• Anonym (Tack FK)

Måste jobba trots sjukdom!

Hej jag har en egen butik och när Corona drog igång i våras förlorade jag och många med mig en stor del av kundunderlaget. För att överhuvudtaget kunna överleva så hoppade jag på en utbildning i butiksutveckling på så sätt fick jag ta CSN lån när jag inte hade råd att ta ut lön från företaget.

I samma veva blev min äldsta sjuk och jag ansökte om vab en vecka.

FK gjorde en ny sgi utredning i april, sen en i maj då jag vabbade två dagar och en i juni för att jag vabbade då med alltid samma (att det ska utredas sgi på nytt, när man vabbar)

Nu i oktober var min son åter sjuk förkyld, feber halsont och jag var tvungen att stanna hemma med honom pga Corona regler på skolan.

Nu hör FK av sig igen och ska utreda min SGI på nytt men, för att jag i våras inte kunde ta ut lön utan fått CSN istället så har jag tjänat för lite och min sgi är nu nollad!!

Dvs är jag eller mina barn sjuka får jag ingenting i ersättning och är butiken stängd får jag inte in en spänn i verksamheten heller.

Så nu trots att Corona härjar så finns det inte en chans att jag kan vara hemma med minsta symtom, och snuviga barn får hänga med mig på jobbet för jag har inte råd att helt stå utan inkomst.

Så lätt för företagare

• Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!
  • Anonym (.)

Sluta gnäll!

30% av de kommunalansluta som jobbar inom vård och omsorg är timanställda.
    Det innebär att de inte får en enda krona när de blir sjuka eller är misstänkt smittade.

Du sitter och bölar över att det är synd om dig.. Det är det inte. Idag finns det de som har det extremt mycket värre.

• Anonym (D)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 09:36:32 följande:

Jag tar ut lön från min firma det enda var att jag under de tuffaste månaderna i våras tog CSN istället och det påverkade mig så att mitt sgi blev noll och gör att jag nu trotts att jag tar ut lön igen inte kan få ersättning för vab eller när jag själv är sjuk

Om du studerat minst halvtid så år din sgi skyddad. Fk har isf tagit ett felaktigt beslut.

Har du något glapp någonstans?
  • Anonym (D)

Alltså fk ska hoppa över den period du studerat . Den ska inte räknas till din sgi utan din sgi skall bygga på det du arbetade innan du började studera

• Anonym (Tack FK)
    Anonym (.) skrev 2020-11-10 11:58:28 följande:

Sluta gnäll!

Det innebär att de inte får en enda krona när de blir sjuka eller är misstänkt smittade.

Du sitter och bölar över att det är synd om dig.. Det är det inte. Idag finns det de som har det extremt mycket värre.

Fast nu jobbar jag inte som timvikarier i vården utan jag har mitt eget bolag.

Och vården gnäller ännu mer hela tiden
  • Anonym (Tack FK)
    Anonym (.) skrev 2020-11-10 11:58:28 följande:

Sluta gnäll!

• Anonym (Mia)

Antingen har fk felinformerat dig eller så har du förstått fel. Om du har ett ab är du som privatperson och ditt företag separerade. Företaget är en egen juridisk person sas. Har du pluggat och haft CSN så är din sgi skyddad om du gjort rätt. Har du däremot bara skrivit in dig på en kurs för att få CSN så är det bidragsfusk (antar att du fått bidragsdelen också) kan vara detta FK menar på och därmed är sgi inte skyddad

• Anonym (Reality check)

När du budgeterade så hade du inte med i beräkningen sjukdom utan du räknade bara kallt med att du skulle ta med dig sjuka barn till butiken eller själv komma dit sjuk? Låter inte som du tänkt igenom allt ordentligt då. 

När man är sjuk skall man inte träffa folk och barn som är sjuka skall ligga hemma i sina sängar eller möjligen på sina soffor, de skall inte vara i en butik. Det gäller även när det inte är Corona. 

