• Falken67

    Hon vill knappt ha närhet

    Jag trodde alla människor hade behov av närhet. Min fru verkar inte ha det iaf! Hon kryper intill mig i sängen någon gång i veckan på sin höjd. Jag tycker det är så jäkla tråkigt att inte få en dos närhet varje dag. Hon gnäller mest på mig nuförtiden. Hon tycker inte jag gör något hemma men visst gör jag det! Vet inte varför hon håller på så där. Jag lagar mat, handlar, renoverar osv. Sex har vi på söndagar aldrig någon annan dag och alltid på hennes vis. Jag frågar aldrig efter sex längre för hon säger alltid nej när jag frågar. Samma sak när vi har sex så får jag aldrig smeka henne utan det ska vara utan förspel och inget annat. Mig smeker hon aldrig fast jag vill. När jag påpekar detta säger hon bara att jag får nöja mig med det som är. Jag är så trött på detta! Det är så tråkigt! Försöker jag lägga mig bredvid henne på morgonen för att bara mysa så klagar hon på att det blir för varmt eller något annat. Jag behöver närhet men hon förstår inte det eller struntar i det. Behöver inte alla människor värme och kärlek? Vi har varit tillsammans i ca 20 år och är i 45-årsåldern.

  • Svar på tråden Hon vill knappt ha närhet
  • Falken67
    Anonym (Kramsjuk kvinna) skrev 2020-10-27 16:09:18 följande:

    Jag förstår att det är svårt. Du får väl ta dig en funderare över hur viktigt det är att leva i en relation där du får kärlek, kramar och sex, kontra hur viktigt det är att inte utsätta dina barn för en skilsmässa.

    Jag vet vad jag hade valt. Jag har själv levt i en relation där situationen var liknande, men där vi båda hade tappat känslorna. Vi valde att separera. Det var inget lätt beslut (vi har också barn ihop), men när vi väl bestämt oss, kändes det som en lättnad. Jag var mycket olycklig i vår relation och kan idag säga att det är det bästa jag har gjort att separera från honom. Visst blev barnen ledsna först, men de bor idag växelvis och har det bra. De har både en bonuspappa och en bonusmamma som de har bra relationer till. Men, som sagt, detta är ditt beslut. Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter. Hoppas det löser sig för dig på ett eller annat sätt.


    Tack för att du delar med dig av din historia! Har hört flera som liksom du upplever en lycklig skilsmässa när man väl tagit steget. Jag har förtvivlat svårt att ta det där steget och det kanske beror på att jag är rädd att bli ensam i slutändan.
  • Anonym (Kramsjuk kvinna)
    Falken67 skrev 2020-10-27 22:26:28 följande:
    Tack för att du delar med dig av din historia! Har hört flera som liksom du upplever en lycklig skilsmässa när man väl tagit steget. Jag har förtvivlat svårt att ta det där steget och det kanske beror på att jag är rädd att bli ensam i slutändan.
    Fast det verkar som om du redan känner dig ganska ensam i din nuvarande relation...
  • Anonym (KentaKanske)

    Hög igenkänningsfaktor på detta. Är precis så det är för mig och frugan. Om inte jag rullar över och kysser henne så somnar vi utan någon kontakt. Är så hela tiden. Det är bara jag som vill något i det går förhållandet. Hon vill väl ha säkerhet kanske.

  • Mimosa86
    Falken67 skrev 2020-10-27 04:10:39 följande:

    Jag var som din man tidigare beroende på att så fort jag började röra min fru så blev jag så kåt så jag ville ha mer! Nu har jag gett upp och låter bli att röra henne för jag blir bara avvisad. Hon kommer till mig typ en gång i veckan för att ge mig sex istället! Supertråkigt tycker jag!


    Men det behöver ju inte betyda att ni måste ligga? Om hon blir stressad av att din kåthet är så mycket större Än hennes så undviker hon ju också övrig närhet (eftersom det då ska leda till sex och hon måste då åter vara partydödaren).

