att behandla sin man som en ofelbar kung i 90 dagar, aldrig! 
  • Anonym (Besviken på min man)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-10-22 09:09:10 följande:

    Han har behandlat henne ungefär så här de senaste 15+ åren, jag tror man med säkerhet kan säga att problemet ligger hos honom, men naturligtvis blir det samtidigt en ond spiral. Så den där sidan du länkar till där man i princip ska sätta mannen på en piedestal i tre månader ger jag inte ett dyft för, inte i ett sunt förhållande heller, för det är inte normalt. Då finns det bättre sätt, t ex att hålla koll på sina egna reaktioner istället för att bara hugga till om man känner sig felbehandlad, och göra en sån sak i 90 dagar. Men att behandla sin man som en ofelbar kung i 90 dagar, aldrig! 


    Ja har behandlat han som kung alla våra år. När jag nu sista månaderna slutat göra de på heltid så går han och säger och undrar varför jag är så sur och tråkig. Jag är inte sur. Annars är de smöra, serva med allt från mat till precis vad han vill i sex väg, ta hand om allt i hemmet och barnen. Och då jobbar vi samma tider på samma ställe med samma uppgifter.

    Jag har i alla år funderat på om han är tex bipolär eller liknande då han ett par ggr per år infaller i depression. Och sen narcisst på det tror jag. Totalt empati lös.
  • Anonym (C)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-10-22 09:09:10 följande:

    Han har behandlat henne ungefär så här de senaste 15+ åren, jag tror man med säkerhet kan säga att problemet ligger hos honom, men naturligtvis blir det samtidigt en ond spiral. Så den där sidan du länkar till där man i princip ska sätta mannen på en piedestal i tre månader ger jag inte ett dyft för, inte i ett sunt förhållande heller, för det är inte normalt. Då finns det bättre sätt, t ex att hålla koll på sina egna reaktioner istället för att bara hugga till om man känner sig felbehandlad, och göra en sån sak i 90 dagar. Men att behandla sin man som en ofelbar kung i 90 dagar, aldrig! 


    Man kan ju välja bort det som man inte tycker passar och ta de tips man tycker är bra. Att rata hela sidan när du bara varit inne och ägnat ett kort ögonblick och hittat något du tycker är ett dåligt förslag är väl inte så konstruktivt. Just den metoden du beskriver att du hittat där har jag till exempel inte sett. Men exempelvis så beskriver de vad som händer när man börjar gå in tunneln och att vägen tillbaka är lika jobbig då man behöver ta samma väg tillbaka. För vissa är det också svårt att sitta ner och prata och lyssna på varandra då kan man kanske titta på vissa delar tillsammans som man känner igen sig i och använda det som utgångspunkt i dialog med sin partner. Jag tror ts själv kan avgöra om det är något för henne eller inte och vad som i så fall kan passa och inte. Sen är det klart att vissa personer kan man inte prata med eller som är våldsamma och då behöver man ju stöd i att lämna relationen.
  • Anonym (C)
    Anonym (Besviken på min man) skrev 2020-10-22 15:02:18 följande:

    Ja har behandlat han som kung alla våra år. När jag nu sista månaderna slutat göra de på heltid så går han och säger och undrar varför jag är så sur och tråkig. Jag är inte sur. Annars är de smöra, serva med allt från mat till precis vad han vill i sex väg, ta hand om allt i hemmet och barnen. Och då jobbar vi samma tider på samma ställe med samma uppgifter.

    Jag har i alla år funderat på om han är tex bipolär eller liknande då han ett par ggr per år infaller i depression. Och sen narcisst på det tror jag. Totalt empati lös.


    Om du vill ha och tror att ni kan ha ett förhållande så borde ni söka stöd i att börja samtala med varandra. Du får väl fråga honom om han vill satsa på ert förhållande och börja lyssna på vad du känner. Man är ju ändå två som måste vilja komma framåt i förhållandet om det ska utvecklas till något gemensamt. Delar han inte samma syn på vad förhållande bygger på och inte kan mötas i det så kommer ni att köra varsitt spår där utgången kommer bli att den ena eller andra kommer lämna så småning om. Känns som du redan är på väg bort och om ni inte kan nå varandra så är det väl bra att du rår om ditt eget hus och planerar ett liv utan honom även om ni fortfarande lever ihop. Han kommer troligtvis inte fatta någonting när du till slut lämnar för han vet inte om att du rent mentalt varit på väg ifrån under flera år.

    Lycka till och hoppas du hittar din väg, om det är tillsammans med din man eller utan.
Svar på tråden Behöver input ang vabb.