Så om du inte haft utrymme för att vara hemma sjuk eller låta andra passa barnen när det är så så är det dags att stänga butiken och hitta ett annat jobb där du faktiskt kan se till så du inte sprider sjukdomar och ser till så dina barn får friskna till hemma som de borde få göra. 

Jag förstår att du lever för din butik men kan du inte leva på det på ett ordentligt sätt så är det dags att ge upp. Om du inte kan betala av det som skall betalas och samtidigt inte kan ha en ordentlig lön så är det dags att vara ansvarsfull och vuxen och stänga ner butiken. 

Och ja vi är många som drabbas hårt av Corona. Jag har bekanta som har legat på iva i respirator... de har drabbats väldigt hårt.... En av dem blev smittad i en butik där det visade sig att en i butiken valt att gå och jobba trotts att hon var sjuk... Så kan du ha på ditt ansvar om någon dör för att du går och jobbar sjuk? Du har ett ansvar att ta helt enkelt och jag förstår att du älskar din butik men kan du inte få den att gå runt så det funkar på ett ansvarsfullt sätt är det dags att lägga den drömmen på is ett tag.

• Anonym (. 2)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 14:50:42 följande:
    Jag vet att duy inte jobbar i vården men sanningen är att du gnäller otroligt mycket för ingenting.
    De i vården har det otroligt mycket värre än dig och det hör man knappt ett ord om. Men visa mig alla gnälltrådar om att de inte får en enda krona när de är sjuka i covid.
    Har du en enda tråd?

Nä....

Väx upp och inse att världen inte snurrar kring dig.
  • Anonym (Tack FK)

Så här säger FK om man har ett ab så räknas mitt Sgi enbart på vad jag tar ut månad för månad 6 månader från det att jag ansöker om vab. Så om jag nu jobbat och tagit ut lön i fyra månader sen går på CSN i fyra sen tar lön i två och ansöker om vab så har jag enligt dom inte jobbat i 6 månader och inte är berättigat sgi. Men att jag jobbade heltid och pluggade 100% som gjorde att jag kunde leva på CSN i fyra månader var tydligen ett misstag för då nollande jag min sgi för att jag inte tagit ut lön utan levt på studielån.

Ar jag delägare i mitt eget AB så baseras min Sgi på lönen för varje månad förutsatt att jag haft lön 6 månader bakåt varje gång jag ansöker om vab..

Anonym (Mia) skrev 2020-11-10 15:36:00 följande:

Antingen har fk felinformerat dig eller så har du förstått fel. Om du har ett ab är du som privatperson och ditt företag separerade. Företaget är en egen juridisk person sas. Har du pluggat och haft CSN så är din sgi skyddad om du gjort rätt. Har du däremot bara skrivit in dig på en kurs för att få CSN så är det bidragsfusk (antar att du fått bidragsdelen också) kan vara detta FK menar på och därmed är sgi inte skyddad

• Anonym (D)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 16:21:37 följande:

Så här säger FK om man har ett ab så räknas mitt Sgi enbart på vad jag tar ut månad för månad 6 månader från det att jag ansöker om vab. Så om jag nu jobbat och tagit ut lön i fyra månader sen går på CSN i fyra sen tar lön i två och ansöker om vab så har jag enligt dom inte jobbat i 6 månader och inte är berättigat sgi. Men att jag jobbade heltid och pluggade 100% som gjorde att jag kunde leva på CSN i fyra månader var tydligen ett misstag för då nollande jag min sgi för att jag inte tagit ut lön utan levt på studielån.

Ar jag delägare i mitt eget AB så baseras min Sgi på lönen för varje månad förutsatt att jag haft lön 6 månader bakåt varje gång jag ansöker om vab..

Men hade du tagit ut lön 6 månader innan du började studera? För isf kan de inte nolla din sgi. Om du däremot inte tog ut lön mer än fyra månader så är ju din sgi nollad långt innan du började studera.

Rimligtvis bör du uppnå kraven för sgi ändå som ditt läge är nu.

Dessutom skall det räcka med att du förväntas arbeta 6 månader för att få tillbaka din sgi
Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!