    Pröva att vara fysiska i vardagen utan att händerna börjar trava eller att det ska leda till något. Kramas för att kramas, pussas för att pussas och satsa på samvaro och djupa samtal. Få bort fokuset på sex om det ger henne en låsning.

    Kanske är hon också less på detta. Sex på söndagar och tv på vardagarna. Hon kanske också önskar en annan tillvaro? Uppvakta varandra och mys och prata utan förhoppning och förväntan. Odla en närhet och förtroende så tror jag det kan få det att pirra i henne på nytt.
  • FinaSofia
    Anonym (Kramsjuk kvinna) skrev 2020-10-27 09:29:21 följande:
    Är du en av dessa människor som helt saknar behov av kärlek?
    Nej, inte kärlek men närhet. Man kan ju älska utan att måsta hela tiden ha händerna på en? Eller kan man? Kärlek utan sex?

    Fast i min situation ser jag på min sambo mer som en vän, ibland en lite jobbig sådan också...Men gillar annars inte heller att kramas med väninnor, tycker inte ens om att skaka hand med någon. Kramar min dotter förstås och med henne kan jag gosa men inte med någon annan.
  • Anonym (G)
    FinaSofia skrev 2020-10-28 06:15:32 följande:

    Nej, inte kärlek men närhet. Man kan ju älska utan att måsta hela tiden ha händerna på en? Eller kan man? Kärlek utan sex?

    Fast i min situation ser jag på min sambo mer som en vän, ibland en lite jobbig sådan också...Men gillar annars inte heller att kramas med väninnor, tycker inte ens om att skaka hand med någon. Kramar min dotter förstås och med henne kan jag gosa men inte med någon annan.


    Min exfru var som du. Som att leva med en syster. Hon hade starka känslor för mig men hon fick rysningar när jag tog i henne, men även hon har funnit kärlek efter jag lämnat henne. Förövrigt det bästa jag gjort.
  • Anonym (Kramsjuk kvinna)
    FinaSofia skrev 2020-10-28 06:15:32 följande:

    Nej, inte kärlek men närhet. Man kan ju älska utan att måsta hela tiden ha händerna på en? Eller kan man? Kärlek utan sex?

    Fast i min situation ser jag på min sambo mer som en vän, ibland en lite jobbig sådan också...Men gillar annars inte heller att kramas med väninnor, tycker inte ens om att skaka hand med någon. Kramar min dotter förstås och med henne kan jag gosa men inte med någon annan.


    Ja, om du ser din sambo som en vän så förstår jag att du inte vill ha hans beröring. Och det är klart man kan älska en vän. Men förstår jag dig rätt, så har du tappat den sexuella attraktionen för din sambo. För jag antar att den attraktionen har funnits där tidigare? Och då är det ju därför du inte vill ha närhet, inte för att du saknar behov av närhet helt. Eller? Hur är du i en relation när du är förälskad och sexuellt attraherad? Vill du inte ha beröring och sex då heller?
  • Anonym (Inget behov)
    Falken67 skrev 2020-10-27 03:47:01 följande:

    Du låter som min fru! Så svårt att tänka sig att ni har så litet behov när man själv är annorlunda. Hon har varit så hör länge så det är inget nytt.


    Ja jag kan tänka mig att det är svårt att förstå, jag har själv både tyckt så om mig (man begriper ju att man avviker ifrån normen) men också om ni som har behovet. För jag känner inte på samma vis, finns ingen starkare längtan närvarande som driver handlingar. Som jag beskrev tycker jag ju inte illa om närhet egentligen, utan tycker det är mysigt och trevligt. Men kompliceras av att för att jag ska ta initiativ, så måste jag aktivt fatta ett beslut om det, samt då även komma ihåg att jag ska fatta beslut om det. Sen då att jag kan känna mig nästan som angripen om min partner skulle initiera närhet och jag är för trött för att orka närhet, eller om jag blir överrumplad. Är tyvärr mer än en gång jag instinktivt, och ofrivilligt, ryggat tillbaka när jag dels varit trött då, men också inte alls varit förbered på att exempelvis kramen ska komma. Ser att den andre blir sårad, och även när man förklarar att man bara blev överrumplad och gärna kramas nu, så är ju skadan redan skedd.

