• Anonym (Tack FK)

Måste jobba trots sjukdom!

Hej jag har en egen butik och när Corona drog igång i våras förlorade jag och många med mig en stor del av kundunderlaget. För att överhuvudtaget kunna överleva så hoppade jag på en utbildning i butiksutveckling på så sätt fick jag ta CSN lån när jag inte hade råd att ta ut lön från företaget.

I samma veva blev min äldsta sjuk och jag ansökte om vab en vecka.

FK gjorde en ny sgi utredning i april, sen en i maj då jag vabbade två dagar och en i juni för att jag vabbade då med alltid samma (att det ska utredas sgi på nytt, när man vabbar)

Nu i oktober var min son åter sjuk förkyld, feber halsont och jag var tvungen att stanna hemma med honom pga Corona regler på skolan.

Nu hör FK av sig igen och ska utreda min SGI på nytt men, för att jag i våras inte kunde ta ut lön utan fått CSN istället så har jag tjänat för lite och min sgi är nu nollad!!

Dvs är jag eller mina barn sjuka får jag ingenting i ersättning och är butiken stängd får jag inte in en spänn i verksamheten heller.

Så nu trots att Corona härjar så finns det inte en chans att jag kan vara hemma med minsta symtom, och snuviga barn får hänga med mig på jobbet för jag har inte råd att helt stå utan inkomst.

Så lätt för företagare

• Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!
  • EpicF
    Anonym (D) skrev 2020-11-10 21:04:08 följande:

www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/publicerat-material/foreskrifter/konsoliderade/hslf-fs_2020_12.pdf

Det skulle jag anser att du gör. Den som misstänks ha cocis 19 skall enligt de allmänna råden stanna hemma. De allmänna råden är inte bindande, men man skall visa att man på annat sätt vidtagit åtgärder för att följa bindande regeln.

En förkylning kan inte anses vara misstänkt covid-19.

Jag säger inte att ts inte bör stanna hemma. Bara att du överdriver i ditt påstående om olagligheten i ts handlande

Jo, även en liten förkylning kan anses vara misstänkt covid-19.
  • EpicF
    Anonym (D) skrev 2020-11-10 21:42:30 följande:

Felstavning av covid.

Jag är en av dem som för egen del isolerar mig totalt.

Och om du bemödar dig med att läsa på folkhälsomyndigheten så ser du att detta är en allmän rekommendation som inte är tvingande. Dock är den anmälda rekommendationen så pass stark att man om man frångår rekommendationen skall visa på andra åtgärder för att hålla sig till grundregeln. Allt detta kan du läsa hos folkhälsomyndigheten.

Om du dessutom läser filen jag länkat ser du att det står:

Personer som är smittade av eller misstänks vara smittade av covid-19

Allmänna råd

För att skydda andra från smitta bör den som vet att hen är smittad eller som har symtom på covid-19

1. stanna hemma, och

2. undvika fysiska kontakter. (HSLF-FS 2020:50).

En person med vaga förkylningssymptom kommer aldrig kunna straffas för att denne borde antagit att detta var symptom på covid.

Du kan anmäla hur mycket du vill.

Jag håller med om att man bör stanna hemma. Men överdriv inte de rättsliga påföljderna

Även vaga förkylningssymtom kan vara covid-19 och då ska man stanna hemma. Alla har eller ska ha snappat upp att syntom på covid-19 bla ÄR förkylning/luftvägssymtom, även vaga. Har bekanta som enbart har haft nästäppa och fått positivt på Covid-19.
  • Anonym (D)
    EpicF skrev 2020-11-10 21:51:48 följande:

Även vaga förkylningssymtom kan vara covid-19 och då ska man stanna hemma. Alla har eller ska ha snappat upp att syntom på covid-19 bla ÄR förkylning/luftvägssymtom, även vaga. Har bekanta som enbart har haft nästäppa och fått positivt på Covid-19.

Jag säger inte emot detta. Däremot säger jag emot att det skulle kunna bli rättsliga påföljder för en person som har vaga symptom för förkylning och inte håller sig hemma
  • Anonym (....)
    Anonym (Samma här.) skrev 2020-11-10 20:58:49 följande:

Jag har i princip samma.

Egen företagare men kan inte sjukskriva mig hur som helst.

Har anställda men de är sjuka hela tiden nu. Då måste jag jobba.

Jag måste ju kunna betala deras sjuklöner de första 14 dagarna och blir jag själv sjuk så ja osis för mig och alla andra om jag nu verkligen skulle få corona.

Om du ska trolla, se till att göra det bra.

Det blir så taffligt när du inte har koll på regelverket.
  • EpicF
    Anonym (D) skrev 2020-11-10 21:53:10 följande:

Jag säger inte emot detta. Däremot säger jag emot att det skulle kunna bli rättsliga påföljder för en person som har vaga symptom för förkylning och inte håller sig hemma

Om det visar sig att det är corona och att man har smittat andra kan det säkert blir det om någon anmäler...men inte speciellt troligt.
  • Anonym (.)
    Anonym (D) skrev 2020-11-10 21:42:30 följande:
    Felstavning av covid.
    Jag är en av dem som för egen del isolerar mig totalt.
    Och om du bemödar dig med att läsa på folkhälsomyndigheten så ser du att detta är en allmän rekommendation som inte är tvingande. Dock är den anmälda rekommendationen så pass stark att man om man frångår rekommendationen skall visa på andra åtgärder för att hålla sig till grundregeln. Allt detta kan du läsa hos folkhälsomyndigheten.