    Jag kämpar väldigt mycket med att försöka få styr på den där instinktiva impulsen hos mig själv. För det sista jag vill är att såra någon som jag ju tycker om och älskar. Men samtidigt är den en del av mig, och kommer uppträda nu och då i olika situationer. Försöker samtidigt kommunicera med min partner om hur jag fungerar, och att det oftast funkar bättre för min del om man typ meddelar vad som ska hända. För lite över ett år sedan fick jag en autism diagnos. Det man förut benämnde som Aspbergers. Förstår lite bättre numera varför jag är som jag är, alla med autism är dock inte så här ska jag tillägga. För det är individuellt hur stort närhetsbehov man har överlag, och det varierar även bland dom som befinner sig på spektrumet.

    Om din fru i stort alltid varit så här skulle jag inte förutsätta att hon tappt känslor eller finner dig oattraktiv. Tror det är större sannolikhet att det är något annat som är orsaken till hennes sätt att vara på.

    Kan ni prata öppet och avslappnat om saker och ting på ett djupare plan?
  • Anonym (Cindy)

    Det ska inte vara så. Ni måste sätta er ner och prata, föröka lösa det här eller komma vidare.

    Jag har varit precis likadan som din fru. Ville undvika all typ av närhet och ställde upp på sex med jämna mellanrum. Jag ville helt enkelt inte. Jag älskade honom inte längre. Jag mådde så dåligt inombords över att jag inte kunde få det till att fungera, över att jag inte var lycklig. Trodde det var fel på mig som mådde dåligt varje gång han närmade sig. Hans självkänsla sjönk av att alltid bli avvisad. Det blev en ond cirkel. Med facit i handen skulle vi skiljt oss många år tidigare och besparat oss en massa olycka.

    Vi skilde oss tillslut och det är det bästa jag har gjort.

    Jag är en väldigt kramig, sexuell och fysisk person igen. Jag lever ensam och är lycklig, har aldrig ångrat min skilsmässa. det Vem vet, kanske en dag så träffar jag någon igen, hoppas det!

    (Barn är anpassningsbara och behöver få lyckliga föräldrar. Slösa inte bort era liv. Ta kontroll, lös det eller skilj er)

  • Falken67
    Anonym (Cindy) skrev 2020-10-28 09:15:40 följande:

    Det ska inte vara så. Ni måste sätta er ner och prata, föröka lösa det här eller komma vidare.

    Jag har varit precis likadan som din fru. Ville undvika all typ av närhet och ställde upp på sex med jämna mellanrum. Jag ville helt enkelt inte. Jag älskade honom inte längre. Jag mådde så dåligt inombords över att jag inte kunde få det till att fungera, över att jag inte var lycklig. Trodde det var fel på mig som mådde dåligt varje gång han närmade sig. Hans självkänsla sjönk av att alltid bli avvisad. Det blev en ond cirkel. Med facit i handen skulle vi skiljt oss många år tidigare och besparat oss en massa olycka.

    Vi skilde oss tillslut och det är det bästa jag har gjort.

    Jag är en väldigt kramig, sexuell och fysisk person igen. Jag lever ensam och är lycklig, har aldrig ångrat min skilsmässa. det Vem vet, kanske en dag så träffar jag någon igen, hoppas det!