Om du dessutom läser filen jag länkat ser du att det står:

Personer som är smittade av eller misstänks vara smittade av covid-19
    Allmänna råd
    För att skydda andra från smitta bör den som vet att hen är smittad eller som har symtom på covid-19
    1. stanna hemma, och
    2. undvika fysiska kontakter. (HSLF-FS 2020:50).

En person med vaga förkylningssymptom kommer aldrig kunna straffas för att denne borde antagit att detta var symptom på covid.
    Du kan anmäla hur mycket du vill.

Jag håller med om att man bör stanna hemma. Men överdriv inte de rättsliga påföljderna
    De rättsliga följderna är inget du känner till så uttala dig inte om det!

Går man till jobbet och utsätter andra för smitta så kan det bli följden. Hur troligt det är kan du heller inte uttala dig om!

Ingen vet eftersom det inte prövats än. Men jag är väldigt säker på att det kommer att komma eftersom folk gör just det, utsätter andra för smitta med berått mod.

"Jag visste inget" är ingen ursäkt eftersom vi har bombarderats med fakta och alla, som inte har överförmyndare, vet.
  • Anonym (D)
    Anonym (.) skrev 2020-11-11 01:51:39 följande:

De rättsliga följderna är inget du känner till så uttala dig inte om det!

Går man till jobbet och utsätter andra för smitta så kan det bli följden. Hur troligt det är kan du heller inte uttala dig om!

Ingen vet eftersom det inte prövats än. Men jag är väldigt säker på att det kommer att komma eftersom folk gör just det, utsätter andra för smitta med berått mod.

"Jag visste inget" är ingen ursäkt eftersom vi har bombarderats med fakta och alla, som inte har överförmyndare, vet.

Med tanke på hur mesiga vi är i Sverige så tror jag inte ett dugg på rättsliga påföljder för någon. Men visst. Man kan inte veta säkert förens det prövats
  • Anonym (S)
    Anonym (. 2) skrev 2020-11-10 20:55:22 följande:
    Nej det gör jag inte. Du däremot gör det.
    'Som jag sa, skulle jag se dig skulle jag ringa och anmäla dig.
    Varför skulle du gå in i TS butik? Du följer väl rekommendationerna och undviker sådant?

Du låter väldigt bitter, har du också det svårt ekonomiskt nu under covid-19?
  • Anonym (.)
    Anonym (S) skrev 2020-11-11 09:47:51 följande:
    Varför skulle du gå in i TS butik? Du följer väl rekommendationerna och undviker sådant?

Du låter väldigt bitter, har du också det svårt ekonomiskt nu under covid-19?
    Jag tror att du har missat en mycket viktig "detalj". Att pandemin gör att man inte kan tänka narcissistiskt utan måste tänka på andra än sig själv.

Funderar du ett varv till inser du kanske(?) att det finns gott om folk, som inte är friska, som inte varit sjuka, som inte vaccinerat sig än av uppenbar anledning. Det finns människor som behöver handla helt enkelt.
    Det är väl inte så där extremt svårt att förstå och inse som ditt inlägg ger sken av?

Ta ansvar för dina egna känslor och lägg dem inte i mitt knä. Jag är saklig utan att grotta ner mig i den emotionella härdsmälta du projicerar på mig. 
    Tråden handlar inte om min ekonomi och det är ett direkt argumentationsfel och tarvligt maktspråk att försöka förminska mina argument med sådan smörja.

Var saklig nästa gång du skriver. Tack.
  • Anonym (D)
    Anonym (.) skrev 2020-11-11 09:55:25 följande:

Jag tror att du har missat en mycket viktig "detalj". Att pandemin gör att man inte kan tänka narcissistiskt utan måste tänka på andra än sig själv.

Funderar du ett varv till inser du kanske(?) att det finns gott om folk, som inte är friska, som inte varit sjuka, som inte vaccinerat sig än av uppenbar anledning. Det finns människor som behöver handla helt enkelt.

Det är väl inte så där extremt svårt att förstå och inse som ditt inlägg ger sken av?

Ta ansvar för dina egna känslor och lägg dem inte i mitt knä. Jag är saklig utan att grotta ner mig i den emotionella härdsmälta du projicerar på mig. 

Tråden handlar inte om min ekonomi och det är ett direkt argumentationsfel och tarvligt maktspråk att försöka förminska mina argument med sådan smörja.

Var saklig nästa gång du skriver. Tack.

Nu uppfattar jag det inte som att ts har en butik som kan anses nödvändig och tvunget att besöka. Då borde inte hennes försäljning gått ner så pass.

Mao. Ditt argument om att man måste handha håller inte
Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!