    (Barn är anpassningsbara och behöver få lyckliga föräldrar. Slösa inte bort era liv. Ta kontroll, lös det eller skilj er)


    Din historia känns som en direkt spegling av mitt förhållande vilket känns oerhört tråkigt! Får väl försöka inse att det är så och ta ett beslut vad jag ska göra.
  • Falken67
    Anonym (Inget behov) skrev 2020-10-28 09:12:43 följande:

    Ja jag kan tänka mig att det är svårt att förstå, jag har själv både tyckt så om mig (man begriper ju att man avviker ifrån normen) men också om ni som har behovet. För jag känner inte på samma vis, finns ingen starkare längtan närvarande som driver handlingar. Som jag beskrev tycker jag ju inte illa om närhet egentligen, utan tycker det är mysigt och trevligt. Men kompliceras av att för att jag ska ta initiativ, så måste jag aktivt fatta ett beslut om det, samt då även komma ihåg att jag ska fatta beslut om det. Sen då att jag kan känna mig nästan som angripen om min partner skulle initiera närhet och jag är för trött för att orka närhet, eller om jag blir överrumplad. Är tyvärr mer än en gång jag instinktivt, och ofrivilligt, ryggat tillbaka när jag dels varit trött då, men också inte alls varit förbered på att exempelvis kramen ska komma. Ser att den andre blir sårad, och även när man förklarar att man bara blev överrumplad och gärna kramas nu, så är ju skadan redan skedd.

    Jag kämpar väldigt mycket med att försöka få styr på den där instinktiva impulsen hos mig själv. För det sista jag vill är att såra någon som jag ju tycker om och älskar. Men samtidigt är den en del av mig, och kommer uppträda nu och då i olika situationer. Försöker samtidigt kommunicera med min partner om hur jag fungerar, och att det oftast funkar bättre för min del om man typ meddelar vad som ska hända. För lite över ett år sedan fick jag en autism diagnos. Det man förut benämnde som Aspbergers. Förstår lite bättre numera varför jag är som jag är, alla med autism är dock inte så här ska jag tillägga. För det är individuellt hur stort närhetsbehov man har överlag, och det varierar även bland dom som befinner sig på spektrumet.

    Om din fru i stort alltid varit så här skulle jag inte förutsätta att hon tappt känslor eller finner dig oattraktiv. Tror det är större sannolikhet att det är något annat som är orsaken till hennes sätt att vara på.

    Kan ni prata öppet och avslappnat om saker och ting på ett djupare plan?


    Din situation måste vara väldigt jobbig och komplicerad. Var du alltså likadan som nyförälskad med tanke på den diagnosen du har? Min fru har svårt att kommunicera på ett djupare plan så det blir inte så mycket av det. Hon är mer svart eller vit och det finns inte så mycket däremellan.
  • Anonym (Tombola)

    Hon din fru, hon är möjligtvis inte finska eller finskättad? I så fall är du rätt körd tyvärr. Närhet, ömhet och omtänksamhet ingår inte i deras repertoar tyvärr.

  • Falken67
    Anonym (Tombola) skrev 2020-10-28 12:18:47 följande:

    Hon din fru, hon är möjligtvis inte finska eller finskättad? I så fall är du rätt körd tyvärr. Närhet, ömhet och omtänksamhet ingår inte i deras repertoar tyvärr.


    Hahaha, nej hon är inte finska!
  • FinaSofia
    Anonym (Kramsjuk kvinna) skrev 2020-10-28 08:45:31 följande:
    Ja, om du ser din sambo som en vän så förstår jag att du inte vill ha hans beröring. Och det är klart man kan älska en vän. Men förstår jag dig rätt, så har du tappat den sexuella attraktionen för din sambo. För jag antar att den attraktionen har funnits där tidigare? Och då är det ju därför du inte vill ha närhet, inte för att du saknar behov av närhet helt. Eller? Hur är du i en relation när du är förälskad och sexuellt attraherad? Vill du inte ha beröring och sex då heller?
    Jag har ju berättat här tidigare att jag var otogen för några år sedan. Men det handlade inte om sex det heller. Bekantade mig med en man som jag inte måste ha sex med,inte var tvungen att hela tiden vara nära, kunde prata, göra vardagliga saker och bara sova - vet inte om jag han förälska mig, kanske, kanske inte.Så ja, jag behövde inte sex då heller...

    Och ja, hade lusten kvar när jag var typ 20, men den har bara dött...Skulle helst bara sova och har hela tiden en känsla att kanske det är ok att nästa vecka ge upp om jag bara orkar med jobb-hem-hobbyn några dagar till - och sen är det plötsligt en ny vecka igen med samma mönster...
  • Anonym (Kramsjuk kvinna)
    FinaSofia skrev 2020-10-29 05:58:10 följande:

    Jag har ju berättat här tidigare att jag var otogen för några år sedan. Men det handlade inte om sex det heller. Bekantade mig med en man som jag inte måste ha sex med,inte var tvungen att hela tiden vara nära, kunde prata, göra vardagliga saker och bara sova - vet inte om jag han förälska mig, kanske, kanske inte.Så ja, jag behövde inte sex då heller...

    Och ja, hade lusten kvar när jag var typ 20, men den har bara dött...Skulle helst bara sova och har hela tiden en känsla att kanske det är ok att nästa vecka ge upp om jag bara orkar med jobb-hem-hobbyn några dagar till - och sen är det plötsligt en ny vecka igen med samma mönster...


    På vilket sätt var du otrogen om ni inte hade sex?

    Du kanske är asexuell, då.
  • FinaSofia
    Anonym (Tombola) skrev 2020-10-28 12:18:47 följande:

    Hon din fru, hon är möjligtvis inte finska eller finskättad? I så fall är du rätt körd tyvärr. Närhet, ömhet och omtänksamhet ingår inte i deras repertoar tyvärr.


    Oj nej jäklar, läste nu först detta! Det är ju förstås DÄRFÖR även jag undviker närhet :D
    Hälsningar från Finland!
  • FinaSofia
    Anonym (Kramsjuk kvinna) skrev 2020-10-29 08:24:18 följande:
    På vilket sätt var du otrogen om ni inte hade sex?

    Du kanske är asexuell, då.
    Ja alltså, träffade den andre i smyg, ljög för sambon osv allt vad man ny gör när man inte vill berätta vart man ska...

    Asexuel kanske ja, vem vet. Men ogillar som sagt även att kramas med vänner och för mycket "närhet" av vem som helst..
  • Anonym (Inget behov)
    Falken67 skrev 2020-10-28 11:42:53 följande:

    Din situation måste vara väldigt jobbig och komplicerad. Var du alltså likadan som nyförälskad med tanke på den diagnosen du har? Min fru har svårt att kommunicera på ett djupare plan så det blir inte så mycket av det. Hon är mer svart eller vit och det finns inte så mycket däremellan.


    Jobbigt är det ja, dels pga att man ser hur det påverkar den andre i förhållandet och att man slits mellan en rädsla att förlora personen man älskar och faktumet att man inte har hur mycket energi som helst.

    Som nyförälskad blir jag som dom flesta andra också påverkad av hormonerna som kickar igång, så intim närhet blir lättare tillgänglig på något sätt. Men helt okomplicerat den perioden har det inte varit för mig nej, blir som hypermedveten om att jag måste hålla ordning på mina reaktioner, och att man måste komma ihåg intimitetshandlingar. För man är rädd att skrämma iväg den man är nykär i. Kruxet är bara det att man orkar inte lägga ner all den energin som krävs för att förtrycka och hålla ordning på allt det där hos sig själv hur länge som helst. Har däremot inte upplevt att vara nykär efter det att jag blivit medveten om diagnosen och därigenom fått en bättre förståelse för varför jag kan vara som jag är. Rent logiskt tror jag att det blir bäst att redan tidigt tala öppet kring hur man funkar, och låta ens sanna jag komma fram mer istället för att i rädsla helt förtrycka hur man egentligen fungerar.

    Tråkigt att höra, det försvårar en gemensam väg framåt. Rätt avsevärt faktiskt.
Svar på tråden Hon vill knappt ha närhet